19 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

19 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

ı ; t v9 Maziran 1939 ASLEN Bahife 13 smaniye imar ediliyor | Yoldan çıkan bir tramvay arabası gazinoya çarplı | Fransız meclisi Osmaniyede yeni yapılan mezbaha binası Adana (Akşam) — Osmaniyenin Birai istihsal bakımından ehemmiyeti her yıl biraz daha artmaktadır. Bu kasaba, istihsal vadisindeki inkişafı kâ-| dar bayındırlık hareketinde de bariz | bir gelişme göstermektedir. | Burada pamuk zeriyatı her yıl bi- | Taz daha genişliyor. Rekolte yıldan Yıla yükseliyor. Her sene iki milyondan fazla pa- muk istihsal eden Osmaniyenin bu sene bu mikdarı 2,5 milyona çıkara» Cağı muhakkaktır. Bu münasebetle Osmaniyede pamuk endüstrisi de gün- | den güne genişlemektedir. Osmani- yenin Amerikan fıstığı istihsali de İyi bir gelir tömin ediyor. Keza por- İakalcılık ta ıslah edilmekte, teksir İşlerine ehemmiyet £ verilmektedir. Her yıl Osmaniye portakalcıları 7-8 milyon portakal yetiştiriyorlar. Osmaniyeye iyi bir gelir temin ede- cek olan zeytincilik, maalesef iyi bir şekilde değildir, On binlerce yabani Zeytin ağacı aşısız bir halde bulün- maktadır. Zeytincilik ihya edildiği takdirde bu ma'ısul, Osmaniyelilere l pamuk, portakal kadar verim temin | Bayan Sabiha Gökçen (Baş tarafı 1 inci sahifede) Bayan Sabiha Gökçen burada bu- Tunduğu müddetçe refakaline memur edilmiş olan önyüzbaşı Kosta Hosiç ile tayyare meydanından elçiliğe git- miş, ve saat 11,45 de saraya gelerek hususi defteri imzalamıştır. Türkkuşu başpllotunun tek başına yaptığı bu Balkan hava turnesi bura- da büyük bir alâka ve samimi bir sem- Pati uyandırmıştır. Yerli matbuat ba- yan Sabihanın bu seyahatı etrafında çok dostane makaleler neşretmekte- dir. Kadın tayyarecimiz şerefine verilen ziyafetler Belgrad 18 — Bugün saat 13 de Yugoslavya hava kuvvetleri namına general Yankoviç tarafından Avala dağındaki otelde bir öğle yemeği ve bu akşam elçimiz tarafından * sayın Bayan Sabiha Gökçen şerefine elçi- likte bir akşam yemeği ve onu mü- teakib büyük bir suvare verilmiştir. Yemekte Harbiye ve Bahriye Nazırı general Mariç, Hariciye Nazırı mu- avini, Yugoslav hava kuvvetleri ko- mutanı ve muavini, Yunan, Rumen, Bulgar sefirleri ve suvarede de bir çok Yugoslav hava, kara, deniz yük- Bek erkânile ateşemilterler, hava ata- şeleri, Balkan sefaretleri erkânı ve Belgrad kibar mahfili mensubları bu- Yunmuştur. İzmirde belediye inşaatı İzmir (Akşam) — Belediye, mev- sim münasebetile kanalizasyon ve lâ- ğım inşaatına hız vermiştir. Bas- Mmahane, Kemer, Konak, Bahribaba, ikinci Kordon caddelerinin parke dö- Şenmesine başlanmıştır. Yukarı ma- hallelerde de yeni kanalizasyon ve kaldırım inşaatına devam ediliyor. Karaağaç köyünde cinayet İzmir (Akşam) — Torbalı kazasının Karaağaç köyünde bir cinayet olmuş, Şakir oğlu Mustafa adında bir köylü tabanca ku le karısı Şükriy dürmüş, kay Sünden ağır surette yaralamışlır. Ci- mayelin sebebi ailevi bir meseledir. Kaçan katili yakalamak için bir jJan- darma müfrezesi faaliyete geçmiştir. edecektir, z İmar işlerine gelince: Osmaniye son yıllara kadar çok bakımsız bir halde bulunuyordu. Üç dört seneden” beri