19 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

19 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

AEŞAM Kanun Bilcileri GE Gemi diye sabih, seyyar ve kabi- liyeti seferiyesi olan cisimlere der- ler. Bu üç vasıftan biri olmazsa o cisim hukukan gemi değildir. Me- selâ, bir duba sabihtir amma sey- yar değildir, yahud, limana çekilip içerisi gazino yapılmış bir gemi sa- bihtir seyyardır amma seferi kabi- liyeti yoktur, makineleri işlemez; işte bu da hukukan gemi sayılmaz. Geminin hukuki hüviyeti insa- nınkine çok benzer. Bir insanın nâ- sıl bir ismi, bir ikametgâhı, bir ta- biiyeli varsa geminin de bir ismi, bir ikametgâh, bir tabiiyeti vardır. Hattâ İsterseniz gemiyi bir nokta- dan daha insanlara benzetebiliriz İnsanların hayatı nasıl müca- delelerden ibaret ise gemilerin de hayatı mücadelelerle doludur, Geminin ismi sicilde mukayyet adıdır. Gemi adının değiştirilebil. mesi Başvekilin iznine bağlıdır. Geminin tabiiyeti bayrakla taay- yün eder. Türk bayrağını çekmek | haklı tasdikname ile ispat olunur. Mi Bir geminin tamamı veya bir kısmı ecnebiye geçerse o gemi Türk tabi- iyetini kaybeder; zira yalnız 'Türk vatandaşlarının malı olan gemi Türk gemisidir. Geminin ikametgâhı bağlama li- manıdır. Geminin yola çıkmak için kalktığı limana geminin bağlama limanı derler. Bağlama limanı de Eiştirilirse sicil dairesi yeni kaydın yapılması için sicil kaydını ve tas- tikname suretini yeni Iman sicil dairesine yollar. Gayrisafi hacmı istiabisi elli met- Te mik'abını geçmiyen gemiler sicil. le kaydedilmeksizin ve gemi tasdik- namesi olmaksızın da Türk bayra- ğını çekebilirler. Filikalar geminin takımından sa- yılir. Kaptan, gemi zabitleri, tayfa- lar, ve gemide çalışan diğer bütün ar gemi adamlarıdır. Avukat Emcet Ağış B. Hasan Hayri Baro reisliğinden istifa etti 637 âza mevcudü bulunan İstanbul unun, yeni avukati kanunu cibince 13 kişilik bir haysiyet di- vanı seçmesi lâzımgeldiği cihetle dün baro âzası öğleden sonra âğır ceza nahkemesi salonunda içtima etmiş” Toplantıya 150 yi mütecaviz avukat iştirak etmiş, bu vaziyet kar- şısında ekseriyet teşkil edilememişse de geçen hafta yine bu yüzden top- İantı , talik dildiğinden nizamname mucibince bu defa ekseriyete bakıl- madan müzakere açılmıştır. Toplan- tıyı baro reisi B. Hasan Hayri açarak aşağıdaki sözleri söylemiş. ve gazete lerde çıkan bazı şaylalar dolayısile baro miştir. B. Hasan Hayrinin sözleri — Sayın arkadaşlar! Sizleri böyle toplu bir halde bulduğumdan dolayı çok müteşekkirim. Bugünkü gazete- lerde Denizbanktan altı bin küsür I- ra ücret aldığıma dair bazi yanlar intişar etti, Bu hadiseden size kisaca bahsetmek isterim: Denizbank aley- hine sekiz sigorta kumpanyası tara- fından açılmış ve mecmuu 120 küsür bin liraya baliğ sekiz dava ile yine mecmuu seksen küsür bin liraya ba- iğ olan zarar ve ziyan ve müsademe davası olarak beş dava için benimle evvelâ istişarede da daimi istişaresini ve mahkemede müdafaasını teklif ettiler. Hiç bir mahzur görmediğim için kabul ettim ve İki yüz küsür bin liralık dava için 12 bin lira ücret tekarrür etti, muka- | vele yaptım ve yari ücreti aldım, Da- valar derdesti ruyettir. Hukuk mü- şavirliği teşkilâtı olan resmi müesse- selerin ve devlet dairelerinin hariçten avukata iş vermeleri mevzuatla aykı- rı değildir. Böyle daire ve müessesat- tan iş alan avukatların birincisi ben olmadığım