19 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

19 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

e Sahife 4 Nafıa Vekili Elektrik fabrikasında (Baş tarafı 1 inci sahifede) Silâhdarağa fabrikasının içi ve dışı (8 bayraklarla donanmış, fabrika amele- Ö #i muntazam işçi kıyafetlerile bahçe- de yer almışlardı. B. All Çetinkaya fabrikaya girerken fabrikanın düdüğü bir müddet çalmış ve Vekil amelenin alkışları arasında Silâhdarağa fabrika © #ının genç ve değerli müdürü B. Mus- tafa Necib, mühendisler ve şefler ta- * rafından hararetle karşılanmıştır. Amelenin tezahüratı Fabrika memur ve amelesinin Vekf- Jin bu yakın alâkasından çok müte- hassis olduğu yüzlerinde beliren se- yinç izlerinden “anlaşılıyordu. İşçiler bütün coşkunluklarile B. Ali Çetinka- yayı alkışlıyorlardı. Bu esnada mey« | dana çıkan arnele murahhası B, Mah- mud Ercanlı arkadaşları namına Ve» kile hitab etmiş ve demiştir ki: — Sayım Vekilimiz. inkılâbın büyük adamı... Yıllardanberi emekdarı bu- Tunduğumuz bu müesseseyi de yüce varlığınızla büyük başarılarınız silsi- lesine eklemeklo bilhassa biz işçileri» nizin duyduğu sonsuz sevinci buzurus nuzda bir keredaha izhar eylemeyi kendime bir vazife bildim. Bu mutlu başarılarınızdan dolayı yüksek şahsiyetinizi mümessili bu- , Tunduğum arkadaşlarım namına kut- Jarken, savaşlarda peşinizde koşan biz çocuklarınızın ulusal endüstri yolun- da da yine ulu Önderimiz ve çok kıy- metli göz bebeğimiz Atatürkümüzün ve onun çok değerli siz arkadaşının gösterdiği ve göstereceği nurlu yollar- da durmadan, yorulmadan savaşaca- ğımızı büyük varlığınıza bir daha tekrarlarım. Şimdiye kadar olan çalışmalarımız yalnız bir ekmek borcumuzdu. Fakağ bugün ulusal bir gayenin başarısı yo- lunda bir vatan borcu, bir şeref bor- cu ve hattâ bir namus borcu olduğunu * bilerek çalışıyoruz ve çalışacağız... Bugün bize öz malımız olarak ba- Gışladığınız müessesemizi huzurunuz- ia şereflendirdiğinizden dolayı size tazim ve şükranlarımızı sunar ve bü- tün işçi arkadaşlarım namına «Hoş geldiniz.» derim, B. Ali Çetinkayanın cevabi Amele murahhasının şiddetle alkış- lanan nufkundan sonra Nafia Vekili B. Ali Çetinkaya işçilere hitaben müş- fik bir lisanla şunları söylemiştir: — Hepinize teşekkür ederim.. artık bundan sonra kardeş, baba, evlâd gi- bi geçinecek ve yaşıyacağız... Vekilin bu samimi ifadesi herkesi âzami derecede mütehassiş etmiş ve içten gelen bir sevgi ve heyecanla uzun uzun âlkışlanmıştır. Bundan sonra B. Ali Çetinkaya fabrika büro- Yarının bulunduğu binaya giderek mü- dür B. Mustafa Necibin odasında din- Jenmiştir. Bu sırada B, Mustafa Necib demiştir ki: — İşçilerimiz çok sevinçlidirler. Bü- tün arkadaşlar, bütün işçiler bundan sonra dalın içten ve böylelikle eski- sinden çok başka, çok farklı bir gay- retle çalışacaklardır. sizi memnun et- meğe çalışacağız... Nafia Vekili B. Ali Çetinkaya da, böyle müesseselerin ecnebi ellerde kalması zamanının artık geçtiğine işaret ettikten sonra; yeni elektrik idaresi erkânından ekserisinin bulun- duğu bu odada Silâhdarağı fabrikası üzerinde çok esaslı ve mühim müza- kereler yapılmıştır. Fabrika genişletilecek Silâhdarağa fabrikasının tevsii su- Teti katiyede kararlaştırılmıştır. Şir- ketin elinde bakımsız kalan elektrik şebekesi ıslah edilirken bu muazzam fabrikanın noksanlarınm