10 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

10 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

r BEŞ O A ime ...x —”. ZE e yem v..z GB AEŞAM AKŞAMDAN AKŞAMA Postadan örnek almâlı! Ne zaman eskiden kalma bir devlet dairesile yeni rejimde devletçe kuru” lan bir müesseseyi yanyana, yahud ard Arda görsem aklıma şu beyit gelir: İbraz için imtiyazı bümü Çirkinle güzel tekabül etmiş... Biri binası cihetinden ne derece ha- © Yap, lenduha; dosyaları ve kayıd def- terleri noktasından karma karışık; me- Mrurlarının ahvali ruhiyesi ve hüsmü- haltı bakımından bedbinane ise öteki tam zıddınadır: Pirl pınl madeni ve kâgir bir an- İre... Livreli kapıcı... Muntazam gişele- rin arkasında benizleri sıhhatli bir penihelikle ışıldıyan gençler... Düra- caatçıyı güler yüzle karşılayıp mua- meleyi kısa zamanda bitirirler... ilh... Sanki onlar başka bir devletin, bun- lar ise diğer bir devletin teşkilâlıdır... “Sanki.si fazla ya: Birinci çeşid ola, lar, Osmanlı yadigârıdırlar; mütema- diyen tasfiye edilmekte; yerlerine İkincileri geçmektedir... Nitekim An- karada merkez binaları moğernleş- 4 İstanbulda Sultanahmed camisi sında muazzam bir devlet mahal lesi yapılacak... Nev-York bankaları gi- bi birşey olacak herhalde... Ümidimiz, temennimiz, her yerde bütün «devlete dairelerinin şimdiki edevletçilik. mü- €sseseleri halini almalarıdır... Bu, ilerde olacak... «İlerüde» demiyo- Tum, Zira silerüde» tabirini çıkmaz Ayın son çarşambası sayarım... Peki, o zamana kadar?., Bu karışık kayıdlar içinden çıkılmaz defterler, bozuk hüsnühatlar, «yarın gel... Obür- gün uğra... Bir ay sonraya tehir olun- du!» tarzları sürüp girecek mi? Pek çok kimse: — Tabit... Zaruri"... - diyecektir, - Çünkü o kötü binalarla, © çarpık ka- pakhı dolaplarla, o kötü vesaitle zaten başka türlüsü kabil değil: Tahsili kemslât kem alât ile olmaz! Bir bakıma doğru... Fakat «islah edi- İemez! Böyle geldi, böyle gidecektir!»! diye, devlet dairelerini - yeni rejimin Kati karakterini alacakları zamana ka- dar - halleri üzere bırakacak mıyız? © kötü binalar içinde de bir intizam, #lahat olamaz mı? Bunun modeli, mi- Sali yok mu?.. Var... Hattâ bizzat bizim memleke- timizde... İşte posta cihazımız... Çok alâkadar olduğüm, takdir etti- Zim için, faaliyetini asla gözden ka- Sırmam: Bir tek mektup yahud mat- Dua kaybedildiği vaki değildir. Bir tek #aahhüdlü mersule sahibinden ve mu- inden gayri kimsenin eline veril- Mez... En ufak bir şikâyet olunca, âmie- ler derhal işi ele alıp ince eler, sık do- kurlar; behemehal suçlu memuru ce- Yalandırır, işlerdeki sürçmeyi, intizam- daki sendelemeyi daha ilk adımda ta- Mir ederler, Ve asıl bundandır ki, pos- işleri, o kötü binalarda, o ipti- dai yesaitle devletçilik müesseseleri "e bile mümune teşkil edecek bir inti- “en işler, işler! Avrupada staja gi- er gibi, öbür dairelerimiz, posta ida- Yesine, teşkilât ve işleme usullerini öğ- ku üzere stajyer günderseler se- Demek, behemehal ültramodernli- Ee de ihtiyaç yok; demek mevcud için- de de islâhat yapılabilir; demek kabil. Örleyse, bütün devlet daireleri