5 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

5 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 Sovyet Rusyada 7 Mayıs Her tarafta büyük geçid resimleri yapıldı Moskova 4 (A.A.) — 'Tas ajans» bildiriyor: 1 Mayısta, bütün Sovyet- er birliğinde muhteşem halk geçit resimleri yapılmış ve bütün tezahür- ler müstesna bir sevinç havası için- de cereyan etmiştir. Moskova'da Kızıl meydandaki ge- çit resmine bir buçuk milyon kişi, Leningrad'daki tezahürlere bir mil yon kişi, Kiev'dekilerine 500 bin kişi, Minsk'dekilerine 100 bin kişi, Ere- van'dakilerine 90 bin kişi, Ulma-ata- dakilerine 120 bin kişi, Frunze'deki- lerine 50 bin kişi, Silissi'dekilerine 300 bin kişi, Stalinabad'dakilerine 30 bin Kişi, Bakü'dekilerine 400 bin kişi ve AAskabad'dakilerine 60 bin kişi iştirak etmiştir. Sovyetler birliğinin . her şehrinde ve köyünde de bir çok tezahürler ve mitingler yapılmıştır. Yunan kabinesinin işgi politikası B. Metaksas elde edilen ha- yırlı neticeleri anlattı Atina 4 — Başvekil B. Metaksas 1 Mayıs münasebetile Pirede mühim bir nutuk söylemiştir. Başvekil işçi meselesinden, hükümetin aldığı ted- birlerin hayırlı neticelerinden bah- setmiştir. Hükümet ihtiyarlık ve ö- Tüm sigortalarını, istirahat istasyon- Jarı kurulduğunu, drahminin istik- - rarı temin edildiğini izah etmiştir. Başvekil sonunda demiştir ki: «İşçi. politikası, hükümetin iftihar ettiği bir politikadır. Bu politika ile , muhtelif sınıfların yerine müttehit bir Elen sosyetesi kurmuştur.» Küçük itilâf konferansı Konsey dün toplanarak müzakereye başladı Bükreş 4 (A.A.) — Bu sabah saat 9,15 te B. Stoyadinoviç ile B. Krofta, Sinaya'ya vasıl olmuşlardır. Kendile- rini istasyonda Romanya Hariciye na- zırı B. Komnen istikbal etmiştir. Gene bu sabah iki devlet adamı, bu sene Romanya Hariciye nazırı tarafın- dan riyaset edilmekte olan Küçük İti- Jâf konseyinin mesaisine işlirak et- mişlerdir. Konferans, Palas otelde toplanmıştır. Bükreşten gelecek olan kral Karol, Sinaya şatosuna sabahleyin vasıl ola- cak, B. Stoyadinoviç ile B. Kroftayı kabul ve Hariciye nazırları şerefine kral şatosunda verilecek olan ziyafe- te iştirak edecektir. Harb esnasında bitaraf mıntakalar Milletler Cemiyeti içtimai meseleler komisyonunda bir teklif Cenevre 4 (A.A) — Romanya mü- muharib memlekette vücude getiri- lecek olan bu mıntakalarda çocuk- Jar, bombardımanlardan, gazdan, ilâh. masun bulunacaklardır. Fransız mümessili, Rumen teklifi- ne müzaheret etmiş ve: beynelmilel teşkilâtının. bunu bilâmel tahakkuk ettirmesi teklifini ileri sür- müştür. Kırşehir felâketzedelerine AKŞAM 5 Mayıs 1938 — Madride gülleler düşüyor Franko kuvvetleri yeniden bombardımana başladılar Madrid 4 (A.A.) — Franko kuvvet- lerinin bataryaları gece Madridi şid- detle bombardıman emeğe başllamış- lardır. Birçok obtsler şehrin muhte- Mf mahallelerine düşmüştür. Madrid 4 (AA) — Dün akşam Madrid'in Frankist bataryaları