21 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

21 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

Dr. Sekazkn yerine Iktisad Nazırı B. Funk tayin edildi Paris 20 (A.A.) — B. Walter Funk, Dr. Sehacbt'ın yerine Reichbank (Aİ- man devlet bankası) müdürlüğüne tayin edilmiştir. Dr. Schacht, Alman Kabinesinde kalmakta ve B. Funk da; İktısad Nazırlığını muhafaza elmekte- dir. Alman istihbarat bürosu, milli ik- tısadiyatın istilzam ettiği munzam vezaifin tamamile icrası hususunun siyasi, iktısaği, mali noktai nazarlar- dan ve para baklımından tek bir idare- nin mevcudiyetini Amir olduğunu be- yan etmektedir. B. Funk, 4 sene Ağ tayim edilmiş- tir, B. Hitler, B. Funka bir aktaş göndererek ezcümle- şöyle demiştir: « #Bu münasebetle size en halisane temennilerimi bildiriyorum. Siz evye- 7 lâ mazide oldüğu gibi markın kıyme- tini muhafaza etmek maksadile Üc- retlerin ve fiatların mutlak istikrarı- nı temine, 'saniyen hususi mali ih- tiyaçları tatmin için sermaye piyasa- sını tevsie, salisen nasyonal - sosyalist prensiplere tevfikan Relehbankı sade devletin hâkimiyetine tâbi bir ihraç bankası haline getirmeğe çalışacaksı. mz.» Führer, Dr. Sehâchta gönderdiği bir mektupta diyor ki: «Birçok seneler Almanyaya ve bana ifa etmiş olduğunuz hizmetlerden do- Jayı size samimi teşekkürlerimi bildi- Italyanın harici ticareti 938 de üç milyar lirete yakın İ açık var “Roma 20 (A.A) — İtalyanın hari. ti ticaret bilânçosu 938 de iki milyar 9$9 milyon liret açık göstermiştir. İtalyanın nüfusu Roma 20 (A.A.) — İtalyanın nüfu- su 938 senesi sonunda 44 milyon 56 bin olarak tesbit edilmiştir. Gene 938 senesinde İtalyada doğum sayısı bir rekor teşkil etmiş, bir milyon 31 hi- ni bulmuştur, Ölülerin sayısı 608,799 dur. İtalyanın nüfusu bir sene içinde 424,394 kişi artmıştır. Iki motör çarpıştı Biri battı, mürettebati kurtarıldı Yüz tonluk Aslan motörü ile Kara elmas motörü dün Rumelikavağı açıklarında o çarpışmıştır. Çarpışma pek şiddetli olmuş ve Aslan motörü batmıştır. Üç kişiden ibaret olan kap- tan ve tayfalar, o esnada Kavağa git- mekte olan Şirketi Hayriyenin 54 nu- marali vapuru tarafından kurtar). mışlardır. Liman idâresi tahkikata başlamıştır. Fransanın Akdeniz donan- ması Cebelüttarıka Cebelüttarık 20 (A.A.) — Fransa- nın Akdeniz donanması kumandanı amiral Brljal, 3I kânunusanide bura- ya gelecektir. Amirali hâmil bulunan Algerle kruvazörüne Foch ve Duplex kruvazörleri refakat edeceklerdir. Kendisile birlikte yaşamıyan kadını yaraladı İzmir (Akşan) — Ali adında biri si, ötedenberi takip ettiği Abidin kızı 21 yaşında Nerimana beraber yâşa- mak teklifinde bulunmuş; — Ben seni fena adamlardan iMmu- kafaza ederim. Hayatımızı birleştire- m, Demiş, teklif reddedilince belin- de taşıdığı biçağı çekerek kadını ba- cak ve kalçalarından dört ; yerinden , Yaralamıştır. Suçlu, zabıtaca takip ririm. Alman Nazırı sıfatile iyi neti- ceye İsal edeceğiniz yeni bir takım va- zifeleriniz vardır.» Yahudi muhaciri işi Berlin 20 (A.A.) — Havas muhabi- İ ri bildiriyor; Doktor Sehacht'ın çekilmesi, yahu- di muhacereti için görüşmelerde bu- Yunan Rüblee komisyonu azasını tü- | mamile şaşırtmıştır. Bu komisyon #zasından biri, bu bizim için kuvvetli bir darbe olmuştur, demiştir. B. Rublee derkal iş arkadaşlarını yanına çağırarak yeni vaziyeti müza- kereye başlamıştır. Londradaki akisler Londra 20 (Â.A.) — Sehafii devlet bankası müdürlüğünden “ayrılması İngiliz mahfellerinde ez bir. tesir hiıstle