bir pos- sokulabilir... Bugünün hani Dügün, bu saatte, hemen kapala, . Cidden düşündürücü bir bahis, de- Gil mi? — Bilmem nerede bir adam varmış Amca, tam 22 senedir gözün uy- geceler olmuştur, fakat nihayet ayın | bilmiyen komşular yüzünden, uyku» için uyumazmış! Demek oluyor ti Boru fabrikası Kanalizasyon şirketinden belediyeye geçti Kanalizasyon şirketinin ovaktile tesis ettiği Kasımpaşadaki kanalizas- yon boru fabrikası, mukavele muci- bince, belediyeye geçmiştir. Belediyo, fabrikanın idaresi için 938 bütçesi- ne 15 bin liralık tahsisat koymuştur. Kanalizasyon şirketi işini bitirdi- ğinden hazirandan itibaren faaliye- tini tatil edecektir. Yeni bütçede ka- nalizasyona ayrılmış para olmadığın- dan bu sene Kadıköy kanalizasyon inşaatile Kurbağalıderenin temizlen- mesi kabil olamıyacaktır. Bir motörün direği elektrik kablosuna dokundu, bir gencin vücudü kısmen yandı Unkapanında elli dördüncü ilkmek- teb talebesinden İhsan, evvelki gün arkadaşlarile birlikte oSilâhdarağa elektrik fabrikasının haval bir kab- losu altından motörle Kâğıdhane de- resine giderken İhsan, motörün di- reğini kabloya temas etmekten kur- tarmak için uğraştığı bir sırada ce- reyana kapılmış ve vücudü kismen yanmıştır. İhsan, jandarma tarafın dan Balat hastanesine yatırılmıştır. Lâzım gelen tahkikat yapılmaktadır. Ortamektepler Muallim muavinliği imtihani- na iğ sorulacak En aşağı İki sene evvel muallim mektebinden mezun olanlardan bü sene ortamektep muallim , muavin- liği imtihanına girecek olanlara s0- rulacak suailer Maarif Vekâletinden tertip edilerek Maarif müdürlüğüne bildirilmiştir. Talipler aşağıda yazılı bahislerden imtihana tâbi oalcaklardır: Türkçe grupu: Liselerin son sınıfların- da okunulan Türk edebiyatı tarihi müfre- datı, türkçe modern edebi bir metnin izahı, türkçe kompozisyon. İmtihana gi- recekler bir mektepte türkçe ders vere- cekler ve bir de ders plânı hazırlıyacak- lardır. Tarih, coğrafya grupu: Liselerin tarih, coğrafya müfredatı, harila tersimi, orta mektep yurd bilgisi müfredatı, lise vo or- tamekteplerin (sosyoloji müfredatı ve bu derslerin mevzularına dair ayrı ayrı üç ders vereceklerdir. Matematik grupu: Orta mekteplerin matematik ders müfredatı, jeoloji ve ce- bir müfredatı, liselerin ikinci devresinin üçüncü sınıfında okutulan edebiyat ko- lunun kozmoğrafya müfredat programı, bu bahisler etrafında iki ders verecekler ve bir plân hazırlıyscaklardır. Diselerin birinci ve Ikinci sınıflarına ald firik, kimya ve tabii #limler grupiyle üçün- cü sınıfın edebiyat kolundaki fizik, kiunya müfredatı ve liselerin 2 nel devresindeki tabli ilimler müfredatı. Bunun için talip- ler bir ders plâni hazırlıyacaklar, ayni zö- manda fizik ve kimya tecrübeleri yapa- .caklardır. Şişlide bir otobüs bir yolcuya ak yaraladı Şişli süvari karakolu önünden geç- mekte olan bir otobüs, Tevfik ismin- de birine çarparak ağır suretle ya- ralamıştır. Yaralı hastaneye kaldırıl- ... Bendenizin de uykusuz kaldığım ya Haklı şikâyetler Ne olur?... İşte tatbiki kolay ve faydak bir çok usuller: 1 — Ne olur, Taksim meyda- ama, âbidenin etrajındaki bahçe yollarıma zarif birkaç tane çöp Kutusu konsa da, o yerlere çöp v8 kâğul atanlardan ceza ulınsa?.. 