February 24, 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

February 24, 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

Filistin onferansı bir çıkmaza girdi Bir anlaşma yolu bulmak için son bir gayret sarfediliyor Londra 23 (A.A.) — Dün öğleden Sonra aktedilen İngiliz - Arab kon- feransı, Arablarla Yahudilerin kendi tezlerinden bir güna fedakârlıklarda bulunmamalarından dolayı müzake- relerin çıkmaza girmiş olduğunu te- yid elmiştir. Salâhiyetlar mahafil, vakti geldiği saman İngiltere hükümetinin . bir #tlâf akdi mümkün olmamasına bi- naen - nasil bir yol tutacağım ilân edecektir. Mutedil Arabların murahhası Ra- gıb beyin kardeşi Medhi Machachi- bi'nin tedhişçi Arablar tarafından ağır suretle yaralanmış olduğuna dair Filistinden gelen haber, konfe- rTans mahafilinde büyük bir tesir yap- mıştır. Ayni mahafil, Filistindeki Arabla» mn İstiKJâli projesini tahakkuk ettir. meden devlet tedhişçilerin harekâ- tina nihayet vermek için mandater devlet tarafından ifa edilmesi lâzım- gelen vazifeyi işaret etmektedir. Öğrenildiğine göre cuma günü İn- gilizlerle Arablar arasında aktedile cek olan yeni içtimada mün! teknik meseleler mevzuu tar. Salâhiyettar Yahudi raahafili, Fi- Bstin konferansının bilküvve akame- te uğramasının İngiltere hükümeti- ni, Fransanın Suriyede karşılanmış olduğu meseleyeye mümasli bir me sele karşısında bulunduracağını, faz- la olarak Arab tedhişçilerinin hare kâtının buna inzimem edeceğini be- yan etmektedir. Konferanstan elde edilen yegâne İ ferdi temasi; netice, İngilizlere Filistin meselesini balletmenin imkânsızlığını ve man- danın idamesi lüzumunu isbat etmek olacaktır. Ayni mahafil, tedhiş harekâtınn artmasından korkmakta ve Filistin Yahudilerinin bundan böyle şimdiye kadar takib etmiş oldukları menfi hatı harekete devam edemiyecekle- rini söylemektedirler, Yeni bir toplantı Londra 23 (A.A.) — Filistin mese- lesi hakkındaki müzakereleri çık- mazdan kurtarmak için İngilizler ta- rafından sarfedilen gayretler netice- sinde bu sabah Yahudi ajansı mü- messilleri ile Mısir, Irak ve ihtimal Buudi Arabistan mümessilleri arasın- da ve İngiliz Hariciye Nazırı lord Ha- İfax ile müstemlekât Nazırı B. Ma&- donaldın bulunacakları bir teplantı yapılması takarrür etmiştir. Filistin Arab murahhasları, bu İç- timada bulunmaktan imtina etmiş Yerdir. Yahudi heyeti reisi Dr. Weiz- mann, Filistin Yahudilerinin noktai nazarlarımı izah edecektir, Salâhiyettar mahafil, bu içtimam ni olanlar tarafından yapıldığını, yal- nız iki tarafın itilâfgirizane hattı ha- reketlerinde her hangi değişiklik vu- kua gelmediğini söylemektedir, Ayni mahafli, son saatte sarfeğil- miş olan bu gayretin bilhassa konfe- ransın bidayetindenberi hüküm sür- müş olan fevkalâde dostluk havasını göstermeğe yarayacağını ilâve etmek- tedirler, Demokrat devletler arasında birlik tezahürü Vaşingtonun ölümünün yıldönümü münasebetile Pariste mühim nutuklar söylendi Paris 23 — Birleşik Amerika devle- tinin müessisi Jorj Vaşingtonun ölü- münün yıldönümü, dün Amerikan klübü tarafından büyük bir Fransız - Amerikan dostluğu