21 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

21 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

/21 Kânunusani 1939, TARİHTEN BIR R HATIRA Belgrad kalesi önünde Fatihin yaralanıp attan düşüşü Türk donanmasile hıristiyan donanmasının Tuna sularında müthiş bir muharebesi neticesinde Amiral. Yunus nasıl öldürüldü ? kalı slm Yeni Belgradda eski bir Türk camii Bugünlerde, «Belgrad., «Macar. Jar», «Fatih», sık sık geçen sözler ara- sındadır: Kont Ciano, Belgrada gide- rek, Macarlarla Yugoslavların arasını bulmağa çalışacakmış... Diğer taraf. tan da, bir gazete, «Fatih'in ve Türk meşahirinin heykelleri dikilsin!» diye yazıyor. Yukarıki üç ismi hassın yanyana gelişi, bir tarihçinin aklına çok heye- canlı bir maziyi getirir. Bu müheyyiç macerayı da, zanne derim, en iyi Lamartin anlatmıştır. Onun Türklere dair yazdığı koskoca sekiz ciltlik eseri geçen » asırdanberi baştanbaşa tercüme etmek imkânını bulamadık; bari bunu, böyle arada sırada en cazip kısımları hulâsa etmek suretile telâfi edelim. sss İkinci Mehmedin casusları, onun cevval siyasetini tenvir ederek, Hün- yad'ın ne maksatlar beslediğini haber verdiler. Hiristyan âlemi Türkler üzerine seferber ediliyordu. Padişah, güzide on bin askerin 'Tunayı geçmiş bile bulunduğunu ve Bölgrad kalele- rile silâhlarının, açılan mücadeleye esas olacağını öğrendi. Belgrad üstüne yürüdü. Nehirde sefere müsait üç yüz par. çabk hafif donanması da Yunusun kumandasında Haliçten çıkarak, Ka- rTadenizden Tunaya girmek, kendi ka- radan taarruz ettiği sırada, Macarları sudan kuşatmak emrini aldı. Fatihiri bu atikliği Hünyadı şaşırt- tı. Padişah, Belgrada giden ivicaclı bir şehraha benziyen - Sırbiye tara» fındaki - vadinin karşılıklı silsilesi üzerine ordugâhını kurdu. Sa yısız çadırlar, vadiyi kapladı. Kale ka- (1) Vaka İstanbulun fethinden sonra «eroyam ediyor. pıları karşısına toprak tahkimat ya- parak bunlara toplarını yerleştirdi, «* Aymi gün zarfında donanması da nehri geçip top menzilinin dişinda yeraldı. © : Hünyad, tehlikenin azametini an- © layarak, Belgrad muhafızlarını ken- di hallerine bırakmadı. Onları kur tarmak imkânsızsa bile birlikte ölme- ğe karar verdi. Tunanın $ol kıyısındaki Peç'in kü. çük bir süvari kuvvetile bataklıklara daldı; Macarların Selmin şehrina var- dı. Oradan geceleyin bir balikçı salı. na binerek nehri karşıya geçti'Ye giz- N ice Belgrada vardı. Şehrin surları | içinde böyle birdenbire zuhuru, mu. hasaradakiler için bir Macar ordusu- na bedeldi. ... Hünyad mahsurların © vaziyetini böylece yakından tetkik ettikteh son- ra, geldiği yerden yine çıkarak, Ma- carlarla Transilvanyalıların ' hazırla- dıkları imdad kuvvetini sürâtlendir- mek üzere gitti, Daveti üzerine, Tunanın Üst yanın- da yapılmakta olan ve inşaları an- cak yarı yarıya bitmiş olan üç yüz kayık, - ki bunlar, birleşik huristiyan ordusunu Varnaya götüreceklerdi - on beş bin piyadeyle ve hafif toplarla dolduruldu. Hünyad, bunlara kuman- da etmek şerefini kimseye yetmek İs- temiyerek bizzat başlarına geçti. Bel- graddaki generallerine, gizlice. şu em- ri gönderdi: — Ben nehirden Türk donanmasına saldırdığım sırada siz de hücum'edin, Koca kayıklar, kürek, yelken te akıntı kuvvetile, Tunaya indiler. Tu- nada beyhude demirli duran: Türk gemilerinin zincirlerini, bu Ralmleyle kesiverdiler. 