30 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

30 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

Donanmamıza iltihak eden genç zabitlerimize diploma verildi Genç zabitlerimiz sancağın altında yemin ettiler, mektep! Dört sen Dün. modern ». ede şehrin ma... komutanı, ve yeni subaylardan biri nutuklar söylediler Birçok imar eserleri vücua. Yukarıda yeni subaylar yemin ediyor, Deniz Harp Okulunu bitirerek do- nanmamıza iltihak eden genç zabit- lerimize dün merasimle diplomaları verilmiştir. Genç zabitlerimiz ve De- niz talebesi mektebin bahçesinde saf halinde davetlileri karşılamıştadır. İs- lanbul komutanı general Halis Bıyık- | denizcileri teftiş ettikten sonra y sancağı ortaya getirilmiş, İstiklâ? | marşı söylenmiştir. Bunu müteakip | genç subaylarımız sancağın altında şu suretle yemin etmişlerdir l «Türk sancağının şanını canımdan | aziz bilip icabında vatan, cümhuriyet ve vazife uğrunda seve seve hayatımı feda edeceğime namusum üzerine and. içiyorum. » Yeminden sonra diploma müteakiben mektep komutanı albay | Ihsan Özel genç denizcilere güzel bir nutuk 80) nişti Ibay Özel, nut- kunda demiştir ki: i «Her dalgalanışta yüce Türkün za fer deştanını anlalan bu şanlı sânca- ğın altında ve onun çök kuvv mayesinde iniz andın, sözün kıymeti ve manası çok büyük- | tür, Sizler bu andan itibaren artık kendinize ve ailenize alt değilsiniz. Siz ancak ve ancak büyük Türk ulu- sunun şerefli ordusunun malısınız. .Cümhuriyet ve vatan en ufak bir tel ilkeye uğrarsa ilk önce sizler bu tehli keyi karşılamak ve onu Cümhuriye- timize ve vatanımıza zarar vermiye cek bir hale koymağı ahdetmiş büyük bir neslin genç evlâtlarısınız. Birimiz hepimiz ve hepimiz bi- rimiz için olduğu gibi her şey ve he- mak için verilmiş, pimiz de yüce vatanı ko olduğunu unutmayınız Türk deniz subuyı; engin denizler gibi coşan, taşan emellerini yalnız Türk sancağının şerefini her şeyden üstün tutmakla tetmin eder. Deniz subayları yalnız insan kütlesinden ibaret düşmanlarla deği, ayni zaman- da tabiatin, deniz ve havanın aman çarpışmak ve onlara galebe çalmak gotunda kalabilir. İşte bu zaman &iz- ler Atatürk devrinin bilgili, yılmaz ve yıkılmaz birer aslanı olduğunuzu göstereceksiniz. Sizlere, ikbaliniz açık olsun, derken deniz kuvvetlerimiz hergün biraz | daha maddeten ve manen kuvvetlen- diren ve yükselten Cümhuriyel hükü meltimize ve onun çok sayın Başveki- line ve bilhassa canla başla buğlı ol- duğumuz Büyük Atatürkümüze derin Saygılarımızı ve ebedi bağlı bu | vesile ile d- »r teyid etmeği şe- rızdan Se kbizi bü- üyük 2a- donas aşağıda İstiklâl marşı dinlenirken ve maya vermekle ilhamlarımıza bir kay- | nak daha katıyor. bizlerin, ben 'Türk denizeisiyim, der- borçluyuz. Bize gösterdiğiniz ışık bü- | tün hayatımızda yolumuzu aydımla- tacaklır, Kıymetli konuklarımız, siz- leri hayatımızın bu dönüm noktasın- da içimizde görmekle unutulmazlar arasına alıyoruz. Denizciler açık denizde sevdikleri- nin hatıralarile başbaşadır. Sayın komutan, subay ve öğretmen- iz, sizlere bir Bundan sonra davetliler: çay ziya- Nakliyat sigortası Şirketlerin Türkiye mümes- silleri dün bir toplantı yaptılar Türkiye ile iş yapan nakliyat sigor- ta şirketlerinin “Türkiye mümessilleri kendi aralarında bir toplantı yaparak beynelmilel siyasi vaziyet dolayısile harp rizikosu hakkında müşterek ha- reket yapmak hususunda şirketlerin merkezlerinden salâhiyet istemeğe vermişler ve derhal harekete Eçmişlerdir. Şirketlerin merkezleri, Türk messillerinin bu kararların, Tü Mimi Rea: sına olan itimadlarını tebarüz ettirerek muvafık gördükleri- hi bildirmişlerdir. Şirketler, mümes- sillerin gördükleri lüzum üzerine âza- mi tenhhüd mükiarlarını da tesbit ve tebliğ etmişlerdir. Nakliyat