21 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

21 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Galatasaray - Boğaziçi liseleri futbol maçı Hor iki takımda kıymetli oyuncular bulunmaktadır Boğarıçı - Galatasaray maçında oynayacaklardan Eşfak, Bülend, Cihad, Bülend Maarif Vekâleti ile beden terbiyesi umum müdürlüğünün müştereken verdiği bir karar üzerine spor klüp- lerindeki talebe okayıdlarının iptal edildiği malümdur. Mekteplerde bulunan talebelerin Spor yapmalarına mâni olmamak için bazı mekteplerimizde spor yurdlari kurmak üzere faaliyete geçildiği har ber alınmıştır. Bu cümleden olmak Üzere eskidenberi spor sahalarımızda büyük rol oynamış olan Galatasaray Hsesi ile Boğaziçi lisesi spor yurdları aralarında bir anlaşma yaparak hu- susi şekilde karşılaşmalar yapmağa karar vermişlerdir, Her iki mektebin futbol takımları bugün Taksim stadında saat 14,30 da | İ bir maç yapacaklardır. Bu karşılaş- | maşi şeklinde telâkki etmek doğru değildir, Çünkü her iki takımda fut- bol sahalarımızın yıldızı mertebesins çıkmış elemanların bulunması bu karşılaşmaya hususi bir ehemmiyet verdirmektedir. Galatasaray lisesi takımında Eş- fak, Bülend ve Fazıl, Boğaziçi lisesi takımında Cihad, Niyazi, Fenerli Or- hanla Bülend yer almaktadırlar, Bu isimlerini yazdığımız sporcular son karardan sonra sahalarımızdan uzak- laşmak mecburiyetinde kalan ve mü- teaddid defalar milli takıma girmiş bulunan oyunculardır, Etrafına bü- yük sempati toplamış bulunan bu oyuncuların okarşılaşmasını velev mekteb maçı bile olsa seyretmek spor meraklıları için enteresan bir mev- mayı her hangi bir lise takımlarının İ zu olacaktır. Lig el programı Beden terbiyesi İstanbul bölgesi-| futbol ajanlığndan: 21/1/939. cumartesi günü yapılı | cak maçlar. Şeref stadında: Anadoluhisar - Kasımpaşa B ta- kımları saat 14,30 hakem Sabahad- din Yaraman, 22/1/939 pazar günü yapılacak maçlar. Taksim stadı: Galatasaray - Beykoz A takımları saat 1S haksm Ahmed Adem Göğdün. Yan hakemleri Neşet ve Bekir Şeret stadı: Kasımpaşa - Ortaköy A takımları saat 9,30 hakem Şazi Tezcan, Eyüp- Galatağençler A takımları saat 11,15 hakem Necdet Gezen, Anadoluhisar « Beylerbeyi A takımları saat 13 ha- kem Adnan Akın, Beşiktaş - Hilâl A tikla Saat 14,45 hakem Şazi Tez- Yan hakemleri Ruşen ve Şevki Fenerbahçe stadı; Davutpaşa - Anadolu A takımları saat 11 hakem Tarık Özerenkin, Sü- leymaniye - İstanbulspor A takımları saat 13 hakem İzzet Muhiddin Apek, Yan hakemleri Fikret ve Ziya Fenerbahçe - Topkapı A takımları saat 14,45 hakem Refik Osman Top. Yan hakemleri Salâhaddin ve Halid 22/1/939 pazar günü Barut- gücü sahasında yapılacak maçlar 1 — Alemdar gençlerbirliği - Ba- Tutgücü A takımları saat 15, 2 — Alemdar gençlerbirliği -Berut- gücü B takımları saat 13 te, Top oynarken bir çocuk yaralandı İzmir (Akşam) — Karşıyakada Türkbirliği mektebi bahçesinde tale- be top oynarken bir kaza olmuştur. 