24 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sahahki Xlaberler Son dakika Italya, B. Chamberlainin tavassutunu istemiyor Del Garlino: “Mutevassıt lâzımsa, Hitler olmalıdır, isteklerimiz verilmezse zorla alacağız,, diyor Roma 24 — Resto Del Carlino ga- getesi, B. Chamberlain'in İtalya ile Fransa arasındaki ihtilâf halletmek için tavassutta bulunacağı şayiaların- dan bahsederken diyor ki: — Kimseyi rencide etmek istemek, #izin şunu şimdiden söyliyelim ki, bir gün Fransız - İtalyan ihtilâfı için bir mutavassıta müracaat etmek icap ederse bu iş için B. Hitleri tercih ede- ceğiz, fakat herhalde şunu kaydede- lim ki, İtalyanın mutavassıta ihtiya- cı yoktur. Zira talepleri mutlak ve red. dedilmeleri imkânsızdır. İtalya, istedi- ği topraklar kendisine verilmezse buns ları zorla alacaktır.» © İnsiltere, Frankoyu . tanımağa karar verdi Fransa bu husustaki kararını Pazartesi günü verecektir Londra 23 — Times gâzete- si, İspanyol meselesi hakkında çerçe- ve içinde aşağıdaki haberi vermekte. dir; «Öğrenildiğine göre, Kabine, Fran- ©o hükümetini hukukan tanımağa ka rar vermiştir. Bunun Üzerine diplo- malik münasebetler tesis olunacak- tır. Gene sanıldığına göre, Fransa hükümeti de yakın bir zamanda ve İngiltere ile birlikte ayni tedbiri ala- caktır. Bu suretle tanınma, iki hü- kümet tarafından ayni zamanda yü” pilmış olacaktır. B. Berardın bugün Müstakilmebus namzedi pek az Parti namma namzedliklerini *oyanlar iki bine yaklaştı “ara 23 (Telefonla) — Cüm- “Halk partisi namına mebus- ozed gösterilmek üzere Par- | .makta olanı müracaatler de- yor. Bugüne kadar “yapılan tlerin. sayisi iki bine yakın- 'mikdarın intihab gününe kâ- kaç misli artacağı anlaşılmak- ar, Buna mukabil müstekilen nam- #edliklerini koyanların sayısı binde nisbeti ile ifade edilebilecek derece- de azdır, Parti namma namzedliklerini ko- yanlardan bir kısmının Ankaraya gelmiş olması şehirde, Meclisin kapalı olduğu zamanlarda görülmiyen bir hareket uyandırmıştır. Diğer taraftan intihah . hazırlıkla- rna memleketin her tarafmda hara- retle devam dilmektedir. Ayın 11 in- de askıya çıkarılan intihap esas def- terleri öbürgün (yarın) indirilecek ve birinci müntehibler tarafından ya» pılan itirazların tedkikine başlana- caktir. Dehlliye Vekâleti mebus intihaba- tına ald mazbataları tabettirerek alâ- kadar intihab dairelerine göndermiş- tir. Evvelce bildirdiğim gibi ikinci müntehib seçimine 15 martta başla- nacak ve seçim 21 martta bitirilmiş olacaktır. Sefirlerimiz arasında de- gişiklik yapılacak Ankaradan bazı refiklerimize bildi. rildiğine göre sefirlerimiz arasında yakında bazı değişiklik yapılacak, Pa- ris büyük elçisi B. Suad Davaz ile Bağ- dad elçisi B. Tahir Lütfi tekaüde sevk- edilecektir. Balkan antantına dahil memleketlerdeki elçiliklerimiz, büyük elçiliğe çevrildiği cihetle, Bağdad elçi- si B, Haydar Belgrad büyük elçisi par yesile külacaktır. Merkezden Hâriciye müsteşarı B. Agâh, umumi kâtip mu. avini B. Nebil Batı, daire şeflerinden B. Esad, teşrifat umum müdürü B. iliklerden Burgosta Hariciye Nazırı Jordanayı görşünde Paris Kabinesinin karanın- dan nasyonalist hükümeti haberdar etmesi beklenmektedir.» Paris 23 (A.A) — Nazirlar meclisi B. Berardın Burgostan avdetinden son- ra pazartesi günü öğleden sonra top- lanarak Franco hükümetinin