30 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

30 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

Eyiğl 1938 AKŞAMDAN AKŞAMA ————— Dünkü -* hâdiseler Dün dört Başvekil içtima halinde iken, Avrupa radyolarında Çekeslo- vak meselesine dair havadis veren spi- kerlerin seslerindeki ifade insanı mü- tehassis edecek bir tondaydı: Alçak perdeden, âdeta usul usul konuşuyor- lardı. Sanki yan odada, üzerine titre- nilen bir ağır hasta varda, rahatsız edilmesinden korkuluyor. Hakikaten de vaziyet öyle'değil miy- di?.. Beşerin dimağında, bir melek şek- linde, daima beyazlar içinde bir lâtif genç kız halinde canlanan sulh perisi, ölüm yatağında, hasta yatıyordu. Ha- * ni öyle ölümler vardır ki, arkasında ço- Tuk çocuk, kadın ihtiyar, pek çok in- sanın felâketini doğurur. Bu sefer de öyle olacaktı. Herkes, sulhü bir feci kazaya uğratmış olmanın kabahatini karşısındakine atfediyordu. Ve basta- ya ayrı ayrı, gayeye zıd ilâçlar verdik. lerinden dolayı biribirinin nazarında kabahatlı olan doktorlar, bütün beşe- riyetin arzusile konsültasyona çağrıl- muşlardı. Doğrusu hüsnüniyet gösterip geldi- ler. Hepsi de, kendi muhalifleri tara- fından bile, bu hareketleri sebebile sempatik görüldüler. Genç kız, bu sefer kurtuldu mu? Bu sefer kurtulması kâfi mi?. Çünkü onun sıhhati, hayli girift hastalıklarla daimi tehlikededir... Ne müthiş komplikas- yonun tehdidi altında!,. Derhal akla şu geliyor: N «Dörtler, hazır toplanmışlarken, öbür işlerin de umumi hututunu hal. leiseler bari...» Fakat hemen arkasından başka bir vaziyet düşünülüyor; «Peki Milletler Cemiyeti?,. Diğer dev; letler?,. Küçükler?... Bunca ittifak, itilâf zümreleri?.. Karşılıklı emniyet muahedeleri?.» Dörtlerin bütün Avrupa işlerini hal- letmesi, Milletler Cemiyeti fikrine kar- $ı vazıyed edilmiş apayrı bir tezken bu sefer Dörtleri bir vakıâ halinde iş başında gördük, Fakat bütün bu arbe- dede küçük devletlerin gösterdiği sü- kün, itidal, tedbir, hele anlaşmalar sis- temlerinin müştereken harekete geç- meleri, -yani Milletler Cemiyetinin da- yandığı bütün bu unsurlar - muvaze. nenin baki kalmasında, bozulmama- sında âmil olmadı mı?,, «Olmadı!» de- mek, hakikati doğru görmemektir. Falih Rıfkı Atay'ın pek ihafalı bir yazısını okudum. Bu son vaziyete dair şöyle diyor: İ nuna aykırı olarak hareket edenler i lerle bu Jâvhaların bulunup bulun- «Öyle görünüyor ki, totaliter re. jtmlerin dinamizmi karşısında garp demokrasileri meskenetinin de bir hududu olabilirmiş, Ve Fransadaki seferberlik manzara- larına şahid olanlar, ora halkınm, bu hale teessüf etmekle beraber, canla başla davete icabet ettiğini söylüyor- lar; resimlerde bunu gösteriyor, Bütün bu panoramanın heyeti umu- miyesinde İnsanı memnun edecek çi. het şudur ki, demek, sulhün ezeli ve ebedi desteği olan KUVVETLER MU. VAZENESİ mevcud... Daha evvelki kargaşalıklarda olduğu gibi: «— Adam barin ne?.. Ne hâli varsa görsün!.. Benden uzak!..» denilemedi; ahd, anlaşma, itilaf tanındı; tanındığı fili şekilde meydana çıkınca da, mu- vazene bozulmadı; beşeriyet, harp uçurumuna yuvarlanmadı!. Şüphesiz, bütün bunlar da, tarafla rın fazla galeyana kapılmamasına, li- derlerin müzakereyi kabul etmelerine, hüsnüniyetle görüşmelerine de pek bil. yük hir hisse ayırmalı. Fakat Dörtlerin başbaşa vererek bu şilmiştir. in