30 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

30 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

yoğ ifşok t Yor ——ur 'şehri, Tokyo 29 (AA) - tebliğ ediyor: Japon ordusu, Hankovdan 150 ki- lometre mesafede ve Yangtsenin şi- mal sahilinde bulunan ve Hankov yo- | Tunda son kuvvetli müstahkem mevki olan Tienkiaçen'i bu sabah zaptemiş- tir. Hanoi 29 (A.A.) — Hanina adası | açıklarında bulunan Japon tayyare gemisinden uçtuğu zannedilen dokuz Javon bombardıman tayyaresi, Yu- hanfu'ya altmış bomba atmıştır. Kırk kadar ölü vardır. Tayyarelerden biri Ang adi Tok alevler içinde sı açıklarına düşmüştür. 0 29 (A.A.) — Hari ri general Ugaki istifa etmiştir Hongkong 29 (A.A.) —Kiuklang - Nanchang yolunda Çinliler, Chuc pan'ı istirdad etmişlerdir. Japonların birçok taarruzları kendilerine ağ; t verdirmek sü Domei ajansı | Vi o Si) piıciye nazırile | > Serin. müşavirler istifa etti! şon ordusu Tienkiaçen'i i Çinliler de birçok tepeleri geri almışlar Mahtiling mıntakasında Çin kuy- yetleri, üç yoldan bir mukabil taar- ruz icra etmişler, birçok tepeleri gal etmek ve cenubu şarki istikame- tinde ilerlemek suretile hayli terakki etmişlerdir. Japon Hariciye Nazırı ve iğ- siyasi müşavirler istifa ettiler Tokyo 20 (A.A) — Hariciye Neza- retinin siyasi müşavirleri Salto ve Avita da istifa etmişlerdir. Tokyo 29 (A.A.) — Çin muhasama- | ta dolayısile Kabinenin, Hariciye Na- zarının istilasından sonra çekilmesi mutad olarak lâzım gelir idise de, çe- kilmiyecektir. Tokyo 29 (A.A.) — Kabine, gene ral Ugaki'nin istifasını müteakip der- hal toplanmıştır, Yarı resmi bir tebliğde, J rici siyasetinin ki e hükümetin antikomintern si- setine ve Çine karşı şiddetli ve azim- kâr hattı hareket takibi asctine sadık k 1 bildirilmektedir. “ÖĞÜN Leh hudud karakoluna ateş açtılar Polonya askeri kıtaatı, Çekoslo- vakya hududuna sevkediliyor Varşova 29 (A.A.) — Bir Polonya hudud ba dün bir Çek Li ti Çekoslovakya el- çiliği nezdinde şiddetli bir protestoda bulunmuştur. İsviçrenin bir mesajı Almanya ve Çekoslovakyayı sulhü korumağa davet ediyor Bi 29 (A.A.) — İsviçre hükümeti tarafından B. Hitler.ile B. Benes'e gönderilmiş olan sulh lehindeki me- #8j, Amerika Reisicümhuru B. Ruz- velt'in mes Hükümet, bitaraflığ ârane sadık kala- cağını, her fın haricinde kalacağını ve mücadeleye karışmıya- | cağını, hattâ ihtilâfın müteallik mütalâasını s yeti olmadığ harbin muh lar için tevlid edi rarı anlatımı rğetmeğe Di- ttıktan sonra tâ Ditaraf- | ayli ve za- B. Daladier'ye itimad | Paris 29 (A.A.) — Fransız eyaletleri Tâdikal sendikalar federasyonunun ek- takrir kabul etmişlerdir. Bu | ie sulhü muhafaza için sarfetmiş mesaiden dolayı B. Daladier tebrik edilmekle ve kendisine tama mile itimad edilmekte olduğuna dair teminat verilmekte ve şeref ile kabili telif bir sulhün muhafazasına hâdim bir siyaset takibine devam etmesi için teşvik olunmaktadır. Yabancılara yapılacak adli ve ticari tebligat Ankara 29 (Telefonla) — Türkiyede oturan yal cal; Fransız mandası | altındaki şark memleketlerinde mukim | eşhasa tebliğ olunacak hukuki ve ti- | cari muamelelere aid adli evrakın Ad- Biye Vekâleti vasıtasile gönderilip gön. | bazı o mahkemelerce dilmektedir. | le normal Varşova 29 (AA) «DN.B»3— Pozen'den buraya gelen haberlere gö- re Çekoslovakya hududu istikametin- de Polonya leri görülmektedir. Şimeldeki gami- zonların cenup hududuna sevkedildi- ği zannediliyor. Bu nakliyat dola; şimendifer nakliyatında olmuştur, si. ârzalar Holanda yeni tedbir alıyor Başvekil vaziyetin ay başın- dan evvel aydınlanmasını ummuyor Lâhey 29 (AA) — Başvekil B. Colyin, rariyo ile neşredilmiş olan bir nutkunda şimdiki ihtilâflarn 1 bi