tamamlan- ması zarur! görülmüştür. B. Ali Çetinkaya Silâhdarağa fab- Trikasile çok yakından alâkadar ola- Tak dün mufassal izahat almış, tesi- satın bugünkü vaziyetini, kazanların mikdarını, kilovat kudretini sormuş- tur, Bu sırada oturduğu yerden kal kan Vekil, odanın duvarında asılı fabrikanın plânı üzerinde de müdür B. Mustafa Necipten uzun uzadıya izahat almıştır. Silâhdarağa fabrikasının tevsi için tedkikler yapmak izsve nir tödkik fe “Yeli gönderilmesi kararlaştırılmıştır. Bu heyet dört mühendisten mürek- keb olacak ve bu hafta içinde fabri- 1196 Lira ile32 Gün Pi ei rından başlıyacak, bu arada mütead- did tecrübeler yapılacaktır. Avrupaya yeni kazanlar sipariş edilecektir, Si- lâhdarağa - fabrikası tevsi edilmekle hal tatbikata geçilecektir. Memur ve müstahdemlerin himayeleri Nafla Vekili B. Ali Çetinkaya Silâh- .darağa fabrikasındaki memur ve müs- tahdemlerin vaziyetlerile de çok ya- kından alâkadar olmuş ve bunların mikdarı ve himayeleri meselesi Üze- rinde de fabrika müdüründen İzahın almıştır. Memur ve müstahdem aâdedi- nin 200 kadar olduğu, fabrikanın bir doktoru, bir eczacısı ve eczanesi bü- Tunduğu Vekile arzedilmiştir. Bu mevzu üzerinde yapılan görüş- melerde doktorun fabrikaya her gün uğraması, bir hastabakıcı bulundurul- ması ve memur ve müstahdemlerle daha esaslı bir şekilde alâkadar olun- ması neticesine varılmıştır. Vekil, dok- tor ve eczacının maaşlarını da sormuş- tur. Müteakiben yine amelenin vaziyeti- le alâkadar olmak üzere fabrikaya gi- dip gelme, nakil vasıtası üzerinde ko- nuşulmuş, mevcud bazi müşküller B. Ali Çetinkayaya arzedilmiştir. Amele- yi fabrikaya getiren vapurun günde ancak üç defa gidip gelmesi, sisli ha- valarda avpurun hareket edememesi nakil vasıtası teşkilâtı arasında sayıl- mıştır. Neticede bu cihetin de halli kararlaştırılmıştır. Ya muntazam oto- büs servisi ihdas edilecek veyahud amele vapurları sıklaştırılacaktır. Fabrika dahilinde tedkikler B. Ali Çetinkaya Almanyadan geti- rilen kazancı ustasını yanına çağır- mış ve kendisile kısa bir görüşme yapmıştır, Vekil kazancı ustasına: — Sanatını yor musun? diye sormuş ve Alman ustabaşı da bütün gayretini sarfetti- Gini söylemiştir. Bundan sonra hep birlikte müdür AKŞAM 10 Has'ren *9aa odasından çıkılarak fabrika bahçesin- de ve diğer binalardaki tesisat şüzerin- de tedkikat yapılmişlir. B. Ai Çetin. kaya tedkikleri sırasında daima ya- nında bulunan fabrika müdürü B. Mustafa Necibin sık sik verdiği izahat- tan memnun olarak kazanların bu- Tunduğu daireye girmiştir. İlk daire- de Vekilin sorduğu suale cevab veri- lerek 8 kazan bulunduğu, beherinin 2,000 kilovat kuvveti olduğu ve bu suretle hepsinin mecmu kuvvetinin 16,000 kilovat bulunduğu ârzeğil- miştir. Kaçak malzeme nerede? Bundan sonra diğer daireleri ve te- sisatı gözden geçiren B. Ali Çetinkaya bahçeye çıkınca etrafındakilere güle- rek sormuştur: — Kaçak malzeme nerede? Onların bulunduğu yere de gidelim, görelim... Vekilin bu arzusu üzerine bahçenin bir tarafından diğer cihetine gidil- miştir, Burada birbiri üzerine İstif edilmiş müteaddid malzeme göze çar- pıyordu. B. Ali Çetinkaya gülerek bir kaç saniye bu malzemeyi seyretmiş ve sonra fabrika bürolarının bulun- duğu binaya gitmiştir. Avrupaya mühendisler gönderilecek Hazırlanan salonda B. Ali Çetinka- ya ve diğer zevata limonata, pasta