tezahürüne sebeb olmuştur, Bu tezahürde Fransiz Baş- vekili, Hariciye Nazırı, general Ga- melin ile Paris Amerika sefiri Fran- sz ve Amerikan birçok şahsiyetler hâzır bulunmuşlardır. Fransız Başvekili B. Daladier bu münasebetle irad ettiği nutukta Jorj Vaşingtondan ve Amerikan demok- rasisinden takdirkâr bir lisanla bah- setmiş, Fransız ve Amerikan demok- Yasilerini birbirine bağlayan müşterek hürriyet ve sulh ideallerini zikrede- rek demiştir ki — Amerikalılar ve Fransızlar, har- bin mevcut meseleler için bir tesviye Sureti teşkil edemiyeceğini bilirler. Bütün bunları düşündüğümüz için- dir ki, hiçbir feragat ve teslimiyeti kabul edemeyiz. Hürriyet ile sulh bi- zim için biribirinden ayrılmaz iki ni- met teşkil eder. Bizim sulh arzumuz, Yaaf alâmeti değildir, makul bir dü. Şüncenin mahsulüdür.» B. Daladier, Fransanın ne tehdide, M6 cebir ve kuvvete ve ne de şanlaj Ve hileye boyun eğmiyeceği ve ecdat- tan kendisine miras kalan topraklara RM rm gg A ŞE YET kimsenin tecavüz etmesine müsaade etmiyeceği hakkındaki resmi beyana- tını teyid ettikten sonra devamla de- | miştir ki — «Şimdi müsellâh bir tayakkuz | harp rüyalarına karşı bir sed teşkil eder. Ayni davaya hizmet eden Fran- sızlaria Amerikalılar, sulhperver te- şebbüsler ilçn yekdiğerine karşı taah- büde girişmeğe muhtaç değillerdi, Çünkü mütesanid olduklarını bilir. ler,» Müteakiben söz alan Amerikan klübü reisi, iki büyük demokrasiyi bir. birine bağlayarı müşterek idealleri zikretmiş ve demiştir ki: -- şVaşington, kendi zamanında milli müdafaanın en büyük avukatı idi, Eğer bugün sağ olsaydı, istiklâl, hürriyet, vicdan hürriyet, din hürri- yeti, söz ve matbuat serbestisi nimet- lerinden istifade etmek için aldığımız tedbirleri tasvip edecekti. Bu hürriyetlerin müdafââya değer şeyler olduğu kanaatindeyiz ve bun. ları müdafaa edeceğiz. Birleşik Ame- rika, silâhlanırken Şu kararı vermiş- tir: Birleşik Amerika, yalnız kendi yurdunu değil, insaniyet, din ve de- mokrasi prensiplerini de müdafaa et. melidir.» ile SABAH, ÖĞLE ve AKŞAM i hâdise olduğu doğru değil arın faydah olduğuna ka- | Bir vapur torpillenmiş Fakat yapılan araştırmalar netice vermedi Nevyork 23 — Pecton adında bir vapur #torpilendim> diyerek istimdad işareti vermiştir, Vapur Asur adala- rının 500 mil cenubu garbisinde bu- lunduğunu bildirmiştir. Bu telsizi alan Emparess of Australia vapuru bilâirllen yere gitmiş, fakat hiç birşey görememiştir. Bu sirada ayni mahalle Montpellon adında bir * Yunan vapuru geldiğinden İngiliz va» puru yoluna devam etmiştir. Vapurun bir Japon tahtelbahiri tarafından tor- pillendiği rivayet ediliyor. Nevyork 23 (A.A.) — Dün torpil- lenmiş olduğunu bildirerek imdad talebinde bulunan vapur olduğu tah- min edilmiş olan Pecton adındaki pet- rol gemisinin hiçbir hâdiseye maruz duğunu haber ve! Asılsız bir h Fransiz - Tunus hududunda Tunus 23 (A.A.) — Salâhiyettar mahafil, Tunus hududunda Fransız | asirerleri ile İtalyan askerleri arasın- | ân bir hâdise çıktığına dair ecn bir | membadan verilen haberi kati suret- | te tekzib etmektedir. i Yugoslavyada B. Stoyadinoviç