biri aslan ŞEHİR HABERLER. Pazarlıksız satış | Hazırlık bitti, etiketler hazırlandı Yarından itibaren Pazariıksız satış kanununun tatbikine başlanıyor. Bu itibarla Belediye her türlü hazırlıkla- rını tamamlamışlır. Yarın sabahtan Mibaren bütün Belediye müfettişleri, İktisad müdürlüğü mürakipleri ve Belediye zabıta memurları şehrin muhtelif mıntakalarında dolaşarak kanun ve kararname hükümlerinin tatbikini temin edeceklerdir. Belediye, Pazarlıksız satış kanunu- nun hükümlerine tabi olan her tica- Yİ müessese, mağaza ve dükkân için bir fiş hazırltatmağa başlamıştır. Bu fişler, Belediye İktisad müdürlüğünde bulunacaktır, Belediye şubeleri ka» hakkında tanzim edecekleri zabıl va- rakalarna göre, ceza verilmeden ev. vel fişler tedkik edilecek ve ceza ve- rilmesi istenilen müessesenin Pazar- Jıksız satış kanununa tabi olup olma- dığı anlaşılacaktır. Bu suretle bir yan- Tışlığa meydan verilmiyee Verilecek cezalara ait zabıt varaka- ları da bastırılarak şubelere dağıtıl- mıştır. Bundan başka kanunun $ü- roulüne giren her dükân ve mağaza- nın kullanacakları etiketler hazırlan- mıştır. Bu gibi mağazalarda «Burâ- da pazarlıksız satış yapılır» lâvhaları asılı olarak bulunacağından, etiket- madığı da bilhassa kontrol edilecek. tir, Rumelihisarı Hisarın avlusundaki binaların istimlâki için hazırlığa başlandı Başvekâlet, Rumelihisarı avlusun- da bulunan binaların istimlâk edilme. sini ve yıktırlarak avlunun bir park haline konulmasını emretmişti. Belediye, bu işi biran evvel başara- bilmek için hazırlıklara başlamış ve yapılacak istimlâk için bina sahipleri. ne tebligat yaptığı gibi yeni inşaat için de müsaade vermemeği kararlaştırmış. tır. Vali B. Muhiddin Üstündağ, binala- rın istimlâki ve buranın tanzimi ile bizzat meşgul olmaktâdır. Sarfedile- cek para milli bankalardan birinden temin edilecektir. İstinye ile Bebek arasında yapılan yol bitinceye kadar bu avlunun tanzimi de bitirilecektir, Bir çocuk başka bir çocuğu çakıile yaraladı On üç yaşlarında Niko ve Adnan isimlerinde iki çocuk Tarlabaşında kav. ga etmişler Ağhün çakı ile Nikoyu ar. kasından yaralamıştır, Polis Nikoyu tedavi altına almış, Adriânı da yakalı- yarak hakkında kanuni takibata giri- a hayırlı konuşmaya giriştikleri gün zar. fında bile, onların dışında kalan mil- letlerin, anlaşmaların, muvazene kom. binezonlarının kıymetlerini görmemek, inkâr ye hata olur, (Vâ-Nü) Şikâyetler Kınalıadalıların derdi Kınakadalılardan muhtelif mek- tuplar aldık, Elektriklerinden $i- küyet z M, A. Gider isminde bir karii- şmiz şöyle yazıyor: «Akasya caddesinde 25-30 sene- denberi emek verilerek yetişmiş ağaçlar vardı. Esasen yeşillik sı- Kkınlışı çöken adamızda, bunlar nadir gölge güzelliğini teşkil eder- lerdi. Bir makine yüzünden on beş, yirmi tanesi mahvoldu. Hü- kümet ağaç yetiştirmek için bun- ca para sarfediyor; bir dal budan- masından bile haklı titizlikler çi- karıyor. Hal böyleyken, nasıl olur da bu ağaç katliâmına müsaade edilir?» Diğer taraftan, * bir avııkattan aldığımız mektupta da Adalar ka- 2ası kaymakamlığına bir istida ile müracaat edilerek elektrik #nti- »amsızlıağından ve bu intizamsız elektrik teşkilâtı sebebile ağaçla- rın mahvedildiğinden şikâyet edildiği bildirilmektedir. Adliye koridorunda bir yankesici Çantayı amrirkin yakalandı; 4 aya