12 yaşında Remzi Sarıbaş, havalanan topu kapmak için arkadaşı 13 yaşın- da Mehmed Aliye çelme takmış, ye- re düşen Mehmed Alinin sağ ayağı, diz kapağının altından kırılmıştır. Yaralı çocuk hastaneye kaldırılmıştır. İzmirde bir amele toprak al- tında kaldı, vaktinde yetişi- lerek kurtarıldı İzmir (Akşam) — Büyük Gazi bul- varında bir arsa üzerinde İnşa edile- cek bina için temel kazmakta olan Ramazan oğlu İbrahim adında bir amele, toprak kayması yüzünden top- râk altinde kalmış, yetişilerek kurta rılinıştar. İbrahimin 80) bacağı kırıl- mıştar. Baş, Diş, Nezle, Grip, Romatizma Nevralji, kırıklık ve bütün ağrılarınızı derhal keser. Safhahı dhehen İkahında ciünda 2 kasa alınabilir. gigi) SE) Mübaşirler Para tevzii ve bir kısmının tekaüde sevkedilecekleri doğru değil Adil tebliğatın posta idaresi vasi, tasile yapılması hakkındaki kanu- nun Meclisten çıkması üzerine bir gazete, bu kanunun tatbikatı için ad- Myode hazırlıklara başlandığını ve mübaşirlerden bir kısmının tekaüde sevkedileceklerini, bir kısmının da posta (idaresine devredileceklerini yazmıştı. Halbuki bu kanunun Mec- Üsten çıkmasından bir sense sonra meriyet mevkiine girmesi gene ayni kanun iktizasındandır. Binaenaleyh şimdiden kanunun tatbikatı etrafın- da müddelumumilikce hiç bir hazır. lık tedbiri alınmamıştır. Kanunun meriyet mevkiine girmesi için geçe- cek bir sene zarfında adliye mübaşir- leri gene eski şekilde vazifelerine de- vam edecekler ve tebligat yapacak- lardır. Diğer taraftan gene ayni gazete, ye- ni kanunun tatbiki üzerine şimdiye kadar tebligat ücretlerinden arttırı- larak mahkemeler veznesinde biriken | otuz bin llra kadar paranın da mü- başirlere tevzi edileceğini yazmıştı. Dün yaptığımız tahkikatta bu hava- disin de asılsız olduğu anlaşılmıştır. Müddetumumi B. Hikmet Onat dün bu hususta bir muharririmizs şunla- rı söylemiştir: — Mübaşirlere böyle bir para tev- zi edileceği haberi doğru değildir. Esason mübaşirlerin kanunen böyle bir alacakları da yoktur. Adliye en- cümeni tarafından tesbit edilen usul dairesinde mübaşirlerin teblizat üc- retleri kendilerine verilmektedir. Baş- kaca verilecek bir ücret yoktur, Vali ve Belediye Reisinin Kadıköyünde tetkikleri Vali ve Belediye Reisi Dr. LORİ Kırdar, Kadıköyüne geçerek Kadıköy meydanının şimdiye kadar tanzim edilmiyen kısmının tanzimi ve iskele- den itibaren medhalin genişletilmesi için Kadıköy kaymakâm: B. Cenab'a talimat vermiştir. Ayni zamanda şimdiye kadar in- şası geciken Kadıköy Halkevi binasi- nın projesinin yapılması için heyeti fenniyeye emir vermiştir. Bina müm- kün olduğu kadar süratle inşa edile- cektir. Kardeş katilinin muhakemesi Müddeiumumi yirmi dört se- neye kadar hapsini istedi Bir müddet evvel Kartalda bir köy- de babaları bir kardeşi Zekeriyayi ta- banca ile öldüren İbrahimin muha- kemesine dün ağırceza mahkemesin- de bakılmıştır. Bu celsede müddeiu- mumi muavini B. Feridun Bagana