19 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

19 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Genç bir adam Kasımpaşada bir kahvede öldürüldü Ahmed, Murad, Alâeddin adındaki katiller bu sabah yakalandılar Zabıta ve adliye dün gece yeni bir hadise iahkikatına daha elkoymuş bulunmaktadır. Genç bir adamın ta- banca kurşunile ölmesile neticelenen bu kanlı vakanın ilk tafsilâtı şöy- kadir; Kasımpaşada bir kahvenin bahçe- sinde orutarn müşteriler arasında saat yirmi bire doğru bir kargaşalık olmuş, bu meyanda bir el tabanca pallamıştır. Tabanca sesini müte- akib, bahçedeki müşterilerin her biri bir tarafa kaçmış, ortada boyluboyu- na uzanmış yatan bir gençten baş- ka bir şey kalmamıştır. Derhal, yakın olan polis karakolu haberdar edilmiş, gelen zabıta me- murları bu gencin ağzından bir söz almak istemişlerse de muvaffak ola- mamışlar ve genç te ölmüştür. Nöbetçi müddelumum! muavini B. Hakkı Şükrü tahkikatın adli safha- sına elkoymuş ve vaka yerine gide- rek polis, cinayet masası memurlari- Je birlikte yirmi kadar şahsın ma- lümatına müracaat ,etmişlerdir. Maktul gencin hüviyeti hakkında tahkikat < yapılınca, Kasımpaşada Arablar sokağında oturan ve Deniz Bank Havuzlar idaresinde tesviyeci- lik yapan yirmi beş yaşlarında Enver olduğu tesbit edilmiştir. Hadise esnasında kahveden kaçıp gidenlerin de hüviyetlerinin tesbiti- ne zaruret hasıl olduğu için bugün bunlar da taayyün edecektir. Müddelumuminin gösterdiği lü- zum üzerine Enverin cösedi, bu &&- bah morga nakledilmiştir. — Son dakikada haber aldığımıza gö- re Enveri öldürenlerin Ahmed, Mu- yad, Alâeddin adında 3 kişi olduğu Gnlaşılmış. bunlar yakalarmışlardır. Sivil halkın topa tutul- masına karşı tedbirler İngiltere bu tecavüzlere bir nihayet vermek için mahaline bir bitaraf heyet gönderilmesini İstiyece Londra 18 — Başvekil B, Çambör- leyn önümüzdeki hafta sonunda Avam kamarasında. İspanyadaki si- yil halkın bombardımanına dair tah- kikatta bulunmak üzere oraya bir bitarf komisyon gönderilmesi tekli- file alâkadar olmak üzere beyanalla bulunacaktır. Londra 18 (A-A.) — İngiliz gazete- leri, hükümetin sivil ahalinin maruz kaldığı o bomardımanlar hakkında tahkikat yapmağa memur bitaraf komisyornun plânına devam edeceğini teyid ediyorlar, 'Tâymis gazetesi, Vaşington hükü- ,metinin bu plâna müarız olduğunu, "fakat İngilterenin buna rağmen plâ- Avcılık lâyihası Kanuna bazı ilâveler yapıl- ması Meclise teklif edildi Ankara 19 (Telefonla) — Kara ev- | cılığı kanununda av tüfekleri hakkın- daki kayıdlar bazı tereddüde sebeb oluyordu. Hem bunu önlemek ve hem de avcılıkta kullanılan inhisar mad- delerinin daha ucuza tedarikini te- min etmek maksadile avcılık kanu- nuna bazı İlâveler yapılması muva- fık görülmüş ve hazırlanan lâyiha Meclise verilmiştir. Lâyiharın metni şudur: 1 — 8 kalibreden 36 kalibreye ka- dar saçma ve kurşun atandüz ve yivsiz namluya ve namlusu yetmiş saniimetreden uzun olmamak ve nişangâlları 300 metreden ileriye ayarı bulunmamak şartile (22 Long) ve 5, 6 milimetreden 11.55 milimet- reye kadar fişeklere mahsus düz yivsiz veya bir yivli çifte ve tek nam- Tulu silâhlarla 6 ve 9 milimetrelik fiöbreler ve Manliherler de av silâ- hıdır. Bu tüfeklerle kullanılacak malze- me ve cephane de av malzemesidir. 2 — Kara avcılığı kanununun 19 uncu maddesinin sonuna şu fıkra eklenmiştir: Memleketimize hariçlen getirilecek kıymetli cins av köpekleri yirmi beş Bene müddetle ve av fişekleri ve ko- Yanlarile mukavvaları her türlü ver- Fiden ve gümrük resminden muaftır, 3 — Barut ve saçma, askeri fabri- kalara mal olduğu fiat üzerine nakil masrafları ilâvesile ehaliye satılır. 