2 — Ne olur, Taksimden Har- biyeye kadar yeşillik dikilen rö- füjlü yolun tramvay durak yer- lerine çöp sepetleri konsa da, İramvaydan inenler: Biletinizi yerlere atmayınız demek hakkı Kkazanılsa?.. 3 — Ne olur, vapurlardan çi- karılacak “eşyaların, yolcularla berabör çıkarılmasının önüne ge- çüse, yolcular ağır yüklerle ttilip kakılmasa ve daha vapur yana- şirken hamallar vapura hücum etmeseler... Ne ok Çok iyi olur amma, buz üstünde yazı olur... Gazete- ler yazar, kariler okur ve unutu- Tur... Asıl ekemmiyet vermeleri icab edenler aldırmaz... Bir çocuk sarnıçta boğuldu Erik koparmak isterken ağaçtan sarnıca düşmüş Ortaköyde oturan on dört yaşla- rında Bilâl isminde bir çocuk evvelki gün akşam üzeri polise müracaat ederek arkadaşı on iki yaşlarında Danyalın; o civarda mesdud Yahya efendi tekkesi bahçesinde oynarken sarnıca düştüğünü haber vermiştir. Zabıta, keyfiyetten itfaiyeyi haber- dar etmiş, sarnıç suyunun boşaltıl- ması için bir motopomp getirtilmiş- tir, İki saat kadar çalışılarak su bo-, şaltılmış ise de ortalık karardığın- dan Danyalın cesedi bulunamamış- tır. Bunun üzerine dün yeniden sar- nıçta araşlırma yapılmış ve an cak öğleye doğru çocuğun cesedi meydana çıkarılabilmiştir. Zabılaca yapılan tahkikatta, Dan- yalm erik koparmak üzere ağaed çıktığı, bastığı dalın kırılması Üze- rine sarnıca düştüğü ve boğularak öldüğü anlaşılmış, cesed ailesine tes- lim edilmiştir, Kuyuya düşen iki kişi kurtarıldı Sutanselim caddesinde oturan he- mal Osmanın karısı 20 yaşlarında Güllü, 5 No. lı evin yanındaki arsar dan geçerken 10 metre derinliğinde ve içerisi dolu bir kuyuya düşmüş- tür, Derhal itfaiyeye haber verilmiş ve itiniye yetişerek yeni yaptırdığı palanga askı kayışları vasıtasile ka- dını kurtarmıştır. p Kasımpaşada oturan Öljenininon yaşlarında çocuğu Leon, Mecidiye köyünde dutlukta oynarken bir bos- tan kuyusuna düşmüştür. Derhal ye- tişenler kendisini kurtarmışlarsa da muhtelif yerlerinden yaralandığın- dan hastaneye kaldırılmıştır. Bay Amcaya göre il! ... ZatıAlinizin de, Tayo çalmasını Maarif Vekâleti sarayı tamir ettirmek istiyor Vaktile Abdülâziz tarafından inşa ettirilen Çırağan sarayı, Meşrutiye- tin ilânından sonra #yan ve mebü- san meclislerine tahsis edilmişti. Fa- kat aradan çok geçmeden çikan bir yangın neticesinde baştan başa yan- mış, yalnız dört duvar kalmıştı. Maarif. Vekâleti, o zamandanberi | metrük bir halde duran sarayı yeni baştan ve esaslı bir surette tamir et- tirmeğe karar vermiş ve belediyenin mütaldasım sormuştur. Belediye, sa» rayda Ledkikat yapmış, mimari tar- zındaki hususiyet itibarile binanın tamirile eski hale sokulmasının kabil olmuyacağını bildirmiştir. Belediye- nin bu cevabı üzerine Vekâletin nar sıl bir karar vereceği belli değildir. Bir çocuk sokakta koşarken tramvay direğine çarparak yaralandı Kadıköyde Yeldeğirmeninde otu- ran on iki yaşlarında Hasan isminde bir çocuk sokakta süratle koşmakta iken göremediği bir