19 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

19 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

19 Şubat 1939 nim — “AKŞAM | tifleri köylünün belini İ ruya alikadar Edirne mektupları Trakyada kooperatiflerin sayısı çabuk artıyor Kredi kooperatiflerinden başka satış kooperatiflerine de çok ehemmiyet veriliyor Edirne (Akşsin) — Trakyada 80 kredi kooperatifi var Bu koopera- tiflerin sayısı bir seneye kadar yüzü | bulacaktır. O zaman köylünün tefe- ciler karşısında siperleri ve müdafaa- | ları tamamlanacaktır. Kredi koopera- | doğrultmuş. | tur. Umumi müfettiş general Kâzım Dirik kooperatiflere doğrudan doğ- maktadır. Satış kooperatiflerine de çok ehem- miyet ver (400) ortakla işe baş- lamış olan Uzunköprü kavun satış ko- operatifinin ortakları, daha 7-8 kö. | yün girmesi ile (1200) ü bulacaktır. Satışlar sağlam ve çabuk ve emmi. yetli olmakla beraber tohum cinsi de ıslah ediliyor. 150 liraya bir vagon satan köylü bir vagonun bugün 350. 400 liraya satıldığını görünce elbette seviniyor. Geçen sene Trakyadan Almanyaya 23 vagon kavun gönderildi. Yanılmı- yorsak bu ihracattan bütün masraflar | çıktıktan sonra vagon başına altı ye- di yüz lira kazanılmıştır. Nafa ve İk- tisad vekâletleri bu işe el koyarak soğuk hav deapolarını 15 den otuza çıkardı. İstanbul piyasasında biribiri- | ne çatışmamak için Biga ve Karabiga semtinde de gene böyle bir kooperatif kurulmuştur. Bu sene bu kooperatif. ler daha genişliyecek ve belki de Lü- leburgaz, Türkgeldi, Ziraat işletme kurumu ile elele verecektir. Saatte 100 kilometr | Kaz ve buna ben; Tavuk, tavşan ve küm zay kooperatifi bütün Trakyayı sıkı bir teşkilât altında tutmak mevkiine gel. miştir. Devlet Ziraat işletmesi ile uz- laşan Alman firm si durakları. nı İstanbulda açmışlardır. Adapaza- rından ve Trakyadan kamyon, tren ve motörlerle naklettikleri tavuk, hindi, eri İstanbulda ilg haftalık bir besi ve se: eme tedbirin. den sonra kestirip hususi, hafif kasa- lara istif ettirmekte ve soğuk ha gonlarile Almanyaya göndermektedir. Trakya umumi müfettişliği Trak. yanın iktisadi hareketile yakından alâkadardar. Köylü elinden 12-15 kuruşu ali nan tavuklar'matrabazlar elile İstan- bul besi merkezlerine (30) kuruşa sa- almaktadır. Bu yüzdeyüz farkı köy- Jünün alması lâzımdır. Firmaların besi ve toplama merkez- lerini Trakyanın demir ve asfalt yolla- rı üzerinde açmaları için İktisad ve Ziraat Vekâletleri nezdinde teşebbü- satta bulunulmuştur. Trakyada bol tavuk yetiştirmek, bol yumurta #l mak, iri cfisseli, etli tavuk, hindi, kaz ve ördek yetiştirmek ıominin bü- yük bir davasıdır. Yedi merkezde © rulmuştur. Çanakka Pıria: Edirne ve Tarımbaşı ok merkezleridir. Bu makineler gelecek sene artırılacaktır. iv makineleri Kür , İnanlı, süratle giden motorbotlar Fransada yapılan tecrübeler çok Biletsiz bir kadın yolcu Okyanus orta. sında bir vapurdan başkasma > gm nakleğiliyor Amerikada yeni bir moda: Üzerinde küçük bir şemsiye bulunan şapka Franko kuvveilerinin Katalonyada işgal ettikleri Borjas Blanca'da bir sokak mühim neticeler verdi Saatte yüz kilometre süratle giden motorbot Bütün dünya bahri devletleri fev- kalâde silâhlanıyorlar. Fakat yalnız harp gemilerini ve toplarını arttırma. ğa ehemmiyet vermiyorlar. Bunlarla birlikte gemilerin süratini de son de- recede tezyide çalışıyorlar. Her devlet en seri torpidobot yapmağa uğraşı- yor. İngiltere ile Fransa bu gibi son de- recede seri gemileri biran evvel yap- tırmak için bütün gayretlerini sarfe- diyorlar. Fransızlar Havr tersanesin- de ve İngilizler Kornval'da Looe tez- gâhlarında son model bu gibi gemileri tecrübe etmişlerdir. Her iki tezgâhta yapılan gemiler ayni şekil ve süratte» dir. Bunlardan her birinin uzunluğu 65 kademdir. Makineleri bahri ihtiyaca göre tadil edilen tayyare makineleri. dir. Her biri 600 beygir kuvvetindedir. Tekneleri büsbütün modern evsafı haizdir. Çerçeveleri meşe ve kaplama- Jan maun ağacındandır. Her iki pusa bir bakır çivi kakılmıştır. 'Teknenin su kesimi üzeri iki ve aşâ- ğısı üç kattır. Bu ahşap katların ara- sı hususi bir kumaş tabakası ile dol- durulmuştur. Baş tarafı, üzerine bü- yük bir seri ateşli top konulacağından beş misli kalınlıktadır. Bu suretle ahşaptan yapılan gemi, | hafifliği yüksek süratle telif eden | elâstikiyeti halz bulunuyor. Çifte us- kuru çeviren dört esas makineden baş» ka on mil fazla sürati temin eden yüz beygir kuvvetinde ayri bir makinesi vardır. Makineler kaptan köprüsün- den idare edilmektedir. Tecrübeler ağır yük ile yapılmıştır. Yani servis zamnındaki mutad hamüu- lesinden daha ağır yükü hamil bulun- muştur. Esas makineler işletildiği za- man gemi birden ok gibi 35 mil sürat- le yürümüştür. Deha sonra son sürat verilmiştir. Gemi ne doğru giderken, ne de tâm dümen kırarken asla titre. memiş ve sallanmamıştı Bidayette gemi kırk mil sürat yap- mıştır. Sekiz ayaktan yüksek dâlgaler da bu sürati muhafaza etmiştir. Daha sonra yapılan iki tecrübeden birinde saatte 465312 ve diğerinde 53 mil yapı. mıştır. Tam süratieki nısıf kutur sey» ri 178 bahri mildir. İhtiyat makinele- ri işletildiği zaman nısıf kutur seyri 650 mili buluyor. Havrde yapılan tecrübeler neticesi olarak son model motör torpidobotie rının saatte 100 kilometre yaptıgı v torpilin atılmasına zorluk çıkaraca biç bir sarsıntı ve sallanma yapmad gı anlaşılmıştır. Filvaki bu gemilerin tekneleri zırhsız ve eski ahşap gemiler gibi ağaçtandır. Lâkin bunla sü sayesinde en kal el lar için de imülhiş te ceklerdir. ssd lale >;