19 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

19 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

19 Şubat 1939 AKŞAMDAN AKŞAMA Pek makbul bir vatandaş tipi Nobel, sulhu severmiş; edebiyata Severmiş; fenni severmiş... Bunlara dair en iyi eserleri meydana getire ©eklere mükâfat verilmek üzere bir Servet bırakıış.. Faizinden ikrami- Yeler veriliyor. Bana deseler ki: — İşte sana muazzam bir serma ye... Ailenin ve kendinin istikbalini temin ediyorum... Muharrirlikten ye- | tiştiğinden, diyelim ki. meslektaşla- rın için bazı bayırperverane tedbir. teşkil ettin.. o Makalelerinde oküyo- Tuz: Balıkçılığı seviyor, bir klüp yas Pılmasını sağlık veriyorsun; bunu da belki kendi paranla tesis eder, İstan- bul şehrine hediye bırakırsın... Bune lar, hep aile, meslek ve amatörlük çerçevesine sığıveren dar şeyler... Da- ha geniş, bütün milletin için ne ya- Parsın?... İlk nazarda garip gelecek €melim var; Bir sene zarfında yeni bir teşebbü- , Se girişerek bunu milli hayatımıza Sokanlara Nobelvari müikâfatlar ver- Mek üzere ikramiye faslı ayırırdım... Teliflere ayrı, tercümelere ayrı... şöyle bir Sakın «telif» ve «tercüme» dedim diye, edebiyat, sanat mükâfatları te *İS edeceğimi sanmayın... Bilâkis, pek Alelâde şeylerden bahsedeceğim... İşte misaller: Bundan bir sene kadar evvel, Aka- Şündüz, mahallebici dükkânlarının son yıllar içinde aldıkları şekil üze- Tine dikkati celbediyordu: cİşi ayni *amanda tavukçuluğa, pilâvcılığa, Böylesinin Avrupada emsali yok. Bu, etetifs faslından bir ikramiye ala- bilir... (Sarı boya karıştırıp tavukları Semiz göstermemek şartile!) Gelelim «tercümes sine: Ayaküstü yemek yenen bübik lo- kuntalar, Byoğlunda birer ikişer tü- Yemeğe başladı... Amma, benzerleri Barbde yarım asırdanberi var.. Öy- bizdekiler «tercüme» de değil, belki şeraitimize göre adaptasyon... Böyle bir yeniliği memlekete ilk önce — Deli misin?... Onlar ticaretlerini tutturuncu zaten kazançlarını bulu- Yorlar... Hem niçin ille bunları ehem- Miyetli görüyorsun? Nobel'in mükâfatını alanlar da şa- Eminönünde yeni istimlâkler yapılıyor Bir buçuk aya kadar istimlâk edilen bütün binalar yıktırılacak Yıktırılmakta olan Eminönü Hani- nın arkasındaki Lâtif Hanıma Beledi- ye 27 bin lira istimlâk bedeli koymuş- tu. Fakat mal sahibi bu paraya ras olmadığından Belediye istimlâk be deline yüzde yirmi ilâvesile binayı istimlâk etmeğe karar vermiştir. Pa- ra bugünlerde bankaya yatırıldıktan sonra muamelesi tamamlanacak, bun- dan sonra bina yıktırılmak üzere mü- nakasaya konacaktır. Kınlay cemiyetinin Eminönü şu- besinin bulunduğu bina da yıktırıl- mak üzere ihale edilmiştir. Eminönü Hanı arkasında bulunan diğer bina- ların yıktırılması pazartesi günü bir müteahhide ihale edilecektir. Mehmed Kâzım eczanesi ile yanın- daki binalar hakkında da mahkeme istimlik kararı vermiştir. Bunların parası Nafla Vekâletinden istenmiş- tir. Bunların paraları geldikten son- ra bunlar da yıktırılmak üzere bir müteahhide verilecektir. Bu suretle Eminönü istimlâk sahasının bir nu- maralı haritasına dahil olan emlâkin istimlâk muameleleri bu suretle son salhaya girmiştir. Bütün binalar ni- hayet bir buçuk aya kadar tamamile yıktırılmış ve yerlerinin tanzimine başlanmış olacaktır. Vilâyet işleri için Vali inde bir içti Vali B. Lütfi Kırdar, yarın saat 105 da bütün vilâyet