getliğniştiği ? Alman markında hafif bir teneazi görülmektedir. Devlet bankasındaki bu değişiklik Loridranın «City» mah- fellerinde de hayret uyandırmıştır. Çünkü Schaeht, geçenlerde Londraya gelerek İngiltere ile Almanya arasın- da daha sıkı bir iktisadi ve mali teş. riki mesai hüsule getirmeğe çalışmış ve yahudilerin Almanyadan muhâce- reti meselesi hakkinda müzakerelerde bulünmuştu. Salâhiyettar mahfellerde söylendi- ğine göre Schacht'ın çekilmesi, Al- mâanyadaki mutedil elemanların bir hezimeti mahiyetindedir. Japon balıkçılarının —— bir kararı Ruhsat almadan - Sovyet su- larında balık; avlıyacaklar Tokyo 20 (A-A.)"— da balık avı yapan balıkçılar birliği umumi heyeti Tokyoda toplanarak, Vladivostakta on beş martta Sovyet- ler birliği tarafından yapılacak olan müzayedeye iştirak etmemeyi ve ni- sanda başlayacak olan balık avı mev- siminde Sovyet sularında eskisi gibi balık avı yapmayı kararlaştırmıştır. Bu karar Hariciye, Ziraat, Harbiye, ve Bahriye Nezaretlerine tebliğ edil- miş ve Japon menfaatlerinin himaye- si için şiddetli tedbirler alınması İş- tenmiştir. Kont Giano ile B. Stoyadinaviç arasında görüşmelere başlandı Baş tarafı 1 inci sahifede) YER m kalktıktan sonra İtalya Orta Avrupada artık Alman nüfuzile boy ölçüşecek & vaziyette. değildir. İtalyanm, Avrupanın cenubu şarki. sindeki sahayı Almanyaya bırakması Akdenizde onun müzaherçtine güve- nebileceğinden ileri geliyor. Macaristanla Yugoslavya arasında bir yakınlaşma kabildir. B. Ciano bu- nun tahakkukuna çalışmaktadır. Bu, Yugoslavyayı Roma - Berlin mihveri- ne eklemek için bir vasıta olacaktır. Fakat diğer taraftan Hitler Maca- ristanı Transilvanyayı istemeğe teşvik ederek Romanyaya erişmek arzusundadır. Bunun için Belgrad hükümetinin vaziyeti çok na- Ziktir.» Macar gazetelerinin makaleleri Budapeşte 29 (A.A.) — Gazeteler | Delje'de İtalya Hariciye Nazırı Kont Ciano ile Yugoslavya Başvekili ve Ha- riciye Nazırı Stoyadindviç . atasında yapılmakta olan konuşmaları büyük bir dikkatle takip ediyorlar, Esti Ujsag diyor ki; «Könt Ciano- nun Budapeştede yaptığı konuşmala- rın mütemmimi olan bu müzakerele- rin muvaffakiyetle neticelenmesini Macaristan arzu eder. Eğer fırsat dü- şers& Macaristan cenup komşusuna elini vermekte asla tereddüt etmiye. cektir. Macaristanım © harici siyâseti tamamile Berlin - Roma mihverine f Şimal suların. | - Mecliste müzakereler Bazı lâyihalar kabul “ve bir idam mazbatası tasvip olundu Ankara 20 (A.A.) — Büyük Millet Meclisi bugün Faik Öztrak'ın baş kanlığında toplanarak Of'un Torel köyünden Kıvırcık oğullarından Peh- livan oğlu Mehmed Ersoy'un ölüm cezasına (çaptırılması ohakkındaki mazbatayı tasvib etmiş ve Türkiye - Almanya ticaret mukavelesine mü- zeyyel itilâfın tasdikine, Riyaseti- cümhur teşkilâtı hakkındaki kanu- nun bazı maddelerinin değiştirilme- sine aid kanun iâyibalarının ikinci müzâkerelerini yaparak kabul etmiş- tir. Yine bugünkü toplantıda ikinci müzakereleri yapılan kanunlar ara- sında askeri memurlara aid 1455 nu- maralı kanunun beşinci maâdesiyle ,geylinin değiştirilmesi hakkındaki lâ- yihanın müzakeresinde söz alan ha- tipler, kanunun, 11:Şubat 1937 tarihli ve 3128 sayılı kanunun meriyete gir- diği tarihten itibaren meriyete gire- ceğine aid ikinel maddesi hükmüne itiraz ederek maddenin tadilini göze- ten takrirler vermişlerdir. MUli mü- dâfaa encümeni tekrar tedkiki için mezkür maddenin encümene veril. mesini istemiş ve bu taleb Kabul olunmuştur. Bundan