19 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

19 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Bugün Pariste İtalya ile Macaristan arasında Dünya kupası finali oynanıyor Fransa - İtalya maçmöa Fransız Kalecisi 4 Lorto'nun bir kurtarış “ Di Lorto'nun karşısında meşhur İtalyan santrforü Piola görülmektedir Bugün Pariste, dünya kupası final maçı İtalya ile Macaristan arasında Bu surelle İtalyan takımının ku- pa maçlarında daima görülen, yük- #8k enerjisi ve kazanma azmi, yor- gunlukları dolayısile Macarların le- hine bir fark tevlid etmiştir. Eğer bu- gün Macar milli takımı, İtalyanların, Ferrari. Piola, Meazza üç ortasını marke etmeğe muvaffak olur ve bun- lara göl almak fırsatını vermezse maçı kazanmaları ihtimal dahiline girer, Düömüfinal müsabakalarının tafsi- Jâtını veriyoruz: İtalya 2 — Brezilya 1 Marsilyada 85,000 seyirci önünde çok caniı ve hareketli bir oyundan sonr& İtalyanlar birinci heftayimi 0/0 beraberlikle biten bir maçtan sonra Breziiyalıları ancak 2/1 yene- bilmişlerdir. Stadı dolduran 35,000 kişinin han- gi tarafa sempati beslediği mili marşlarla birlikte daha maç başla” madan anlaşılmşılır. Brezilya mili marşı büyük bir saygı içinde dinlen- diği helde, İtalya milli marşına ayrı- ca birde ısık konseri refakat et- miştir. Bu turmede bütün karşılaşmalar- da en aşağı bir sayı yapan Brezii- yalı zenci Leonidas'ın bu maçla sa- haya çıkmadığı görülmüştür. İtslyanlar, rakiblerine nazaran da- ha anlaşmış bir halde oynadıkları için, daha birinci devrede Brezilyalı- ları hafif bir baskı altına almağa mu- vaffak olmuşlardır. Sayısız biten birinci haftayimden sonra, İtalyanların hücum haltı akımlarını sıklaştırmağa ve sürekli bir şekilde sokmağa başlamaştır. Bu akınlar esnasında bilhassa soliç Fer- rari Brezilya müdafsasını alt üst et- miştir. İtalyan hücum hallını idare eden Piola, 13 üncü dakikada sıkı bir şüt çekerek ilk sayıyı yapmıştır. Bundan sonra oyun sertleşmiştir. Fakat bu tarz Brezil aley- hine olmuştur. İtalyanların biribiri- ni takib eden hücumlarından birin- de Erezliyalı müdafi Domingos bir favul yapmış ve çok enerjik bir su- rette hareket eden İsviçreli hakem Vütriç, bunun üzerine penaltı ver- miştir. Penaltıyı çeken Menzza İtal- yanlarm ikinci sayısını yapmıştır. Şaşkın bir vaziyete disen Brezil- bir an içinde kendilerini top- ve hücuma geçmişlerse de ları iyi yer tutmasın müdafaası önünde kırıl- Çok sikı, fakat insicamaız lde devam eden Brezilyalıların ından birinde, ve maçın bit mesine İki dakika kala Leonldas'ın yerine merkez muhacim oynaya Ro- meo şeref sayısını yapmıştır. Macaristan 5 — İsveç 1 Büyük bir alâk aile beklenen Ma- bilen İt muştır. demarke bir vaziyette bırakılan sağ Açıkları Siberg'in ayağı ile ilk sayı- yı kaydettiler. Büyük bir sürpriz olan bu sayı İsveçlilerin şeref sayım ole- rak kalmıştır. Yavaş yavaş hâkimiyeti ellerine alan Macarlar, 18 inci dakikada be- Taberlik sayısını yapmışlardır. Fol- di'nin açıktan havale ettiği topu Szongeller kafa ile İsveç kalesine soktu ve bunu müteakib 5 dakika içinde yapılan daha iki gol İsveçlile. rin mukadderalını tayin etti, 29 uncu dakikada Sas'dan bir pas alan Szengeller kaleciye kıpırdamak imkânını vermeden topu İsveç kale- sine soktu. Birinci devre (3 - 1) Ma- caristan lehine bitti. İkinci haftayim başladıktan 20 dakika sonra Sas topu İsveç kalesi önlerine ortaladı, Dr. Şaroşi bu ha- valeyi kafa ile yakalıyarak tekrar İs- veç kalesine Soktu. Macarlar tek ka- le oynuyorlar. Maçın