21 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

21 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Yolcu salonunda 2 saat.. Istanbula gelen yolcular arasında en fazla eşya getirenler kimlerdir? Bar artistlerinin eşyasını muayene etmek hakilçateri güç ve yorucu bir iş.. Galata gümrüğünde Avrupadan gelen yolcuların eşyası muayene olunurken.. Meşhur İngiliz müharriri Bemar Şov'a sormuşlar: — Hayatta en büyük arzun nedir? Muharir cevab vermiş: — Hayatta her mesleğe girip çıka- u a bir hafta dal- xi hafta altın arayıcılığı, ki hafta da büyük denizler. de balina avcılığı yapabilsem.., Galata aklıma Bernar Şor'un sözleri geldi. Bugün ben de iki saat için kendi ken- dimi fahri gümrük müfettişi tayin nişi Yolcu salonunda bir faaliyettir gi- diyordu. Büyük ecnebi bir posta va- puru yavaş yavaş rıhtıma yanşiyor. “Tel örgülü bölmelerin arkasından va” purdaki yolcularını karşılamağa ge- | lenler uzaktan bağırıyorlar, selâm ve- riyorlar, hattâ yanaşan vapurun gü- vertesinde akrabalarını, arkadaşları- nı, sevgililerini farkedip te sevincin- den gözyaşı dökenler bile var... Vapurdakilerde de ayni hal... On- larda rıhtımdakilere el, mendil #allı- yorlar ve bağrıyorlâr... Kim bilir ge rek vapurdakilere, gerek rıhtımdaki- lere vapurun yanaşması ne kadar ağır, he kadar yavaş geliyor... Nihayet halatlar bağlandı, iskele- lcular çıkmağa başladı. Şimdi içeride, yolcu salonunda $i- ra sira gümrük muayene tezgâhları- dehşetli bir faaliyet gö- Rıhtımın ayni üniforma- hamalları muayene edile- cek bavulları sıra sıra bu tezgühların | fşerine diziyorlar. Yolcular eşyalarının başında... Me- murlg hepsi yolcuların milliyetine göre ingilizce, fransızca, almanca ko- nuşabiliyorlar. İştetam önümdeki tezgâhta ecnebi genç bir karı koca... Tamam 13 parça eşyaları var... Muayene memuru bavulları açtırı- yor, Bunların içlerinde neler neler yok... 13 parça bavulun on biri kadın eşyası... Zavallı erkeğin eşyası yalnız bir tek bavula sıkıştırılmış... On üçüncü bavulda da seyahat için lâ- nm olan öcteberi var. Gümrük muayene memurlarını, im ki en ziyade yoran da . Bu yolcu salonuna giderken | mahsus, yuvarlak, düdük gibi teneke ler... Memur bu saç kıvırma âletleri- nin çokluğu karşısında: — Bunlar ne kadar fazla... Bir kişi için mi? diye sormağa mecbur oldu. Çünkü eşya sahibi bir karı, koca, Gümrüksüz olarak geçirilecek eşya- nın «zati eşy&s denilen yolcunun şâh- sına ald öteberi olması lâzım, Bir mal zati eşyadan fazlâ olursa gümrük alınır. Genç kadm, memrun bu sözü Üze- | rine gülerek: A... dedi, hepsi benim bigudile- rim.. Sonra ilâve etti: — Ben saçlarıma çok bukle yaparım. | Bu sene saç modaları fazla bükleli... Eşya arasından Iki de bebek çıktı, Bu çocuk bebekleri kari kocanın şah- si eşyası olmadığı için gümrük ver- meleri lâzımgelecekti Fakat bu esnada genç kadının ar- kasından incecik bir ses, ingilizce: — O da benim eşyalarım!... dedi. Meğer karı kocanın bir de çocuk- ları varmış. Bu suretle iki bebek yol- cuların «zati eşyasi; arasına girmiş oluyordu. Memurlar bebekleri küçük yolcuya uzattılar. Yolcu &ilenin eşya- sının muayenesi bitmişti. Bavulların üzerine muayene edildiğine dair te beşirle çizgiler çizildi. Hamallar eş- İ yâyılâstik tekerlekli arâbâlarına yül dediler, Karı köca, elindeki