sigorta şirketlerinin bu müşterek hareketlerinde (Türkiye Cümhuriyet hükümetinin de müza- hereti rica edilmiş, bü hususta hükü- met nezdinde teşebbüsata girişilmiş- tir. Diğer taraftan sor iki gün zarfında Mısır, Yunanistarı ve İtalya trudutla- rına kadar yapılmakta olan mıntaka sevkiyatlarında harp rizikosu için Mil. li Reasürans tarafından dünya piya- salarına kıyasen üsha ucuz bir fiat temin ettirlimiştir. Diğer bazı mıntakalar için de bey- nelmilel vaziyetin inkişaf etmesi bek- lenmektedir, Ziraatte kalkınma Ankara 29 (Telefonla) Ziraat Bakanlığı, zirai kalkınma programının | tahakkuku için evvelce almış olduğu muhtelif zirai mukinclere ilâve olarak yeniden bazı ziraat »r eleri almıya karar vermiştir. Alınacak makineler ıda orak, çayır ve ot balyemaki. de yardır. Raşld Metsi, Mazlüm Tunçay, Şeref Soy- kut, Zafer Altay, Fikret Basat, Turgud Adnan Örer, Mustafa Akman, Ad- nan Haksesii, Şahap Kaygulu, İlki, Ahmed Sonışık, ve Rasim Üledir. Güverte sınıfından birincilikle Faik Talu, ikincilikle Cavid Bengisu, makine anıfından Fikret Dengiz birincilikle, Se- | dad Çiner ikincilikle mezun olmuşlardır. Akşam, yeni deniz subaylarını teb- rik eder ve onlara büyük muvaffakı- yetler diler, . . . İzcilerimiz Cumhuriyet bayramında ge- çid resmine 2300 izci iştirak edecek Ankara 29 (Telefonla) — Maarif Vekâleti, Cümhuriyet bayramında İz- ciler tarafından yapılacak geçid Te- simleri hakkında Maarif müdürlük- lerine bir tamim göndermiştir. Vekâlet, maresalın ve Ankara mev- ki komutanlığının geçen bayramda iztilerin Ankarada yaptıkları geçid resimleri hakkındaki takdirnameleri- nin birer suretlerini bu tamime bağ- laruştar, mizin bu takdirlerin göstermeleri İsten- miştir, Diğer taraftan bu sene Ankarada yapılacak geçid resmine memlekette mevcud liselerin hepsi iştirak edecek- tir. Ankara mektepleri de dahil oldu- ğu halde geçid resmine iştirak edecek izcilerin sayısı 2300 ü bulacaktır. İzci kafileleri 21 teşrinievvelde Ankaraya gelmiş olacaklardır. İzcilerin Ankara- Ga iaşe ve ibatelerini temin için ayrı bir heyet teşkil edilmiştir. Hususi liseler de arzu ettikleri tak- dirde, yol paraları kendilerine sit ol- mak üzere, geçid resmine iştirak et- mek üzere Ankaraya gelehilecekler- dir. b İstanbul mekteplerindeki münhaller Ankara 29 (Telefonla) — Kültür Ba- kanlığı, şimdiye kadar yapılan tayin- lerden sonra orta tedrisat mekteple- rinde bulunan münbal muallimlikleri tesbit. etmektedir, Dün İstanbul orta tedrisat mekteplerindeki münhaller tesbit olunmuştur. İstanbul münhalle- rTihe bugünlerde tayinler yapılacak ve tedrisat başladığı zaman bütün mek- ri ilim kadroları tamam. Tahir | Urfa (Akşam) — Urfayı 934de | görenlerie bugün görenlerin hasıl edecekleri intibalar arasında ölçül- mez farklar husule gelecektir. Urfa 934 beş bin liradan ibaretti. Her yil be- hemehal bir mikdar da borç devre- derdi. Nitekim 934 de bütçe nisbe- tinde de borç mevcuddu. 934 den sonra ise umumi vaziyet birdenbire değişti. Reisliğe seçilen B. Ömer Alay, doğduğu şehri mo- der zihniyetle imar için nefsinde duyduğu enerji ile işe başladı ve dört yıl büyük bir feragat ve fedakirlikla | geceyi gündüze katarak devam eden çalışmalarından İstediği ve isteni- | len neticeleri aldı B. Ömer Alay, önce modern şehirciliği tedkik etti. Sonra, kendisine çalışma imkânı verecek akar teminini dü- şündü. İstikraz çareleri buldu. Ve ilk eser olarak, bugün senede yirmi bin | Hira varidat getiren fenni mezbahayı inşa etti, Yeni başkan işe başladığı tarihte belediyenin, bütçesi nisbetin- de, yani kırk beş bin lira borcu dı. Bu borcu ödedi Vebunu ta eden seneler güzide gi muttasıl ve mütemadiyen yeni ese: meydana i getirmesile geçti. Urfa belediyesinin son dört yılda şehre kazandırdığı eserler pek çok- tur. Bunların belli başlılarını anla- tayım: Şehir dahil ve haricine harita yaptırıldı, imar plânı müteah- hide verildi, elekirik şebekesi mizin bir büstleri dikildi, Şehidler âbidesi kuruldu, geniş bir bulvar açı- larak asfalt döşendi, sair bütün cad- Rize ve havalisinde yapılan tecrübelerden iyi neticeler alındı tan- | zim ve islah olundu, modern bir park | tesis edilerek buraya Büyük Önderi- | deler ve bir.