yapılan yeni belediye teşkilâtı sayesinde kasâba, günden güne imar ediliyor. Şimdi Osmaniye güzel bir mezbahaya, bir hâle, bir parka ma- Hktir, Kasaba yollarının büyük bir kısmı genişletilmiş, taşlanmıştır. Os- maniye bu yıl içinde elektrik ve içme suyuna da kavuşacaktır. Belediye bütçesi otuz bin liraya kadar yüksel- miştir. Maarif işleri de Osmaniyede mem- nuniyet verici bir şekildedir. Bu gü- zel kasabanın sakinleri, matarife kar- şı büyük bir sevgi gösteriyorlar. Os- maniye bir kaza olduğu halde, bir ortaokula sahiptir. Kasabada üç ilk- okul ve köylerinde de dokuz köy oku- Iu vardır. Ortaokul için yeniden in- | şa edilmekte olan binanın inşaatı da bilmek üzeredir. Önümüzdeki yıl Osmaniye beledi- yesi, kasabanın büyük bir ihtiyacını önliyecek bir buz fabrikası da inşası teşebbüsündedir. Hatayda son vaziyet (Baş tarafı 1 inci sahifede) kâğıdlarını 18 tarihine kadar tevdi etmeleri bildirilmektedir. Binlerce kimsenin müracaatı için verilen bu mühletin bu kadar az tu- tulması Türkün hakkına yeni fakat ağır bir darbedir. Çünkü bu tebliğde istihdaf edilenler yalnız Türklerdir. Suriye gazeteleri ağızı değiştirdiler Antakya 17 (A.A.) — Bütün Suriye gazeteleri Sancağın Türklere teslim edildiği kanaatindedirler, Eko dö Siri gazetesi, bu vesile İle hiç olmazsa Türkiyede bulunan Su- riye emlâki meselesinin halledilmesi ni tavsiye ediyor, Antakya 17 (A.A) — Suriye gazete- leri, Arap memleketlerinin Sancak meselesinde Suriye tarafını iltizam etmediklerinden şikâyet ediyorlar, Arap ajansı, Irak hükümetinin bu meselede açıktan açığa Türkiyeyi tut- tuğunu ve Suriyeye Sancağı Türkiye- ye İeslim ederek kendisile anlaşması. nı tavsiye ettiğini bildiriyor. Trakyada köy ziraatine bakacak tarım başıları Edirne (Akşam) — Köylerin 2ira- atine bakacak olan tarımbaşıları bu- gün staj ve pratik görmek üzere ta- nınmış büyük peynir mandıralarına gönderilmişlerdir. Üç posta halinde ve bir ay içind ebu dersleri de bitire- ceklerdir. 50 köy gencini tarrmbaşı olarak ye- tiştiren bu küçük ziraat osanatları okulu, Cümhuriyet bayramında bir yıllık devre günü gününe tamamlan- mış olacaktır. Bu posta köylerine gi- decek ve ikinci posta olarak ilk tah- silini bitirmiş 50 köy çocuğu çağırıla- caktır, Bunlar da tıpkı sağlık korucuları gibi köy bölgesinin ziraat, aşıcılık, fida ik rolünü alacaktır, 4 Ticaret klübü İzmir (Akşam) — Ticaret odası ta- rafından birinci Kordonda bir (tica- ret klübü) binası inşa ettirilecektir. İnşaata yakında başlarideaktir, Şişli - 'Tünel tramvay arabası Şişli. ye giderken Pangaltıda Vatan ge- zinosu önünde karşıdan gelen 2422 numaralı otobüsle çarpışmış, bu çar- Pışma esnasında vatmanın elinde bu» lunan kol yerinden çıktığı için tram- vayı durdurmak mümkün olamadı ğından, tramvay iki arabasile yoldan çıkarak kaldırıma kadar gitmiş ve Vatan gazinosunun köşesine çarptık- tan sonra durmuştur. İnsanca zayiat yoktur, Tramvayın çarptığı otobü# ve gazinonun köşesi hasara uğramıştır. Vatman ve şoför hakkında takibata başlanmıştır. Amerika manevraları 155 harb gemisinin iştirakile 1939 da ı yapılacak Nevyork 18 (AA) 'Taymiş gazetesinin bildirdiğine gö- re, 1939 senesinin büyük deniz ma nevraları