21 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

21 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

POLİTİKA İngiltere, Ispanya harbinin . : e ee bir ân evvel bitmesini istiyor General Franko; bütün Katalonyayı ve sol hükümetinin merkezi Barse- onu ele geçirerek İberya yarım adasına mutlak surette hâkim olabilmek için yirmi gün evvel başladığı taarruzu hiç gevşetmeksizin ilerletmektedir. Şimdiye kadar bu derece büyük kuvvet ve şiddet ile harp edilmemişti. Sol hükümeti tutan başlıca iki unsur vardır: Biri şimali İspanyanın Atlas Okyanus sahilindeki zengin ocak havzalarındaki maden işçileridir. Diğeri de şimali İspanyanın Akdeniz ailesindeki sanayi mıntakası Kata- lonyadaki fabrika amelesidir. Franko birinci unsurun yaşadığı yerleri 937 senesinde zaptetmişti. 938 senesinde Kafalonyanın etrafındaki yerleri almak ile iktifa etmişti. Bu sene bir hamlede bütün Katalonyayı ele ge- çirmek istiyor. Burasını teşkil eden dört eyaletten İkisini yani Lerida ile Torragonayı şimdiden kâmilen almıştır. Barselon eyaleti şimdi işgal edilmektedir. İs- panyadaki sol hükümet ve.rejimin ciddi olarak mahvolmak tehlikesi kar- şısında bulünması bütün Avrupadaki sol unsurları ve partileri harekete getirmiştir. Bunlar kendi hiikümetlerini Barselona yardım etmeğe zorlu- yorlar. İngilteredeki büyük muhalif parti amele teşkilâtı lideri o Başvekile müracaat ederek Barselona yardım edilmesini islemiş ve bu meseleyi gö- rüşmek Üzere parlâmentonun fevkalâde toplantıya davet ödilmesi için ayak diremiştir. Lâkin Başvekil her iki talebi Kabinede mevzubahs ederek bir karar sıldıktan sonra kati olarak reddetmiştir. İngiliz Başvekil Romada İspanya meselesini kararlaştırmış olduğun- dan ortaya yeni bir şey çıkarmaktan içtinap etmiştir, İngilterenin istedi- ği İspanyadaki dahili harbin biran evvel bitmesi ve memleketin bir idare- nin altına girmesidir, Yaziyete Franko hâkim olduğu takdirde İspanya- nm bütünlüğüne ve istiklâline İtalyanın riayet edeceğine B. Mussolini söz vermiş olduğundan İngiltere hükümetine neticeyi beklemekten başka yapa- cak bir iş kalmamıştır. Barselon hükümetinin inhilâl eden cephelerinden dökülen bütün €€- nebi gönüllüleri memleketin haricine çıkarmağa karar vermiş olması bile İngiltereyi Prankodan ayni şeyi istemeğe vesile teşkil etmiyecektir. Fran- sa hükümeti de ayni fikirdedir. Fakat Fransadaki solların'son bir hamle He hükümeti midahaleye sevketmeleri ihtimali vardır. ” AKŞAM Hayat pahalı!,. Hergün herşeyin değeri artıyor!... Herkesin ağımda bu söz, bu şikâ- yet var. Beş kıta halkı hayat pahalı- lığından müşteki, Bir zat merak etmiş: — Acaba demiş eski Yunanlılarda hayat pahalı mıydı? Kitabı karıştırmış, aramış, taramış, Aristofanle Perikles devrinde Pelopo- nezde kaç para ile geçinildiğini bul muş... O devirlerde insan bedava ya- şıyormuş meğer!... Bir hektolitre un 3 akçe. Bir hektelitre şarap 10 akçe. Yüz sardalye balığı 16 akçe. Bir keklik 2 akçe. En derin sondajlar Bugüne kadar en derin toprak son- dajını Kaliforniyada pettol - arıyan General Petroleum şirketi yaptı. Sut Belerig'de petrol aramak üzere 3.463 metreye kadar kazdılar. - Eski rekor 3.335 metre ile Ketleman Hills kum- panhasında idi. 1931 de is i çalışanlar Alamo petrol ancak 3.226 metreye kadar mişlerdi. Maamafih kaydettiğimiz”son rekor 1936 rekorudur. İki sene zarfında pet- rol a lar 