10 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

10 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

—— AKŞAM 10 Mayıs 1938 Başvekilimiz Belgradda çok parlak tezahüratla karşılandı , (Baş tarafı 1 Inci sahifede) İki Başvekil halkın sürekli alkış ları arasında istasyondan çıktılar, İ otomobile bindiler ve Başvekilimizin | ikametine tahsis edilen Teokoloviç | konağına gittiler. Otomobil gözden | kayboluncaya kadar (yaşa...) sada ları ve alkış devam ediyordu. B. Celâl Bâjarın maiyeti Majestik otelinde misafir edildiler. Bugünkü ziyaret ve afetler emlak gece Re dı. Yarn (bugün) sabahleyin B. Stoyadinoviçi ziyaret edecektir. Yu- goslav Başvekili de Başvekilimize ko- nakta iadel ziyarette bulunacaktır. Ziyaretinden sonra (B. Celâl Bayar defteri mahsusu imgalıyacaktır. Kral naibi prens Pol yarın (bugün) Başvekilimizi öğle yemeğine alıkoya- caktır. Akşam da B. Celâl Bayar çe- refine Zabıtan klübünde bir ziyafet verilecektir. Bu ziyafete gazeteciler de davetlidirler. Gazetelerin makaleleri Belgradda çıkan bütün gazeteler bugün de sütunlarını bu ziyaretin ehemmiyetine ve Türkiye ile Yugos- lavyayı birbirine bağlıyan sarsılmaz dostluk rabıtalarının sağlamlığına tahsis etmişlerdir. Makalelerde B. Celâl Bayarın kıymetli şahsiyeti de tebarüz ettirilmektedir. Hüdai Sofyadan geçerken Sofya 9 (A.A) — Anadolu ajansı- nın hususi muhabiri bildiriyor: Başvekil Celâl Bayar ve Hariciye Vekili doktor Tevfik Rüştü Aras, re- fakatindeki zevat ile beraber bugün saat 14 de ekspresle Sofyaya muva- salat etmişler ve ekspresin mutad tevakkufu müddetince istasyonda kalarak ayni trenle Belgrada müte- veccihen hareket eylemişlerdir. Heyetimiz oOSofya istasyonunda, Başvekil Köseivanof, Kralın mümes- #illeri, saray müşürü general Tsaney ve Kralın müşaviri B. Gruev, Harici- ye nezareti erkânı ile Balkan antan- tı devletleri mümessilleri, Türk elçi- liği memurları ve Bulgar ve yabancı matbuat .mümessilleri tarafından karşılanmıştır. Başvekilimiz ve Hariciye Vekilimiz. Me BR. Köseivanof istasyonun krala mahsus salonunda yarım saat kadar görüşmüşler ve bu meyanda iki dev- letin iyi münasebetleri hakkında sa- mimi ve dostane fikirler taati etmiş- lerdir, Başvekil B, Köscivanof Başvekil ve Hariciye (o Vekilimizin avdetlerinde Bofyada tevakkufları esnasında bu dostane mükâlemelere daha mu- fassal biri surette devam edebi- Jeceklerinden pek memnun olduğunu beyan ile kendilerini teşyi etmiştir. Sofya elçimiz B. Şevki Berker, Fili- be konsolosu, Bulgar emniyet genel direktörü ve Bulgar demiryolları di- rektör muavini, Başvekili Filibede kar- şılıyarak Yugoslavya hududuna ka- dar kendilerine refakat etmişlerdir. Hududda Belgrad 9 (A.A) — Başvekile re- fakat eden genel direktörümüz bik diriyor: Başvekil Celâl Bayar ve Hariciye Vekil doktor Tevfik Rüştü Aras ile tefakatlerindeki zevatı götüren sem- pilon ekspresi saat 16,33 da Yugoslav- yanın hudud istasyonu olan Çarbrod- da durdu. İstasyon rıhtımında bü- yük bir