21 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

21 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

a aa Cins atla uyuz eşek YANIAAAONNAAUEEAEANAEEASENAAEESAAEAAN ERASER EEEE TANEN — E, sus artık! — Karnım aç. Yemek zamanı gel di. , Ben de açım amma, görüyorsun ki, sessiz sessiz kişniyorum. Terbiye. liyim ben. Senin gibi bir terbiyesizi 09 diye benim yanınia verdiler?.. — Akrabayız. Uzaktan, çok ütüktan. Her alis de münasebetsiz kimseler bulunur, — Malüm, sen benden daha güzel. sin. sana daha iyi bakiyorlar, — Buna mecburdurlar. Benim ba- bâm general atı idi, Bir kere söylemiştin. — Babamın büyük babasına kah- raman kumandanlarımızdan biri bin. miş... Kahramanlar kahramanı der- lerdi ona. — Babanın büyük babüsına mı? — Yok canım, binene!... Anamın anası da sanatkârmış, at cambazında oynarmış. — Yaman soyun sopun var, — Evet hepsi de yamandı. — Ya sen? -— Ben daha yamanım... Bir zaman» lar geyik avına çıkârdım. Tam yirmi dokuz geyik avladım. — Sen kaşuyorsuri köpekler avlıyor. lar. — Tabii... Sen de geyik avına çık. tun m yoksa? — Belki, — Sen kuyruğunla sinek avlarsın, — Hayır, sinek değil — Öyleyse sen de kahramantıkların. dan dem vur da biraz gönlümü eğlen. direyim. Canım alay etmek istiyor. Ben Afrikada doğdum. O zaman da senin gibi bir atla bir ahırda ya- şardım. — İnsanlar ne yaptıklarını bilmez. Fayda Kovana faydası olmıyan şeyin aris ya faydası olamaz. Hafıza Hafwası olmmyan kafa topsuz tüfek. siz kaleye benzer. Uyanık Uyanık bir kişi, uyuyan bin kişiden kuvvetlidir. — Bir akşam korkunç bir ses duy- duk. Sonra evden feryadlar yükseldi: Aslan! Aslan!.. Kapıları kapayınız.. Aslan yalniz ahırın kapısını açık bul. du, girdi. — Tabil at aslanın üstüne atıldı. — Hayır, tirtir titriyor, imdad diye, can kurtaran yok mu diye kişniyordu. — Tuhaf şey! Sen ne yaptın! — Ben bir köşeye çekildim, başımı duvara dayadım. — Tehlikeyi gözün görmesin diye... Seni korkak tabansız seni! — Dinle, Aslan yaklaştı, beni yut- mak için saldırdı. Ben tam o sirada kuvvetli bir çifte savurdum, Aslanın dişleri kırıldı ve homurdana homur- dana kaçıp gitti. — Alferin... (Biraz sonra) Eşek dos- tum buralarda aslan bulunmaz değil mi? — Bulunmaz. — Olsun, sen yanımdan ayrılma!,, Karilerimize Bilmevcelerinizi temiz kâğıda, te- miz yazınız. İmzalarınız okunaklı olsun, Soyadı yazmıyanlar hediye alamazlar. yı Her insan büyük insan olamaz am. roa, her insan iyi insan olabilir. uh 7 YEM GE YA NR Haftanın Sineması Sellüloid nedir, nerden çıkr ? Bellelülcid 1859 da keşfedildi. Sanayide kullanılan bu madde nitrosellü- lozla kâfuru halitasıdır. Nitrosellüloz odun ve pamuk curufundan yapılır. Odun nesci yoğurulup bir mscun haline konur, Bu macuna asid sülfürik ile asid nitrik katılır, nitrosellüloz olur. Bu madde ile sellüloz, dumansız barut, dinamit yapılır. Kâfuru da Japonyada kâfuru ağacı yağından veya tereben» tinden istihsal edilir. Nitro sellüloza iyice yıkayıp & İyice karıştırırlar, leri tarak, tabaka yapılırdı. Bu madde çabuk tutuş ie edilen asetgi sellülozdi ile el Parça parça ay ve sair oyuncak) iyor. ıp fırına verirler, Sellülozla fil dişi taklid. 