gibi sonuncusu olmağı da temenni etmem. Bu işi ben avukat Hasan Hayri olârak aldım. Bunu da otuz-küsür -senelik avuket sıfatile hakettim sanırım. Baro reisliği kür süsünü işgal edecek adamın bütün hayatında dürüst ve her türlü şaibe- den beri olması ve hakkında ufacık bir dedikodu - bulunmaması şart ol- duğu kanaatini taşıyan bir arkada- şınızım. Aslı olsün Olmasın, mesleki bir hata teşkil etsin etmesin böyle bir dedikodu üzerine hâlâ baro reis- liğinizi muhafaza etmek istemiyorum. Sizlere geniş bir tahkik ve takdir hak- ki verebilmek ve içinizde ufacık bir şüphe ve tereddüde mahal bırakma- mak için reisliğinizden istifa ediyo- rum, Celsenizi açmak ve ru ze devam etmeyi de reis v Tekıyorum. Reisin İstifası arasında bir reyan ettikten veya reddi işinin diğer bi iiğinden istifa ettiğini bildir- | bulundular, Sonra | | Amerikada tek kumandanlık! Akşam saat yedi buçuğa kadar devam | eden intihab netici de ancak hay- siyet divanının yedi âzası seçilebil. | miştir. Bu âzalıklara B. Sadeddin Fe- | rid, B. Halil Hilmi, B. Kenan Ömer, | B. Sıdık Sami, B. Hasan Ferid, B. Celâl ve B, Necati intihab edil, İ dir, Diğer altı Aza müsavi rey aldık- | ları cihetle seçim tamamlanan | tar, İ Önümüzdeki cumartesi günü baro ar toplanarak - altı,divanı âzasının. intihabını yapa caklardır. Ziyafet B. Hasan Hayri, hâkimler ve müd- | delumumilerle avukatlar arasındaki mesleki tesanüd ve rabıtayı kuvvet- lendirmek maksadile hasbihalde bu- lunmak üzere önümüzdeki cuma gü- nü akşamı Tokatlıyan salonlarında İstanbul adiiyecilerine bir çay ziya- | feti verecektir. | Kelkitin Kurtuluşu Yirminci yıl dönümü dün parlak surette kutlandı Belkit 18 (A.A.) — Kelkit kurtulu- şunun 20 inci yıldönümü dün parlak bir surette kutlanmıştır. Kurtuluş bay- ramma, Gümüşhane valisi ile vilâyet erkânı ve civar kaza ve köylerden ge- len binlerce halk iştirak etmiştir. Me- rasime İstiklâl marşile başlanmişlır. Hatipler tarafından bu mutlu günün mânasını $ebarüz ettiren nutuklar ve- | rilmiş, bu vesile ile milli Şef ve büyük- lerimiz hürmet ve saygı İle anılmıştır. Törene milli kıyafetlerile iştirak eden halk tarafından milli oyunlar oynan- miş, üç yüz atlının iştirakile de bir cirit oyunu tertib edilmiştir. Gece halka bir temsil verilmiş, mil- li Şefe ve büyüklerimize bağlılık ve tazim telgrafları çekilmiştir. | için bir teklif Vaşington 18 (A.A.) — Utahın de- mokrat Âyanından King, dün kara, deniz ve hava dairelerinin bir tek ku- mandanlık altında toplanması için kongreye bir teklifte bulunmuştur, King, bu üç dairenin muhtelif 4- mirlere bağlı bulunması yüzünden son zamanlarda bir çok karışıklıklar çıktığını söylemiştir. Fransa Cibutiyi takviye ediyor Paris 18 (A.A.) — Petit Journalin Marsilyadan bildirdiğine göre, Uzak Şark postasını yapan Chenonceâux vapuruna dün Cibuli üssünün takvi- | Ağaç kavunu yesine tahsis edilen malzemeye neza- Bayan Rooseveltin siyasi beyanatı Bir İtalyan gazetesi kendisi- ni harbcilikle itham ediyor Roma 18 (A A.) — Gayda, Giorma- le d'italia gazetesinde intişar eden bir makalesine bayan Rooseveltin yaptı- ğı son beyanatı mevzu ittihaz etmiş- tir. Makalede bayan Rooseveltin, to- taliter milletler mutaarrız politika- larına devam ettikleri takdirde bir harbin muhtemel olduğunu ve bu harbe, neticeyi tayin için, Amerika- nın iştiraki zaruri olacağını söylemiş bulunduğu zikredildikten sonra, ba- yan Rooseveltin bü beyanatla harp partilerinin büyük barut depolarının etrafına yeni bir fiti) ilâve etmiş oldu- ğunu bildirmektedir, Gayda diyor Müsaâdemeyi imkânsız bale köya- İ cak olan şey, büyük milletlerin «Fa- kir ve tehdit altındaki milletler; in haklı istekleri karşısındaki itilâfgiriz- ikleri olacaktır. 