tara- fından yapılan bombardıman: kur- banlarının mikdarı bugün öğle z&- manı 13 ölü ve 28 yaralı olarak tes- bit edilmiştir. . Bombardıman esna- sında beş yüze yakın obüs atılmıştır. Frankocuların tebliği Salamanka 4 (A.A) — Büyük umu- mi karargâhın evvelki gece neşredil- İniş olan bir tebliğinde fena havala- ra rağmen, Frankist kıtaatın Alfam- bra mınlakasında leri hatlarında mühim tashihat yapmış, mühim as- keri mevziler işgal etmiş ve yüz üç esir almış oldukları bildirilmektedir. Hükümet” milislerinin El Popoa 'mevziine karşı yapmış oldukları bir mukabil taarruz şiddetle tardedilmiş ve düşman ağır zayiata uğratılmıştır. Adli tebligat Tebligatın posta ile yapılması hakkındaki tedkikler bitti Ankara 4 (Telefonla) — Adl) tebli- ğatın posta ile yapılması etrafındaki tedkikler bitmiştir. Bu hususta ha- zırlanmakta olan kanun liyihası bu- günlerde Meclise verilecektir. Hâlen adli tebliğat işlerinde çalışmakta olan mübaşirlerden bir kısmı posta idare- sinde vazifelendirilecekler, diğer bir kısmı de Adliye Vekâletinde muhtelif işlerde çalıştırılacaklardır. Bu 'suret- le mübaşirlerden hiçbiri açıkta kal- mıyacaktır. Vali ve belediye reisi Atinaya gidiyor : Yunanistandan vaki davet üzerine vali ve belediye retsi B. Muhiddin Üs! tündağ, Atinayı ve Yünanistanın'di- ğer şehirlerini ziyaret etmek üzere pek yakında şehrimizden hareket ede- cektir, Parti grupunda (Baş tarafı 1 inci sahifede) milletine, onun haşmetli hükümda- rına, kırallık hükümeti reisine ve kı- rallık hükümetine karşı besledikleri samimi duyguların tam bir inikâsı olduğunu ve bu suretle tecelli etmekte bulunan ve hep böyle de devam ede- cek olan bu Türk - Yunan tezahüra- tanın Balkan müttefik ve dostları ara» sında yaşıyan münasebatın İyi bir tim- sali olduğunu sırasile anlatmıştır. Başvekil Celâl Bayar, Atinada im- zalanan munzam muahedenamenin bu devrede, Kamutaya sunulacağını ve Partimizin tamamen tasvibine maz- har olacağından da şüphesi olmadı- ğını ilâve etmiştir. Başvekilin bu beyanatı Partide ha- raretli ve sürekli alkışlarla karşılan- mıştır. Belgrad seyahati Bunu mütsakip Başvekil, 9 mayıs- ta Dr. Arasla birlikte Belgradda bu- lunmak üzere önümüzdeki cuma gü- nü Ankaradan hareket ederek, Yu- goslavya Başvekilinin, iyi hatıratı he- pimisin gönüllerinde mahfuz bulu nan ziyaretlerini iade etmek ve şi- mal Balkan müttefiğimiz olan necip Yugoslav milletine Türk milletinin s6- lâm ve muhabbetlerini götürmek ile mesud olacağını ve diğer Balkan müt- tefiğimiz Romanyaya karşı bu bah- tiyarlık yaşatan vazifeyi sonbaharda yapacaklarını söylemiştir. Başveklin bu sözlerini alkışlar ta- kip etmiştir. İtalyanın Boğazlar mukave- lesine iştiraki Başvekil, bundan sonra sözü, günün diğer hâdiselerine naklederek, İtal- yanın Boğazlar mukavelesine iltiha- kının Türk - İtalyan dostane müna- sebetlerinin yeni bir tezahürü olma- si üzerinde bilhassa tevakkuf etmiş- tir, Grup âzası bu haber