21 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

21 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

4i manunuzası 2v9v Dün Geceki ve Bu Sahahki Elfaberler Loyd Gore B.-Ghamherlain'e şiddetle hücum ediyor “Münih mülâkatı diktatörlerin nüfuzunu art- tırmaktan başka birşeye yaramamıştır,, diyor Londra 20 — Loyd Core, B. Cham- ş yealül bırakan adamın elini sıkmış- berlain'in siyaseti ve Romada yaptığı 4 tır» konuşmalar #leyhinde çok şiddetli bir nutuk irad etmiş ve ezcümle de miştir ki: «— Münih mülâkatı, bir yatıştır. ma ve uzlaştırma içlimaıa benze mekten uzaktır. Bu mülâkat sadece diktatörlerin nüfuzunu attırmıştır. Şimdi bu diktatörler, dünyanın her tarafında harp propagandasına de- vam ediyorlar.» B, Loyd Core, İngiliz Başvekiline totaliter, devletlere karşı takib ettiği hatlı hareketten ve İtalya Kralı ile Habeş imparatorunun sıhhatine ka- | deh kaldırdığından dolayı niüahaze etmiş ve demiştir ki; © w B. Chamberlain, Romada İngik © tere ticaret gemilerini bombardıman r ve İngiliz tayfalarını öldüren ve Balkan devletleri Merkez bankaları Direktörlerin toplantısı bitti, ruznamedeki (meselelerde karşılıklı anlaşma oldu jingilterede Belgrhd İW(AA) — Balkan antantı | “ memlekâtlerinin Merkez bankaları direk- | — #örlerinin üğüncü toplantısı bu ayın 18 © inde yapylan celse ile nihayet bulmuştur. © Ruzndmedeki bütün (meseleler tam bir karşılıklı âriliyış zihniyeti içinde tedkik olunmuştar.! © Banka çi girektörleri, | dövizlerinda istikrarın idamesi lüzumunu © tebarüz ettirmişlerdir. p Bü “dünya mübadelitının nor- mal bir Garrtla sermaye tekâmülü ve dün- oya el i yaziyetinin, devamlı selâhı- © nın mütevakkıf bulunduğu normal serma- © ye hareketlerinin yeniden tesisi için esaslı © Şartlar, Direkiörler, uhval ve şeralt dünyada ekonomi! ve para münasebetlerinin nop- nl ve müstekar bir hal almasına müs&- 1d oluncaya Kadar, Balkan antantı mem- leketleririi öeyirei vaziyette kalmaları v6 | bizsat kendi milli paralarının İstikrarın İtina göstermeleri hususunda mutabık kal- ii. Balkan #ieihleketlerinin karşılıklı müs nasebetlerihe' gelince, banka direktörleri tediya anlaşmalarının kendilerinden bek“ lenen İı temin eylemiş olduklarını müşahede, etmişlerdir. Bü münasebetlerle alâkadür dlân bütün teknik meseleler halk 1edilmiş olduğundan başka banka direk» törleri, kendi memleketleri arasındaki ti» | caret ve tediye münasebetlerini kolaylaş- ka tirmak hususundaki ogayretlere devam |” Küzumunu ve Balkan memleketleri arasın- “© da kabil olduğu derecede samimi dostluk | münasebetlerinin idâmesinde amillerden ; Biri olmak üzere Merkez bankaları ara- © sında devamlı teşriki mesainin zaruretini müşaneğe #ylemişlerdir. ii dünyanın başlıca | | Yanlış bir haber | Eski Vali ve Belediye Reisi- | nin Sular idaresinden aldığı hakkı huzur istirdat edilmiyor Dün bir gazete sabık Vali ve Bele» diye Reisi B. Muhiddin Üstündağın sular idaresinden aldığı hakkı huzu- run ve Vali konağındaki müstahdem» ler için ayda verilen 300 liranın istir- dad edileceğini yazıyordu. Belediyenin salâhiyettar bir zatın- “dan aldığımız malümata göre sabık > valinin sular idaresinden aldığı bu hakkı huzur bir kanuna müstenit ol “duğu gibi Vali konağı müstahdemini için verilen para da umumi vilâyet meclisinden usulü dairesinde alınan salâhiyete binaen ve bütçede mezvü tahsisattan temin edilmiştir. Yeni Vali ve Belediye Reisi B. Lütfi darın sular idaresinden «liman tkı huzuru son günlerde terketme. si şahsi bir noktai nazardan ileri gel ç