3.463 metreyi geçmiş Ol- maları çok muhtemeldir. küzabil- Gazetecilik Pariste Humber rezaleti diye bü- yük bir dolandırıcılık ve sahtekârlık hadisesi zukur etmişti, O gün dolandırıcılıkla iftiham edi- len müessesenin kasası açılacakdı. Ad- liye gazetecilerin müesseseye girme İrini yasak etti. Muhbirlerden. biri koluna bir çan- ta sıkıştırdı, müessesenin kapısmda bekleyen nöbetçiye: — Ben dedi, maz: Dumore'nin başkâtibiy e e Şişli telefon santralının inşası bitti Şişli telefon santralının inşaatı bit- miştir. Makinelerin pek yakında Av- rupadan gelmesi beklenmektedir. Şiş- li santralının evvelce tahmin edilen zamandan, yani Hazirandan evvel faaliyete geçmesi ihtimal dahilinde- dir Diğer töraftan Kadıköy semtinin telefon ihtiyacı için Kadıköy santra- ının tevsii üzerinde yapılan çalışma- lar da bitmiştir. Bu yaz Kadıköy ve Sayfiyolerinde telefon sıkıntısına rast- lanmıyacağı zannedilmektedir, eili avukat Akçe hesabiyle hayat Lokantaların fiati o zaman da paha- hı imiş. Etin porsiyonu $, sebzenin por." siyonu 5 akçe, Yuvarlak hesap bir sile senede 175 akçe ile geçinebiliyor. Ev kirası sene. de 37 akçe, giyim parasi 60 akçe. Aristofan tiyatrosu sanatkârların- dan biri yazıyor: Bir karı bir koca bir de çoğumuz var, Günde 48 akçe ile gül gibi geçiniyoruz. Hayat pahalılaşmiş... Biz bugün harpten evvel beş kuruşla karın do- yurduğumuzu söyliyerek o zamanki hayatın ucuzluğundan bahsediyoruz. Medeniyet. ihtiyacı, arttırdığı gibi ha- yatı da pahalılaştırıyor. İnsanların da kıymeti arttığı muhakkaktır. Hindlilerin onörü Hindistanın bazı kabilelerine men- sup olanlar da garip bir izzeti nefis var- dir. Bunu bir misal ile anlatalım. Bir İngiliz geçen ay Racabut kabile- sinden birini rehberdiye;alarak ava çıktı, Racabutlar, Brahmanın kuca- gına doğdukları iddlâsındadırlar. Rehber avda köpeklerden birini vak- tlnden evvel koyuverdi, İngiliz kızdı, adama bir tokat attı, Adam kamasını çıkarıp, dedi ki: Bununla sizden intikam almam lâzımdır, fakat ekmeğinizi yediğim için size el kaldıramam'... Ve kamayı kendi kalbine sapladı. Ve azametle içeri girdi, Bütün me- sele kimsenin nazarı dikkatini celbet- meden tahkikatı takib edebilecekti, Fakat sivil komiser atkısını taşıyün bir zat yanına yaklaştı; — Siz kimsiniz? Gazeteci komisere yalan söylemek istemedi: — Ben gazete muhbiriyim bay ko- miser, — Ben de komiser değilim azizim, Figaro gazetesinin muhbiriyim!... Kam Halk radyolarını telefon idaresi getirtecek Halk radyoların İstanbul telefon idaresi getirtecektir."Bu radyolar tak- sitle köylüye dağıtılacaktır. Elekirik olmıyan .mıntakalarda- -bu radyolar pil ile de çalışabilecek “evsafı haiz bulunacaktır. Radyolar İstanbula gelip tevziata başlanırken radyo “programında da geniş tadilât yapılacak, köylü için programda yenilikler “vücuda getiri- lecektir. Radyo programında ziraat propagandasına da geniş yer verile- çektir, Insanların vücudlarında elektrik ölçülüyor, ruhun ne olduğu tesbit ediliyor Cenubi Afrikalı bir doktorla bir İngiliz elektrik mühendisi sene- lerdenberi Londra- da çokgizli tec- rübelerle meşgul olmaktadırlar. İsimlerinin neşredilmesini İstemi- yen bu İki ilim adamı tarafından ya- pılan tecrübelerde takib olunan gaye insanlardaki hayat enerjisini ve Yü- hun esrarengiz kuvvetlerini meyda- na çıkarmaktır. Şimdi bu tecrübeler müsbet bir sahaya girmiş gibi görü- nüyor. Bu