iddianamesini okuyarak vaka günü köyde İbrahim bahçede koyun sağar- ken karısı Fahriyenin koşarak gelip; «Senin hain kardeşin bana tasallut etti, dediğini ve bundan fena halde hiddetlenen İbrahimin de köy kah- vesine gidip orada bir tabanca kurşu- nile kardeşi Zekeriyayı öldürdüğünü tafsilâtile anlattıktan sonra Zekeri- yarın Fahriyeye tasalut edip etmedli- ği fennen tesbit edilmemiş olsa dahi karısının bu sözü, tahrik mahiyetin- de olduğundan bu cihet takdiri tah- fif sebebi olarak gözönünde tutuk mek suretile İbrahimin Türk ceza kâ- nununun 449 uncu maddesine gö- re cezalandırılmasını istemiştir. Mamunun müdafaasını .hazırla. ması için muhakeme başka güne bi- rakılmıştar. İbrahim kardeş katili olduğu cihet- le müddelumuminin, hakkında tatbi- kini istediği Türk ceza kanununun 449 uncu maddesi, yirmi seneden yir- mi dört seneye kadar ağır hapis ce- sasmı emreder, Akba müesseseleri Ankarada her dilden kitap, gazele, mecmua ve kırtasiyeyi ucus olarak AKBA milesseselerinde bulabilirsiniz. Her dilde kitap, mecmua siparişi ka- bul edilir, İstanbul gazeteleri için ilân kabul, abone kaydedilir. Undervodd yazı ve hesab makinelerinin Ankara noenlesi, Parker dolma kalemlerinin SARAY ve BABIÂLİNİN İÇ YÜZÜ - Yazan: SÜLEYMAN KANİ İRTEM —Turcüme, iktibas hakkı mahfuzdur Telrika No. 271 , Mahmud Nedim paşa sadrazam oluyor - Hüseyin Avni paşanın nefyi ve mezuniyetle Paris e hareketi Bu zatın Nedimi kendi yerine tâvsi- yesinden muradı acaba ne idi? Ken- dinden #onra kalacak biçarelerin zâ- ti menfaatlerine medar olmak için böyle bir bendei sidik nişanının tav. siyesi icabı halden bulunmuştur. Her ne İse Allahı ağlem bissevab!). Bu rivayet Âll paşanın, halin gidi- şini görerek söylediği bir sözden çık- muştar! Âli paşa Mahmud Nedim paşanın bahriyeye tayininden sonra saraya çatmak hususundaki mesaisinin müs- mir olduğunu görünce mukarriplis- rine: — Bizden sonra sadarete Mahmud Nedim paşanın gelmesi muhtemeldir, demişti, İşte bu söz sonradan bir ta ş linde tasvir edilmek istenilmiştir. Âli paşa ile Mahmud Nedim paşa arasında dostluk bulunmadığı sada- rete gelir gelmez Mahmud Nedim pa- $anin Âli paşa takımını hallaç pamu- ğu gibi her birini bir tarafa atmış, at- tarmış olmasile sabittir. Mahmud Nedim paşanın Âli paşa- yı son günlerinde ne kadar üzmüş ol- duğunu göstermek üzere Mehmed Ga» lip beyin Tasviri Efkâr gazetesinin 26 temmuz 1909 tarihli nüshasında mün- teşir mektubunda şöyle bir rivayet kay- dedilmiştir: Âli paşanın cenazesi Bebekteki ya- lisından naklolunduğu esnada hare- mi hanım pencere yanında ağlarken Mahmud Nedim paşayı kasdederek: — Arzun yerine geldi mi? Diye feryad etmiş, Biz hanımın böy- le bir feryadında Abdülâzi21 kasdeyle- miş olmasını daha muhtemel görürüz! Mahmud Nedim sadarete gelir gel- mez kendisine muhalefete muktedir olanların İstanbuldan tard ve nefyet- mekle işe başlamıştı. Ortaya koyduğu umumi sebep de bunların (Âli