sonra cenaze nakline mahsus beynelmilel itilâfa iltihakımı- za aid kanunun birinci müzakeresi yapılmıştır. Büyük Mill&t Meclisi Pazartesi günü toplanacaktır. Noter kanunu i Dokuzuncu ve ön dokuzuncu maddelerde tadilât yapılıyor Ankara 20 (Telefonla) — Hükü- met noter harç terifesi kanununun bazı maddelerini değiştiren yeni bir kanun lâyihası hâzırlıyarak bugün Meclise vermiştir. Bu lâyihaya göre noter kanununun 9 uncu maddesi şu şekilde değiştirllecektir. «Umumi vekâletname, umumi ibrana- me, umumi makbur tahkirhnameleri, ölü- me bağlı tasarruf sönedi ve mukaveleleri, ölünceye kadar bakma, Kaydı hayatla irad bağışlanması, tesis ve aile vakıfları, ey- lâd edinme, karı kocü mallarının idaresi, hibe, taksim ve Hfrağ ve bunlardan rücu ve bunların teferrüalma ald bütün se- nedler, mukavele ve kâğidiardaki beher mzadan ve bir mâhfaza içinde değeri belli olmıyan her #manetten ve noter ta- rafından resen #âbıt varakala- rından maktu olarak 200 kuruş harç alı- nır. Hususi vekületnamelerde beher imza içim 60 kuruş alınır. Kira mukaveleleri İçin vuku bulan mü- racaât yalnız Belediyeye eid kontrato pullarının ilsakına o münbamr kaldığı takdirde iman ve mukavele adödi ne olur- sa olsun maktu olarak 50 kuruş barç alı- nır 1 Noter kanununun 19 uncu maddesi de aşağıdaki şekilde tadil olunmak- tadır; «Dokuzuncu maddede yazılı hususlar haricinde mukavele kısmında her imza için 60 kuruş, ancak bir borç veya değeri ili bir taahhüd de ikrar edilirse buna göre nisbi harç alınır.» ——— Bir hafta içinde yakalanan kaçakçılar Ankara 20 (A.A.) — Geçen bir haf- | la içinde gümrük muhafaza teşkilâ. | tı, elli yedi kaçakçı, yedi yüz altmış | bir kilo gümrük Kaçağı, iki yüz on beş kilo inhisar kaçağı, beş yüz kırk üç gram uyuşturucu madde, yirmi beş bin yüz otuz altı defter siyara kâ- | gıdı, otuz Türk lirası, on dört kağakçı hayvanı ile on bir mermi ele geçirmiş- tir. Orman umum müdürlüğü bütçesine 100 bin lira tahsisat Ankata 20 (Telefonla) — 1938 yılı orman umum müdürlüğü bütçesine 100 bin lira münzam tahsisat veril mesi kararlaşmış ve buna aid Jâyiha Meclise verilmiştir. Amerika artık Japonyaya tayyare satmıyacak Vaşington 20 (A.A) — Hallüp tav- siyesi mucibince hiç bir Amerikan fir- * binaenaleyh, açık ve sarih. | ması bundan sonra Japonyaya tavya- (Baş tarafı 1 inci sahifede) Frankocular Barselon şehrini bombardiman etti SE mmm yiz kışlamaya koyulmuşlardır. Her iki İtalyan kumandanı yaralandı) tarafın biribirine karşı bağırdığı söz. Roma 20 (A.A.) — Salamankanın bir tebliğinde İtalyan lejyonerlerine kumanda eden generalin Katalonya- da son günlerdeki muharebelerde ba- cağından yaralanmış olduğu bildiril- mektedir. İtiraz ve alkış sesleri Paris 20 — Mebusan meclisi bugün öğleden sonra Hariciye Nazırı Bon- net'de hazır olduğu halde harici si- yaset istizahlarına devam etmiştir. Cümburiyetçiler federasyonundan Henriot, son senelerin bir tarihçesi- ni yaptıktan sonra Fransız - Alman münasebatına temas ederek demiş- tir ki: -— Ukrayna meselesini Alman pro- pagandası ortaya çıkarmıştır. Frari- siz - Sovyet paktının tezahürünü 1s- tiyoruz. 