10 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

10 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Hataydaki hâdiselere | göz yumulamaz Üç gün içinde âdeta umumi bir tedhiş havası yaratıldı Bu sabahki Ulus son vaziyet münasebetile çok mühim bir makale neşretti Ankara 10 (Telefonla) — Bu sabah- ki Ulus; «Acaba mânası nedir?» başlı- ğı altında Hataya dair mühim bir ma- Kale neşretmektedir. Makalede denilti- yor kiz İskenderunda tazyik ve müdahale- lerin hiç te eksik olmadığını haber alıp durmaktayız. Bütün bunların Fransız istihbarat zabitlerinin malü- mat ve muvafakatleri altında oldu- ğunu da biliyoruz. Öyle ki 3 gün için- de âdeta umum bir tedhiş havası ya- ratılmıştır, İşler böyle gidecek ve se- çim bu tedhiş havasının tesiri altında yapılmak istenilecekse nikbinlik ve ifimadımızın bizi bir kaç gün avutmuş tindeyiz. Hakikati niçin saklamalı? İskende. runda olup bitenlere Ankarada kimse akıl erdiremiyor ve bunların mânası ne olduğumu açıkça sormak istiyoruz. Suallmize bir cevab alabilsek, vaziyet muammalı olmaktan çıksa bizim de hareket tarzımızı yeni şartlara intibak ettirmemiz mümkün olacaktır, Mesul salâhiyet sahiblerinin, vazi- fe ve mesuliyet hissi tanımıyan, Hatay cikmiyeceğini bulmasına yardım edeceğini ümid ede- rim. AKŞAM Serbes güreş için Atatürk kupası Müsabakalar 4 ve 5 haziran tarihlerinde Ankarada yapılacak Ankara 10 (Telefonla) — Bü- yük Şefimiz, tam spor olduğu için bize en uygun gelen serbes gü- reşin taammümünü emir buyur- muşlar ve milli sporlarımızın ba- şında gelen “bu şubede birincili- ği kazandcak grupa verilmek üzere altın Atatürk kupası ih- das etmişlerdir. Bu birincilikler Türkiye jede- Tdiyonunun idaresi altında 4 ve $ haziran tarihlerinde Ankara Şe- hir stadında yapılacak ve birin- ciliklere Türkiyenin bütün güreş- çi gençleri iştirâk edecektir. Bu müsabakalar için memleketimiz 12 grupa ayrılmıştır. Bu gruplar şunlardır: Ankara, Balıkesir, Diyarbakır, Edirne, Erzurum, İstanbul, İz- mir, Eastamonu, Konya, Samsun, Seyhan, Son dakika Ispanyadaki alacaklar Ordu hayvanları Hitler - Mussolini Vekiller Heyetinin kararı resmi gazetede çıktı Ankara 9 (Telefonla) — İspanya- daki alacaklarımızın tasfiyesi hak- kında Vekiller heyetince verilen ka- rar bugünkü Resmi gazele ile iân edilmiştir. Kararın metni şudur: 30 eylül1937 tarihinde feshi ihbar odi- | lerek 31 birineikânun 1997 tarihinde mer- iyet mevkiinden çıkan Türkiye - İspanya ticaret ve kliring anlaşmasının tasfiyesine ald yedinci maddesi hükümlerinin İspan- ) — Bedelleri İspanya harici bankasına | yatırılıp tediye emirleri gönderilmemiş olan; 2 — Bedelleri İspanyada hususi banka- lara yatırılmış olup İspanya hükümetince alınmış olan tedbir dolayısile İspanya ha- Hei bankası nezdindeki hesaba yatırılma- muş bulunan; 3 — Bedelleri, malların hükümet veya mahali makamlar tarafından İstimvsl edilmiş bulunması dolayısile, ödenmemiş bulunan; İhracatten müterellid alacaklar İktisad. ve Maliye Vekâletlerile Cümhuriyet Mer- kez Bankasınca tesbit edilecek esaslar da- hilisde Cümhuriyet Merkez bankasndaki Türkiye - İspanya kliring hesabı mevcu- dundan tediye edir... | edilir. Kıymetli bir misafir Yugoslav harbiye ve bahriye nazırı geliyor Yugoslav harbiye ve bahriye nazırı general Mariç, mayısın on yedisinde memleketimizi ziyaret edecektir. Mi- safirimiz hududdan istikbal