4 — Tüfek ve tuzaktan gayri vası- talarla avlanmak yasaktır. Kuşlar için tuzak kullanılmaz. Buna aykırı “harekette bulunanlardan 25 liraya nın tatbikine devam edeceğini yaz- maktadır, Pazartesi günü Avam kamarasın- da Japonya ve İspanyada sivil aha- Minin bombardıman edilmesinin tak- bihe şayan olduğuna ve bu halin Buürgos ve Tokyo ile mevcut münase- betlere zarar getireceğine dalr beya- nat yapılması muhtemeldir. Bundan başka bu beyanat esna- sında Vaşinglondan kati bir cevab alınmadığı takdirde bile mahalline bitaraf bir komisyon gönderileceği bildirilecektir, Diğer gazeteler, daha az bir sara- hatle ayni haberleri vermektedirler. Ipsala cinayeti ! Muhiddin İzmitteki arkadaş- | larına neler anlatmış? İzmit 18 (Telefonla) — İpsalada öldürülen Muhiddinin yanında sa- rışın bir kadınla buraya geldiğini bugün iki gazete yazmışsa da Muhid- İ din buraya mutlak surette dört ay evvel yalnız olarak gelmiştir. Altı s6- | me kadar İzmitle gedikli başçavuş” luğu yapan Muhiddin İzmitçe iyi ta- nınmış bir kençtir. Kendi halinde yaşiyan ve yalnız bir kız kardeşi olan Muhiddin son zamanlarda askerlikten ayrılarak bu- Tadan gitmişti. Son gelişinde Muhid- din en yakın arkaduşlarına şöyle bir vaka anlatmıştır: «Adanada rusumat memurlarındân birisinin ajleslle “anışıyorum. Sari- şın, güzel ve zengin olan. bu kadın beni çok seviyor, Başıma bir mesele çıkarâcağımdan korkuyorum. Zira kocası haber aldı ve beni öldürtece- ğini bildirdi. Kadına kaç defa vazgeç dedim. . Ölürüm, senden ayrılmam, eder, rakı sofraları hazırlar». eder, rakı sofraları hazırlar» demiştir. Muhiddin buradan Eskişehire de- gli, İstanbula gitmiştir. Şimdiye ka- dar hiç bir yerden tahkikat için emir gelmemekle beraber çok müteyakkız olan zabıtamız Muhiddinin buraya gelip gittiğinden haberdar olduğun- dan vazıyetin tevazzuhuna yardım olmak üzere tahkikat yapmaktadır. Amerika ile ticaret Ankara 19 (Telefonla) — Ameri- kan ticaret heyeti ile yapılmakta olan müzakerelerin, heyetin Ameri- kadan talimat istemesi üzerine tehir edildiğini bildirmiştim. İstenilen ta- mat gelmiş olduğundan müzakere- Son dakika Alman Dahiliye Nazırının bir nutku Çekoslovakvayaya yeniden şiddetli hücumlarda bu lundu Berlin 19 — Dahiliye Nazırı B., Frik dün Königsberg'de mühim bir nutuk söylemiştir. Nazır, Çekoslo- vakyaya karşı ihtar mahiyetinde sa- yılan bu nutkunda demiştir ki; — Yeniden bir Çekoslovak tayya- resi Alman toprakları üzerinde uç- muştur. Bu gibi hadiseler tekerrür ederse sade bir protesto ile iktifa etmiyeceğiz, icab eden tedbirleri ala- cağız. Almanya sulh istiyor. Fakat sabrı- Lokal Anzelger ine göre hükümet, dün askeri bir Çekoslovak tavyaresi. nin Alman topraklarından çeçmesini Prağ nezdinde şiddetle protesto etmiş- tir. Bu gazete şunları ilâve eylemekte- di, — Hudud mıntekasının üzerinde 'uçmalarını kendi tayyarecilerine ya- sak eden Prağ özür dilemek ve tahki- kat yapılarak ceza'tertib edileceğini vadetmekle iktifa etmemeli, verdiği emirlere kıtaları tarafından itaat edi- leceğine dair teminat vermelidir.» Gazete, tayyarelerin üzerinden uç- tuğu mıntakaların Çek ordusu için ancak taarruz etmek tasavvurunda Pm takdirde enteresan oldu- ğunu, halbuki Almanya için bu mın- takanın bir müdafaa mıntakası oldu- ğunu kaydetmektedir. Bir Südet mebusuna tecavüz Prag 18 (A.A) — Alman Südet mebusu Volner, sokakta bir polis me- murunun hücumuna uğramış ve