kalabalık, pekçok zabitle, mektepiiler ihtiram vaziyetinde çev- relenmişti. Başvekil ve Hariciye Ve- kili trenden indiler, Belgrad elçimiz B. Haydar Aktay kendilerini istikbal için gelmiş olan Morova umumi va- Msi B. Lukoviç ile Hariciye nezareti umumi daire müdürü B. Yakovliye- viç ve Başvekâlet hususi kalem me- murlarından Fuat Azabâgiçi takdim eti. Morova umumi valisinin nutku - “Umumi! vali, fransızca söylediği bir nutukta ezcümle dedi ki; «Yugoslavya krallık hükümeti reisi ekselâns Milân Stoyadinoviç namına zati devletinize hoşgeldiniz derken Morova umumi valisi sıfatile de kendi temenmilerimi ilüvâ etmekle büyük bir bahtiyarlık duyuyorum. Balkan milletleri arasındaki anlaşma ve bir. büyük ve yıkılmaz temele rini bundan dört sene evvel büyük devlet reislerimiz, kahraman ve büyük kral birinci Aleksandr ile Reislcumhur Atatürk atmışlardır. Ekselânsınızla kıymettar refikiniz ve bizim tecrübe edilmiş dostumuz Dr. Aras, işte bu anlaşma ve birleşmeyi daha ziyade kuvvetlendirmeğe çalışıyorsunuz. Bal- kan antantı yalnız bizim iki memleke- timiz için değil, aynı zamanda bütün Balkan yarım adası için bir sulh lima- nıdır.» Başvekilin cevabı B, Celâl Bayar umumi valiye ver- diği cevapta ezcümle demiştir ki: «Kendimi dost ve müttefik Yugos- lavya topraklarında görmekle hisset tiğim meserret pek büyüktür. Bana, arkadaşım Arasa ve refakatimde bü- lunan zevata gösterilen misafirper- verliğe bilhassa teşekkür ederim. Yu- goslavyaya Şefimizin ve Türk mille- tinin selâm ve muhabbetlerini gelir- mekle mesudum, Bu mühim ve s€- vimli vazifeyi ifa ederken çok kıymet- | li unutulmaz bir hatırayı burada tek- | Tar etmeliyim. Büyük ve kahraman | kralınız Aleksandrın Şefimiz Atatürk- | le yaptıkları mülâkattan bahset | mek istediğim tabli anlaşılmıştır. İş- İ te bu aziz hatıra, başla Şefimiz Ata- türk olduğu halde bütün Türkiyenin | kalbinde yaşamaktadır. Balkan An- tantının yalnız Balkan memleketle- ri için değil, fakat hududları aşarak hattâ bütün Avrupada bir sulh sükün! Amili olduğu hakkında umumi vali | cenablarmın mütaleslarna bütün kalbimle işlirik ederim. ! Bu söylediklerim çok mühim bir ha- kikattir. Yarın kral naibi prens Pol hazretlerine derin hürmetlerimi - ar- zetmek fırsatını bulacağımı ve muh- terem büyük dostum ve büyük devlet adamı Prezidan B. Stayadinoviçe bu akşam mülâki olacağımı düşündük- Çe şimdiden seviniyorum. Sözlerimi necip Yugoslav milletine dalma artan saadetler (dileğile ve «Türk - Yugoslav sarsılmaz dostla yaşasın» demekle nihayet vermek İs- terim.» Niste büyük merasim Nutuklardan sonra Türk heyeti- nin vagonu semplon ekspresinden ay- rılarak hususi trene bağlanmış ve ya- rım saatlik tevakkuftan sonra hare- ket etmiştir. Yolda her istasyonda a- hali ve mektebliler, muzika ve bay- raklerla Türkiye Başvekilini ve Hari- ciye Veklilini selâmlamışlardır. Fakat en büyük merasim umumi valilik merkezi olan Nişte yapılmıştır. Tren istasyonda durunca çok kesif bir kalabalığın kendilerini beklemekte