edilecek, İstanbulda merasimle karşılanacak- tir. Buradan Ankaraya gidecek ve dö- nerken sahil yilâyetlerimizi. gezecek- tir. Misafir general bir torpito ile İs- tanbula gelecektir. Burada harb aka- demisini, Yleybeliada deniz okulunu, bazı müesseseleri gezecektir. Dövizleri ödenmiyen ihracat Ankara 9 (Telefonla) — 13501 ve 13887 sayılı kararnamelerin mer'i bus! Junduğu zamanlarda hariçten takasla idhal alunan bazı imtia bedellerini ödemek üzere yapılan bir kısım ihra- catın dövizlerinin ödenmediği anla- şıldığından bu bedellerin, kendilerile küring anlaşmaşile bağlı bulunduğu- muz memleketlere Türkiye menşeli xd)lların bizzat veya bilvasıta ihracı ve alâkadarlar tarafından bedelleri- nin Klirig hesapları haricinde bıra- kılmasının temin olunması kayıdla- tince | Köylüye satılması için bir proje hazırlandı Ankara 9 (Akşam) — Ordu hay- yanlarının köylüye satılması için bir Jâyiha hazırlanmış ve Meclise ve- rilmiştir. Köylüyü yakından alâka- Jandıran bu lâyihanın metni şudur: Madde 1 — Hazerde ordu kadro- sunda on iki yaşını ikmal elmiş bey- gir, kısrak ve katırlar yerlerine hay- van alnarak ordu hizmetinden çıka- rılır, Madde 2 — Ordudan çıkarılacak hayvanlar Ziraat Vekâletinin göste- receği yerlerde köylü ve yetiştiricilere satılır ve o yerlere kadar nakilleri için Mill Müdafaa bütçesine tahsisat konur. Madde 3 — Ordu ihtiyacı için ha- riçten salın alınacak ecnebi ırk hay- yanların her defasında en az yüzde ellisinin damızlığa elverişli kısrak ol- mecburidir. Fevkalâde halde İcra Vekilleri kararile bu raceburiyet muvakkaten kaldırılabilir. Madde 4 — Bu kanunun tatbiki için Milli Müdafaa bütçesine ayrıca tahsisat konulur. Elektrik şirketi Ankaradaki müzakereler ilerliyor Ankara 10 — Elektrik şirketi fev- kalâde murahhası B. Spesial) ile olan rpüzakereler devam ediyor, Cumartesi günü 3 saat görüşülmüş, dün de mü- zakereye devam edilmiştir. Müzakere iki taraf için de memnu- niyet verici bir tarzda devam ediyor. Çok kısa bir zamanda tam neticeye yarılması kuvvetle ümid edilmekte- Suriye hükümeti Ankaraya bir mümessil gönderecek Ankara 9 (Akşam) — Suriye hü- kümetinin Ankarada daimi bir mü- messil bulundurmağa karar verdiği haber verilmektedir. Mümessilliğe ge- çenlerde Suriye hükümeti namın? hükümetimizle bazı temaslar yapmak Üzere buraya gelmiş olan B. Âdil 'Aslanın tayin edileceği de söylenmek- tedir. B. Âdil Aslan bugünlerde Şam- dan buraya gelecekti Bir İngilizin Kırşehir felâket- zedelerine yardımı Ankara 9 (Akşam) — Londrada mü- kim Vikontes Astor zelzele felâketze- delerine bir yardım olmak Üzere Er görüşmelerinde verilen kararlar Paris 10 — B. Hitler ile Mussolini arasında şu noktalarda anlaşma oldu- gu bildiriliyor: 1 — Avrupanın cenubu şarkisinde Alman ekonomik menafiinin tefevvu- kunu İtalya tanımıştır. Hitler, İtalya- nın bilhassa Yugoslavya, Macaristan ve Bulgaristandaki siyasi vaziyetine zarar vermiyeceğini temin etmiştir, Söylendiğine göre B. Hitler Avrupa- nın cenubu şarkisinin Alman iktisadi- yatını tamamlıyan yerler olduğunu, Almanyanın buradan iptidai madde ve yiyecek temin ettiğini, İtalyanm Afrikadaki imparatorluğundan bun- ları temin edebileceğini anlatmıştır. 