bebekleri ile ço- Cukları memnun yola koyuldular, Bu sırada yolcu salonunun kapi sından kalabalık bir artist grupu gir- di. Son derece boyalı 15-20 kadınla, dört beş erkek Beraberlerindeki bavulların ardı arkasi kesilmiyor. İşte gümrük muaye ne memurlarını son derecede yoran birşey daha... Bu zamanlar bar mevsimi olduğu İçin sık sik Avrupadan artist grupla» rı geliyor, Bunların bitip tükenmek bilmiyen eşyasını muayene etmek ha> kiki bir felâkettir. Bu eşyanın içle- rinde neler yok... Büyük bir sandık açtılar. İçinde sadece külâh var, Amma nekadar acayip hülâhlar, Hepsi çeşit çeşit... Başka bir sandık içinde dans için kendilerine lâzım olan mayolar... Bütün bu eşya kalabalığı yetişmi- yormuş gibi artistin biri de berabe- İ rinde iki köpek getirmiş Hariçten böyle canlı hayvan gelin- ce gümrükte hemen baytara haber or, Baylar gelip hayvanı muş» yene ediyor. Eğer bir hasfslığı falan | yoksa ve sahibi de gümrük resmini hemen verirse, seyyah hayvanı bera berinde şehre çıkarabiliyor. Bunlar olmazsa hayvan doğru «Hayvanları himaye; cemiyetine gönderiliyor, Artistlerin köpekleri de Hayvanları himaye cemiyetine gönderildi. Tez- gâhlardan birinin önünde üçüncü mevkide seyahat eden bir bekâr yol- cu var, Yunanistandan geliyor, Güm- rük memurlari eşyasının nö olduğunu sordu. Genç bana elindeki şişe ile, bir gazete kâğıdına sarılı incecik bir paketi gösterdi: — Bir gömleğim, kam!... dedi Bir şişe mastikanın ne kadar oldu- gunu sordular. Çünkü bir kilodan fazla olursa sahibinin gümrük ver- mesi lâzım Bu aralık Galata yolcu salonunda- ki para değiştirmeğe mahsus yapılan vezneler gözüme ilişti. Bu basit gibi görünen iş hakikat çok faydalı... Dört beş ay evveline gelinceye kadar güm» rükte böyle para değiştirmeğe mah- sus yer filân olmadığı için İstanbula gelen seyyahlar, yolcular Türk parası bulamıyorlar, çok sıkıntı çekiyorlardı. Bunun için yolcu salonundak! bu pa- ra değiştirme veznelerini görünce pek memnun oldum. Hikmet Feridun Es bir şişe masti- İnegöl ovası su baskınından kurtarılacak İnegöl (Akşam) — Uludağın muh- telif vadilerinden İnegöl ovasına inen sular zaman zaman taşarak oyanın bir kısmını istilâ ve bir kısım araziyi tahrib eder, çifçilere zarar verirdi, Hükümet bu ciheti nazarı dikkate salarak dere yataklarını temizlemeğe, icab eden yerlerde yeniden kanallar, virajlar yaptırmağa karar vermiştir. Bu maksadla Kocadere muntakasında bir buçuk aydanberi mühendisler yaptıkları tedkikatı bitirerek diğer mıntakalardaki işlerine başlamışlar» dır, İlk tahminlere göre - İnegöl ovala- nnda yapılacak su işlerine 800 bin veya bir mliyon lira kadar bir para sarfedilecektir, Kurbanınızı veya tuta- rını Türk Hava kurumuna veriniz. Biriken paralar (Kızılay ve Çocuk esirge- me) kurumları arasında paylaşılır. Izmir mektupları Izmirde ihracat işi çok hararetlendi İncir kalmamıştır, pamuk fiatleri yükselmektedir. Genubi Amerikaya zeytinyağı gönderildi İzmir kuru mey- , borsa salonun- İzmir İzmir (Akşam) - | va ihracatçılar birliği | da bir toplantı yapmışlardır. | Türkofis müdürü B. Avni Sakman, bu heyeti umumiye toplantısında mü- | şahid sıfatile hazır bulunmuştur zâmanda Almanyada kuru mey lar birliği azas Jerini t ii. Bunda İzm manyaya yapacakları » Po Jeşmiş olan üç purlarile yapıl