1 İtalyan metalibatını mevzuubahis eden hatip, şöyle demiştir: «Bu metalibat Fransız birliğini or- taya çıkarmıştır. Hiç bir diktatör bu birliğe karşı bir şey yapamaz. Başve- | kil Daladier'nin seyahali esnasında gittiği yerlerde plebisit yapılmıştır. Memleket hükümetten kati sözler bekliyor, i Eski Hava Nazırı radikal sosyalis Pierre Coot İspanyol meselesi hak- kında demiştir ki: * «Franco nezdine bir büyük elçi mi gönderilmek isteniyor? Pekâlâ öyle ölsun.., Fakat, Franco'ile görüşülmek isteniyorsa ona değil Romaya veya Berline müracaat etmemiz lâzımdır.» Hitlerin «Mücadelem> kitabı üze rinde duran hatip, demiştir ki: «Almanya, Fransız - İngiliz - Rus | birliğini bozmak istiyor ve Fransanın deniz yolları üzerinde istinat nokld- ları araştırıyor.» Bu esnada sağ cenah hatibin söz- lerini kesmeye başladığından Pirre Coot şöyle bağımuştır: «Bu inkıtale- ra bakılırsa Alman propagandasının henüz çok kuvvetli ve kudretli oldu- ğu anlaşılıyor.» Sağ cenah mebusları bunun Üze- rine şiddetli itirazlarda bulunmağa başlamış, sol cenah mebusları ise al- ler gürültü"çikarmış ve meclis reisi Herriot celseyi saat 16,30 da tatile mecbur kalmişlır. Saat 16,55 de cek se tekrar Hariciye Nazırının. nutuk âöyleme- si salı gününe kalmıştır. Perşembe günü af lâyihası ve yeni intihab ka- nunu müzakere edilecektir, Londra 20 Sx Fransa, İspanya hak- kındaki hattı ; hareketini Londraya bildirmiştir. Fransanın ademi müda- haleye sadık kalacağı anlaşılıyor. Hükümetçi İspanyadan dönen gönüllüler Barselon 20 dA.A.) — Reuter ajan- sının muhabiri bildiriyor: Başvekil Negrin, dün, memleketlerine iade edile mek üzere Valans'a getirilen beynel- milel livalaya mensub 3,000 gönüllü- «yü ziyaret : etmiştir. Bu , gönüllüler, denizaltı avcıları, denizaltı gemileri, #muhribler ve tayyarelerin himayesin- de olarak yola çıkan iki İspanyol yük vapurile Valans'tan Barselona getiri- | rilmişlerdir. İ Negrin, bir hitabe irad ederek de miştir ki: «Cümhuriyet Kıtaları son nefere kadar mukavemete devam ede- ceklerdir. Harbin en müşkül günleri- ni yaşıyoruz. Biz, kendi memleketi- mizin olduğu kadar mensub olduğu- nuz memleketlerin de istiklâlini mü- dafaa ediyoruz. Siz iki sene müddet- le İspanyol ,cephelerinde kahramanca çarpışlınız.» Gönüllüler “arasında 30 İngiliz ve 125 Kanadalı vardır. İş bulmak için Uzun, uzun düşünmeğe hacet yok! Slime e a bir KÜÇÜK İLÂN 3 ayda bir tekrar Daimi Fotoğraf edilen müsabakamıza iştirak ediniz!.. Yalnız amatörler için yapılan fotoğraf müsabakamız üç ayda bir defa tekrar edilmektedir. Yani her mevsimde bir defa olmak üzere bir senede dört müsabaka yapılıyor: 1 — 1 Kânunüsani 2 —IN'san 3 — 1 Temmuz 4 — 1 Teşrinievvel, Her müsabakada: (200) eser arasından (50) esere Hediye veriliyor, Verilen hediye- lerin mikdarı da şöyledir: Tinci gelen eser sahibine 20 lira 5 kişiye 3er lira 15 kişiye Z şer liralık akşam neşriyatı kitapları 25 kişiye Jer lira, (Eğer her seçimde, aranan eY- safı haiz 200 den fazla resim top- lanmış ise fazlası ertesi müsaba- kaya iştirik hakkını" muhafaza eder.) Bu müsubaka ve hediye şek- Mi fotoğraf meraklısı karileri. miz için Iki noktadan faydalı ol- maktadır: Hem iyi eser hâzırla- mâk için vakit bulabilirler, hem de eserlerinin değerine göre he- “fotograflar (6X9) dan küçük, (13x18) den büyük olmamalıdır. 2 — Fotograflar mutlaka siyah istiyenler birden fazla eser gön- derebilirler; 6 — Evvelce müsabakaya gön- derilmiş resimler tekrar kabul edilmez. 7 — Müsabakaya (gönderilen eserler, tekrâr sahibine iade edil- olduğu- nu isbat etmek için mnegatifini gös- termek. Mizımdır. Aksi takdirde hedi- ye verilmez. Eserlerinizi her zamanki gibi gene şu adrese gönderiniz: (Akşam gazetesi dâlmi müsabakası memurluğuna) fotoğraf Taşra karilerimiz de aradaki geniş fasılalardan istifa- de ederek bu müsabakalara iştirak edebilirler.