miştir. “ Mısır kralı Halife ilân olundu Kahire 20 (A.A.) — Röyter ajansı bildiriyor: Kral Faruk bugün camide büyük kalabalık huzurunda Halife ilân olunmuştur. Merasimde, İmam Yahyanın oğlu Emir Hüseyin ile kral İbnissuudun oği Emir Faysal ve Emir Haliğ «hazır bulunmuşlardır... İşçi partisinin İngiliz Başve- kiline bir mektubu Londra 20 (A.A) — İşçi partisinin federasyon köngresini ve parlamento grupunu temsil eden milli konseyi dün akşam B. Chamberlain e bir mek- tup göndererek ademi müdahale pak- arın derhal feshini istemiştir. Mek- tupta Fransa ve İngiltere pakta ria- yet ettikleri halde Almanya ile İtel- yanın riayet etmedikleri ve bu su- Yetle paktın bu iki memleketin harp hedeflerine alet olduğu kaydedilmek- te ve İspanyol hükümetinin silâh sa- tın alması hakkı olduğu ve İngiliz “hükümetinin beynelmilel hakkı na- “yarı itibara alması icab edeceği bildi- tedhiş hareketi İmzasız mektuplarla bildiri- len bir taarruz Igndra 20 (A.A.) — Geçende emni. yeti umumiyeye gönderilen imzasız bir mektupda tethişçilerin İrlanda postasını nakletmekte olan Holyhe- ad - Enston ekspresini berhava etme- ğe uğraştıkları polise haber verilmek- te idi. Muhtelif istasyonların memurları« “na müteyakkız bulunmaları tenbih edilmiş ise de tren bu sabah saat 2 de hiçbir arızaya uğramadan Holyheada gelmiştir. De Valeranın bir telgrafı Londra 20 (A.A.) — B. De Valera, #erbest İrlanda âli komiserini B. Chamberlain ile refikasına dün oğul- Jârına karşı yapılmış olan suikasdden dolayı teessürlerini beyan etmeğe me- mar etmiştir. İadei mücrimin mukave- lenamesi Ankara 20 (Telefonla) — Türkiye Me Belçika krallığı arasında 9 #ubat 933 de akdolunan iadei mücri- imin mukavelenamesinin tasdiki hak- kandaki kanun lâyihası bugün Meç- ise verilmiştir. Türk - Isveç tigareti Tesbit edilen metinler dün iki taraf murahhaslarınca imza edildi Ankara 20 (A.A.) — Öğrenildiğin göre, İsveç ile yeni ticaret ve kliring Anlaşmaları akdi ohususunda bir müddettenberi Ankarada cereyan et- mekte olan müzakerat neticesinde tesbit edilmiş olan metinler bugün tatafeyn murahhaslarınca imza eğil. miştir. Anlaşmalar İcra Vekilleri He- yetince tasdiki müteakib 20 Kânu- musâni 1939 tarihinden muteber ol- mak üzere meriyet mevkiine kona- caktır, Bu anlaşmalar esas itibariyle has len hükümden sakit olmuş bulunan son anlaşmalara müşabih bulunmak- tadır. Ancak hususi takas muamele. leri için her iki hükümetçe daha ge- niş imkânlar temini derpiş olunmuş» tar. Yeni anlaşmalar hükümleri dahi- İihde cereyan edecek karşılıklı müba- dölâtı teshii zımmında eski lâr devrinde Cümhuriyet Merkez bünkasında teraküm etmiş olan İs- veç alacaklarının ayrı bir hesaba nâkil kabul edilmiş bulunmaktadır. Bu alacaklar İsveç'in Türkiyeden mübayaa edeceği tütün ile eritile- cektir. Ayrıca anlaşmaların meriyete vaz'ından önce İsveç'ten yola çıka- nlmış olan mallar da, bedelleri eski Biring besine yatırmak suretiy- hal e eceklerd â Mon ge eee Başvekil bugün geliyor Buradan Bursaya ve İzmire gidecektir Ankara 20 (Telefonla) — Başvekil B. Celâl Bayar 19,50 de hareket eden muhtelit trene bağlanan hususi va- gonla İstanbula müteveceiben şehri. mizden hareket etmiştir. Başvekil B. Celâl Bayar istasyonda Vekiller, mebuslar ve daha bi vat tarsfından uğurlanmışlır. B. Celi Bayarın İstanbuldan Bur. sa ve İzmire gitmesi muhtemeldir. Fakat evvelâ Bursaya mı yoksa İzmire mi gideceği belli değildir. (Akşam: Başvekil B. Celâl Bayarın bindiği tren 11,38 de Haydarpaşa is- tasyonuna vasıl olacaktır.) Muvazene