üzerindeki menuniyetlerini de alkışla göstermiş- “amilerine ait hükümleri, Boğazlardan geçen harp sefineleri (Baş tarafı 1 inci sahifede) Buna binaen hükümetimiz Boğazlar. dan geçen gemiler ile Akdeniz ile Kara- deniz arasındaki tayyareler faaliyeti etrafındaki yıllık raporunu alâkadarla- ra bildirmiş bulunmaktadır, Bu rapor dört kısma ayrılmış bu- Tunmaktadır: Raporun Montrö, anlaşması ve bu- nun muvakkat tatbikatı ile bilfiil tat bikat sahasına girmesini ihtiva eden birinci kısmı, Montrö anlaşması mer- butatı metnini, Japonya . tarafından anlaşmanın tasdikine ait zabıtnameyi, anlaşmayı imza etmemiş bulunan be- zi devletlerle teati olunan notaları ve büyük millet meclisinin 31 Temmuz 1938 tarihli toplantısında doktor Tev- fik Rüştü Aras tarafından irad olunan nutkun metnini ihtiva eylemektedir, Dört buçuk ayda boğazlardan geçen gemiler Ticari gemilere ait olan ikinci kısım ise; İstanbül Itmanının bir krokisi ile bü limana ait talimatnameyi, Klavuz- Yuk istasyonlariyle tatifelerine meteo- rolojik işaretleri, telsiz telgrafa ait "Türk kanununun bir hülâsasını ve de- niz ticaret faaliyetine ait bir istatisti- ki ihtiva eylemektedir. Bu istastistiğe nazaran 15/Ağustos- tan 31 İlkkânun 1936 ya kadar Boğaz- lardan geçen gemiler tonaj yekünu 4/781.232 tona varrmştır. Bu yekün muhtelif bayraklar arasında şu suretle inkısam eylemektedir: Safi tonaj olarak, İngiltere 928,796, İtalya 799,156, Romanya 477059, Almanya 313,523, Yunanistarı 341929, Rusya 338,929 Polonya 235,84, Fransa 291201, Norveç 229840, Holanda 152852, Bulgaristan 153 bin 22, Amerika 108,512 İsveç 67.358, Filis- tin 50,984, Danlmarka 45121, Japonya 30306, Mısır 24.881, Belçika 2393, Pana- ma 20590, Avusturya 17308, Portekiz 4.204, İspanya 14824, Finlandiya 2901. 1991 yılı içindeki ticareti bahriye faali- yeti ise 12.997364 tona varmış bulunmak tadır. Bu mikdar dâ muhtelif bayraklar ara- sında şu suretle ipkiiam etmektedir: Sefi tonaj olarak,7 İngiltere 2601497, İtalya 2197/770, Yunanistan Fransa "1.281,09, Ru 060.854, Almanya TS4,ğ04, Romanya 201,56, Holanda. 469,165, Amörika 207013, Lehis- tan 187280, Bulgaristan 180379, İspanya 1440117, Belçika 75,884, İsveç 75,088, Pana- ms 72812, Danimarka 45,567, Yugoslavya 51,438, Japonya 39,220, Macaristan 14,188, Mısır 30407, Finlandiya 5,801. Raporun üçüncü kısmı Raparün üçüncü kısmı İse, harb ge-. Boğazlardan geçecek harb gemileriyle muavin ge- milerin istifade edebilecekler telsiz is- tasyonlarını askeri, merasime ait se- lâm bataryalarını, boğazlardaki mem- nu mıntakaları Trova harabeleriyle harp mezarlıklarını ziyaret yollarını, İzmit körfezi geçit yerini gösteren kro- kileri ihtiva eylemektedir. Hava seyriseferi Dördüncü kısma gelince, bu da, ha- va seyriseferine sit bulunmakta ve bo- gazlarda tayyarelere ait memnün min- takaları tasrih ederek Akdeniz ile Ka- radeniz arasında seyrüsefer edecek si- vil tayyarelerin takib edecekleri