müdürlerini, rü- esazını bir toplantıya çağırmıştır. Bu toplantıda vilâyete nd bölün işler | Şehir plânı B. Prostun mukavele müddeti bir müddet daha uzatılacak Şehircilik mütehassısı B. Prost ni- san başında Paristen şehrimize gele- cektir. Mülehaasıs, o zaman Nafia Vekâletinin (İstanbul (ve Beyoğlu nâzım plânları etrafındaki itirazlar rına karşı hazırladığı cevabi Beledi- ye Reisliği makamına bildirecektir. Şehrin yangın yerlerindeki yollardan bir kısmı B. Prost plânına göre viya- düklü yani köprülü olacaktı. Fukat Nafia Vekâleti viyadüklü yollardan bir kısmına itiraz ettiğin den Vekâletin itirazları B. Prosta bil- dirilmişti, Şimdi mütehassıs bunla rın cevabını Pariste hazırlamakla Mieşguldür. Bundan başka şehir meclisinin ev- velki günkü toplantısında kabul et- tiği yapı ve yollar kanununun tat bikine dair talimatname de mütehas- sısın nâzım plânına göre hazırlıya- cağı tatbikat plânı Nafin Vekâletin- den tasdik edilineiye kadar muteber yapılacak İNE ai binaların ve adedini mahallen tesbit edeceğine gö- re bu İzahnameye lüzum görülmiye- cektir, Diğer taraftan mütehassısın çalış ma milddetine sid mukavele müdde. Falcı kıpti kadın Emine isminde bir kıpti kadıni, Lângada bir apartıman inşaatında ça. Uuşan birisine bakla İle fal bakarken polis tarafından cürmü meşhud ha. linde yakalanmış, mahkemeye veril. mişti: aanesassnas 200880 EAINE SESE BANANA SAAB lüzumlu saydığım vatandaş tipi ola- rak, ahayatımıza yeni unsur getire- ceklemi seçiyorum... Teşvik edici uhayyı oda onlara tah- y > » Nüj N | iki yüz bin lira konmuştur. Karilerimizin mektupları Otobüs şoförü ve sigara Tramvay vatmanlarının iş gör- dükleH sırada sigâra içmeleri ya- saktır; tramvay yolcularına ara- Diyorlar ki: Şoför sazilerce ça- lışır, tiryakidir, onu sigarasından mahrum edemeyiz. Peki amma vatman saatlerce çalışmıyor mu? Valmandan tir- yaki olmaz mu?.. Üstelik: Vatmanın dumanı açi ğa savrulur, şoförünki ise, atobü- sün içine doluyo. Vilâyet ve Belediye bütçesi hazırlanıyor Bu sene İstanbul Maarif bütçesi 2 milyon liraya çıkıyor 939 vilâyet ve belediye bütçelerine csas teşkil etmek üzere alâkadar şu- be müdürlerine gördükleri ihtiyaca göre serbestçe tekliflerde bulunmak için salâhiyet verilmişti, Bu salâhiyet üzerine her şube tekliflerini hazırla- mıştır. Teklifler muhasebe müdürlü- ğünde tedkik edilmektedir. Bundan Sonra valinin reisliği altında yapıla- cak bir içtimada bütçenin esasları tesbit edilecek ve bunlar daimi encü- mende müzakere olunacaktır. Vilâyet maarif bütçesi, maarif mü- dürlüğü tarafından hazırlanmıştır. Bu günlerde vilâyet makamına -veri- lecektir, Yeni sene maarif bütçesine göre mevcut kadroya yirmi muallim üâve edilmiş ve bunlar için tahsisat Ayrılmıştır. Bundan sonra görülen ihtiyaca göre vilâyette yeniden yapı- lacak ilkmektep binaları için bütçeye Geçen Seneki bütçede çocuk kampları için Altı bin, çocuk bahçeleri için de beş bin lira tahsisat mevcuttu. Bu seneki bütçede bu da ipka edilmiştir. Ancak vali B. Lütfü Kırdar, bu sene şehirde yeniden bir çocuk bahçesi açmağa karar verdiğinden bu tahsisala mü- him miktarda ilâveler yapacaktır. Bu suretle İstanbul maarif bütçe- si bu sene Iki mliyon liraya çıkmış- tır ki görülen ihtiyaca göre maarif bülçesi her sene bir miktar daha ar- tarılmıştır. Buna sebep, ilk tahsil ça- ğinde bulunan çocukların çoğalması ve bu