2 — İptida Südetler meselesi hal- edilecek, bundan sonra dörtler paktı için müzakereye girişilecektir, Alman- ya müstemleke isteğini bu anlaşma- dan sonraya bırakmıştır. Triyeslede serbes iman meselesini mütehassıslar tedkik edecektir. “Temin edildiğine göre B. Mussolini 'Hitlere itidal tavsiye etmiş, Amerika- nın da İngiltereye yardım edebileceği- ni söylemiştir. Çekoslovakyada yeni bir vaka Prag 10 — Belediye seçimi için mücadele başlamıştır. Seçim 22 - 29 mayıs arasında olacaktır, Bruk nahi- yesinde Südetlerin nümayişi esna- sında bir hadise olmuştur. Südetler Hitler usulü selâm verdiklerinden polis bunu yasak etmiştir. İşe Çekler de karışmış, hadise ciddi bir şekil al- mıştır. Bu sırada takviye kıtastı gel- diğinden güçlükle sükün iade edil- miştir. Amerikadan Almanyaya gönderilen bombalar. Londra 10 — Nevyork Taymis ga- zetesi bir Alman vapurunun 20 bin tayyare bombasile Amerikadan Al manyaya hareket ettiğini ve bunun dördüncü sevkiyat olduğunu söy- lüyor. Adanada bir kadın idam edildi Adana 9 (Telefon) — Sevgilisi Ka- sım Ali adında birisine kavuşmak için kocası ile çocuğunu arsenikli bal ile Ea anlik Ga lela 2 an Keen har yalm meyen rün burada as B. Hitler bu avdet Dün Floransayı ziyaret etti, B. Mussolini ile yeniden görüştü B. Mussolini bir harbe meydan verme mesini B. Hitler'den bilhassa rica etmiş Roma 9 — B. Hitler bu akşam Floransadan Berline hâreket etmiş, merasimle teşyi edilmiştir. Berlin 9 — B. Hillerin yarın bura- ya muvasalatı bekleniyor. Şehir do- nanmıştır. Floransaya muvaselet Floransa 9 (A.A.) — B. Hitleri ha- mil olan tren saat on dörtte istasyona dahil olmuştur. Bü esnada muzika B. Hitler ve faşizm marşlarını çalmak- ta idi, B, Hitler trenden indiği zaman daha evvel Floransaya gelmiş olan Mussolini tarafından istikbal edilmiş- tir, İki şef, ihtiram merasimini ifa et- mekte olan askeri müfrezeleri teftiş ettikten sonra istasyondan çıkmışlar ve halk tarafından tezahüratla selâm- lanmışlardır. Alay Pitti sarayına gitmiştir. Floransa 9 (A.A) — Saat 1430da B. Hitler, 15 inci asırda inşa edilmiş olup Floransanın İtalyan payitabtı olduğu zamanlarda kralların ikâmet- gâhı olan meşhur saraya girerken Duçe kendisinden ayrılmıştır. Führer kral - imparatorun misa- firi sıfatile bu saraydaki kısa ikameti için müteaddid mükellef salonlar tah- sis edilmiştir. Saat 15,30 da Duçe yeniden Pitti sarayına gelmiş ve otomobille Füh- rerle birlikte Sent Kruva kilisesine 10 Mayıs 1938 gün Berlin' e| ediyor gitmişlerdir. Führer burada son harp lerde ve faşist inkılâbı esnasında Öl“ müş olan Floransalhıların a çelenkler koymuştur, B.-Musolini mühim bir nutuk söyliyecek » Koma 9 (A.A) — Röyter bildiriyort Hitler - Mussolini mülâkatının he kiki şumulü ve mânası Mussolini- nin 14 mayısta Ceneyada söyliyeceği, nutukta belli olacaktır. Mussolininin bu nutkunda İtalyan siyasetini etra- file çizmesi Bekleniyor. Burada zannedildiğine göre, Mus- solini, Süğet Almanları statüsünün tax © dilinde Almanyaya diplomatik müzas herette bulunmağı vadetmekle bera- ber herhangi bir harbe meydan ver- memesini B, Hitlerden bilhassa rica etmiştir. Hitlerin Alman müstemleke talep- lerini de mevzuubahis ettiği tah- min olunabilir, Fakat bu hususta res* men hiçbir şey söylenmemiş olması İtalyanın İngiltere ile iyi geçinmek ve İngiliz efkârı umumiyesini gücendir- memek istediğine atfolunmaktadır. Papanın vaziyeti Roma 10 B. Hitler Floransaya hareket ettikten sonra Papalık mü- zeleri açılmıştır. Papanın bir nutuk söyliyerek B. Hitlere yapılan parlak kabulü tenkid edeceği söyleniyor. 