totaliter rejim kurmak istiyormuş Zağrep 23 (Fransızca İstanbul) — Hırvat gazeteleri meşrettikleri bir kım vesikalarla B. Stoyadinoviçin, ge arifesinde totaliter bir re- jim kurmak ve bu rejimin başına geç- mek İstediğini isbata çalışıyorlar, bilhassa Stoyadinoviç Kabinesinin 1 Nisan 1939 tarihinden evvel bütçe müzakere edilirken kabul ettirilmek üzere bütçe kanununa yaptığı bazı Dâve ve tadilleri ileri sürüyorlar. Bu tadilât, dahiliye dan polislörle jandarmadan ? İ gi bir şikâyette bulunmak imkânını kaldırmakta ve hükümetin hareket- lerini tenkid edecekleri para cezası, maaşlarını tenzil ve azil ile cezalan- dırmakta idi. Yeni Başvekil B. Zvet- | koviç bütçe kanununu Meelise verir- ken bütün bu ilâveleri ve tadilleri ge- ri almıştır. 5 Çin harbi Cenup Japon ordusunda isyan çıktı Paris 23 (A.A.) — Oeuvre gazete. | sinde Bn. Tabouis yaziyor: Dün ak- Şam Çin sefareti, Çin cümhuriyeti Hariciye Nezaretinin gönderdiği ba. berleri vermiştir. Bu haberlere göre ce- nubi Çinde Hong Konk ile İkin arasın- da harp etmekte olan Japon ordusun- da çok elddi bir isyan zuhur etmiştir. Birçok kişinin öldüğü ve bin kadar âskerin isyan etmiş olduğu söylen- mektedir. Bu mntakadaki Japon Aâs- kerlerinin küvvel maneviyeleri pek | çok kırılmıştır. Şangsa 23 (A.A.) — Merkezi Çinde / Hoşengşiao'da Japonlar boğucu gaz kullanırken rüzgârın birdenbire isti- | kametini değiştirmesi Üzerine bizzat | Japon askerleri bu gazların tesiri ak tında kalmışlardır. Cibuti bir taarruza karşı müdafaaya hazırlandı (Baş tarafı 1 inei sahifede) bin 654 olduğunu resmi bir mem- badan öğrenmiştir. Fakat bu rakam, tabii zaman Zaman değişmektedir. Son beş ay zarfında bu miktarın bir âz, arttırılmış olduğu zannolunmaktar dir; Bunun üzerine B. Henderson, şöyle demiştir: «İngiliz müstemlekelerinin yakınlığına binaen İngiltere hükü- meti, İtlaya hükümetinden bu artlar- manın #ebelerini sormak tasavvurun- da mıdır?» B. Butler, cevaben İngiltere hükü- metinin ber ne zaman mühim bir mesele mevzüü bahis olursa derhal | söz alarak Fransız - İngiliz antantının | dün hiçbir devlete karşı İ teşkil etmediğini ilâve ettikten sonra isteklerile birleştirmeği kabul etmemiş Polonyanın isteklerile kalkışmıştır. Alınan haberlere göre Polonyanın istekleri meselesi Kont Cianonun Varşovaya yapacağı seyahat esnasın. da görüşülecektir. Yeni bir konferans mı? Paris 23 (A.A.) — Te Jurnal, Ro. madan istihbar ediyor! B. Mussolini ile B. Hitler ve gene- ral Frankonun birkaç gün içinde İtal- yada buluşacaklarına dâir ortada bir şayla dolaştığı malümdur. Bu şayia, az çok resmi surette tekzip edilmek. tedir. Fakat herhalde ortada bir şey- ler dönüyor. İyi malümat alan ma- hafilde tahmin edildiğine göre bugün- lerde İtalyanın Stresa şehrinde bey- nelmilel birteliki vukun gelecek- tir. Mahdut bir beynelmilel konferans için Major gölünün kenarındaki bu ufak kasabada şimdiden hazırlıklar yapılmıştır. Duçeye seyahatlerinde daima refa- kat eden silâhşorlarının daha şimdi. den seyahate hazırlandığı söylenmek- tedir. İtalyan gazetelerinin makaleleri Roma 23 —- Havas ajansı