iki ilim adamının dayandıkları esas, hayat enerjisindeki esrar ile elektrik enerjisindeki esrarın birbiri- ne benzemesi ihtimalidir. Bunun doğru olup olmadığını anlamak için onlar bir takım tecrübeleri teselsül ettirmişler, bir elektrik pilinin cere- gu, van devrine merbut olan ve bileklerle | göğüste kalbin bulunduğu yere yer- leştirilen madeni kontaktlar ve bun- lar için imal edilen hususi ölçü âlet- lerile evvelâ hayvanların elektrik enerjileri ölçülmüştür. Muhtelif yaş- Jarda bir çok hayvanlar üzerinde yar pılan bu tecrübeler enteresan netice- ler vermiştir. Meselâ bir hayvan ne kadar akıllı ve zeki olursa vücudunun da o nisbette fazla elektrik enerjisile dolu olduğu anlaşılmıştır. Hayvan ölür ölmez bu elektrik enerjisi de © anda kesilmiştir. Vücuda mahsus olan bu enerjinin, çiftleşme zamanları ha riç olmak üzere, aynı halde kaldığı sabit olmuştur. Hayvanlarda yapılan bu tecrübele- rin verdiği ilk neticelerden cesaret alari bu iki ilim adamı aynı tecrübe- leri insanlara da tatbik etmişlerdir, Kayıb eşya Polis müdür! her ayradyo ile sahiplerini arayacak Emniyet üçün- cü şube müdür- lüğü aleldmum ! herkesi alâkadar eden yeni bir ka- rar almıştır. Vakit vakit muhtelif yerlere de, sokakta na- kil vasıtalarında, halk tarafından unutulmuş, düşün rülmüş bir takım eşya bulunmakta ve bunlat emmi- yet müdürlüğüne teslim edilmektedir, Fakat bu krbll eşya ve mümasilini unutmuş veya düşürmüş olan herkes zabıtaya baş vurup da kayıbını ara- mamakta ve «Kim bilir kimin eline geçmiştir» diyerek ümidini kesmek- tedir, Emniyet müdürlüğünde beş sene- denböri bulunarak polise teslim edil- miş birçok para, eşya ve bilhassa ka- dın eşyasi bulunmaktadır. Yekünu yüzlerce kalem tutan bu eşya arasın- da kiymetli kadın kürkleri bile var- dir. Üçüncü şube müdürlüğü, her ayın muayyen bir gününde polisin elinde- ki «bulunmuş eşya» listesini radyo ile ilân ettirecek, bu suretle alâkadar. lar ümidlerini kesmiş bulundukları kayıp eşyalarına kavuşabileceklerdir, Bütün polis merkezlerine verilen bu işine itina edilmesi, bu kabil eşya işine itina edilmemiş, bu kabil eşya. nın derhal emniyet müdürlüğüne gönderilmesi de bildiri iştir. Ç.E. K. Çocuk kütüphaneleri menfaatine Beyoğlunda Fransiz tiyatrosunda M4 ikineikânun 988 salı günü akşamı çok zen- gin programla fevkalâde müsamere verile cektir, Çocuk dansları, çocuk oyunları, müzik, varyete, komedi. bunun zekâ İ jisinin kuvveti 500 volttur. Londrada iki İngiliz âlimi mühim tecrübeler yapıyorlar. Bu tecrübeler herkeste bir elektrik enerjisi mevcud oldu- iddia ediyor evvelâ insanlarda da aynı halin vaki olduğunu ve her yeni doğan çocuğun vücudunda bir elektrik enerjisi ok duğu halde dünyaya geldiğini anla- mışlardır Fakat bundan sonra de vam edilen tecrübeler, insanlarla hay» vanlar arasındaki neticelerin kısmen birbirinden farklı olduğunu göster miştir, İnsanlardaki elektrik enerjisi- nin yaşla beraber arttığı, ancak bu t- zayüdün vücud inkişafile ulâkası ol- mayıp, bir insanın karakleristik evsâr file, yani zekâda ve ruhta gizli duran kuvvetlerin inkişafile alâkadar bu- İunduğu meydana çıkmıştır. O ilim adamlarının ifadesine bakılacak olur- sa insanlardaki vasati elektrik ener- İptidal insanlarda bu kuvvet dahâ az, çok zeki insanlarda ise o nisbette daha fazladır. Delilerde yapılan tecrübe- ler hayret edilecek bir netice vermiş ve