olduğunu gören Vekillerimiz hemen | rıhtıma inmişler ve İstiklâl marşile | selâmlanmışlardır, Belediye reisi he- yecânir bir nutukla «Hoşgelmişlik» temennisinde bulunduktan sonra bü- tün hazirunu «Yaşasın Atatürk, yaşa- sın Türkiye Cumhuriyeti» demeğe da- vet etmiş fe istasyon alkış tufanı ile çınlamıştır. Başvekil münasib sözlerle belediye reisine teşekkür ettikten sonra bay 'Bâyarla birlikte milli kıyafetlerile rıh- tıma sıralanmış olan genç kızların ellerini sıkarak kendilerine. iltifatta bulunmuştur. Muvasalattan evvel Köprizadaki du- ruş esnasında pek büyük bir kalaba- lığın Vekillerimizi şiddetli ve sürekli surelte alkışladığını bayanlara büket- ler takdim edildiğini ayrıca zikrede- ceğim, Umumiyet üzere ve bütün gü- zergâhta Başvekilimize ve Vekilimize yapılan her türlü tasavvu- run fevkinde tezahürler çok coşkun ve samimi idi, Çin maslahatgüzarının mat- buat mümessillerine çay ime ziyafeti Ankara 9 (Akşam) — Çin masla- hatgüzarı tarafından matbuat mü- messilleri şerefine elçilik binasında bir çay ziyafeti verilmiştir. Çok sa- mimi bir hava içinde geç vakte ka- dar devam eden bu ziyefette matbu- at umum müdürü B. Naci Kıcıman ie Ankara, ve İslanibal gazeteleri me messilleri hâzır bulunmuşlar | edilen liman mahelli ve hinterlandını | tedkik buyurdular ve bu tedkikatın Belediye 6 milyon lira istikraz edecek Başvekilin tedkikleri hakkın- da vali ve belediye reisinin beyanatı Dünkü sayımızda, Başvekil Celâl Bâyarın İstanbul valisi Muhiddin Üstündağı Perapalasa öğle yemeğine davet edip, İstanbulunu imarına ald işler hakkında kendisinden izahat aldığını, öğleden sonra da İstanbu- Yun imar mıntakalarını dolaştıkları- nı yazmıştık. Başvekil Celâl Bayarla, dün nere- lerde tedkikat yaptıklarını öğrenmek üzere Vali ve Belediye reisi Muhiddin Üslündağı ziyaret eden bir arkada- şımıza, B. Muhiddin Üstündağ aşi fıdaki beyanatta bulunmuştur: — Sayın Başvekil Celâl Bayar se- yabatleri sırasında buradaki pek kı- | sa ve muvakkat ikametlerinden isti- fade ederek, İstanbulun imarına kar- şı gösterdikleri samimi ve elddi alâ- kanın yeni bir delilini vermiş oldu- | lar. Dün öğleden sonra, imar plânının zemin üzerindeki vaziyetini mütalsâ ve tedkik etmek arzusunu izhar bu- yurdular. Bu plânla açılacak olan şehrin bü- yük arterleri ile bu arterlerin üzerin- de bulunan Azapkapıdaki Atatürk köprü başı ile Azapkapı - Karaköy güzergâhını, İstanbulu oBeyoğluna bağlıyacak olan arteri, stadyom ve Hipodromu, Yenikapıda tesisi derpiş ve oradan karşıya geçerek, Boğazda açılacak sahil boyu' güzergâhını esaslı | neticesi kendileri için memnuniyeti mucip oldu. Plânın tatbikatı için Meclisten al- dığımız bir buçuk milyon Jiralık is- tlkraz salâhiyeti ile, bu işlerin pek küçük bir kısmının dahi hayatta &kisler gösterecek şekilde başarılma- sının temini kabil olmıyacağından bu paranın 8 milyana kadar yüksel. tilmesi lâzım geldiğini ve bu hususta İstanbul belediyesine müzaharet ede- ceklerini vaid bayiler, l Meclis, iki