muhabi- birleştirmeğe (Baş tarafı 1 inci sahifede) rinden: İngiliz Avam Kamarasının İngilterenin: silâhlanması için mü- him krediler kabul etmesi İtalyan ma- hafilinde büyük bir tesir yapmıştır. Bu mahafil, demokratik devletlerinin silâhlanmalarının totaliter devletlere yani Almanya, İtalya ve Japonyaya karşı bir tahtik olduğunu iddia et- mektedir, İtalyan gazeteleri: «Silâh- lanma işaretini demokrat devletler verdiler. Halbuki İtalya ve Almanya silâhların tahdidi için müsbet teklif. lerde bulunmuşlardı. diyorlar. Giornale d'İtalia diyor ki: sİngil- tere tuttuğu silâhlanma politikasile Almanya ve İtalyayı korkutmak isti- yor. Demokrat devletler silâhların tahdidinden çekiniyorlar. Bu devlet lerin silâhları mütemadiyen artmak- tadır. İngiliz Başvekili müzakere yo- Mile sulhu kuvvetlendirmek istediğ söylemiştir. Bugünkü ( silâhlanma tehdit altında müzakere manasını ifade etmez mi?. Giornale: d'İtalia bilhassa Ameri- kann silâhlanması aleyhinde bulunu- yor. Tribuna gazetesi de Amerikanın imalât programı Avrupa devletlerini harbe teşvik ettiğini ve totaliter dev- Jetlerin Amerika aleyhinde kıyam tmelerine sebeb olacağını yazıyor Ingiliz Başvekili:“Hiç kim- seden korkmayız,, diyor (Baş tarafı 1 inci sahifede) tihaz edilir edilmez, umumi bir itilâf ile dünyadaki silâhlarm tahdidini düşünmenin mümkün olacağını zân- ediyorum Korkuyu uzaklaştırınız, bunu der- hal otomatik olarak silâhların tah- didi takip eder. B. Chamber'ain, bundan sonra Ti- cavet Nazırı B. Oliver Stanley'in önü- müzdeki ây içinde Berlme yapmak ta- savvurunda bulunduğu ziyaretten bahsetmiş ve İngiliz - Alman millet- leri arasında daha iyi bir anlaşma busulünden timidvar olduğunu söyle- miştir, Lord Halifaxın nutku Londra 23 — Lord Hallfax, bu gün meclis müzakereleri esnasında tam olduğunu bildirmiş, bu tesanü- bir tehdit ne Fransanın ne de İtalyanın bir ta- vassut arzusu izhar etmiş olmadıkla. ni kaydettikter sonra buna intizar da edilmemesi icap edeceğini, zira ha- Jen İtalyan hükümetinin ihtilâflı nok- Pirinc - Mercimek - Arpa - Unu ve sair taları tasrih etmiş olmadığını bildir. mşitir. Lord Halifax sözlerini bitirmiştir: Şu suretle «İngiliz mizacını tanıyanlar, İngi- )iz milletinin lüzum hasıl olduğu tak- dirde, hürriyetini müdafaa için bu- gün de evvelki azim ve metanetini göstereceğinden hiç şüphe etmiyecek- lerdir.» Hava Nezaretinin munzam bütçe projesi Londra 23 (A.A.) — Hava Nezare- ti, dün sekiz milyon İngiliz liralık munzam bütçe projesini Avam Ka- marasına tevdi etmiştir, Bu sekiz milyon İngiliz lirasından, 3,5 milyonu tayyare ve kordon balon. Yarı alınmasına, 2,5 milyon Jirası yeri tayyare fabrikaları kurulmasına, ya- Tim milyon İlrası, mühim İngiliz merkezlerine verilecek balonlar için ip mübaysa edilmesine ve nihayet bir milyon lirası da mevcut fabrikala- rın genişletilmesine sarfedilecektir. Kornflör - Yulaf Patates müstahzaratı Yavrularınızı neş'e ve sıhhate ulaştıran bir zafer yoludur. her yemekten sonra muntazaman dişlerinizi fırçalayınız iz 4 EDAM İtalya hükümeti ile temasa girmekte olduğunu söylemiştir. e M. Nuri Çapa Beşiktaş