yazın yapılacaktır, 155 ge- minin iştirâk edeceği bu manevralar &ğlebi ihtimal Asor adalarına da teş- mil edilecektir, Bu gazete, şunları ilâve etmektedir: «Bu manevralar Amerikanın harb zamanında neler yapabileceğini öğ- renmek istiyen Avrupa diktatörleri- nin, gözleri önünde yapılacaktır.» Amiral Hortinin 70 inci yıldönümü Budapeşte 18 (A.A) — Bugün bü- tün Macaristan naib amiral Hortinin 70 inci yıldönümü kutlanmaktadır, Gazeteler, nasyonal sosyalist ve s08- yal demokrat olsun muhafazakâr ve- ya radikal, katolik veya liberal olsun müttefikan devlet reisinin 12 senelik niyabeti esnasında memlekete yaptığı hizmetleri tebarüz ettiriyorlar. Filistinde yeraltı petrol hatti Kudüs 18 (A.A.) — Petrol kumpan- yaları, petrolü tethişçilerin tecavüzle- rınden kurtarmak için Filistin arazi. sl boyunca yer altından bir petrol bo- rusu geçirmeğe karar vermişlerdir. İngiltere ile Amerika ara- sında ticaret muahedesi Londra 18 (A.A.) — Ziraat Nazırı ile Ticaret Nazırı Avustralya heyeti murahhasasını kabul ederek İngiltere ile Amerika arasında bir ticaret mu- ahedesi akdi için yapılmakta olan müzakerelerin neticelerini görüşmüş- lerdir. Siyasi mahafilde zanneğildiğine göre, bu görüşmeler İngiltere, Ame- rika ve dominyonlar arasında müşte- rek bir ticaret muahedesi akdini is- tihdaf eylemektedir. Lehistanda bir gazeteciye suikasd Varşova 18 (A.A) — Vilnada Slo- vo gazetesinin direktörü Makievo- viç'e bir sulkasd teşebbüsü yapılmış- tır. Mumaileyhin bürosuna iki bom- ba atılmış, fakat bombalar, ancak ehemmiyetsiz hasarı mucib olmuş- tur. Makievoviçin evine de bir bom- ba atılmıştır. Sulkasd teşebbüsü. nün failleri malüm değildir. Bir İngiliz silâh fabrikasında grev Londra 18 (A.A) — Dün, Vudstok- miede bi ringiliz silâhlanma fabri- kasında, bir amelenin boğulmasından!) dolayı, grev çıkmış ve burada çalışan 600 amele işlerini bırakmıştır. Bu amelenin Koğulması grev için baha- ne teşkil eylemiştir. Zira, amele, çoktanberi bu fabrikadaki çalışma şartlarından gayri memnun görün- mekte idi. Yunanistan Türkiyen 50 bin ton buğday alıyor (Baş tarafı 1 inci sahifede) Bu iş, fevkalâde kolay yapılıyor. Zira buğday mübayaatı komşu bir memleketten yapılmakta vebu un tacirleri, siparişlerin verilmesinden ancak iki üç ay sonra Arjantin ve , Avustralya gibi Okyanus aşını memleketlerden mübayaat yapmak- tan kurtulmaktadır. Yunanistan, s€- nede hariçten 500,000 ton buğday ldhal ediyor. Türkiyenin senede Yu- nanistana, en iyi şerait ve fiatlerle 200,000 ton buğday satmak kudre- tinde bülunması büyük bir talih ese- ridir, Gazete müteakiben Türkiye Cüm- huriyeti hükümetinin buğdayın nevi- ni ve miktarını artırmak için sarfet- tiği gayretlerin verdikleri parlak se- mereleri ve Türk buğdaylarının Yu- nanistana idhalile Yunan mamulâ- tının Türk piyasalarında daha geniş bir yer bulacağını kaydettikten sonra diyor ki: Yunanistanın bu kadar avantajlar &rzeden Türk buğdaylarile iaşesi bü- yük bir talih eseridir, Yunan büyük un fabrikatörlerinin Türkiyeden bü- yük miktarda buğday satın alacak- larına şüphe yoktur.» İstanbulsporlular bugün İzmitte İzmit 18 (Telefonla) — İstanbulspor birinci futbol takımı yarın buraya ge- lecek