paşa ta- kımı) olup saltanat haklarına tecavü. ze alışkın oldukları idi! Tanzimalın ilânından beri geçen 35. sene içinde muhakemesiz kimsenin cozalandırılmaması kaidesinden pek az inhiraflar görülmüştü. Mahmud Nedim paşa inhirafı kaide haline koy- du! Onun bu hareketleri herkesi hay- Tet ve emniyetsizlik içinde bıraktı. Mahmud Nedim paşa en ziyade-mü» tercim Rüştü paşadan o çekiniyordu. Sadrazam olunca ilk mülâkatlarında kendisine her nasılsa teveccüh eden bu ikbal makamında yardımına naili- yet ümidinde bulunduğunu mütercim paşaya söylemiş ve ondan bu husus- ta vaid almıştı. Ancak bu dostluk pek az devam etmişti, Zabtiye Nazırı Hüsnü, Serasker Hü- seyin Avni paşalarla mâbeyin başkâ- tibi Emin bey azledilmiş, bunların muamelâtını tedkik için Bâbıâlide bir de komisyon teşkil olunmuştu. Bu ko- misyon işe başlamışken Mahmud Ne- dim paşa her üçünün nefyine şifahi bir irade almıştı. Bu iradeyi vükelâ meclisinde beyan eylemesi üzerine mütercim Rüştü paşa: — Bunların muhakeme edilmeleri, ceza görmeleri icap ediyorsa usulü dairesinde hüküm altına alınması lâ- zumdır. Bu zevat şimdiye kadar gör- dükleri tecrübelerle yarın da devlet için lüzumlu addolunabilirler. Bu se- beple haklarında yapılmakta olan tahkikatın daha bitmediği ileriye sü- rülerek zatı şahaneye nefyin tehiri arz ve istirham kılınması daha mü- nasip görünüyor. Bu suretle hareket ediimseinin temini cümlemiz için bir borçtur zannındayım. Ne buyurursu. nuz Kâmil paşa hazretleri? Bendeniz divanı ahkâmi adliye, zati samiiniz de Şürayı Devlet riyasetlerinde bulunu- yoruz, Keyfiyet adaletin muktezasına göre bir hüküm altına alınmadıkça buna muvafakat göstermek bizim için doğru görünmüyor. Demiş, Yusuf Kâmil paşa da bu söz leri tasdik eylemiş, bu sebeple Mah. mud Nedim paşa nefiy iradesini vüke- lâ heyetinden bir karar almak şekline sokmak arzusunu yerine getirememiş.* ti. Fakat sadrazam boş durmamıştı. Mütercim paşanın sözlerini sultan Azi- ze arzederek gerek onun, gerek KA. mil paşanın âzillerini istihsal emiş. Bu aziller hakkındaki irade müter« cim Rüştü paşanın Mısırlı Mustafa Fazıl paşa ile birlikte Mahmud:Nedim paşa yalısında bulundukları bir öira. da gelmişti. Mahmud Nedim “paşa o anda mütercime birşey o söylemtmmiş, iradeyi gece vakti tebliğ eylemişti. Hüseyin Avni paşa mütercim" Rüşlü paşaya karşı teveccüh ve emniyet bes. lemezdi. Mütercimin vükelâ möciisin- de irad ettiği sözleri duyüncan« - Mütercim Rüştü paşa hazietieri bizim hâmimiz imiş, Halbuki bid kön- disine başka nazarla bakardılot0".' Demişti. Mabeyin başkâtibi “Emin bey de: — Âli paşanın vefatı sıralarığda'zd- tı şahane teveccühü iktizasıncayınü- tercim Rüştü paşayı sadarete” tayin edecekti. Ben mani olmuş, Matmüd Nedim paşanın sadarete getirilmesini iltizam eylemiştim, Ne çare! Kâzdığım kuyuya “kendim düştüm. diye 'hayif- lanmıştı. Ticaret Nazırı damad Mahmud Ge- lâleddin paşa da Mahmud Nedim pa şanın