5 Fatihin deniz muharebesine * mü- dahale edemiyen kara ordüsünün göz- leri önünde, göğüs göğüse bir nehir harbi cereyan etti. Bizzat — padişah, bir tepenin fstünden, Tuna muhasa- rasının böylece kalktığını ve Macar- ların faik manevra kabiliyetini seyre- diyordu. Gemileri yanıyor, batıyordu. Hünyad, evvelâ hasmının amiral gemisine atıldı. Sahanın darlığı mai- yetin yardımına imkân vermediği için, Yunusun imdadına kimse.yeti- şemedi. Hünyad, gençliğinin kuvveti. ni muhafaza ettiği ihtiyar kolile, üç | ordunun karşısında, kısi hançerini Mahisurlar sevinçle, (o muhasırlar dehşetle haykırdılar. Türk donanma- sı, çekildi. Bunun üzerine, Hünyad, zaferden sarhoş olan on bin askerile Belgrad surlarına yanaştı. Arkasında alevler içinde âltmış gemi bırakta. Beraberinde iki bin esir vardı. Amiral Yunusun naaşı da sudan çıkarılmış, Belgrad alınmıştı. Böyle bir manzara, Belgrad müdafi- lerini gayet nikbinleştirmişti, “..” Artık padişah şehri su tarafından kuşatmaktan vazgeçmişti. Mütemadi. ei yen, geceli gündüzlü karadan hücum ediyordu. Rumeli Beylerbeyi Karaca paşa, - ki muhasarayı idare ediyordu - bir gülle ile vurularak, ikinci taarruzda Fatihin gözleri önünde şehid oldu. Bir İtalyan maceraperesti olan ve Hünyadın muavinliğini deruhte eden Capistrano, elindeki kuvvetlerin en mutenasile, padişahın çadırına kadar saldırdı. Azebler arasmda bir dağıl- ma oldu. Fatih, bir avuç yeniçerinin muhafazasında kaldı. İtalyanlar, Ma- cârlar, her taraftan sarmışlardı. İkin- ci Mehmed, bizzat kılıcını çekti. Ha. yatı için döğüştü. Atıhı > dizgininden yakalayarak kendisini Hünyada esir götürmek istiyen bir Macarın başını yardı. Bizzat Fatih de; derin yara aldı, Bu acı ile bayıldı. Atının ayaklarına, düştü. Şimdi artık padişahın vücudu et- rafında müthiş bir muharebe olu- yordu. Bir kısım Fatihin hayatını kurtarmağa, ölekiler de kellesini kes- meğe savaşıyorlardı. Altı bin yeniçeri, nihayet, ağaları Hasanin teşvikile, son bir hamiyete günlük muharebe de bitti, sia lar kaleye, Türkler çadırlarına çekil. diler. *# Bu muhasara Türklerin felâketile nekicelenmiştir. Epeyce zaylat vererek ricat ettiler. Fakat kahraman millet- lerin hayatlarında daima böyle şeyler olur, Fatih de, Türkler de, ondan son- raki tarihlerde, ne büyük zaferlerin tadını tattılar. Yürük Çelebi İzmir mezbahasının bir senelik varidatı ç İzmir (Akşam) — 1988 yilinda hayvan mikdarı hakkında bir ista- tistik hazırlanmıştır. Bu istatistiğe nazaran bir yıl içinde mezbahada muhtelif cins 147,İB1 baş hayvan ke- silmiştir. İzmir (şehrinin nüfusu 170,854 tür. Bu hesâba göre İzmir. de nüfus başına senede 23 kilo 39 gram, günde Gt gram et isabet et- mektedir. Bu hesapta av, balık ve kü- mes hayvanları etleri dahil değildir. Mezbahanın 938 senesi zephiye va- ridatı 219,404 liradır. Ayağına felç geldi Belediyesinde maaş kâ- tipliği yapan B. Tevfik dün daireye gelmekte iken âni olarak sol ayağına gelen bir felç ile olduğu yere düşmüş vi memurlar kanunu projesinin esasları Memurların mesaisine müteallik hükümler, inzibal cezaları, inzibat komisyonlarının kararları Büyük Millet Meclisi muvakkat en- cümeninde tedkik edilen yeni me- murlar kanunu projesinin memurlu- ga tayin, terfi ve tahvillere aid umumi hükümlerini dün yazmıştık. Yeni proje memurların mesaisi üzerinde bugünkü ihtiyaçları karşıhyacak baz hükümleri ihtiva etmektedir. Disiplin ve inzibat cezaları, inzibat komisyonlarının teşekkülü ve karar- ları bunlar arasındadır, İnzibat cezaları Projeye göre memurlar vazifelerine tesiri olan ve iyi memurluk şerefine dokunan harektlerinden dolayı de- rece ile ihtar, tevbih, maaş kesmek, sınıf indirmek, azil ve memurluktan çikarma cezaları verilecektir, Azil, memurun iki aydan bir sene- ye kadar hizmetten uzaklaştırılma- sıdır. İkiden fazla azil cezası gören memur hakkında mazuliyet müddeti ne kadar olursa olsun tekaüt kanu- nunun 13 üncü maddesi hükmü tat- bik olunacaktır, Memurluktan çikarınak, memurun bir daha devlet memurluğunda kul- lanmamak üzere hizmetten çıkarıl- masıdır. İnzibat cezası olmak üzere memurluktan çıkanlanlar, tekaüt kanununun 13 üncü maddesi hük- münden istifade ettirilir. İhtar cezası, inzibat kamisyonu ka- rarile verildiği gibi, âmir tarafından resen de verilebilecektir. İhtar cezası- na karşı itiraz kabul edilmiyecek ve hiç bir mercide tetkik olunmıyacak- tır. Bu ceza, sicile geçirilmiyecektir. 