vergi- sinde tenzilât Kanun lâyihası bugün bütçe encümeninde görüşülecek Ankara 20 (Telefonla) — Esasları- nı dün bildirdiğim müvazene vergi. sinde yeni tenzilât hakkındaki kanun Jâyihası bugün Meclise gelmiştir. Lâ- yihânın yarın (bugün) bütçe encü- Mmehinde müzâkere edilmesi muhte- meldir. Şubat maaşı erken verilecek Bu ayın 27 sinde verilmesi için lâyiha hazırlandı Ankara 20 (Telefonla) — Kurban bayramının birinci gününün ayba- şına ve sonuncu gününün de tatile tesadüf etmesi dolayısile memurlar maaşlı beş gün teahhurla verilecekti. Hükümet bugün Meclise verdiği bir lâyiha ile maaş ve ücretlerin Şu- bat ayina münhasır. olmak üzere İkincikânunun 27 sinde verilmesini M © teklif etmiştir. Sanıldığına göre bu lâyiha bütçe encümeninin yarınki içtimaında gö- rüşülecek ve müstacelen müzakeresi temennisi ile yine yarn umumi he- yete sevkolunacaktır. Şürayı devlet Reis, beşinci daire reisi ve azaların seçimi yapıldı Ankara 20 (A.A.) — Büyük Millet Meclisinin bugünkü toplantısında şürayı devlet reisliği ile beşinci dai- re relsliği ve on âzalık için yapılan seçim neticesinde, şürayı devlet rels- diğine şürayı devlet tanzimat dairesi reisi B, İsmail Hakkı Göreli, beşinci daire reisliğine şürayı devlet Âzasın- dan B. Salâhaddin Odabaşı ayrılmış- tır. Âzalıklara da şürayı devlet baş muavinlerinden B, Talât Balkır, sa- bik valilerden B. Naci Akbay, Anka- ra hukuk mahkemesi reisi B. Naili “Tezgören, Dahiliye Vekâleti teftiş he- yeti reisi B. Talât Hıtay, dahiliye mü- fettişlerinden B. Ali Server Sumer, Nafia Vekâleti teftiş heyeti reisi B. Şefik Örüm, maliye hukuk müşaviri B. Kemal Arar, Şürayı devlet baş muavinlerinden B. Memduh Özoran, P, T. T. umum müdürlüğünde müte- kaitB, Edib Cemil Oyhun ve Nafia Veklileti hukuk müşaviri B, Avni Tu- rel seçilmişlerdir. B. Necip Ankara 20 (Telefonla) Sivas idare heyeti âzasından B. Necib mili idareler umum müdürlüğünde açık bulunan şube müdürlüğüne naklen tayin edilmiştir. Kitap sergisi hazırlıklarına başlandı Ankara 20 (Telefonla) — Maarif Vekâleti tarafından on yılı dolduran «Yeni harfler. inllâbı dolayısile Ankarada, (Kitap sergisi) açılacağı- nı evvelde bildirmiştim. Sergiye ald hazırlıklara başlanmıştır. Bütün ha- Son dakika Hitler - Mussolini mülâkat mı edecekler? Fransada gömülmüş olan Italyan askerlerinin kemikleri Iitalyaya nakledilecek Tunusta bir Italyan gazetecisi tevkif edildi Roma 21 — B. Mussolini ile B. Hit- lerin yakında görüşeceklerine dair bir haber dolaşmaktadır. Salâhiyettar ma- hafil böyle bir mülâkattan haberleri olmadığını beyan ediyor. Roma 21 (A.A.) — Bir Alman ga- zetesi, Hitler ile Mussolini arasında bir mülâkatın muhtemel olduğundan bahsetmesi üzerine #alâhiyettar İtal. yan mahafili bu hususta kati ademi malümat beyan etmişler ve bu habe- ri pek muhtemel görmediklerini ilâve eylemişlerdir. Fransız toprağında gömül- müş olan İtalyan askerleri Milâno 21 — Milâno faşistleri, umu- mi harp esnasında, Pransız cephesin- de ölerek Fransız topraklarma gömül. müş olan İtalyan askerlerinin kemik- lerini İtalyaya nakletmek için bir ia- ne defteri açmışlardır. 