bitmesine 5 dakika kala yaplan bir hücum esnasında Ma- carların çektikleri bir şütü İsveç ka- lecisi karşılamış olmakla beraber to- Pu elinden kaçırdı. Hiç fırsat kaçır- mıyan Macar sağ içi hemen yetişe- rek Macarların beşinci golünü de yapmağa muvaffak oldu. Bu suretle Macarlar 5 - 1 galib ge- lerek finale kaldılar. Bugün yalin spor hareketleri Taksim stadında: Baat 9 da Apoyevmafini kupa- sı finali; Şişli - Gi Fenerbahçenin 30 uncu yıldö- nümü bayramı ve saat 1730 da Fenerbâhçe - Enosis - Panati- nalkos muhteliti maçı. Moda yüzme havuzunda: Mevsimin ilk yüzme yarışları. Barutgücü söhazirda bugün yapılacak maçlar 1 — Barutgücü genç 3 — Baruthane genç 1 sani 14 de, 3 — Barutgücü 1 — Barkohba B sast 16 da 3 — Marutçücü D— Barkohba 5. saat 18 de, 4 — Barutgücü — Barkohba güreş ta- İstanbul — Öğle neşriyatı: pe Pille Türk musikisi 1250: Havadis, 13,05: Plâk- la Türk musikisi, 1830: Muhtelif plâk neşriyatı, 14: SON. ayan Koansemtük: Şubert, 3» Kone No. 23: Viotti, 2045: Hava raporu, 2048: Ömer Rıza Doğrul tarafından arabca söyler, 21: Klâsik “Türk musikisi: Nuri Hali Kadaşları tarafından: 1 - Peşrev, - Bas- Varşova 19 danberi operet. Sant 21 de Alman istasyonları 21 operaya devam — Athlone 2145 konser — Bari 21,15 Yu- — Belgrad 21 halk kon- seri — Brno 21,10 balk konseri — Brük- sel 2145 hafif murika — Budap. 2125 orkestra — Bükreş 21,10 akşam kon- seri — Helsingt. 21,15 konser — Hüvers, 1 21,10 halk konseri — Kopenhag 2145 or- | kestra — Tile ve Limoges 2130 - 2330 orkestra — Rud. Paris 2130 - 2333 oc- kestra — Sofya 21,15 operet parçaları — ka — Rad. Toulouse 21 operet konseri, | 2130 - 7330 Lilleden nakli, Saat 2 de Alman istasyonları 22 operaya de- vam — Belgrad 22 orkestra — Hilvers, X 21,10 askeri muzika — Kaşmu 22 orkes- tra, — Lüksemg. 22 orkestra — Milâno 22,40 orkestra — Yildland ve Limoges 2205 Hamburgdan nüklen 1 - 4 konser. Akba müesseseleri Ankarada her dilden kitap, ga- zete, mecmua ve kırtasiyeyi ucuz olarak AKBA müesseselerinde bu- labilirsiniz. Her dilde kitap, mec- İstanbul mua siparişi kabul edilir. gazeteleri için ilân kabul, abone kaydedilir. Undervodd yazı ve he- sap makinelerinin Ankara acentesi, Parker dolma kalemlerinin Ankarada satış yeridir. Telefon: 3377. Haziran Sofya mektupları Bulgaristan , Balkanlarda kooperatitçiliğin memleketidir Halihazırda Bulgaristanda 8511 kooperatif ve bunların da 914,770 azası vardır Sojya (Akşam) — Balkan yarım tanda memleketi ağ gibi örmüş olan kooperatif teşkilâtı binlere baliğdir. Bulgaristanda kooperatif teşkilâtı 1900 de başlamış o sene ancak 14 ko- operatif vardı Kooperatifçiliğin in- kişafı asıl“ 1923 senesinden sonra başlar. O tarihten itibaren - seneden seneye artan kooperatifler 1923 sene- sinde 1812 yi bulmuş, 1936 yılında 8511 e varmış; âza mikdarı da 914,770 kişiyi aşmıştır. Azanın kooperatifler de mevcud sermayesi $ milyar leva- lâzımdır: İstihsalât kooperatifleri — Adedi 572 ve Azası da 145,723 kişidir. Ticari kooperatifler — Adedi 268 ve âzası 98,559 dur. İnşaat ve sanat kooperatifleri — Adedi 30 olup âzası da 16,365 dir. Zirai kredi kooperatifleri — 1,744 üzası da 166,888 dir. Halk bankası kooperatifleri — Ade- di. 263, Azası 179,177 dir. kooperatifleri Adedi 73 ve âzası da 19,341 kişidir. kooperatifleri — Adedi 8 Hayvanları sigorta kooperatifi - - adr di 2243 olup 95,554 azası vardır. Eğer her âzanın iki ve daha fazla kooperatiflerde âza olduğunu nazarı itibara almazsak, Bulgaristanda altı