8/2/939 Cumartesi günü İstanbul Halinde toptan satılan yaş meyva ve sebze fiatleri: En aşağı Er.8. Kilo 33 Kereviz kök » Yaprak 8El| 24 a a Kırmızı turp Bayır turpa soğan ss ü Gümüşhane Jnebolu » Liz » İngiliz - Taraklı Armud İnebolu Kestane Muz (yerli) » (Ecnebi) Balçık hurması 100 Adet 6 Ko 4 4 Balkabağı Kestane kabağı » Yerli mon 100 Adet 200 — Ecnebi limon 100 » 0 Portakal Dörtyel 36 Paket 250 — , rs , Lu 20 — ” 100 180 , 150 180 Alanya © 20 we 250 20 210 - 220 160 » 0 ze “ » s0 > 100 Fenike 96. , 160 , 200 » Mersin Yüfası 96 » 1 » 160 » 200 “...uuuvuuluuuuuu MELEK sinemasında Ankara Borsası 18/2/939 Esham ve Tahvilât Türk borcu 1 peşin Türk borcu 11 peşin Ergani Sıvas - Errurum T 19— Sıvas - Erzurum Ti 19.125 PARA ve ÇEKLER (Kapanış flatleri) Londra 1 Sterlin 5.93 New-York 100 Dolar 1265175 Paris 100 Frank 335 Milâno 100 Liret 8.6575 Cenevre 100 İsviçre Fr. 207195 Amsterdam 160 Florin 1.82 Berlin 100 Rayhşmarı — 50.7825 Brüksel 100 Belga 21320 Atina 100 Drahmi 1.0825 Bofya 100 Leva 156 Prag 100 Çekoslovak Kr. 4.3375 Madrid 100 Pezeta Varşova 100 Zioti Budapeşte 100 Pengo Bükreş 100 Ley Belgrad 100 Dinar 100 Yen 100 İsveç Kr. 100 Ruble 10325 19335 1975 308375 Moskova 23.8925 Yüksek iktisad mezunları cemiyeti içtimaı Yüksek iktisad ve ticaret mektebi mezunları cemiyetinin heyeti umumi. ye toplantısı dün ekseriyet olmadı- ğından 4 mart cumartesi gününe ta- dik edilmiştir. Köpek isteniyor Pekinua ve Foksteriye cinslerinden gayet iyi cins 2 erkek yavru köpek isteniyor. Akşam ilân memurlu- guna müracaat, Telefon: 20681. * 19 Şubat 1939 Anna Karenin piyesi Bu salı başlıyor Rus edibi Tolstoy'un meşhur romanından nakledilen bu hari- külâde heyecanlı ve güzel piyes, (Vâ - Nü) tarafından tercüme edilmiştir. Bu hafta, salı gününden itiba- ren, Tepebaşı Şehir Tiyatrosun- da lemsil ediliyor. Mevsimin bu enisalsiz temaşa fırsatını kaçırmayınız! Tepebaşı Dram kısmı Gündüz saat 1530 da Gece saat 7739 da BİR MİSAFİR GELDİ İstiklâl Cad. Komedi kımı Gündüz saat 1530 da Gece mat 2030 da Yanlışlıklar Komedy N TİYATROSU mt 15 de gece 2030 da umuma Ertuğrul Sadi Tek ve arkadaşi Büyük eser 7 “perde. d8e vüsü - Büyük Atila vary numafaları. Fiati pall Bugün güt A Taa ış Müzik: Fıras Lehar Yakında (AŞK BORSASI) M., Yesari Bugün Göreceğiniz En Güzel En Müthiş — Aşk, Heyecan ve Fedakârlık Filmi a, iPEK Sinemasında Ee Madeleine memleketimizde çevirdiği Türkçe sözlü YENİ TÜRKİYE Bugün saat 11 ve 1 de tensilâtlı matineler Günlerdenberi DEDİKODUSU OLAN — SENORİTA GERNETTE MAG DONALD ve NELSON EDDY nin bir daha İbda edemiyecekleri bu eser: ALEMDAR ve MİLLİ Saat 11 den itibaren devamlı matineler Herkesin rahatça görebilmesi temin olundu, Senenin en büyük muvaffakıyeti - En güzel filmi BÜYÜK VALS | Bugün saat 10,45 ve 12,45 de tenzilâlli matineler 20 nci ASRIN CANLI VENÜSÜ DOROTHY LAMOUR! Bütün cihana parmak ısırtan ORMANLAR PERİSİ Eserinin biricik hâliki ve mübdeidir. Sayin Kadıköy ve civarı halkının isteği üzerine temdid edildi, fakat artık temdid olunmıyacaktır. Sinema tekniğinin harikası; BAŞTANBAŞA RENKLİ