rinciteşrinde halledilebileceğine ki ni olmadığını söylemişti: sözüne devamli; «Hollanda, her türlü ahyâl ve ş8- rait dahilinde bitaraflığını muhafaza İ etmek ve bütün iaarruzlara mukave- son tün tedbirler itti! berlik, muahhar ir aliçenin karara i ie müsadereyi mümkün kılmak için harp tehlikesi vaziyetinin mevcut olduğunu İlân etmektedir. B, Colyjn, netice olarak, vaziyetin hali hazırda tenevvür etmeğe başla- mış olduğunu söylemiştir. Galata rıhtımı önünde bir ceset bulundu Dün Galatada deniz ticaret mü- dürlüğü önündeki rıhtım sahillerin- de bir erkek cesedi bulunmuştur. Yapılan araştırma ve soruşturma- da cesedin, Çiçekpazarınd. minde bir tacirin eden Hi bit edilm biselerinin cepleri ars çaları keri kıtaatının hareket- | Başvekil Dün Merkez bankası şubesin- de bir müddet meşgul oldu Şehrimizde bulunan Başvekil B. Celâl Bayar, dün saat 14 te Cümhuri- yet Merkez bankası İstanbul şubesine giderek bir müddet meşgul olmuştur. Başvekil, bankanın İstanbul şubesi izahat almış ve bazı direktifler ver- miştir. B. Celâl Bayar, bu arada İç ti- caret umum müdürü B. Mümtaz Reki ve müteakiben de Ticaret odası umu- ayrı ayrı bir müddet görüşmüş, bazı meseleler hakkında kendilerinden iza- hat alıp direktif vermiştir. Başvekil sant 15 te Merkez bankasından ayrıl mıştır, Demiryollarımız Erzincana ilk tren 5 birinciteşrinde girecek Erzincan 29 (Akşam) — rinin beşinde İlk tren Erzii | cektir. Hattın açılış resmi cum! bayramında yapılacaktır. Gümhuriyet bayramında açılacak yeni istasyonlar Yeni istasyonlarda tenzilâtlı tarifeler tatbik olunacak Ankara 29 (Telefonla) — Sıvas - neğe açık bulunan günü Kemahitan Soriraki Alp (Alikuş), Dumanlı Tahirp(aşa), Erzincan is- tasyonları da Cümhuriyet bayramını takiben işletir Kemah, Erzincana mesafededir, Devlet Dmiryolları umum mü lüğü bu mi ebetle oalâkadarlara yaptığı bir tamimde hâlen tatbik edil- mekte olan bilimum şebekeye mah- sus âdi ve tenzilâtlı tarifelerin yeni açılacak İliç - Erzincan kısınında da aynen tatbik olunacağını ve 125 nu- maralı tarife mucibince bu kısımda yolcu ücretlerinin yüzde 50 tenzilâtlı olarak hesaplanması lâzım gele: bildirmişti Kızlar da futbol 49 kilometre oynıyacaklar Orta, lise ve yüksek mektep- lerde spor büroları teşkil olunacak Ankara 29 (Telefo: — Orta, lise ve yüksek mekteplerde talebe spor bü- ları teşkiline karar verilmiştir. Ma- | arif Vekâleti bunun için bir nizamna- me hazırlamıştır. Bu nizamnameye göre, mekteplere devam eden 17 yaşın- deki bütün kız ve erkek talebeler her mektepte teşkil olunacak &por büro. | larına devama mecbur olacaklardır. Spor bürolarında futbolda dahil ol. duğu halde her nevi spor oynanaca tır: Şu halde kiz talebe de futbol ma, ları yapacaklardır. Nizamnamenin bir maddesine göre talebeler hariçteki spor teşekküllerine iştirak edemiyecekler ve nizamname meriyete girer girmez bu teşekküllerle olan alâkalarını kesmeğe mecbur ola» caklardır. Nafıa Vekili geldi Nafız Vekili B. Ali Çetinkaya bu sabahki Ankara ekspresile şehrimize gelmiştir. Beylerbeyi infilâkı kur- banları altıyı buldu Beylerbeyi infilâkı yaralılarından işçi Hakkı dün gece hastanede ö * oki müdüründen muhtelif işler üzerinde | mi kâtibi B. Cevad Düzenliyi Merkez | bankasında kabul ederek kendilerile | 30 Eylül 1938 Son dakika ' Mussolini imzadan sonra Dört Başvekil imzayı Paris 30 — B. Mussolini, Münih itilâfı imzalandıktan sonra hususi trenine binerek Romaya mütevecei- hen hareket etmiştir. İtalyan siyasi mahafili, B. Mussolininin Münih #ti- lâfının hususunda oynadığı faal rolü ehemmiyetle kaydediyorlar. B. Bitler, Dörtler itilâfını İmzalan- dıktan sonra İngiliz, Fransız ve İtal. yan başvekillerine teşekkür