idam mazbatasını | tasvib etti Ankara 9 (A.A) — Büyük Millet meclisi bugün B, Hilmi Uranın baş- kanlığında toplanarak Elâzığın Cafela köyünden Bekir oğlu Osman ve Dina- rın Yeregireh köyünden Karagöz oğul- larından Hidayet oğlu Metalibin ölüm | cezasına çarptırılmaları hakkındaki mazbatayı Lasvib etmiş ve bazı ihra- eat mallarımız için İtalya tarafından verilen munzam kontenjan listesinin | kabulü ve buna mukabili İtalyanın ge- nel ithalât rejimimizden mutlak su- rette istifade ettirilmesi, subay rütbe | isimlerinde bazı değişiklik yapılması hakkındaki kanun lâyihalarının da birinci müzakerelerini yapmıştır, Büyük Mület meclisi çarşamba gü- nü toplanacaktır. Amerikada bütçe açığı 4 mil. yar dolara yakın Vaşingtor. 9 (A.A) — Hazırlan | makta olan bütçe tahminlerine göre, | Ruzveltin kalkınma programı ta- | mamile tatbik edildiği takdirde 1939 senesi bütçe açığı üç milyar 722 mii- yon olacaktır. Aşot Modat jübilesi 4 mayısta tehir edilen jübile 11 mayıs çarşamba saat 9 da Fransız tiyatrosunda verilecektir. Bu akşam Nöbetçi eczaneler Yeni 10 liralıklar 16 ma- yısta tedavü Çıkarılacak mikdar mukabili banknot tedavülden çekilecektir Eski 10 liralıklar 5 sene daha tedavül edecek, bundan ğ ti sonra da 5 sene Merkez Ankara 9 (AA) — Türkiye Cüm- | huriyet Merkez bankası hakkındaki 1715 numaralı kanunun 17 nel mad- desinde yazılı selâhiyele müsteniden Merkez bankası 30 kânunuevvel 1341 tarih ve 701 numaralı kanun muci- bines basılmış olup halen tedavülde | bülunan kâğıt paraları tebdile karar verdiği ve beşliklerin 15 teşrinleyvel 1937, yüzlüklerin 1 mart 1938, ellilik- lerin de 1 nisan 1938 tarihinden iti- baren tedavüle çıkarılmıya başlan- | dığı bundan evvel bildirilmişti 16 mayıs 1938 tarihinden itibaren yeni on liralık kupürler de tedavüle çıkarılmıya başlanacak ve bundan evvel çıkarılan kupürler için yapıldı- ğı gibi çıkarılacak miktar mukabi- linde mütedavil banknotlardan ayni miktar tedavülden çekilecektir. Bu yeni on Vralıkların tedavüle çi- karılmaya başlandığı tarihten itiba- Ten halen mütedavi) 10 liralıklar beş sene müddetle mecburi olarak teda- vül edecek, bundan sonra kanuni mürur zaman müddeti nihayetine ka- dar yani beş sene daha Merkez ban- kası gişelerinde tebdil edilecektir. Kupürlerin tebdiline başlanma ta- rihleri ayrıca bildirilecektir. Yeni 10 liralık banknotların evsafı aşağıda kısaca gösterilmiştir. Banknotun as- lını görmek istiyenler Merkez banka- sına ve diğer bankalar gişelerine ve 12 Mayıs perşembe günü al Naşid ve arkadaşları Karagümrük İdman yurdu müsameresi ses Eraliçesi Hamiyet Yüceses konseri, sanalkâr 3 perde, varyete, YARIN âkşan MELEK'TE NEFİS BİR AŞK - GENÇLİK - MUSİKİ - ve DANS FİLMİ BÜYÜK RE- VÜLER - ZEVKLİ, EĞLENCELİ BİR MEVZU UYAN ve YAŞA Baş r olde; Mice Faye cazları ve İSPANYOL BALESİ Ayrıca Paramount dünya haberleri le çıkarılacak bankasından değiştirilecek | banka bulunmuyan yerlerde Mâlmü- dürlüklerine müracaat edebilirler. şudur: Evsafı, Kiremit, rengi