30 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

30 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

-. i.m .. — pe i # . Şinmesrirg Kıardır. Çekoslovakya hükü- tesisatın tahribata uğ- ifasından mesuldur. 3 — Tahliye usulleri, Almanya, Bü- yük Britanya, Fransa, İtalya ve Çekoslovakyanın omümessillerinden mürekkep enternasyonal bir komis- yon tarafından teferrünatile tesbit edi- lecektir. 4 — Alman mıntakasının Alman kı- taatı tarafından merhalelerie işgali 1 Teşriniswwelde başlıyacuklır. Mer- but haritada gösterilen dört muınta- kanın Alman kıtantı tarafından işgali Şu sıra İle yapacaktır. Bir numaralı mantaka | ve 2 teşrinieywelde, iki cumaralı mıntaka 2 ve3 teşriniev- velde, üç numaralı mıntaka 3 4 ve 5 beşrinievvelde, 4 nutnavalı monlaka 6 ve 7 teşrinievvelde işgal olunacak- tır, Diğer mıntakalar mezkür emter- nasyonal komisyon taralından der- hal tesbit olunacak ve 10 'Teşriniey- vele kadar işgal edilecektir, 5 — Üçüncü fıkrada zikredilen #nternasyanal komisyon plepisitin yapılacağı mıntakâları tesbit edecek- tir. Bu mıntakalar plebisitin hitamı- na kadar entermasyonal teşekkül- ier tarafından işgal olunacaktır. Bu komisyon keza Sarda yapılan - plebisitin “usullerine istinai edecek olan mezkür plebisitin usullerini de tesbit edecektir, Gene m plebisitin de ta» rihini eyliyecektir. Maamafih bu tarih teşrinisaniden muathar olü- rak tesbit olunamaz. 6 — Hudutlarm kati tahdidi en- termasynoal komisyon tersfından ya- pılacaktır. Bu komisyonun, plebisitsiz olarak terkedilecek olan mintakalarına ait ırki ahkâmda istisnai ahvale münha- sır kalmak üzere ehemmiyetsiz tadilâ- tın âfasım dört devlete tavsiyeye hak- kı varir >. — “Terk edilen mntakalar halkı- .X girmesi ve çıkması için bir hâk- kıhiyar derpiş edilir, Bu hakkıhiyar isbu Aanlaşmanm &kdini takip eden altı ay içinde ifa olunacaktır. Bir Alman - Çek komis- yonu hakkıhiyarın teferrüatını tan- zim eğecek, halkın mübadelesi usu- i şlerini derpiş eyliyecek ve bu müba- © deleden mütevellid meseleleri tansim 'eyliyecektir. 8 — Çekoslovak hükümeti, kendi “askeri ve polis teşkilâtında bulunup da bu teşkilâttan ayrılmak istiyen “bütün Südet Almanlarını dört hafta © içinde terhis edecektir. Çekoslorak hükümeti, siyasi cü- rümlerden dolayı ceza geçirmekte ©- lan bütün Südet Alman mevkufları- ni dört hufla içinde tahliye edecek- tir. Munzam deklarasyon: Dört devist hükümet reisleri Çe- © koslovakyadak! Polonyalı ve Macar © ekalliyetleri meselesi hukimda alâ- | tabik kalmadıkları takdirde, dört. devet hükümet reisleri arasında ye- | Mİ bir konferansın mevzuunu teşkil | zam beyan ederler, Münih 29 Eylül 1938 Munzam protokol: Büyük Britanyu ve Fransa hükü- - metieri, Çekoslovak devletinin yeni hududlarınım sebebiyet vörilmemiş bir taarruza karşı enternasyonal ga- rantisine dair olan ve 19 Eylül tarihli İz - Fransiz tekliflerinin altıncı ikrasında münderiç bulunan keyfi- « yeti esas iltihaz ederek bu anlaşmayı © âmzalamışlardır. i Polonyalı ve Macar ekalliyetleri , meselesi halledilir edilmez, Almanya ve İtalya da Çekoslovakyaya garanti vereceklerdir, Münih 29 Eylül 1938 © Hariciye Nazırı ile Berlindeki İngiliz, uk elçilerin. hususunda ğ ie 29 erlül 1938 aunzam deklârasyon: Arazi terkinden doğacak bütün meseleler enternasyonal komisyonun salâhiyeti cümlesindendir. Münih, 29 eylül 1938 İlk toplantı Münih 29 (A. A.) — Fuehrerbau'da 12,45 te toplanan ilk konferansta umumi müzskere, Çekoslovakya me- Selesi üzerinde açılmıştır. Hitler, süratli