deki ihracat maları istenmişti tashhüdde bulun- Toplantıda hararetli olmuş, bütün ihracatçıların yalnız Ü aid raporlarla s kiyat ve ihracat yapmaları gibi bir taahhüde girişmeleri prensip .nokta- sından kabul edilmemiştir. Bundan senelerce 1 İzmirdeki ihralatçılar, bazı acentelere bu şekilde taahhüd- lerde bulunmuş, sonra bunun bü; zararlarını görmüşler Zaman İzmir limanına vapur gelmemiş, racatçı, mahsul sevkedemer dan başka bu acentelerin navlun t retlerini arttırdıkları görülmi İzmir ihracatçılarının red kararı, Almanyadaki kuru mey» vacılar birliğine gönderilecektir. Mahsul ihracatı Mevsim iptidasından şimdiye ka- dar İzmir borsasında 65181 ton üzüm Aatılmış, 7 ikinci kânunu 1938 akşa- mma kadar İzmir limanından 67450 ton üzüm ihraç edilmiştir. Yalnız Al mânyaya yapılan üzüm ihracatı 48179 tondur. Son hafta içinde piyasada Izmirde Kı heyelân müzakereler ih- üzüm satişleri âz olmüştur; fakat fi. atler sağlamdır. İncir: Mevsimi iptidasından şimdi- ye kadar börsüda satışı incir miktarı 31000 ton, 7 akşamına kâdar andan incir ihracatı 30605 tondur, yalnız 18130 tonu Almanyaya ibraç edilr ir. Piyasada incir ka tır. Tek tük bulunabilen partiler racatçılar tarabr yükse Bunun ma, alınmaktadır. Pamuk: Son ve İtalyadan pamuk üz siparişler tir. Bu sebe muk f raz dah Akala nevileri vadeli $ z hazır mallar 50.51 kuruştan satılımak- tadır. Borsada bir günde 00-900 ye pamuk satılmaktadır. Mevsim ir tidasından şimdiye kadar limanı gelm ler üzerinden "diş de bulunulmuştur. İzmirde havalar andırıyor azla zamandanberi ( 1 SONA şekilde yazı Bir aydan vam eden yağmur': lar yaz günlerini andırır bir devamâ bâşlamışlır. Bu? bahçesi sahiplerini bü; hava çiçek açmasındı rar soğuklar başlayınca çiçeklerin dö- külmesi yüzünden önümüzdeki yıl meyva istihsalâının fevkalâde tara münhasır kalması çok meld zılçullu'da başladı M2 nji muh Son günlerde havaların iyi gitmesi üzerine heyelân nisbeten azaldı İzmirde Kızılçullu deresinde beyelân sahasi İzmir (Akşam) —. İzmirin Kızıl çulul deresinde her yıl yağmur mev- siminden sonra görülen heyelân, bu defa tekrar başlamıştır. Bir aydan fazla zamandanberi devam eden yüğ- murlardan sonra Kızılçullu deresi- nin Kançeşme mevkiindeki arazi, vıcık vıcık çamur deryası haline gel- | miştir. Balçık olan civar tepelerdeki arazi, bir çamur gölü halinde Kız- | çullu deresine doğru akarak İzmir « Kızılçullu demiryolu hattını tehdide başlamış, her yıl olduğu gibi bu yl da heyelân sahasında yüz- derce işçi çalıştınlarak demiryolu üzerine akan çamur kütlesi kaldıni- | mış ve bunları demiryoluna Zarar | vermiyecek tarzdR dereye akıtmak için kanallar açılmıştır. Yağmurların daha devam etmesi takdirinde heye- | lânın artmasından endişe edilmekte- | dir, Kızılçullu deresinde heyelân umu- midir. Vezirosman ağa içme sulannı İzmire akıtmak için vaktile Vezirköp- rülü Fazıl Ahmed paşa (arafından inşa ettirilmiş olan tarihi su kemer- lerinden bir kısmı, son on yıl içinde heyelânım artması yüzünden yık. miştir. Şimdi belediyenin malı olan bu iki su için belediye tarafından ye- ni tesisat yaptırılmıştır. Bir hafta- danberi havalar iyi gittiğinden heye- lân nisbeten azalmıştır. İZMİR ve mülhakatı için AKŞAM gaze- tesinin tevzi yeri münhasıran İz- mirde İkinci Beyler sokak 52 nu