tramvay direği- ne çarpmış, başından tehlikeli suret- te yaralandığından tedavi altına alınmıştır. Sarhoşlukla yapmış! Bayrak çalıp satan bir adamın muhakemesi Eminönü belediye dairesinin bay- raklarını çalarak beş liraya satmak- İ tan mazmun Bedrinin muhakemesi dün Sultanahmed birinci sulh ceza mahkemesinde yapıldı. Maznun Beğd- ri suçunu iliraf ederek: — Bayrakları çalmışım. Fakat hâ- 1â Tarkmda değilim. O akşam çok rakı içmiş, kendimden geçmiştim. Sabahleyin kalktığım zamandane yaptığımı bilmiyecek halde idim. İş te bayrakları o zaman almış, satmı- şam. Bu işi sarhoşlukla yaptım. Dedi. Hâkim B. Reşid, Bedrinin iki ay hapsine karar verdi. Dükkânlardan birçok eşya ve para çalan bir hırsız akalandı Geceleri Bninönü civarında muh- telif dükkünlara girerek eşya ve çek- mecelerden para çalan Şükrü adında bir sabikalı yakalanarak adiiyeye teslim edilmiştir. Şükrü son defada gene Eminönü civarınd£ bir dükkü- na girerek kasayı açıp 740 lira aşır- mış fakat yakayı ele vermiştir. Müddetumumilik Şükrüyü dördüncü sorgu hökimins vermiş, yapılan sor- gu neticesinde kendisi tevkif edilerek tevkihaneye gönderilmiştir. Bir çocuk annesinin kucağın- dan düştü muhtelif yerlerin- den yaralandı Feriköyde oturan bayan Despina, kucağında iki yaşındaki oğlu Yorgi ile o civarda dolaşmâkta iken bir ara- lik çocuğu düşürmüş ve Yorgi muh- telif yerlerinden yaralandığı için te », Lâkin bu zat, uykusu gelmediği ISTANBUL HAYATI Pazar eğlencesi! samimi sevgisini geçen pazar günü bütün kuvvetile isbat etti. Bayramlar, şenlikler solda sıfır kaldı. Bu sene Hidrellez şerefine yapılan merasime, Muhtelif semetlerde yapılan eğlen- celeri anlatmıya imkân yok. Ben ân- cak, Hürriyet tepesinden Kâğıdhane deresine kadar yaptığım bir gezinti. de gördüklerimi kısaca o kaydetmeğe çalışacağım. ki dikenli ot kümelerinin araları er- kenden dolmuştu. Tramvaylar ,oio- larını taşımıya kifayet etmiyordu. Çarpık tekerlekli kum arabalarına Şilteler, minderler, hasır iskemleler yerleştirip kucaklarındaki kundak- larla, yemek sepetletile sıkışan ka- dınlı erkekli kafileler âbide sırtlarına, Kâğıdhane deresine akın ettiler. Âbidenin etrafındaki ağaçlar ara. sında adım atacak boş yer kalma muştı, Sofralar kurulmuş, kırmızı yus Jaştıktan sonra çarımaçar dikenli ya- maçlara seriliyorlar. Kızgın güneş altında sofralar kuruluyor. Gramo- fon açılıyor, şişeler sıralanıyor. Der- hal ahenk başlıyor. Dümbelek, zurna çığlıkları arasın- da al basmadan üç etekli esmer gü- zelleri, kınalı parmaklarını şıkırdata şıkırdata zıplarken etrafa halkalanan delikanlılar da coşuyorlar; — Kalk be Mehmedeiğim. Hıdırel- lezin şerefine bir kaç göbek te bis çalkalıyalım. Kadehler Hıdırellerin şerefine -bo- şalıyor, nareler Hığırellezin şerefine savruluyor, herşey Fidırellezin şere- fins işleniyor. Haykıra haykıra içtiler, akşam Üze Ti de sendeleye yalpalıya döndüler. Arada ufak telek sarhoş çarpışmaları oldıyse, bunu da Phüdreller şerefine hoş görelim, Cemal Refik Bir caminin ahşab kubbesi Balatta Kahkaha sokağında Ket- 'B. A. — Tam belediye relsi olacak adam desenel... i Da