bir tarzı tesviyenin bulunması ve Prag hükümetini artık katiyen beklemeksizin valdlerinin ye- rine getirilmesi lüzumunu beyan et- Müteakiben Çambörleyn, sonra Da- İadier ve nihayet Mussolini, bu me- sele hakkında hükümetlerinin nok- tai nazarlarını bildirmişlerdir. Haber alındığına göre, Mussolini, İspanyol dahili harbini de mevzuu- bahiş etmiş ve hattâ bütün ©cnebi gönüllülerin geri alınmasını teklif et- miştir. Münih 29 (A.A) — Çambörleyn ve Daladier bugün Londrada tesbit edi- len plânın bazı noktalarını tasrih et- mek suretile kati olarak Hitlere kabul ellirmeğe çalışmışlardır. Yeni Çekoslovakya devletinin Fran- Sa ve İngiltere ile birlikte Almanya ta- ralından da garanti edilmesi husu- sunda, Mussolininin ısrarla müdafaa ettiği Polonya ve Macar roctalibatı yüzünden, Hitleri mütereddid bırak- mışlır. Maamafih alınan bazı haber- ere göre, Hitler, Polonya ve Macar- Jarm en kısa bir müddet içinde tatmin edilmeleri şartile BE bunu kabul etmiş! ra saat 1630 da Fushrerbau'da tek- rar toplanarak müzakerelere devam etmişlerdir. Südet toprakları Almanya- ya terkedilecek Münih 29 (A.A) — Siyasi mahafii- den öğrenildiğine göre, dört devlet adamı arasında yapılmakta olan mü- zakereler, Südet topraklarının Al manyaya terki ve bu terk keyfiyetinin tatbiki hususldrında bir prensip anlaş- masma varmıştır. Bu toprakların Almanyaya tevdii- ne başlanması tarihi olarak 1 teşrini- evvel tesbit edilmiş ve bu muamele- nin 10 teşrinlevyele kadar tamamlan- ması kararlaştırılmıştır. Yeni hududun iki tarafca işgali Münih 29 (A.A.) — Havas ajansı bil- diriyor: Konferans Almanyaya ter- kedilecek toprakların tedricen tahli- yesi plânlarını hazırlamıştır. Evvelâ Alman halkının katiyen ek- seriyette bulunduğu mıntakslar Çek ler tarafından İi teşrinievvelden 10 teşrinievrele kadar İngiliz lejiyonu- nun veya enternasyonal bir kuvvetin kontrolü altında tahliye eğilecektir. Saniyen, Alman hulkınım o kadar keşif bulunmadığı ve Çekoslovakya- ton birdenbire Almanyaya terketmek istemediği topruklar hakkında, Al manyanın, Fransanm, İngilterenin, İtalyanın ve Çekoslovakyanın temsil edecekleri enternasyonal bir komis- yon bu topraklar hakkında gerek İm- kimiyet gerek iktisadi, meli vesaire bakımlarından bir karar verecektir. "Yeni hududun tayini ve her İki ta- rafın bu hududu işgali 25 ikinci teş- / rine kadar yapılacaktır. Münih 29 (A.A.) — Siyasi maha- filden öğrenildiğine göre, dört devlet arasında elde edilen anlaşma, Mü- nihte bulunmakta olan Çekoslovak- yanın Berlin elçisi Mastni'ye bildi. ritmiştir. Konferansta, Çekoslovakyadaki Polonyalı ve Macar ekalliyetleri me- selesinin de tedkik edilmiş olduğu zannediliyor. Dünkü toplantı Münih 29 (A.A.) — Bugünkü gö- rüşmelerde dört devlet adamı he- men hemen münhasıran Çekoslovak meselesiyle meşgul olmuşlardır. Ya- rın sabah için derpiş edilen toplantı- da harici siyaset meseleleri sahası- nın genişlemesi muhtemeldir. Hitler - Mussolini görüşmesi Münih 29 — B. Hitlerie Mussolini - kalmadı AKŞAM konferanstan evyel aralarında görü- gerek bütün noktalarda mutabık kal- mışlardı. B, Mussolini, öğle yemeğini E. Hitlerin davetlisi olarak beraber ye- miştir. Münih 29 (A.A.) — Hitler, bugün Mussolini ile iki defâ hususi olarak görüşmüşlür, Birisi trende Kufestein- den Münlhe kadarki yolculuk €sna- ında - ki bu bir buçuk saat sürmüş- tür - ve ikincisi de Münihe avdetlerin- den sonra konferans “toplanmcıya kadar devam etmiştir. Sazt 1230 da Fushrerbau'da Hitler, Mussolini, Çambörleyn