nisbetle yeni mektepler açmak mecburiyeti hasıl olmasıdır. Vilâyet idare heyetlerinin selâhiyetleri Vilâyet idare heyetleri, memuriyet leri Yüksek tasdike iktiran etmemiş olan memurlar hakkında yapılan tahkikattan sonra lüzum ve meni muhakeme kararı vermek salâhiye- tini haizdirler, Fakat vilâyetler ida- resi kanununda idare şube reisleri arasında diğer bazı memürlar zikre- dilmediği için vilâyet idare heyetleri verilecek kararda tereddüd ediyor- lardı. Vekâletten gelen bir emre gö- Te kaza hususi muhasebe memurla- rile inhisarlar ve emsali memurlar hakkında da birinci derecede karar ittihaz etmek salâhiyetinin kaza ida. re heyetlerine aid olduğu bildirilmiş- tir. Motör çarptı Rize limanına mensub Haydar re- isin idaresindeki 17 tonluk «Karade- niz» motörü Galata köprüsünün Ha- Uç tarafından Galata cihetine geçer- ken isimsiz bir motörün sadmesine ruz kalmış, hasara uğramıştır, Ka- za etrafında tahkikat yapılmaktadır, Yangın başlangıçları Dün. Şehzadebaşında kebabçı Sab- rinin, Mercanda tütüncü Hayrinin, Balatta kâğıdçı Saldin dükkânların da birer yangın başlangıcı olmuş, der- Tehdit iddiası sabit olmadı Bu iddia ile mahkemeye verilen Lütfi hakkında dün beraet kararı verildi Vergi kaçakçılığı yaptıklarını def- terdarlığu ihbar edeceğini söyliyerek Orozdibak müessesesini tehdid etmek suretile 1250 lira aldığı iddin edilen ve bu suçtan mahkemeye verilen Lüt- finin muhakemesine dün asliye dör- düncü ceza mahkemesinde bakılmış- tır. Bu celsede maznunun vekili müdafaasını yaparak Lütfinin tehdid. le para aldığı sabit olamadığı cihetle beraetine karar verilmesini ve malh- keme ceza vermek cihetine gittiği tak- dirde müekkilinin sabıkasız olması gözönünde tutularak cezasının tecili. ni istedi, Mahkeme kısa bir müzakereden sonra, gerek tahkikat evrakı ve ge- rekss dinlenin şahidierin ifadelerile maznun Lütfinin Orozdibak müesse- sesinden tehdidle para aldığı sabit gö- rülemediğinden kendisinin ekseriyet. le beraetine ve başka bir süçlan mev- | kuf değilse derhal serbest bırakılma- sına karar verdi, Arab Muradın muhakemesi yakında başlıyor Bir müddet evvel Okmeydanında İhsan adında bir genci, taşla kafasını ezmek suretile öldürmekten maz- nun Arab Murad hakkındaki tahki- kat ikmal edilerek evrak ağırceza mahkemesine verilmiştir. Arab Mura- dın ağırcezada muhakemesine mar. Belediye inşaat şubesi müdi Belediye fen heyeti tedkik şubesi müdürü B. Arif Hikmet inşaat şube- si müdürlüğüne tayin edilmiştir. Ted- kik şubesi müdürlüğüne de bugün- lerde yeni bir müdür tavin edilecek- tir, 7 darp vakası Son ay zarfında yaralama vakaları hayli azaldı Son ay zarfında yaralama vakala- rı bir hayli azalmıştır. Tesbit olunan polis vakalarına nazaran muhtelif şahislar arasındaki kavgalar, nihayet döğüş mahiyetinde kalmaktadır. Son yirmi dört saat zarfında yedi döğüş hâdisesi olmuştur. 1 — Osman ve İhsan isimlerinde i- ki kişi dün köprü üzerinde kavga et- mişler, birbirlerini adam akılı döv. düklerinden opolisşe (yakalanarak mâhkemeye verilmişlerdir. 2 — Beşiktaşta oturan bayan Enver ile kızı Zahide, kiracıları Hüsniye ve kızı Server ile kavga etmişler, biribir- lerini dövmüşlerdir. 3 — Unkapanında Zeyrekte sucu Ramazan ile bakkal Ziver bir hesab meselesinden kavga etmişlerdir. Ra. mazan Ziveri döymüştür. 