onların elektrikle mahmul olmâ- Gikları anlaşılmıştır. Demek ki ölü bir l insanla deli bir insanın enerjisi &8i- fırdır. İlim adamları bir de erkek çocuk- ların az çocuklardan daha fazla elektrik hamulesile dünyaya geldik lerini de tesbit etmişlerdir, Fakat yaş ilerledikçe nisbetin aksine döndüğü meselâ zeki bir kızın vasati erkek enerjisinden fazla bir elektrik hamu- lesine malik olduğu görülmüştür. Bu tecrübe neticeleri takib olunan Iki tramvay Karaköyde yoldan çikan tramvay arabası Fatih - Harbiye hattında işliyen 99 numaralı tramvay saat onda, Ka- raköye inerken köprü üzerinde teker- leğine ârız olan bir sakatlık dolayısi- le yoldan çıkmış ve münakalât bir Sür atten fazla sekteye uğramışlar. Beşiktaş - Fatih hattında seyriüse- fer eden 110 numaralı tramvay araba- si da Akaretler virajında yoldan çık- mış ve yarım saat kadar tramvay 88 ferleri intikaa uğradıktan sonra yo- luna konulabilmiştir, Her iki hâdisede insanca zayiat ol- mamıştır. ; Tramvayla kamyon çarpıştı Şoför Recebin idarösindeki okam- yon, Beşiktaştan Ortaköye hareket et- tiği bir sırada, tramvay deposundan KANSIZLI benizsizlik icin yeğine deva Rani Kel la Ağ ER erk olm SIROP DESCHIENS, PARIS sbetinde çoğaldığı anlaşılmıştır. İki âlim elektrik enerjisi ile zekâ ve ruhun bir şey olduğunu Bu yüzden münakalât bir a gm yi e al gaye hakkında bir fikir edinmeğe kâr fi gelmemekle be- raber esas meseles nin ancak İlk teğ- kik devresini teş- kil etmektedir. Bu esas mesele İse şu sual ile izah olunabilir: «Ölüm anında bu elektrik enerjisi nereye gidiyor?» Bu meselenin halli de şimdi ele alınmıştır. Bundaki tecrübe şartları birinci safhadaki tecrübelerden daha küçüktür. Bundan sonraki tecrübele- rin ölmek üzere olan insanlarda tat. biki kabil olmadığından, daha doğru- sü istenilmediğinden enerjiyi ölçmek için hususi âletler imal olunacaktır. İki ilim adamı ilerdeki tecrübelerine her insanın «aura» denilen şahsi bir muhiti olmasını ve bu muhitin insan vücudlarını ihate etmesini esas tutu- yorlar. Yeni ölçü tecrübeleri hastane © | lerde tatbik olunacaktır. Elektrik enerjisinin ölüm ânında vücudu ter- kettiği ve fakat vücudu ihate eden muhit içinde henüz mevcut olmasi lâzımgeldiği zannediliyor. Bu zan- nın doğru olup olmadığı ve insan vö» cudunu terkeden elektrik enerjisinin. ne gibi tahavvüller geçirdiği ölçü usullerile tedkik edilecektir. Bahsettiğimiz iki ilim adamı, zeki ve ruhun bir olduğu zannedilen vü- cuddaki elektrik enerjisinin - vücud öldükten sonra ne olduğunu fennen tayin edebileceklerini ümid ettikleri söyleniyor. Fakat bu yeni tecrübelerin tamamlanması için aradan bir kap sene daha geçmesi ve bu arada onla rm diğer âlimler tarafından yapdar cak ilmi tenkitleri karşılamaları lâzım gelecektir. yoldan çıktı seg veya an çıkmakta olan vatman Mehmedin İs | daresindeki 249 numaralı tramvaya çarpmış, araba hasara uğradığı gibi camları da kırılmıştır, Tramvay henüz depodan çıkmakta olduğu ve içinde yolcu bulunmadığı için insanca bir zaylat olmamıştır. o İlk tedrisat muallimleri dört senede bir terfi edecekler | | Yeni barem kanununun esaslarına göre şimdiye kadar üç senede terfi eden ilk tedrisat muallimleri dört 88- nede bir terfi edecekler ve yüksek tahsil görmüş muallimler de iki sene yerine üç senede terfi etmek hakkını haiz olacaklardır. j NAAR MADENE RAN AEEE ASENA Nörasteni, zafiyet ve Chlorose