ik- ram edilmiş, bu esnada da samimi gö- rüşmeler olmuştur. Ziyafetten sonra kısa bir müddet istirahat eden Nafla Vekili mühendislerin vaziyetine temas etmiş ve Avrupaya mühendis gönde- rilmesi lüzumunu tebarüz ettirdikten sonra demiştir ki: — Tahsil kuvvetile işe hâkim ola- ım. Teknik kudret lâzım... Her sene Avrupaya icab ettiği ka- dar mühendis gönderilecektir. Bunlar tahsilden döndükten sonra diğerleri gönderilecek, bu suretle birkaç sene zarfında asgari 15 mühendis tahsili- ni Avrupada takviye etmiş buluna- caktır. GN “Nafia Vekili saat 11,55 de Silâh- darağa fabrikasından ayrılırken her- kesin ayrı ayrı ellerini sıkmış ve ame- le tarafından tekrar şiddetle alkışlan- mıştır. Köstence, Bükreş, Peşte, Prağ, Leipziğ, Dresden, Berlin, Viyana, Münih, Tiryeste, Venedik, Milâno Müracaat İN ve ve Atinada kalacak ve eğleneceksiniz. Halk p. partisinin yeni i neşriyatı Doçentlerin okonferansları broşür halinde neşrediliyor Ç. H. P. Genyönkurulu, halkın kül- tür ve bilgi seviyesini — yükseltmek yolunda çalışan Hal kevlerine esaslı bir yardım olmak ve genç bilgir mizi kendi mevzu ve ihtisasları da- hilinde yeni etüdler yapmağa teşvik ri ilmi kiy- metlerinden bir şey kaybetmeden ko- Jayca anlaşılabilecek bir şekilde izah eden bu konuşmalar, bu defa birer broşür halinde basılmıya başlamıştır. İlk olarak «Verasetin biyilojisis ve Hukukçu gözü ile «Milliyetçilik ve Halkçılık» konuşmaları intişar et- miştir. «Evlenme ve boşanma» ve «Sıhhat ye spor» konferansları da basılmak Üzeredir. Bu broşürler ucuz bir fiatle bü- yük kütübhanelerden tedarik oluna- bilecektir. Ayağı tek takılmış Ankara sigorta şirketi memurle- rından B. Şevki, Kadıköyde Tunus bağı civarından geçmekte iken aya- ğı taşa takılarak düşmüş ve yaralan- mıştır. B. Şevkinin yaraları ehem- miyetli olduğu için zabıtaca hasta- neye kaldırılmıştır. Sandal safası Tophanede Karabaş mahallesinde oturan on yaşlarında Hasan ve Ab- dürrahman isimlerinde iki arkadaş bir sandal tutarak. dolaşmağa çık- mışlar, ve kürek çeke çeke, köprünün Haliç iskelesine kadar gelmişlerdir. Burada çocuklardan birinin bir ara- hk ayağa kalkmasile sandalın mu- vazenesi bozularak devrilmiş, iki ço- cuk da denize dökülmüşlerdir. Yüz- mek bilmiyen bu iki arkadaş, boğul- mak üczereler iken etraftan yetişen- ler tarafından kurtarılmışlar, tedavi altına alınmışlardır. Üç esrarkeş yakalandı Evvelki gece Galatada dolaşan Sa- lim, İhsan ve Yusuf isimlerinde üç şüpheli şahsın üzerinde zabıtaca yapı- lan araştırmada birer mikdar esrar bulunarak müsadere edilmiş, kendile- ri de asliye beşinci ceza mahkemesine sevkolunmuşlardır. Çöpler denize dökülecek Yarından itibaren Beyoğlu sem- tinde olduğu gibi İstanbul, Üsküdar ve Kadköy çöplerinin de denize dü- külmesine kârâr verilmiş ve bu hu- susta İcab eden bütün tedbirler alın- mıştır. Tavuk neslinin ıslahı Vilâyet idarei hususiyesinin Hal kalı Ziraat mektebindeki tavukçuluk enstitüsünde, tavuk neslinin ıslahı için esaslı tedbirler alınmıştır. Bu arada köylülerin elinde bulu- nan âdi cins tavuklar yerine rot ve lingoln cinsinden tavuklar gönderi- lecektir. Geçen sene bü tavuklardan iki köye verilmişti, Bu sene de Avales ve Polki köylerine tevziat ya- pılacaklır. Ayni zamanda 500 ku- luçkalık yumurta köylüye dağıtıl- muştar, Havza kaplıcaları islah ve tevsi edilecek Havza (Akşam) — Havza kaplı. calarının, evkaf umum müdürlüğü- nün iştirâk ve yardımile asri bir hale ifrağ ve tevsii kararlaştırılmış. tır. Merkezden gönderilen bir fen memuru burada tedkikat yapmak- tadır. Tedkikat bittikten sonra mahalli icablara uygun, O civarın ihtiyaçla- rıni tatmin edici bir plân hazırla- nacak ve alâkadar makamlarca tas- vib edildikten sonra inşaata başlana- caktır. Şifal hassaları çok büyük ve zen- gin olan Havza kaplıcaları, bugünkü şekllie faydalı değildir yeri: NATTA 57 numaralı vapurun bilet memuru Şirketi Hayrinenin vapurunda muhafa, 57 numarali um pardösürüğ ade eden bileği gösterdiği fazilet ve düs ı dolayı teşekkür ve şikeli amuskâr memurlar Kule ik ederim. İhsan Varas İl Ankara Borsası | 18 — Haziran — 938 Esham ve Tahvilât iyeli Er gani 95 Çekler (Kapanış fiatleri) z ilrası Fransız Frangı Milâno 100 Lire Cenevre 100 İş Amsterdam 100 Berlin 100 Rayh Brüksel 100 Belga Atina 100 Drahmi Sofya 100 Lera Prag 109 Çekoslötak Kr, Mindrid 100 Peseta Varşova 100 Zloti Budapeşte 100 Pengo 23. ei 2504 Bükreş 100 Ley ös Belgrad 100 Dinar 2815 Yokohama 100 Yen 36.48 Stokholm 100 İsveç Kronu 422715 Moskova 100 Ruble 23.165 186/938 Cumartesi günü İstanbul Hâlinde toptan satılan yaş sebi9 ve meyva flatleri: En Ea Cinsi Emsali aşağı yüksel Hati Fiat Er,8, Kr. 8 Bamya Kilosu 25 — 390 — Dolmalık biber 13 Sivri biber » 25 — 258 Sakız katağı » 39 4m Yeşil barbunya ”— 12 Çalı fasulyesi » 10— 12 Ayşekadın fasulyesi » i?— m— Kır domatesi » 4— 15 Bakla » 1— < Araka » 9— 0 Semizotu v1 1509 Taze yaprur. » 10— 12 » 250 3 Adedi 2— B— Pathcan (baş) e iruağ <a 5 Patlıcan Corta) > 1.4. gi Patbean (ufak) » 3 388 Hiyar » 1— 25) Pancar Demedi 2 — 259 Boğan (büyük demed, » ;3 — 4— Maydanoz i —w —e Dereotu » —s0 89 Nane » —40 —00 Kiraz Kilosu 10 — 25 Can eriği 1 15 Çüek yerli > s— 6 Çilek Ereğii » — 5 Kayısı » 0— Zerdali ».2— 15 Dut >». 5— 10 Şeftali » 185— 30— Karpuz Adedi 50 — 80— mon ecnebi 100 450 — 300 — Acele satılık 4 ev ankazi Ayaspaşa cihetinde dört aded ahşap evin ankazı satılacaktır Evleri görmek ve fiat vermek isteyenlerin Gümüşsuyunda İzzet- paşa sokağında Ekselsior apartı- manı kapıcısına müracaat, 20 Haziran pazartesi Narlıkapı masında, 21 Salı Gedikpaşa Azak Bahçesinde. 22 Çarşam- ba Beşiktaş Aile Bahçe- sinde. 24 Cuma Bebek Belediyo bahçesinde ÜÇ YILDIZ CEMAL SAHİR OPEKETİ Bu gece Yeşliköy İs pi tasyon bahçesinde Küçük Daktile - Ma“ rinellâ şarkılarile 4 buçukta Sahir Caf N matine numaralarile pek yakında Aşk Mes- migeçidi, Sahte Prem 21 Sah: Mecidiyeköyü. 22 Çarşamba: Yeşilköy. 3 Perşembe: Kınala- da: (BALAYI) Vodvü 3 perde, (Zehirliyen Dudaklar) Piyes 1 perde, Aynca: CAZ 333 doğumluların yoklamaları Kadıköy askerlik şubesinden: 1 — Kadıköy yerli ve yabancı askerlir şübelerine kayıtlı olup 333 doğumlular" won yoklamaları - sırasında kısa hizmeti olarak ayrılan ve bu doğumlularla mut meleye tâbi olan orta ehliyetnamelile” 1 temmuz 938 gününde yedek subay okü” luna sevk edileceklerdir. 2 — Gerek yö” bancı ve gerekse yerli şubeden olan Ort 'ehliyetnamelilerin nüfus cüzdanları; eb” liyetname ve mezun oldukları mekle? #ehadeinamelerile birlikte 29/6/938 çar” şamba günü sevk muhtıralarını almak Üzere müraca; Galatasaray Tek 44914 —m LERBEBSHREBEBEEEBE EEEEFBREFE YEREFEFESE BSEBEEEBEYEBSE,, ÜEERERİEEP wEBEer bul Ser Ad a