mahküm oldu Cahid adında bir iş sahibi dün Ad- liyede İcra dairesinde işini takip et- mek üzere dolaşırken, Hayri adında biri yavaşça yanına sokulmuş ve his- settirmeden Cahidin cesketini kaldı- Tarak iki parmağını arka cebine 50- kup para çantasını çekmeğe başla- mıştır. O sırada yan tarafta oturan memurlardan biri bunu görmüş ve; — Ne yapıyorsun? O adamın cebini niçin karıştırıyorsun? Diye bağırmıştır. Hayri yakalana- cağını anlayınca çantayı bırakıp kaç- mak istemişse de Adliye zabıtası ta- rafından yaklanarak hakkında zabit tanzim edilip mahkemeye verilmiştir. Sullanahmed birinci sulh ceza mah- kemesinde (oyapılan (o muhakemede Hayri suçunu inkâr etmişse de şahid- lerin ifadelerile suç sabit olduğundan, dört ay hapsine karar verilmiş, Hay- ri mahkemede tevkif edilerek tevkif. haneye gönderilmiştir. Bir hırsız dört ay hapse mahküm oldu Ali Gezer adında biri evvelki akşam Ahırkapı civarındaki kale duvarlarının üezrine çıkarak duvarın yanında bu- Yunan belediye tanzifat işçilerine ald kulübeye sokulmuş ve elindeki ucu çengelli bir sopayı pencereden uzatıp içeriden yorgan, çarşaf ve saire çıkar. mıştar. Ali bunları deniz kenarına atmış ve kendisi de kale duvarından inerek eş- yayı toplayıp kaçmak istemiştir. Fa- kat o sırada külübeye gelen işçiler ken- disini görüp yakalamışlardır. Dün Sulanahmed sulh ceza mahkemesin- de yapılan muhakemede Ali suçu inkâs ra kalkışmışsa da dinlenen şahidlerle suç sabit olmuş ve Ali dört ay hapse mahküm edilmiştir. Barbarosun heykeli Gelecek seneye kadar dikilmesi kabil olacak Müzeler mimarı B, Kemal Artan, Barbarosun Beşiktaştaki (türbesi önünde büyük Türk amiralırın bir heykelinin dikilmesini teklif etmiştir. Bu teklif, alâka İle karşılanmıştır. An- cak böyle bir heykelin dikilmesi için türbe etrafının tanzim ve imarı hak- kında B. Prost'un hazırladığı plânın tedkikine lüzum görülüyor, Maamafih mütehassıs Prost, türbe İle Heyreddin iskelesi arasında geniş bir yol açtı. - tedkik. kitapları ka Nihayet gari; müuşlar, Güya radyu lar felç, cild hastalıkla. muannit ekzemalar, zatün tizma, kadın hastalıkları, kula gağ, burun iltihaplarına karşı pı. geliyormüuş. Yakın bir istikbalde b gibi hastalıkları kısa dalgalarla te davi etmek imkânı hasıl olacakmış... Ciddi yüzlü ilim bile artık işi fan- tezi sahasına döktü zannediyorum. Aşkın müshil ilâcı ile tedavisinden, musiki ile hastaları iyi etmek usulle- rinden sonra bir de radyo ile insan i lara şifa vermek meselesile karşılaşı- yoruz. Manamafih hastalanmca bir sürü ilâçlara başvurmaktansa şık bir radyonun karşısına geçip kısa dnlga- ğımdan ve türbe, denizden görülecek | larla tedavi olmak daha güzel bir bir vaziyete getirileceğinden, heykel için müsait bir yer bulunabilecektir. Prost'un plânı yakında tatbik edile- ceğinden, ikinci bir Barbaros ihtifali zamanına kadar heykelin de dikilmesi kabil olacaktır. Burada açılacak meydanın bir kö- şesinde yapılacak yeni kaymakamlık ve malmüdürlüğü binasının projesi de hazırlanmış olduğundan, yakında in- şaata başlanacaktır. Cumhuriyetin on beşinci yılı hazırlığı Cümhuriyetin 15 inci yıldönümü şenlikleri için Sarayburnunda ve Şemsipaşada yapılan fıskıyeli havuz- ların kâgir ve ahşap kısımları bitiril- miştir. Havuzlara verilecek su tesisatı | bir Alman şirketine ihale edilmiştir. Gelecek