'apılır. İlk sinema filimleri selülozdan imdi ise sellülozla, asid asetik mahldlü Bilinen ve bilinmeyen şeyler Tilki 'Tilki uzun kuyruklu, çok koşan kur- naz hayvandır, Ancak avcı köpekle- rinden ve köpeklerden kendini kolay saklıyamaz, çünkü koştuğu zaman ©t- rafa bir koku yayar ve bukoku on metre ötelerden duyulur, Hem eğlenin, hem öğrenin Ağır izünün en ağır giden mahlü. umbağadır sanmayınıs. Yer- yüzünün en yavaş yol alan mahlüku sümüklüböcektir. Sümüklüböceğin sürat rekoru ne dir bilir misiniz? Saniyede bir buçuk milimetre yol alır. Mikrob Ortalık süprüldüğü zaman tozların ortasında durmayınız. Kalkan toz 20 a 1 SA a. Bir odadan çıkan tozlarda bir mil yar mikrop vardır. SE UNUNDAN SASA, İlm 57. TN Ni Taş Siz bukalemun gibi renk değiştiren bir taş olduğunu biliyor mıydınız? Böyle bir taş vardır, İskenderiyede bu- Tunan bu taş sabah başka akşam baş- e kadır. Sabahları göze pembe görünür, &kşamları renk değiştirir, koyu kırmı, zi olur, Morina Denizlerin en çok yavru çıkaran bü» lığı Morina balığıdır. Hesabına şüşa caksınız, Bir Morina balığı senede 9 ilâ 25 milyon yumurta döker, 00909000081880080 A 00090 AAA AAA Yana ikincikânun — Bilmecesi Hangi içkinin son harfini atıp sağdan-sola okursanız kışın yağan olur?.. Bört harfli bir kelime bulunuz. Soldan sağa okursanız boynunuza takarsınız, sağdan 8ola okursanız Denizban. ka geçen bir vapur idaresi olur. Balık Balıkların çoğu balık yiyerek karın. Jarını doyururlar, fakat bu balıklar. dan başka balıklar vardır ki, insan yerler. Gıdaları insan etidir, Cenubi Amerika sularında yaşıyan öyle balık- lar vardır Ki, bir dakikada bir insanı yutuverirler. Bu balık başka balık, Güneş Belki unutşmuşsunuzdur diye yazı yoruz. Halbuki bu malümatı unutma, mak dalma hatırda tutmak lâzımdır. Güneş küremizden 1,300,007 kere daha büyüktür. Adres..... 3 harfli insan cildi ile 2 harfli yamanın sonuna bir harf koyunuz. Yağ, petrol gibi şeylere kap yapılan üstü kalaylı ince bir demir safha olsun. Bilmecemizi doğru halledenlerdenBirinciye: 10 lira. İkinciye: 5 lira, Üçüncüye: Güzel bir dolma kalemli kurşun kalem. Ayrıca yetmiş yedi karlimize de muhtelif hediyeler verilecektir. -— > ma Karolin adalarında çok rağbet gö- ren bir oyun vardır. Oyuncular tek ayak üstü dururlar ve biribirlerinin muvazenesini bozmağa çalışırlar. İki | ayağı yere değen oyundan çekilir, Buz Denizlerde yüzen dağ gibi buz par. çaları gündüzleri üç dört kilometre öteden görünür hattâ ortalık sisli ol. sa bile, Fakat mehtaplı aydınlık gece- lerde ancak dört yüz metre uzaktan görülür. Deniz ve Kara Tuzu ....i..a0aN 00. 0NAAADNAENANIN. Deniz tuzu, Sodyom Klorürü deniz- den çıkar, Memlâhalarda güneşle su tabahhur eder geriye tuz kalır. Kara tuzu da, bir zamanlar deniz olup sonradan kuruyan arazide bulu- nur, Deniz tuzu ile kara tuzu arasında hiç bir fark yoktur. Hemen hemen ay- ni maddelerden terekküp ederler, Ka- ra tuzu topraktan çıkarıldığı zaman saftır, Hemen kullanılır. Bazı yerlerde kara tuzu toprağa ka- rışıktır. Temizlemek için bu sahaları sicak su İle yıkayıp sodyom klorürü eritilir, sonra tabahhur ettirerek kris. talize tuz elde ederler, Umumi surette kullanılan büyük taneli tuz deniz tuzudur. İnce sofra tuzu İse gerek kara ge- rek deniz tuzunun temizlenmişidir. Yeryüzünde tuz çok boldur. Öyle memlâhalar vardır ki, senede 1,400.000 ton tuz verir, İnsanlar yaşamak için yalniz top- rakta nebat yetiştirmekle kalmadılar, EAABUABABOAIAUAAAAADA SA SAAAAAANESAA DAK UEN ERA Toprağı kaza kaza elmastan kömüre kadar, her nevi maden istihsal ettiler. Toprak yeryüzünün en zengin hazi- nesidir.