4 — Lâlelide Avni isminde biri, Ce- mal ve kardeşi Hayri ile kavga etmiş, her ikisini de dövrüştür, 5 — Galatada oturan Sara ismin- de bir musevi kadını polise müracaat ederek dostu Said tarafından dövül- düğünü iddia etmiştir. 6 — Çubukluda oturan Bahar is- minde bir kadın komşusu Tahir ile Oğlu on iki yaşında Hayri tarafından günü beyan ederek polise müracaat etmiştir. Zabıta, suçluları yakalamış,» mah- kemeye vermiştir. Otomobil çarptı Şişhanede yolun bir tarafından di- ğer tarafına geçmekte olan Şevket is- minde bir genç, Ani olarak bir otomo- bil sadmesile yere yuvarlanmış ve ya- ralanmıştır. Şevket, kazayi yapan otomobilin numarasının 18600 oldu- ğunu tesbit etmiş, fakat şoför vâka- yi müteakib kaçmıştır. Polis, şoförü ila Müş yeni Sahife 3 saa İSTANBUL HAYATI Külâh ve kafes işi! "Tepeden tırnağa kadar herşeyi yep- yeni idi, Henüz mağazanın askı bu- ruşukları üzerinde sıritan pardesü sünü. kordelâsının İlinti iplikleri sö- külmemiş şapkasını, bileğinden flat markası sarkan eldivenlerini çıkardı, yeni.pantalonunun dizlerini itina ile çekerek iskemleye yaklaşırken masa başında oturan arkadaşı sordu: — Maşallah bayım. Yine yenilen- mişsin. Piyangodan ikramiye çıka galiba! Öteki, birdenbire oturmaktan vaz- geçerek yeni elbisesini arkadaşına daha iyi göstermek ister gibi iskar. pinlerini gicırdata gıcırdata bir adım geriye çekildi ve şahadet parmağını dudaklarına yaklaştırıp mırıldandı: — Sussss.. Buna, külâh ve ka- fes işi derler. er babayiğitin bece- receği şey değildir. Oturur oturmaz mağrur bir eda Me koynundan çıkardığı oyeni port föyünü açtı, içindeki yeni bir on lira- lığı arkadaşına gösterdi: — Para da var ha.. İstersen bu akşam şöyle bir eğlenti yaparız. — Peki amma, iki gin evvel para- sıulıktan şikâyet ediyordun. Bunlar nereden çıktı? Gözucile etrafa kabındıklan sonra arkadaşına biraz daha sokuldu, an- latmaya başladı: — Demin de söyledim ya! Buna külâh vekafes işi derler. Bu veresiye alışveriş devrinde biraz külâh giydir- kıymeti yoktu amm, arada ahbaplık olduğu için adamcağız sözümü kır. madı, Şimdi bu borcu ödemezsen benden birşey istemeğe hakkı yok ya! İşte bu da külüh tarafı. Duuwur.. Dahası var. Bir kaç gün sonra para tükenince şapkamı satarım. Nasil ol- sa başı açık gezmek moda. Daha son- ra da pardesü satılır. Elbisem spor biçimi olduğu için ceketle de gezile bilir, Ondan sonrasına da Allah ke- rimdir. Hayretle yüzüne bakan arkadaşını gözücile süzerek bir kahkaha attı. Cemal Refik dsnenssnassasesonpo0n0oğaniivunp, İki kişi hırsızlık suçile mahkemeye verildi İbrahim ve Corci adlarında iki kişi Beyoğlunda muhtelif apartımanlar. dan hırsızlık yapmak suçundan yaka- lanarak mevkufen muhakemelerine başlanmıştar, Tahkikat evrakına nazaran bunlar Nişantaşında ve Kurtuluşta üç apar- tımanı soymuşlardır. Maznunlardan İbrahim suçu tama- mile inkâr dderek kendisinde bulu- nan eşyayi çarşı içinde bir satıcıdan satın aldığını ve bunların çalınmış mal olduğunu da bilmediğini söylemiş» tir. Diğer maznun Corci de: açıldığı zaman çok hararetli satışla- ra sahne olmuştu. 32,000,000 kiloyu bulan Fekoltenin 25,000,000 kilasun- dan fazlası satılmıştır. Fakat bun- dan sonraki satışlar çok Ağırlaşmış- tır, Karadeniz munfakasınin bir kıs munda piyasa açılmıştır, Flatler çok yüksektir. Dizi dengi 12 liradır, Mar- mara mıntâkâsında bu sene rekolte 800,000 kilo tahmin olunuyor, Piya henüz açılmamıştır, © $