ve Daladler Şuradan buradan konuşarak soğuk büfede kahvaltı etmişlerdir. Bu esnada Çambörleynin Ciano ile, Daladier'nin Göring ile, Mussolininin Daladier ve Çambörleyn ile ve niha- yet Hitler ile diğer devlet adamlarının ayak üzeri müsafahalarda bulunduk- ları tesbit edilmiştir, Konferans tam saat 12.45 te baş- lamıştır. Müzükereler 14.45 e kadar devam etmiş ve muhtelif heyeti mu- rahhasalar öğle yemeklerini kendi apartımanlarında yemek üzere kon- ferans salonundan ayrılmışlardır, Bu konferansta Alman Hariciye Na- urı von Ribbenirep, İtalyan Harici- ye Nazırı kont Ciano ve Fransa Ha- riciye genel sekreteri Leger de hazır bulunmuşlardır. B. Daladier, Hitler ve Göringle görüştü Münih 29 (A.A.) — Havas ajansı bildiriyor: Daladier, bu sabah saat 1230 da Fuchrerbau'da ilk defa ola- rak Göring'le iemas etmiştir. Bu te- mas fevkslâde samimi olmuşlur. Hitler bu tarihi mülükattan sonra, Almanya ile Fransa arasında devam- HU bir işbirliğinin temiz edeceği olan dostluk ve tesanüd zihniyeti içinde konuşmuştur. Nihayet Daladier'nin Mussolini ile de nazikâne bir musafahada bulun. duğu görülmüştür. Çek kabinesi İngiliz nolasi- na verilecek cevabı kararlaştırdı Tandra 29 (A.A.) sının Pragdan aldığı bir habere göfe, Çekoslovak hükümeti resmi bir tebliğ neşrederek, İngiliz - Fransız tavsiyelerinin teğticen tatbiki hu- susunda İngiliz hükümetinin nota- sına verilecek cevabı Kabinenin ka- rarlaştırdığını bildirmektedir. Bu cevabin müsbet olduğu bunun. Ja beraber ihtirazlar dermeyan edil. diği söylenmektedir. Münihe gidiş Münih 29 — B. Hitler dün akşam Berlinden, B. Mussolini de Romadan trenle haröket etmişlerdir. İtalya Başvekili bu sabah Alman hududuna girmiş ve Alman 'Nazırlarından B. Hess tarafından karşilanmıştar. B. Hitlerin treni sabah dokuzu çey- rek geçe Kufstein'a vasıl olmuştur. Baal 9,24 de B. Mussolininin treni gelmiş, B. Müssolini berabörinde Hariciye Nazırı Kont Ciano ve B. Hess bulunuğu Kalde B. Hitlerin tre- nine binerek Münihe doğru yoluna de- vam etmiştir. Tren saat on birde Mü- nihe vasıl olmuş, B. Göring kendi. lerini karşılamıştır. Fransız Başvekili 845 de Paris civarında Burle tayyare meydanın. dan tayyare ile hareket etmiş 11,15 Münihe vasıl olmuştur. Bir müddet sonra da yine tayyare ile İngiliz Baş Reüter ajan. | | | sahifede) ik dairelering mürâcaate davet etmişlir. Keza radyolar, B. Beneş'in general Sirovya'yi ayni zamanda yüksek eko- nomi konseyi başkanlığına tayin etti. fini bildirmektedir. Prag 20 (A.A.) — Çekoslovak hükü- meti, dün öğleden sonra reisicümhu- Tun riyaseti altında toplanmıştır. Si- yasi komisyon azasından B. Hoza, Kor- ni, Biyeşin, Jeneh ve Derer ve hükü- mele müzahir olan fırkalar reisleri bu toplantıda bulunmuşlardır. Fransada yeni bir kararname Paris 29 (A.A.) — Resmi ceride, harp halinde milletin ve milli müdafaanın | tensikine müteallik bir kararname neş- retmiştir. 11 temmuz 1938 tarihli ka- nunda derpiş edilmiş olan tedbirlerin ittihaz ve taftbikine bu suretle mezuni- yet verilmektedir. 11 temmuz kanunu, milli müdafaa ni tesbit etmekledir. 