olup orta zemin » Ortasında pembe, yeşil, gor renklerden mürekkep bir rozet vardır. Kenar çerçevesinin üst ortasında wTür- | kiye Cümhuriyet Merkez bankasıe emi iki üst köşesinde madalyonlar zıları, alt iki köşesinde iki murabba içeri fında sAtatürka 110 Türk maları ve seri, $ira numaralarının gi da banka umum müdür muavininin imzalirı bülünm. dır. İmzaların bulunduğu orta ali kısmın fonunu ufak yazılarla yazılmış «Türkiye Cümhuriyet Merkez bankası 10 on Türk Mirası» ibareleri teşkil etmektedir. iki satırda «Türkiye Cümhuriyeti Merkes dalyon içerisinde iki satırda «10 Türk li- rasle rakamı ve yazıları vardır, Çerçevenin ortasında Ankara kalesinin resmi ve bu- nun sağ tamfında da beyaza yakın mavi renkte bir daire vardır. Banknot ziyayâ tutulduğ an bu dalrenin içerisinde «Atatük» ün filigram şeklinde baş resim- leri görülmektedir. Çerçevenin alt iki kö- şesinde iki ufak rozet içerisinde «10» ra- kamları yardır. Banknotun her iki tarafı taydus «çelike tabıdı kşamı Turan tiyatrosunda (” SEVDA İLÂCI komedi düet, solo, rakıs Amerikanın en meşhur orkestra ve KIRKLIK KADIN RUTH CHATTERTON ve Mary Astor Pek yakında SA Ankara 9 (Telefonla) borsada yalnız birinci tertip Türk borcu istikraz üzerine muamele oldu. 1965 de açıldı ve 19,625 de kapandı. Çek fiatleri şunlardır: 12,0904 — Bugün Beşiktaş Halkevinde kon- ferans ve temsil Beşiktaş Halkevinden: 10 Mayıs 1468 salı günü akşamı İstanbul Üniversitesi Doçentlerinden Vehbi Eralp tarafından Beşiktaş Halkevinde (Rönesansta fikir cereyanları) hakkında bir konferans veri- lecektir. Ayrıca bir de ulusal temsil gös- terilecektir. Davetiyeler idare memurlu- gundan alınabilir, YENİ NEŞRİYAT: BU SESLERİN GÖLGESİ Bay Riza Vural tarafından bu isim al- MEM Bu hafta SAKARYA Sinemasında 2 büyük ve güzel film birden: tarafından Pransızca sözlü İl Seanslar: 2 - 535 - 9/10 i GÖKTEN DÜŞEN KADIN MYRNA LOY - ROBERT MONTGOMERY | Fred Astaire - Jineger Rogers tarafından oynanmış film Seanilar: 345 ve 715 1 i VALS DALGASI R A € Sinemasında k Üsküdar Hâlkevinden: 11/5/8938 çar- samba günü saat 2030 da Üsküdar Halkevi salonunda birinci orta okul kıymetli retmenlerinden bay Fuat Öner tarafından Üsküdarın tarihçesi hakkında gayet ehem- miyetli bir konfersns verilecektir. Salon herkese açıktır. ŞEHZADEBAŞI TURAN TİYATROSU Halk sanakârı Naşld ve arkadaşları Miçe - Pençef varyetesi SOLMU $ ÇİÇEKLER Komedi 3 perde, Halk gecesi. Localar: 100, heryer: 20, paradi: 10. 12 Mayıs perşembe günü akşamı Hamiyet Yüceses konseri Bu akşam: Pangaltı Kur- | ki satırda 10 Türk lirası rakam ve ya O Ön yüz renginm aynidir. bankası» ibaresi ve Üst iki köşesinde ma- © g tuluş sinemasında, Çar- şamba akşamı; Beşiktaş Suad Park, Perşembe: Bakırköy Miltiyadi sinemalarında Kadınlardan Bıktım | Ölüm | Sabık Köprüler mühendisi ve Nafia mü- | dürü umumisi i BAYİBRAHİM ETEM vefat etmiştir. Cenazesi Beyazıt camiine | getirilerek öğle mamarı kılındıktan sonra kabristanına defnedilecektir. “ens sason m m sui