ve İzmit İdman yurdile bir maç yapacaktır, Geçen sene İstanbulspor- lular mağlüb olduğundan revanş ma- hiyetinde olan bu maç burada alâka ile beklenmektedir, Bu maçtan evvel İdman yurdu Ak- yeşil B takımları karşılaşacaklardır. Samsun ve Havza halkının Nafıa Vekâletinden dilekleri Havza (Akşam) — Haziran ba- şından eylül sonuna kadar her yıl Samsun ile Amasya arasında işliyen tenezzüh trenlerinin bu yıl kaldı- nlması haik arasında teessür uyan- dırmıştır. sun ve Havzalılar, bu yılda bu tenezzüh trenlerinin işle- tilmesini kıymetli Nafia Vekili B, Ali Çetinkayadan rica ediyorlar. Fenerbahçenin bayramı Fenerbahçe klübünden: Fenerbahçe Spor klübünün otu- zuncu yıldönümü pazar günü Kadı- köyünde Fener stadında icra kılına- caktır. 1 — Gişeler saat 14 te açılacaktır. 2 — Merasim tam saat 16 da baş- yataktır. 3 — Kapalı tribünler tamamen nu- maralı olduğundan gişelerden alına- cak biletler üzerindeki numaraya dikkat edilmesi rica olunur. 4 — Davetlilerin, bu işe memur edilenler refakatinde davetiyeler üze- rinde yazılı yerlerini işgal etmeleri: 5 — Saat tam 1730 da Yunanlı misafirlerimizle Fenerbahçe birindi takımı arasında maç yapılacaktır, Maçın hakemi Şazi Tezcandır. tatile girdi Âmme hizmetleri karteli tatil aleyhinde bir karar —peşretti. Paris 18 — Fransız mebusan meo Misi, harb zamanında milletin teşkilâğe landırılmasi hakkında âyan meclisin» den iade edilmiş olan kanun Jâyiba sını münakaşasız kabul etmiş, mütete kiben B, Daladiyer meclisin tatili ks rarnamesini okumuş ve nazırlar hâs disesiz içtima salonundan ayrilmişe ; lardır. Paris 18 (A.A.) — Âmme hizmetleri kartelinin merkez komitesi neşrettiği bir tebliğde, parlâmentonun tatil deve resine girmesini şiddetle tenkid etmek» tedir. Çünkü bu suretle âmme hizmet leri memurlarınm maaş ve gündelik- lerinin arttırılması işi 1939 senesine bırakılmış olmaktadır. Komite ezcüm- le, bu vaziyet karşısında âzesı için hür susi endüsiri işçilerinin şimdiye ka- dar muvaffakıyelle neticelenmiş olan hareket . tarzlarını taklid etmekten bşaka yapılacak bir şey olmadığını kaydederek, âzayı hazırlanmağa da- vet etmektedir. Alman harbiye nazırı Macaristanda Budapeşte 18 (A.A.) — General Kek tel maiyeti ile birlikte refakatinde Harbiye Nazırı Ratz bulunduğu halde bir gezinti yapmış ve bir geyik avına iştirak etmiştir. Ratz akşam misafir- lerinin şerefine bir ziyafet vermiş ve ziyafeti bir kabul Tesmi takib etmiş- tir. , BULMACAMIZ 2 — Mükemmel - Baş 8 — Üst dudak kılları - Saç bağı, 4 — Cereyan - Bir balık, 8 — Yarım - Dahi, $ — Sallandır - Cemi edatı - Bir cihe, "7 — Kayığın küçüğü - Kurum, i 8 — Sıfat edatı - Hediyeler. 9 — Bir cins yüzük taşı - Sorgu edatı 2; Lâhza, 10 — Pelerin - Korkak. Yukardan aşağı: 1 -—— İlk kroki, 2 — Az seak - Yıldırım. 3 — Hürmete lâyık - Urgan, 4 — Projektör. 5 — Cins - Vakti gösterir, 8 — Birlikte - Baş yastığı örtüsü. 7 — Şimali Afrikada bir çöl - Rüzgâr. 8 — Hamız - genişlik, 9 — Batı le kible arasındaki rüzgâr « beyaz. ” 10 — Etas - Bir rakam, j , Konuk, 7 — Yi, Pak, Cin, 8 — Rebiülâhir 20 — Ruzuhuzır 8 İmsak Güneş Öğle İkindi Akşam Tet E. 626 845 432 8331200 303 Va, 200 4,27 1215 16,16 1944 21,47 da li at a ii vi m