po- lis, bir çok diğer Alman Südet me- busları ile beraber yürümekte olan Volnerin yakasından Henlein parti- si rozetini çıkarmağa teşebbüs eyle- | miştir. Mebus Volner protesto etmiş, po- lis ise Volneri karâkola götürmek is- temiştir. Mebuslar, polis müdürlü- ğü nezdinde şikâyette bulunmuşlar- dır. Iş bankası Istanbul şubesi direktörlüğü İş bankası İstanbul şubesi direktörü B. Yusuf Ziya Öniş'in Deniz bank di- rektörlüğüne tayini üzerine münhal Kalan İstanbul şubesi direktörlüğüne ikinci direktör B. Nejad tayin edilmiş- tir. B. Nejad senelerce bankacılık yap- mış, İstanbul piyasasını çok iyi tanıyan kıymetli bir zattır, Burada herkes ara- sında büyük bir sevgi uyandırmıştır. Kendisini tebrik ve muvaffakiyetler temenni ederiz İ sinde miktarı Meclisin yarınki ruznamesi Ankara 19 (Telefonla) — Kazanç vergisi kanununda bazı değişiklikler yapılmasına, idarel umumiyei vilâ- yet kanununun 84 üncü maddesinin değişlirilmesine, meşhud suçların muhakeme usulüne dair kanunun tağiline, pul ve kıymetli kâğıd büyi- lerile bunlara verilecek beyiye aida- tına dair kanun lâyihaları Meclisin pazartesi günkü iç görüşü- lecektir. İzmit civarında beş tütün kaçakçısı yakalandı İzmit 18 (Telefonla) — Gölcük ik çesinin Ferhadiye köyünden Palabr- yık oğullarından Ahmed oğlu Kâmil ve aynı köyden Pehlivan oğlu Hüseyin, İcadiye köyünden Bağdadlı oğlu Os- man ve oğlu Kâzım, Emin oğlu Ah- med 8 yük kaçak tütünle egesleyin Kütahya istikametine (giderlerken Lefke köprüsünde jandarmalar tara- fından karşılanarak bir müsademe ol- muştur. Müsademede kaçakçılar 16 denk tütünü bırakarak kaçmağa mu- vaffak olmuşlarsa da Gölcük jandarma bölüğü komutanı ve arkadaşları tara- dpdimi dük iade yakalar edilmi Italya, Ingi İtereye yeni bir teklifte bulundu Anlaşmanın tatbiki çekilmesi kaydinin için gönüllülerin geri kaldırılmasını İstiyor Italyan gönüllüler Ispanyada kalacaklar, fakat muharebeye Londra 19 — Sundey Taymis gaze- tesinin yazdığına göre Başvekil B. Çemberlayn Avrupanın süküne kavuş- ması için yeni bir plân hazırlamakta- dır. Bu plânın esas hatları şunlardır: İngiliz - İtalyan anlaşmasının biran evvel tatbik mevkiine girmesi, İtalya ile Fransa arasında anlaşma, Avus- turyanın borçları meselesinden dolayı Almanya İle müzakere, Başvekil bu son mali müzakerenin siyasi anlaşma- ya yol açacağı kanaatindedir. İngiliz . İtalyan anlaşmasının t biki için İspanyadaki İtalyan göni iştirak etmiyecekler Yülerin geri çekilmesi lâzımdır. İtaly& şimdilik bu gönüllüleri geri çekemis yeceğini bildirerek bu kaydın Kak dırimasını istiyor. İtalya Hariciye Nazırı dün İngilterenin Roma sefiris le görüşürken bundan bahsetmiştir. Deyli Ekspres gazetesine göre B Mussolini şu yolu göstermiştir. ei yadaki İtalyan gönüllüler geri çel yecekler. fakat harb harekâlına da iştirâk etmiyeceklerdir. Orada seyis” ci vaziyette kalacaklardır. Yalm$ ademi müdahale esası ihlâl edilirs& © © zaman harbe iştirâk edeceklerdir. Almanyada yahudi düşmanlığı şiddetlendi tevkifat yapıldı, şiddetli nümayişler vukubuldu Berlinde iki bine yakın Berlin 18 (A.A.) — Havas bildiri- yor: Almanyada yeni bir yahudi aleyhtarlığı dalgası ortalığı kasıp ka- vurmaktadır. Bu dalga bilhassa polis tarafından yahudilerin ikamet ettiği yerlere sık sik yapılan baskınlar ve yahudileri ekonomi faaliyetinden ik- raç etmek için alınar yeni tedbirler- le temayüz etmektedir. Berlinde po- is tarafından alınan tedbirler netice 2 bini bulan tevkifat yapılmıştır. Ecnebi tabliyetinde olup da Almanyadaki menkul eşyalarını Alman