30 bin Sovyet tayyaresi Berlin üzerinde uçacağı haberi tekzib ediliyor telsiz istasyonuna atfen güya Alman- ya hududunu ihlâl edecek olurse 30 bin Sovyet bomardıman tayyaresinin Berlin üzerinde uçacs- ğını yazmıştır. Bu haberi, neşreden 'Moskovs gazeteleri, 'Tass ajansının şu tavzihini de veriyorlar, Gerek bu 30 bin Sovyet bombardı- man tayyaresi, gerek bu haberin Sovyet komintern telsiz istasyonuna atfı, tamamile uydurmadır. Komin- term istasyonu böyle bir haber verme- xniştir ve esasen vermez de. Bu haberin Romada bulunan malüm «İrs» telsiz istasyonundan çıktığına şüphe yok- tur. Bir müddettir bu «İrs> telsiz is- tasyonu güya komintern veya Sovyet Rusyada gizli diğer herhangi bir is- taşyon tarafından neşrediliyormuşca- sna bir takım uydurma ve tahri- kâtçı haberler vermektedir. Çekoslovak komünist partisinin ga- zelesi olan «Rotefane» işte sİrs» is- tasyonunun tahrikâtçı faşistleri ta- rafından bu surtele yanlış bir haber meşretmeğe sevkolunmuştur. Paris 10 — B. Hitlerin ziyareti mü- nasebetile talik edilmiş olan Fran- sız - İtalyan müzakerelerine. yarın veya öbür gün tekrar başlanacaktır. İngilin - İtalyan anlaşması tarzında bir anlaşmanın çabuk elde edileceği ümidediliyor... Ankarada bir genç kiz attan düşerek öldü Ankara 9 — Gazi Terbiye Enstitüsü son sınıf talebesinden Necmiye atla gezerken atın ürkmesi üzerine muva- zenesini kaybederek attan düşmüş ve aldığı yaralardan ölmüştür. Belçika kralının seyahati La Hay 9 (AA) — Belçika kral Leopol'un bu sene kraliçe Vilhelmini senemi iyacak -edataği, haber veril. Milletler Gemiyeti konseyi dün toplandı Lord Halifaks İngiliz - İtalya anlaşması hakkında beyanatta bulunacak Cenevre 9 (A.A) — Milletler Ce- miyeti konseyi, 101 inci içtima dev- resine bugün başlamıştır. Konsey, umumi toplantısında ruz- nameyi kabul etmiş ve Lord Hali- faks'ın önümüzdeki umumi celsede İngiltere - İtalya anlaşması üzerinde beyanatta bulunacağını bildirmiştir. Konsey, bilahara, müzakere usulünü görüşmek üzere, gizli bir toplantı yapmıştır. B. Motta, bugün Lord Halifaks ile pek muhtemel olarak İsviçrenin bi- taraflığı meselesi etrafında uzun bir görüşmede bulunmuştur. Cenevre 10 — Milletler Cemiyeti konseyinin bugünkü toplantısında Habeş işi görüşülecek, mürahhaslar Habeşistan bu toplantıda daimi de lege Taezaz tarafından temsil edi- lecektir. 'Taezaz'a profesör Birley ve Stanley müşavir olarak refakat et- mektedir, Meclise verilen lâyihalar Ankara 9 (Telefonla) — Vilâyeti hususiye idarelerinden maaş almakta olan ilk tedrisat müfettişlerinin umu- mi müvazeneye alınmalarına, muha- cirlerin terkeyledikleri mallar. muka- bilinde Yugoslavyadan alınan 17 mil- yon dinarın Kızılaya terkine, hususi idarelerden vakıflar umum müdürlü- ğüne ve vakıflar umum müdürlüğün- den hususi idarelere geçmiş veya ge“ çecek olan memurların maaşlı müd- detlerinin tekaütlük için meşrut ka- nuni müddetin hesabında müteka- bilen nazarı itibara alınmasına dair kanun lâyihaları Büyük Millet mec- lisine verilmiştir. Dün geceki yangın Bağdad caddesinde B. Talâtın mu» tasarrıf ve Selimin kiracı olduğu 258 numaralı bir katlı Tan gazinosun- da dün gece saat 24 te yangın çık- mıştır. Gazino, yanındaki Süleyma na aid berber dükkânı ve bir de boş dükkân yandıktan sonra, yangın sön- N e eser #ön8BEEDERNEBEBELE BEBE FERSİ. sızaHsariBirsE zero EB BZEOBFBF.L.EE2 eeose Vİ