'Tevbih cezası, inzibat komisyonu kar rarile verildiği. gibi, memutun bağlı olduğu inzibat komisyonu kararlarını yerine getirmek salâhiyetini haiz olanı âmirler bu cezayı kendileri de verebi- leceklerdir. Komisyon kararile verilen (o tevbih cezalarıha karşı itiraz kabul edilmi- yecektir ve derhal sicile geçirilecektir. Resen verilen tevbih cezalarına karşi on beş gün içinde, cezayı veren ma- kama müracaat edilerek cezanın kalk ması istenebilecektir. Maaş kesmek, sınıf indirmek, azlet mek cezaları inzibat komisyonları ka- rarile Veiller veya valiler tarafından tatbik edilecektir. Bu cezalar da sicile geçirilecektir, Memurluğa kabul edildikten sonra yabancı ile nikâhlanmak suretile me- muriyetlerini ihlâl edenler, haysiyet arıcı bir suçtan veya yalan yere be- bir cürümden altı aydan ziyade hap- se mahküm olan memurlar memur. luktan çıkarılacaklardır. Gerek vazifesinden ve gerek şahsine aid bir cürümden dolayı kanuni taki- bak altına alınan memur, meni mu- hakeme, ademi mesuliyet veya beraet kararı aldığı veya umumi af çıktığı takdirde bütün haklarına yeniden sar hib olabilecek ve maaş kanununun İzmir (Akşam) — Bir yangın vukuunda polisin, itfalle ile müşterek olarak ne suretle çalışacağına dair İzmir ilfalye merkezinde seri konferans- lara başlanmıştır. Bu konferansları, polis ve itfaiyenin bir arada zehir” gas konferansları ve tecrübeleri tâkip edecektir. Yukarıdaki resimde polis İaiyenin yangına karşı müşterek hareketi hakkındaki konferansta bulunan polisler, ilaiye müdürü B. İbrahim Günay ile birlikte görünüyorlar. | tiremiyecektir. | İ , İ lâyet inzibat komisyonları, kaza inzi- İ ettirilmiş olacaktır. Aksi takdirde ka- ; İ vilâyei inzibat komisyonunda ve vilâyet imzi- © Sahife 7 15-inci maddesi hükümleri tatbik olu- macaktır, Hususi aflarda kararın ih- tiva ettiği kayıtlara göre muamele olunacaktır. Hükmolunan cezanın mahkeme tarafından tecili bu kanu- nun hükümlerinin tatbikini tehir et- İnzibat komisyonları Yeni projeye göre" inzibat komis- yonları üç kısımdan mürekep olacak- tır: Vekâlet inzibat komisyonları, vi- bat komisyonları. İnzibat komisyonlarının kararları, mucib sebeblere ve delillere istinat rar bir derece yüksek heyette itiraz üzerine tetkik edilerek fesholunabi- lecektir. Müsteşar, vali ve umum müdürler- le birinci sınıf müdürler hakkında in- zibani kârarlar ittihazı İkinci tedkike tâbi olmaksızın doğrudan doğruya Devlet Şürası umumi beyetine ald olacaktır. Tayinleri merkeze aid olan memurlar hakkında vekâlet inzibaf komisyonu ile umumi müdürlük in. zibat komisyonu ve tayinleri v aid bulunanlar hakkında vilâyet in- zibat komisyonu karar alacaktır. Kay- makamlar veya o sınıftaki salâhiyetii makamlar tarafından tayin edilen memurlar hakkında kaza inzibat ko- misyonları tarafından karar verilecek- tir. Vilâyet inzibat komisyonları ka- rarı, muhtelif vekâletlere mensup me- murların müşterek suçlarma aldol duğu takdirde, bu kararı ikinci dere- cede tedkik edecek nlan vekâlet inzi-. bat komisyonu, suçluların mensup ol- dukları vekâlet inzibat okomisyonla- rından gönderilecek ikişer âzanın iş- tirakile muhtelit olarak teşkil edile- cektir. Vekâlet inzibat komisyonlarının ka- rarını tasdik edip etmemek ve yahud komisyonca tayin edilmiş olan ceza- nın daha hafif veya ağırını vermek hususunda vekiller selâhiyet sahibi olacaklardır. İnzibat komisyonları kararına karşı, tebliğ tarihinden iti- baren on gür içinde memur tarafın- dan itiraz edilebilecektir. Vilâyet inzibat Komisyonları kara- rı hiç bir makamın tasdikine iktiran ettirilmeksizin infaz edilecektir. An- cak memur ve memurun mensup ol- duğu daire âmiri kararın tebliği tari- hinden itibaren on gün içinde, bu ka- rarı temyiz edebilecektir. Kaza inzi. bat komisyonlarının kararı Şürasında tedkik edilebilecektir. Kaza İnzibat komisyonları, tevbih ve maaş kesilmesi ve sınıf indirilme si cezalarını tatbik edecek vo kârar- ları Devlet Şurasında tedkike tâbi ol- mayıp vekâlet inzibat komisyonların- da son derece olarak tedkik edilecek- ite