yahudileri gibi bir beyanna me İle hükümete bildirmeğe mecbur tutulan yahudiler kendi elçiliklerine müracaai ederek himayelerini İste- mişlerdir. Ecnebi devlet. eiçiliğleri ve bilhassa Amerika ve Büyük Britanya elçileri bu bapta Alman hükümetin- den izahat istemişlerse de henüz bir cevab slamamışlardır. Diğer taraftan yahudiler aleyhin- de şiddelli nümayişler de vukubul- maktadır. Bilhassa şehrin şimal ve şark kısmında bir çok yahudi mağa- zalarının camları kırıldığı ve 6 yahu- dinin de yaralanarak hostaneye kal- dırıldığı şayi olmuştur. Polis bu nü- | mayişlerin mahiyeti ve şümulü hak- kında hiç bir şey söylemiyor. Berlin 19 Frankfurter - Alide caddesindeki yahudi mağazalarının ekserisi, dün sabah yapıları nümayiş- lerden dolayı kapalıdır. Yahudi ma- ğazlarma şu mealde büyük afişler yapıştırılmıştır: «Burası yahudi ma- #azasıdıf, Bu afişin kaldırılması v& yahut yırtılması katiyen yâsaktır.? Küçük bir yahudi mağazasının vitrinleri kırılmıştır. Mağazanın ka- pısında el ile yazılmış su cümle okun- Meksikada çetecilik Çeteler arasında muharebe oldu, bir kasaba yağma o edildi Meksiko 18 (AA) (AA) — ) — Oaksâca dev- leti arazisinde kâin Yodohino kasa- basında iki rakib çete arasında vuku bular bir çarpışma esnasında 19 kişi ölmüş ve 56 kişi yaralanmıştır. Kasa- ba yağma edilmiştir. 36 kişi tevkif edilmiştir. Arbedenin hiç bir siyasi mahiyeti olmıyan mahalli bir reka bet yüzünden çıktığı temin edilmekte- dir. Türk tıp kongresi Ankara 18 — Yedinci Türk tıp kon- gresi 26 birinci teşrinde burada topla- paçalı. için hazırlıklar baş- elk maktadır: «Bu yahudi, genç bİF Hitelerciyi dövmüştür.» Küçük meraklı grupları yahudi boş olan içerilerini seyrediyorlar, Po” lis, yapılan araştırma ve tevkifleri siyasi mahiyette olmadığını, tevkif edilen ekser yahudilerin evrakı bü“ İ Yanmadığını, ve adi suçlar maznunW olduklarını ve bir çok yahüdilerin d€ şahsi emniyetlerini temin için tevkif İ edildiğini beyan eylemektedir. ” Yahydilerin o Berline doğru akını, alâkadarların dört mliyon nüğuslü büyük bir şehirde tali şehirlerde: daha kolay bir melce bulacaklarıni ummalarından ileri geliyor. İngiliz gazeteleri Yahudi meselesile meşgul Londra 18 (AA) — Londra mat buatı bu sabah Almanya ve Avu$, turya yahudileri meselesini beynek” Klile tedkik etmektedir. — Kronikl gazetesinde Bartieti? İngilterenin Berlin sefiri Henders©” İ nun ecnebi yahudileri Almanyadaki İ mallarını bilâirmeğe icbar eden K# rarnamenin tesirleri hakkında t&h9 kikat yapmak için talimat aldığıi firi, Fransa ve Amerika sefirleri bi henüz bir cevab alamamıştır. S8” rih bir cevab alan yegâne diplomâğ İtalya sefiridir. Bu gazete diyor ki: sİngiltere hükümeti İtalyan Y# hudilerine karşı istisnai bir muamelf yapılmasının hikmetini anl ai fa ve Almanyada bulunan İngiliz Y& hudilerinin de ayni muamelede istifade edeceklerini ümid eimekiğ, dir Blumu iti itham Flanden eski 'n eski Başvekilin .” iddia ediyor Paris 18 (AA) — Örenli göre sabık Başvekil B. Flanden, Hi riciye encümenine verdiği bir rapi” da B. Leon Blumun 16 ve 17 maf tarihlerinde imzaladığı iki emi ile, ademi müdahale prensibine halif olarak, hükümetçi: İspapyaği! serbesçe silâh ve mühimmat mesine izin vermiş bulunduğunu bil, İ dirmiştir. B. Leon Blumun bu nameleri üzerine İspanyaya binlere. ton harb malzemesi geçirilmişitr. B. Flanden, Fransanın İSİ hakkındaki politikasının İngiltere mk meseledeki ye ema muf yi etmektedir mağazalarının önünde durarak bom bildirmektedir. Halbuki İngiltere #€ ademi müdahaleyi bozduğunl j