icraatına muhalefet göstereh- lerdendi. Mahmud Nedim paşapadi- şaha şikâyet ederek damad paşayı azlettirdi. Mahmud Nedim paşanın İstanbul. da tutmak istemediklerinden “biri, belki birincisi Hüseyin Avni paşavidi. Nefyi iradesi kaymakam Sami bey'ile gönderilen bir tezkere ile yağmurlu bir gecede tebliğ edildi. Hüseyin Avni Paşa boğazından muztarip olarak 'yâ- tıyordu. Mismetin (Souvenirs du mondemu- sulman) eserinde Hüseyin Avni paşa ile devam eden münasebetleri hakkın- da verdiği malümat ve izahat bizel Hü- seyin Avni paşanın sultan Aziz/aley- hine nasıl hazırlandığını etrafile “if- şa ediyor. Hüseyin Avni paşaya sonda ile gtda veriliyordu. Tedavi eden doktörlâr'pa- şayı bu hal ile yola çıkarmak cüizxola- mıyacağını beyan ettiler, Ailesi «fer. yad ve figan ediyordu. HüseyinAvni paşa hayatına edilen kasd hakkırida gazeleye bir bend yazmasını"0'gece konakta bulunan Mismerden rica'tt. ti Ailesinin hali paşayı hastalığından ziyade muztarip ediyordu. Bu Iztırap ile Mismere: — Bu bana parayı ihmal etmehin ne olduğunu öğretmiştir! dedisw Hüseyin Avni paşa : hasta sUhalile muhakkaren ve sadaret yaverikinia şı Kerim efendi refakatile (SüYAğ)vri; puruna bindirilerek Bursaya “göndö- rildi. (Arkasi var) . 284, 266 numaralı tefrikalarda (Kuleli) « vakasından bahsederken Barossövisihin- de bir zalın Kabuli efendiye göndeğdiği bir mektubun suretini neşreylemiş wd hu Baromi'nin kim olduğu Aslaşılkmıldi gını Mâve eylemiştim. Maruf avukatlarımızdan bay Ahdüğreb- man Adil Erenden aldığım bir mekkubda bu zat hakkında şu malümat veriliyor (Jacgucs Barorsi isminde bir avuka$ tanıdım, . Hattâ . avukatlık stajı yapmak memlekette kanun vefidet olmadığı hâlde ben kendi arzum ile Jacgues Bardisinin yazihanesine - o dz bin rica ve bin fiti- mas ie - kendimi stajyer kabul ettirdim ve yedi, sekiz ay devam ettim, Jncges Bürozzi Kefalonya adasında doğmuşlu. İyi Fransızca bilir ve mutde- Mt birinci ticaret mahkemesi huzurunda Fransızca müdafaa eylerdi. Mükemmel hukuk tahsil etmişti. Yan- yalı Sava paşanın Galatasaray -swllani- sinda tesis ettiği Facult4 de Drolt'daMrana « mzen olarak ceza hukuku takrir etmiştir, © Avukatlıkta temayüz kesbedetekie.(ş- © manlı bankasına yüz altın maaş ile Mu-'- kuk müşaviri ve avukaf olmuştur Masha nesi Galatada Voyvoda - Bankalarıicad« © deslle Mertebani sokağının fltisal'eüke tasi olan köşebaşında idi, (Şimdi Sigorta hanı?) Bay Adil Eren bu mektubdaki imzanın, bu avukat Barosiye ald olup-simadı. &ının anlaşılması için başında J'harfinin Ve bulunmadığına bakılmasını tav- siye ediyor. Bahsettiğim mektübda Barorzi) İmzası vardır, Bu imza sahibinin mektubundaki. gözle- re göre devletin yüksek ricali snözdine girgin bir zat olması icab eylediğini'ev- veee yazmıştım. Bay Adil Erenin verdiği izahat mektub sahibinin bu Javukağ Baroci olacağında şüphe bırakmıyor da eylediklerinden dolayı başı noktayı tenvir UK. İrtem, yalnız -€Votre Erena