yolla- rı tayin eylemekte ve bunlara ait kroki- leri ihtiva eylemektedir. Üniversitede yabancı diller- den imtihana başlandı Üniversitede yabancı diller imti- hanlarına dünden itibaren başlanmış- tır, İmtihanlar on gün sürecektir. Yabancı dil imtihanlarında muvaffak olan talebenin fakülte derslerinden imtihanları yapılacaktır. Fakülte im- tihanlarına mayıs sonunda başlana- caktır. Otel, han ve bekâr odalarını teftiş Sıhhiye Vekâleti, şehrimizde bulu- nan otel, han, bekâr odası gibi umu- ma mahsus yerlerin sıkı bir kontrola tabi tutulmasını bildirmiştir. Belediye, esasen daha evvel oteller için sıkı tedbirler ittihaz etmiş ve bit mücadelesi münasebetile de han ve bekâr odalarını teftiş etmeğe başla- mıştır. Maamafih bu tamimden son- ra belediye hanlarla bekâr odalarını yeniden birer birer gözden geçirecek, gayri sihhi olanlarda derhal tadilât yapılacak, tadile elverişli olmıyan es- ki hanlar hakkında da Hizıssıhha meclisinden karar alınarak buralar- da yatıp kalkma menedilecektir. LAB, | a İİTLASI, Norveç | Bir otomobil Otomobil girdikten sonra B. Jozef Basmacı adında biri dün saat 14 raddelerinde otomobilile 'Top- haneden Karaköye geldiği sırada Be- şiktaş ve Bebek tramvaylarmın durak yerinde birdenbire otömobilin önüne bir adam çıkmıştır. B. Jozef, bir ta- Taftân diğer tarafa geçmek istiyen bu #dama çarpmamak için direksiyonu kırmış, bu yüzden otomobil kaldırıma çarparak B. İstemata ald Çapa adın- daki yağcı dükkânına girmiştir. Dük- kânın kapısı ve vitrinleri parçalanmış- tır. LA HABANERA ZARAH LEANDER Fevkalâde muhteşem film Scanslar 4,10 ve 7,30 Açık teşekkür Âni ölümile bütün ailemizi Kederde bı- rakan Osman Özelin cenaz merasimine iştirâk eden ve acılarımızı azalmak için Kasımpaşa Bpor klübü ve fabrika arka- daşlarına bilhassa âmrileri olan Havuz ve Fabrikalar müdürü bay Cemilin göster- miş olduğu alâkaya bütün ailemizin min- net ve şükranlarımızı gazeteniz yasıtasile arzederiz. Valdesi: Nazmiye Özel, kardeşi: Meh- med Özel, dayısı: Hakkı Özel. Diş hıfzıssıhhası hakkında konferans Bu akşam saat 18 de Fminönü Halkevi merkez salonunda Doçent Sund İsmali tarafından umuma —(Diş Mfzssıhhası) mevzulu bir konferans verilecektir. YENİ NEŞRİYAT: ———— ÇOCUK DUYGUSU Memleketimizde en çok okunan (Ço- cuk Duygusu) mecmuasının 32 nci sayı- si çok nefis bir şekilde ve bir çok resim- lerle intişar etmiştir. Bu sayıda: «Hollivud Çocukları» yazsı- nı mutlaka okumanızı tavsiye ederiz, Her yerde 5 kuruştur. ÜLKÜ Halkevlerinin aylık kültür organı olan Ülkünün 65 sayılı Nisan nüshası çık- zmiştar. Yanlar; «Yirmi üç Nisan; Falih Rıfkı Atay, «hfimar Sinanın hayati Rıfkı M. Meriç, «Ahlâki düşüncenin dinamizmi, F, Rauhdan çeviren Ziyaeddin Fahri, <Or- ta yaman Türk - İslâm dünyasında kö- Jeler» Pr. A. Mez'den çeviren Cemal Köp- rülü, «Amerikan sosyolojisi» Niyazi Der- kes, «Osmanlı imparatorluğunda toprak meşelesis Ömer Barkan, «Oyuncular» Ti- yatro - Nahid Sırrı, «1897 Yurd ekonomi- sinden bazı rakamlar» K, Ü,, şiirler notlar ve iktibaslar. Tövbe ve Ant Hukukçu Hayri Sönmez tarafından ya- | uhp neşredilen bu eser, İçki iptilâsnın çok feci olan heticelerini baştan geçen hakiki hadiselerle anlatmak bakımından bütün. gençlere öğüd ve içki içenlere ib- Tet verecek değerdedir. Kebenson Kruzoe Hssız Adada 28 yal Daniej'de Poenin - bütün dünyaca tanın- Bugün Matinelerden itibaren i Senenin en büyük TÜRKÇE SÖZLÜ — 'TÜRK MUSİKİLİ | MIHRAGENİN GÖZDESİ HİNT MEZARI 3 3 DEVRESİ BİRDEN İlâyeten: Başvekil Celâl Bayar'ın Atinayı ziyareti, Atina, Serez, Selânik ve Dramada yapılan büyük tezahürat. v, 8. , Seanslar: 2—5 ve & de gem Bugün mâtinelerdeni itibaten, TÜ RK Sinçmasında ? büyük film. birden erimize gelen ve kendisini candan seven | İl yağcı dükkânmın hall Bu sırada tramvay beklemekte olan Beşiktaşlı Cavid alnından, kaldırım üzerinden geçmekte olan ve köyün- den İstanbula yeni gelen 26 yaşında Halil kızı Nazife bacaklarından hafif- çe-yaralanmışlârdir. Polis, tahkikata başlamıştır, Nazife bir muharririmize demiştir ki: — İstnabula ilk defa geliyorum, bar © na sık sik tembih etmişlerdi: Dikkat et, kaldırımdan başka bir yerde sakin yürüme... Dediklerini yaptım. Fakat bu defa otomobil kaldırıma çıktı, ben ne yapayım?... p © İK Siremasndz asr DELi PETRO Büyük tarihi film 2,30 - 5,50 ve 9,10 da TURAN TİYATROSU Kömik Dümbüllü İsmafi Ant ve arkadaşları bir- ükte. ük defa olarak FAHİŞK dram 2 perde © OLMASIN BU OLSUN komedi 2 perde. Vafyete, solo Localar: :400, paradi 40: ar. Bu skşam Bakırköy Mil- tiyadi sinemasında ÜÇ YILDIZ Pazartesi o Kadıköy Süreyyada Kadınlardan Bıktım Salı Pangaltı Kurtuluğta, SEHZADEBAŞI İstanbul Şehir Tiyatrosu izl VEFAT Matbuat umum müdürlüğü müşa- virlerinden Kemal Altınkayanın pe deri sabık Üsküb avukatlarından Mus tafa Allınkaya dün akşam üzeri ve lesinde Badya sokağında 26 numarali haneden kaldırılacaktır. Cenabı hak gani rahmetler ihsan eylesin. Donanma ve orduda uzun müddet baş operatörlük yapmış olan emekli ami- Tal doktor Fuad Akgül evvelki gün Sir- keci istasyon başhekimliğinde vazife ba“ şinda ölmüştür. Cenazesi bugün öğle vakti Beyand camiinde namazı kılındık- tan sonra Merkezefendi mezarlığına def- nedilecektir. Doktor Fuad bütün harblerde bulun- İ muş ve vazifeşinaslık, vatanseveriiği #6 temayüz etmiş temiz bir çehre idi. Allah rahmet eylesin. Ermeni Patriğinin torunlarının konseri Ermeni patrik kaymakamı 7 piskopos zar sabahi saat 1l de Beyoğlunda, bü şaheseri Bay Yaşar Nabi tarafından iertüme edilmiş: ve Kanlat Kitabevi ta- Dink SAR bl yere ekimi sinemasında bir piyano ve keman Arslanyar vereceklerdir. senin klâsik mwasiki dlarının mnün parçaları vardır. İzmirde Elhamra sinemasında Her gece temsil vermektedir. “ fat etmiştir, Cenazesi bugün öğleyin Haliç Fenerinde Tahtaminare mahal ÖLÜM Arslanyanın torunları önümüzdeki per Baray ; , , , . , , , j )