18 yaşından yu- karı olan kimseler, bilhassa masmur- larla mütekaiâler askere davet edilebi- leceklerdir. İngilterede tedbirler Londra 29 — Vaziyetin son aldığı şekle rağmen askeri tedbirler ittihazı- na devam ediliyor, Yarım milyon ta- Prag 20 A.A.) — geri kua gelmekte olan badisat dolayısile Prag 29 (A.A) — Slovak derlet |. adamları, mebusan meclisinde toplan- mışlardır. Slovak nasyonal - sosyalist murahhası ile halkçılar fırkası murah- hasları, bugün gelmişlerdir. Bazı haberlere göre halkçı Slovak partisi mümessilieri ile aşağı Karpat- lar Rusyası mümessillerinin eski hi kümet ekseriyetinin on mümessilin. den ibaret olan siyasi komiteye girme- Jeri lâzım gelmektedir. İngiltere harp malzemesi ihracını yasak etti Londra 29 (A.A.) — Ticaret nezare- tinin bir emirnamesi, harp malzemesi- nin İngiltere haricine çıkarılmasına ait olan ruhsatiyelerin makbuliyetini 16 teşrinlevvele kadar ilga etmektedir. Dominyonlariz müstemlekelere ve İn- giliz himaye ve mandası altında bulu. nan memleketlere yapilacak olan ih. Tacat müstesnadır. 7 — Madeni iplik Hayret vidası - Ârl göler irlâket, 8 — Nota - Onarma, ? — Meninnt - Kanatlı bir böcek. Yakın 10 — Nota - Ajansımızın rümuzü — değil, Yukardan aşağı; 1 — Kimyevi tecrübe odası, 2 — İnnâci - Kurunun feryadı - Atıf 4 — Küçük - Valide. 5 — Yemeğin lezzetini getiren bir mad- de - Uzak nidam. 6 — Şöhret - Baş — Tersi beygirdir. 7 —'Bir dürbin markası - Tarihi bir Türk beyi, 8 — Beş kılanın biri - 9 — Zümre - Çünkü. 10 — Riziko - Pak, Münalik. 1 — Mesireyeri, 2 — Üşüyen, $ — Tera- yiler, 4 — Ekal, Kokoz, 5 — Tut, Ma, 6 — Amiyane, On 7 — Li, Ubur, 8 — İnela, Yaka, 9 — Firak, Ön, 10 — Kefal. ir. Yukarıdan akrepler Tünelde Matkoviç, Culu- Olçumusa cadesinde Doğruyal, m Mustafa Neil, ar. Ayob Eminönü Vezmeçilerde rük: Ahmed Sund, Bakırköy İstan- bul, Sarıyer: Nuri, Aksaray: Etem mustafapaşadı Rıdvan, Alemdar: Riza, Şehremini: Tokpkapığa Nazım, Kadıköy: Puzaryolunda Rifat Muh- tar, Modada Alâaddin. Mer gece açık erraneler: Yeniköy, Bmirgân, Rumelihisarı, Or- taköy, Arnavutköy, Bebek, Beykoz, Paşabahçe ve Anadoluhisarındaki ec- zaneler her gece açıktır. ve mülhakatı için AKŞAM gaze- tesinin tevzi yeri münhasıran İz- mirde İkinci Beyler sokak 52 nu- marada Hamdi Bekir Gürsoylar mağazasıdır. * RADYOLIN ile SABAH, ÖĞLE ve AKŞAM her yemekten sonra muntazaman dişlerinizi fırçalayınız vekili B. Çambörleyn gelmiştir. Fran. Lonâra 29 — Münih'e Macar ha- 5ız ve İngiliz Başvekillerini Alman Hariciye Nazırı B. Ribbentrop kar. şılamıştır. Halk B. Çambörleyn'i çök | alkışlamıştır. İki Başvekile bazi pe Te Takat etmektedir. Çek ve Macar murahhasları | Londra 29 — Münih'e Çekoslovak murahhası olarak iki kişi gitmiştir, Bunlar Çekoslovakyanın Berlin se. firi ve Londra sefareti başkâtibidir, Bu iki zat hiç kimse tarafından da- üzerine kendilerini göndermiştir. Çek murahhasları, müzakere esnasında hükümetlerinin düşüncelerini İngiliz ve Fransız Başvekiilerine- bildirecek; lerdir. riciye Nezareti erkiânından bir zat İ gitmiştir. Murahhasların oturdukları oteller Berlin 29 (A.A.) — Alman istihiba- rat bürosunun Münihten bildirdiği- ne göre, B. Mussolini «Prens Şarlı sarayında ikamet edecek, kont Ciano ise Vier Jahreszelten oteline inecek- tir. B.Çambörleyn Reginal Palast Hotel'de oturacak, B. Daladier de Vier Jahreszeiten'de kalacaktır, Şehir, istikbal röket ederken “tayyare meydanmda Fransız, Alman, İtalyan sefirleri, par- lâmento âzasından birçokları, binler- ce halk tarafından selâmılanmiştır. Başvekil tayyareye binmeden evvel de- miştir ki; «Çocukluğumda her zaman şu söz“ leri tekrar ediyordum: «İlk hamlede muvaflak olamazsan, meyus olma, yeni baştan tecrübe et.» İşte bugün bunu yapıyorum.» B. Çambörleyn, şu Sözleri Möâve et- miştir: Pie “EVE Miley sAvdet ettiğime. 5 <Dördüncü Haye ——— tan Eotspur'şada' dağlara likeli diken? 5 yağdı yebileceğir 99 (Aksam) — Dağlara”