ayın on beşine kadar su tet satı bitecek ve tecrübeleri yapılacak- tr. Yorgan hırsızı Yorganı çekip kaçarken yakalandı Lâlelide İsmet apartımanı bekçisi İsmail, evvelki akşam geç vâkit odası- na çekilerek yatmış, yorganı da başı- na çekmiştir. ö Bu sırada açık bulunan kapıdan gi- ren Uzunköprülü Mehmed isminde bi- ri, bekçinin üzerinden yorganı çekip götürürken İsmali uyanmış, yorga- nile beraber kaçmakta olan adamı ta- kip ederek nihayet yaklamış, polise teslim etmiştir. Açıkgöz yorgan . ursizi dün Ad- liyeye teslim edilmiştir. Tarlabaşı cinayeti muha- kemesi bitti Karısı Ervehenin elinden alınması yüzünden Beyoğlunda Tarlabaşı cad- desinde seyyar sebzeci Saldı tabanca ile öldüren sebzeci Maksudun muha- kemesine dün Ağırceza mahkemesin- de devam edilmiştir. Dünkü celsede re wekili müdafaasını yapmiş- ar, Evrak tedkik edilerek karar veril- mek üzere muhakeme bügüne bira- kılmıştır, Diş tabibi Erib Zeki Avrupa tetkik seyahatinden dönmüş ve — hastalarını kabule iŞMEK , YASAKTIR .. Meselâ otobüste yolcuların tam karşısında sigara yasağı lâvhası var» "dır, fakat bir delikanlı ona baka ba- m İNİN ... Tramvayların arkalarında (Tram- | vaylara asılmak yasaktır) yazısı var- dır, bazı çocuklar tramvaya asılır, ... Daha bunlara benzer ne saygi- sızlıklar vardır ki saysam başmağ- rr, | Şeydir. Fakat bu evine şöyle hüks, pahalı, şık bir radyo aldırmak İstiyenlerin pek işine yarıyacaktır sanıyorum. Faraza evlerde şu tarzda muhave- reler başlıyacaktır: — Kocacığım, parmağımda bir si- vilee çıktı. Pek merak ediyorum. Şu- nu hemen tedavi ettirsek... — Peki karıcığım... Ne acaba? — Hiç ne yapacağız... Kısa dalgası kuvvetli, güzel bir radyo alırız, olur İ biter.. Ben de tedavimi böyle yapa- rım. Bundan sonra artık komşunun avaz avaz bağıran radyo gürültüsün- den de sikâyet edemiyeceğiz. Vakıt gece yarısını geçtiği halde güldür güldür radyo çalan komşu- muza: — Yahu... Bu ne saygısızlık? Bu va- kıt böyle gürültü ile radyo çalınır mı” yapalım İ diye çıkışacak olsanız, hemen şu ce vabı alacaksınız: — Bizimki değil, asıl sizinki saygi” | sızhik.. Radyoyu keyfimizden çalmı- yoruz ya... Hastamız var, onu tedavi- ye uğraşıyoruz. Radyoyu ilâç maka- mında çalıyoruz. Maamafih kısa dalgaların zatürri. eye filân karşı müessir olması iyi bir ! etmesin, zatürrie misiniz” Hemen radyönün başına koşunuy, Hâca filân hiç lüzum yok... Kış da geliyor. Acaba kısa dalga lar nezleye, gripe karşı ne derece mü- essirdir dersiniz? < Hikmet Feridun Es sesasasasanssesesansuzassrasesasasazesası sase Konservatuar binası projesi Şehzadebaşında inşa edilecek kon- servatuar binasının projesinde yapıl- masına lüzum görülen tadilât Vekiller Heyeti kararile güzel sanatlar akade- misi profesörlerinden B. Arif Hikme- te verilmişti. B. Arif Hikmet, yaptığı tadilâtı yakında belediye riyasetine ves recektir. İnşaat için sarfedilecek tah- sisat elde bulunduğundan münakasa hemen açılacaktır. Türk-İtalyan ticaret anlaş- ması müzakereleri 'Türk - İtalyan ticaret anlaşması müzakerelerine Tophane köşkünde devam edilmektedir. Dün sabah tâlt komitelerin yaptıkları içtima müte- akip Türk heyeti toplanarak bâzı mö- seleleri görüşmüştür, ! Müzakerler bir müddet daha de- .. Lâkin şaşıyorum, Belediye ni- zamlarını bu lâubali vaziyetten kur- tarmak kimsenin aklına gelmiyor|.