etmiş, B. Çambörleyn hasıl olan anlaşmadan dolayı sevincini beyan etmiştir. İtilâ- fın imzasını müteakıb dört baş hararetle yekdiğerinin elleri mışlardır. B. Daladier ve B. Çambör- leyn bugün memleketlerine avdet ede» ceklerdir. Dün gece, imzadan sonra İngi "tarafta iyi Londra 29 — Daliy Telegraph neş- İ reltiği makalede diyor ki: «Azimkâr, uyanık ve tedbirli davranmalıyız. Bu- karışıklıklara sebep teşkil edecek su- İ rette halletmemeliyiz. B. Çambör- leyn'in ima ettiği tehlikenin derbal ortadan kaldırılması lizımdır.» Da 2xpress, İtalyan milleti H- n pek parlak bir Tol oynadı yazmaktadır. News onicle ve Daily Herâld, sulhu kurtarmak için Münih'de bir konferans akdedileceğine dair olan haberden dolayı memnuniyet göster- mekle beraber Sovyet Rusya ile Çekos- lovakyanın bu konferansa davet edil. memiş olmasından dolayı teessüf be- yan etmektedir. Bu gazeteler, mev- zuu bahsolan esaslı meselenin değ Yugoslavyanın bir kararı İptidai maddeler ancak serbest döviz mukabilinde çıkacak Belgrad 29 (A.A) — Maliye Nez: reti, bazı maddelerin ve bilhassa ipti- dal maddelerin Yugoslovyadan ancak! serbes döviz mukabilinde ihraç edile» bileceğine dair bir kararname neşret- miştir. Bundan başka 30 eylülden itibaren bazı maddelerin Yugoslavya ile kle- ring rejimi olmıyan memleketlerden Yugoslavyaya ithal edilmesi menedil- miş ve bu maddelerin ithali hususi bir mezuniyete tâbi tutulmuştur. Bir otomobil denize yuvarlandı Şehrimizdeki İspanya konsoloslu- ğuna alt otomobil şoförü İngiliz tebe- asından Nikson, dün gece yarısına doğru Kefeliköyden Büyükdereye dönmekte iken yanlış bir manevra — nde otomobili >. beraber deni- gün orlada bulunan meseleyi ileride | Romaya hareket etti müteakib el sıktılar ve yekdiğerlerini hararetle tebrik ettiler ! Münih'de yapılan tezahürat Münih 30 — Münih halkı, gecenin geç vaktine kadar Dörtler konferan- sanın bitmesini beklemiştir. Halk iti- 1âf husulünü büyük bir memnuniyet. le selâmlamıştır. Saat 1,30 da konfe- rans bitince, B. Hitler B. Çambörleyn ve Daladier ile hararetle veda Şe tır. İngiliz ve Fransız başvekilleri ole lerine dönmek için konferans muhal- Minden çıktıkları zaman sokaklarda birikmiş olan halk tarafından uzun İ uzun alk şiddetli bir alkış tufanı X İki başvekil, ayni halkın alkışları arasında, mişlerdir. B. Mussolini ile B. hararetle el sıkara B. Mussolini, muzikanın çaldığ Hitler k vedalaşmışlardır. Münih toplantısı her karşılandı Ingiliz gazeleleri: “ Uyanık davranalım. B, Çambörleynin ima ettiği tehlike ortadan kaldırılmalıdır, diyorlar 7 memiş olduğunu detmektedirler. Alman gazetelerinin makaleleri H e bir toplantı yapıl ehemmiyetle kay» Berlin 29 rinden: Münih” cağı haberi Alman üzerinde derin bir tesir Toplantının gergin hu muhafaza ediğini iyetle kayde. Serhal . Münih konferansı Alm lara alt hakkın ihkakı içindir» diyor. Jar. Berlin gazeteleri Çekos! bugünkü vaziyetin 1 teşriniev ni Çekoslovakyanın ak- lâzımgeldiğini Milletler- Gemiyetinde İ Kuvvete müracaat aleyhinde bir takrir kabul edildi — Milletler Ces teklif Cenevre 29 (A.A.) miyeti asamblesi, dün akşam edilmiş olan bir karar projesini reye koymaksızın kabul etmiştir. Bu karar projesinde «asamblenin hiç bir hükü- metin işlerini kuvvete müracaat sure- tile halletmek teşebbüsüne kıyam et- miyeceğini ümid etmekte olduğun be- yan edilmektedir. Asamble, Amerika reisicümhuru- nun teşebbüsünü hareretle selâmla- makta ve bu teşebbüse saik olan zihni. yete tamamile iştirak eylemektedir. Büyük faşist meclisinin içtimaı geri bırakıldı İ Roma 29 (AA) — Büyük Faşist İ meclisinin İ teşerinievvel tarihinde mukarrer olan içtimaı, 6 teşi vele tâlik edilmiştir. I oErzincanda dağlara | “kar yağdı