nüfustan biri bir kooperatife dahildir. Bulgaristanda kooperatif teşkilâtı reisleri, hâmileri Danimarka gibi Av- Tupa memleketlerinde tahsil görmüş- da süratle inkişaf ederek memleketin her tarafına yayılmış ve halkın ikti- sadi ve içtimai hayatının kalkınma- sında mühim bir Tol oynamıştır. Bulgaristan, yaş meyva, taze seb- ze ve ü: ME PAŞA rını geçmiştir. Sebze ihracatı Bir kaç seneğenberi Bulgaristan- da, taze ve kuru sebze ihracatı çok inkişaf etmiştir. İhraç edilmekte olan muhtelif taze ve kuru sebze ve mey- vaların başında taze yeşil biberle do- matesler geliyor. Bulgar yeşil biberlerinin başlıca pa- zarı Viyanadır. İkinci pazar da Al manyadir, Son üç sene zarfında Bul- garistan şu mikdarda yeşil biber ih- da domates ihraç etmişlerdir. 1095: 1G: 1087: Almanya ( 1027000 449047 6357000kg. Avusturya — 000000 200580 6650005 222000 40000 , 14,000 » Çekoslovakya 10,000 > Macaristan 900 » ketlere yaptığı ihracatı a- dır, çünkü bunlara yapılan ihracat tesadüfi olmuştur. ih- racat için birkaç domates salçası Bulgaristandan taze ve kuru seb- 72 de ihraç ediliyor. Bunlar da, soğanı, sarmısak, kuru fasulye, havuç vesâr ire gibi muhtelif şeylefğir. Yeşili fa- Sulye, hıyar, ispanak gibi taze ve yağ sebzeler de ihraç edilmektedir. Yunan - Bulgar ticaret anlaşması Yeni Bulgar - Yunan ticaret mu ahedesi akdolunmuştur. Eski Buk ticaret muahedesile iki memleket ara sında muallakta kalan bütün ikt- sadi meseleler tamamile halledilmiş” tir. Yeni müahedeye göre, Bulgaris- tanın diğer mamulâtı arasında Yu- nanistan& her türlü kömür ihraç ete mesi ve Yunanistanın da Bulgaristar na terpentin, zeytinyağı, zeytin, reçi- ne, pamuk iplikleri, kumaş, lâx, kon yak, mermer, portakal, mandalina, limon, her türlü balık, kimyevi güb- reler, tuz, mastika, incir, deri, sünger ve saire satması kararlaştırılmıştır. “Yunanistanla Bulgaristan arasın- da akdedilen bu yeni ticaret muahe- hag Sa bem ga da Yugoslav açılma merasiminde nutuklar söy- lenmiştir. Bulgar matbuat müdürü B, Seratimov söylediği nutukta, mat- buatın iki kardeş milletin yakınlığı hususunda oynıyacağı büyük rolün ehemmiyetinden bahsetmiştir. Bundan sonra, B. Serafimov, İKİ memleket matbuatının yakınlaşması hususunda hizmeti görülen Yugoslav matbuatımın şimdiki ve sabık müdür lerini muhtelif derecede nişanlarla kral namına taltif etmiştir. Serginin açılma merasiminde kralın mümessi- li, Sofyanın Yugoslav elçisi B. Yurişiç Çekoslovakya elçisi B, Maksa, Sofya üniversitesi rektörü B, G, P, Genor, 937 devlet bütçesine göre tutulan Astalistiklerde Bulgaristanda dev- let memurlarının mecmuu 97,800 ola- rak gösterilmiştir. 1 Haziran 1936 ta- Tihli ankete göre, hususi muesseseler- deki memurlar ise 15 bin mikdarın- dadır, Devlet hizmetinde bulunan memur- lar allelerile birlikte Bulgaristanda yarım milyon kişiyi buluyor. Tabiri diğerle Bulgaristanda nüfusun ondâ biri memur demektir, İzmir Fuarı bedava radyo naşriyatı İzmir (Akşam) — Ankara ve İs- tanbul radyoları vasıtasile yapılacak İzmir Fuarı neşriyatı için ücret alın- maması hakkında Belediye reisliğince Başvekâlete müracaat edilmişti, Ve- killer heyeti, İzmir Fuarı propaganda neşriyatı için elli kelimeye kadar ü€- ret alınmamasını kararlaştırmış, bu karar, şehrimizdeki alâkadarlara ger miştir. Xugoslavyanın Belgrad radyosunds da İzmir Fuarı için Türkçe konferans” lar verilmesi bu neşriyat için ücreb alınmaması kararlaştırılmış, bu hu- susta Fuar komitesi relsliğine tebli- gatta bulunulmuştur,