çok sokaklar medeni bir İ Çay ekiciliği | Ankara 29 (Telefonla) — Ziraat | Vekâleti tarafından Rize ve havalisin- de yapılmakta olan çay ekimi tecrü- | beleri fevkalâde iyi neticeler vermiş- tir. Ziraat Vekâleti, çay ekmeğe müsait | tarlası olan çifçiye çay fidanlarını pa- | rasız olarak vermektedir. Üçüncü umumi müfettişlik, çay e ciliğini bu havalide teknik bir sanat haline getirmek için Rize'de «Çay eki liği» kursu vücuda getirmiye karar miştir. Burada yetiştirilecek gençler mükemmel bir programla çalışarak İenni çaycılığı öğreneceklerdir. Tecrübe mahiyetinde Rize'de yetiş. | tirilen çaylar piyasada büyük rağbet kazanmış ve hariçten gelen çaylardan nefaset itibariyle hiç de aşağı olmadı. ğı görülmüştür. Erzuruma kar yağdı Erzurum 29 (Akşam) — Havalar s0- gumuştur. Bugün ilk defa olarak kar | da yağı star. | Şehir gazinosundan Atatürk parkına giriş şehre yaraşır surette açıldı ve bun. lar kaldırımlarile beraber döşendi, yeni mezarlık, asri ev, bir fidanlık, modem bir gzino tesis olundu, şeh- rin muhtelif semilerine dağılan ve her türlü bakımdan mahrum bulu- nan kasap dükkânları yeni bir çar- Şıda toplandı, mükemmei ve konfor- Ya bir otel, muhteşem bir Şehir Ti- yatro ve sineması, Ps» iye dairesi in- $a edildi, eski çarşılar “mar yer- lerinde geniş ve betonarmeleri * “k- seldi, evkaftan istimlâk edilen eski Mevlihane esnaf birliklerine tahsis edilerek umumi tesanüd ve yardım sandıkları açılması temin olundu, bir Şiir ve hülya yatağı sayılacak güzel- likteki Aynızeliha modern bir park haline ge , bu gölden çıkıp şeh- rin 34 muhtelif yerinde açıktan akan pis su mecralarının üzerleri kapalıl- dı, mahallelerde çeşmeler, camilerde şadırvanlar yapıldı, gençliği zehirli- kadınlar kırk odalı bir toplanarak bu eve on yataklı yen umumi evde bir dispanser ilâve olundu, âyar saa- ti dikildi, umumi helâlar açıldı; Şe hir bandosu teşekkül etti, temizlik ve yangın söndürme kadrosu müte- kâmil bir hale getirildi, kanalizasyon şebekesi ilerledi, içme su Lesisatına dört ay evvel başlandı Öyle sanıyor i, dört yıl içinde bu derece çok ve hepsi de başlı başi- na birer kıyn eden eser ver- miş belediy aydacak kadar mahiduddur, B, Alay, dört yıl içinde muttasıl eser vermekle kalmamiş, bütçeyi kırk beş binden yüz yirmi beş bin liraya iblâğ eylemiştir. Yüksek tekâmülünü yapan ve bize dört yılda örnek bir mesai pilâinçosu veren Urfa Belediyesinden bundan böyle çok daha faydalı ve kıymetli işler bekliyebiliriz Okul flâmaları Her Siten. merasimde milli bayrakla beraber flâma- larını taşıyacaklar Ankara 29 (Telefonla) — Maarif Ve. kületi mekteplerde kullanılacak milli bayrak ve okul flâmaları için bir ta limalname hazırlamıştır. Bu talimat. nameye göre, her mektebin hususi bir #ilâması olacaktır. Okullar bayramlar. da ve merasimlerde milli bayrakla be- raber okullarının flâmalarını da bu- lunduracaklardır. Okul flâmalarının bir yüzü milli bayrak renginde olacak diğer yüzü de her mektebin intihap e'ş tiği renkte olacaktır. Bıcakla şaka olur mu? Kadıköyde oturan Mehmed ile Hü- seyin, ellerinde birer bıçak biribirleri- Te şakalaşırlarken,, Mehmedin elinde- ki bıçak Hüseyinin karr miş, keli surette Yaralı Haydarpaşa Nümüne hasta» nesine yatırılmış Carih hakkında icab eden kanuni takibat yapılmak- tadır.