'Tunusta bir İtalyan muhabiri tevkif edildi Tunus 21 — İtalyan Resto del Kar- lino gazetesinin hususi muhabiri Ciu- ci, memnu müstahkem mıntakada do- laşırken tevkif edilmiştir. Muhabirin, Kont Cianonun akrabasından olduğu söyleniyor. Amerika yeniden müdafaa tedbirleri alıyor Maamafih Japonyaya Karşı meydan okur vaziyet almamk için Guam limanını tahkim etmiyecek Vaşington 20 (A.A) — Ayan mec isi bahriye encümeni reisi demokrat- lardan B. Daviğ Walsh, âyan meclisi riyaset divanma bir takım kanun lâ- yihalerı tevdi etmiştir. Bu kanun lâ- yihaları, Büyük Okyanus sahillerin- de ve bu Okyanustaki adalarda ve hassaten Gunnı adasında hava ve deniz üssülharekeleri ihdasını ve mevcud olanların takviyesini istihdaf etmektedir, B, Walsh, bu işler için 65 milyon dolar tahsisat istemektedir. Guamda bir üssübahri vücude ge- tirilmesi projesi, Amerikan ve Japon güzeteleri arasında münakaşaya s6- bebiyet vermiştir. Tayyareye karşı müdafaa alayları Vaşington 20 (A.A) — Parlâmen- tonun ordu encümeninde bazı erkâ- nıharbiye zabitleri Amerikan ordusu- nun tayyareye karşı 34 müdafaa alar yı teşkil etmek tasavvurunda bulun- duğunu söylemişlerdir. Malüm oldu- ğu veçhile halihazırda muntazam Amerikan ordusunda 5 ve milli mu- hafiz kuvvetlerinde 10 «Tayyareye karşı müdafaa» alayı mevcuddur. Bu itibarla 9 yeni alayın teşkili istenil- diği anlaşılmaktadır. Erkânıharbiye ikinci reisi Marshal, harbiye nezaretinin «Müstakbel har- bin havalarda başlıyacağı» kanaatin- Çine yardım Milletler Cemiyeti konseyi bu hususta bir karar verdi Cenevre 20 (A.A) — Milletler Ce- miyetl konseyi, dün akşamki gizli celsesinde ittifak ile bir karar sureti kabul etmiştir. Bu karar suretinde Azaya, Çin'e yapmakta oldukları yar- dımı genişletmeleri, Çin mukaveme- tine engel olabilecek her türlü hare- ketten ictinab etmeleri ve bu hususta müşaverele"de bulunmaları tavsiye edilmektedir. Karar sureti, Cemiyette üza olmıyan devletlerin de bu müşa- verelese iştirakleri imkânını derpiş etmektedir. Muhasebat umum müdürlüğü Ankara 20 (Telefonla) — İstanbul defterdar vekili ve tahsilât müdürü B. Şevketin açık bulunan muhasebat umunı müdürlüğüne tayini yüksek ktiran etm de bulunduğunu beyan etmiştir, Guam limanı Yaşington 20 (A.A) — B. Roose velt, Guam limanı ile medhallerinin seyrisefaini teshil için derinleştirile- ceğini, ancak bu işlerin askeri mahi- yette olmadığını beyan etmiştir. Vaşington 20 “A.A.) — Salâhiyet- tar mahafil, B. Roosevelt'in Guam'ı tahkim etmekten vazgeçmek kararı- nın Amerikanın Japonyaya karşı meydan okumak kabilinden herhan- gi bir hareketten içlinab etmek arzu- sunu göstermekte olduğu mütalea- sındadır. B. Rooseveltin beyanatı hur B. Roosevelt bugün gazetecilere Guam adasının tzhkimi meselesi et- rafında beyanatta bulunmuştur. Reisicürühur, mezkür adanın tah- kimini umumi silâhlanma plânında derpiş elmiş olduğunu ve fakat parlâ- menloya tevdi ettiği lâyihaya koyma- dığını söylemiş, uzun vadeli bir silâh- lanma programı istemiyeceğini çünkü önümüzdeki seneler içinde böyle bir İ silâklanmayı lüzumsuz kılabilecek hâdiselerin çıkması muhtemel oldu- Bunu keydeyledikten sonra 60 mil yon dolar masrafı İcap ettiren Guam adasını şimdilik tahkim ettirmiyece- ğini ilâve eylemiştir. Yeni vapurlar Komisyon tetkiklerini bitirdi raporunu hazırlıyor Almanyaya ısmarlanan vapurlar» dan bazısının mukavele ve şartname. ye uygun olup olmadığının tetkiki için teşkil edilen komisyon çalışma. sını dün akşam ikmal etmiştir. Komisyon Etrüsk vapurundan baş- ka Almanyaya ısmarlanan ve tesel- lüm edilen Trak, Sus ve Marakaz va- purlarında dâ tetkikat yapmıştır. Tetkiklerin neticesini ihtiva edecek olan raporun hazırlanmasına başlan» mıştır. Rapor İktısad Vekâletine gön- derildiklen sonra neşredilerek efkâ- numumiye tenvir olunacaktır. Mersin Belediye Reisliği Ankara 20 (Telefonla) — Mersin Belediye reisliğine B. Mitat Toroğlu- nun intihabı hakkındaki Belediye