huku- kan tanınması hakkındaki kararını verecektir. Burgosa büyük elçi gönde- rilmesi meselesi hakkında da o gün bir karar verilmesi çok muhtemel gö- rülmektedir. Dul ve yetim maaşı alanlar Müvazene vergisi kesilmiye- cek, miktarlar alâkadarlara tebliğ edildi Ankara 23 (Telefonla) — Maliye Vekâleti tekaüd, dul ve yetim maaşı alanların muvazene vergisi hakkında .Kamutayın son toplantılarında kabul etmiş olduğu 3588 numaralı kanunun tatbik şeklini valiliklere bildirmiştir. Buna göre miktarı 22.21 liraya kadar olan tekaüd, dul, yetim ve diğer zat maaşlarının 22,21 lira ve daha aşağı olanlarından 7 şubat 939 tarihinden itibaren muvazene vergisi kesilmiye- cektir. 21/74 kuruş ile 2221 kuruş arasındaki tekaüd, yetim, dul ve sair zat maaşlarından i haziran 938 ta- rihindenberi kesilmiş olan muvazene vergileri sahiplerine. iade edilecektir. 'Tekaüd, yetim ve dul maaşlarından başka ücretleri de bulunanların mu» afiyet haddinin tayininde bir aylık maaş ve ücretleri mecmuu nazarı dik- kate alınacak ve bunların mecmuu, vergilerin tenzilinden sonra muafiyet haddini geçiyorsa muafiyet verilmi. yecektir, geçmiyorsa muafiyetten İs- tifade ettirilecektir. aa zayn .. 11 kişinin ölümü Dolmabahçe hâdisesi tah- kikat evrakında noksanlar görüldü Ankara 23 (Telefonla) — Dolma. bahçede izdiham yüzünden 11 kişi. nin ölümlerine sebebiyet verenler hakkında açılmış olan tahkikat evra- kının Devlet şürasına verildiğini ev- velce bildirmiştim. Devlet şürası mük kiye dairesi tahkikat evrakı üzerin- dek! tetkiklerini bitirmiş ve evrakta bazı noksanlıklar görmüştür. Tahkikat evrakı bunların ikmali için dün Dahiliye Vekâletine iade edilmiştir. Mülkiye dairesi bunlar ik- mal edildikten sonra Dolmabahçe hâ- disesini tetkike başlayacaktır, Bakırköy istasyonunda yangin bazılarına tayin General Neslih Ankaraya gitti İstasyonda bir müfreze asker tarafından selâmlandı Dün sabahki ekspresle şehrimize geldiğini yazdığımız İngiliz Harbiye Nezareti istihbarat şubesi müdür mu- avini tümgeneral Fredrik George Nes- Jih dün saat on birde vilâyete gelerek vali vekili B, Hüdai Karatabanı ziya- ret etmiş, bundan sonra İstanbul ku- mandanlığına giderek komutan ge neral Halisi izyaret etmiştir, Vali ves kili ile İstanbul komutanı, bilâhare generale kart göndermek suretile ziyaretin! iade etmişlerdir. General, dün akşamki ekspresle, refakatinde deniz kurmay binbaşı B. Aziz bulun- duğu halde Ankaraya hareket et- miştir. Misafir general, Sirketid& ol- duğu gibi Haydarpâşada da bir müf- reze asker tarafından selâmlanmıştır. General. Nesih yaveri vasıtasile güzetecilere şu beyanatta bulun muştur: — «Beyahatimin ne siyasi, ne de aske- Ti bir gayesi vardır. Seyahatimin hedefi bir çok memleketleri ziyaret ederek ata- gemiliter ve navallerimizin ihtiyaçlarını ye ne suretle çalıştıklarını tedkik etmek- tir. Atinaya bu maksadla gittim, Belgrâ- dı, Bükreşi ve diğer memleketleri de bü maksadis ziyaret edeceğim. oAnkarayı ziyaretim esnasında büyük erkânı harbi- ye reisi ve Mini Müdafan Vekili ile gö- rTüşmek fırsatına nesli olacağım. Fakat bunlar nezaket icabı ziyaretlerdir ve biç bir maksada müstenid değildir» Otobüs ve Sürp Agob mezarlığı davaları Eski Vali ve arkadaşlarının muhakemeleri 2 ve 3 martta yapılacak Ankara 23 (Telefonla) — Eski İs- tanbul valisi B. Muhiddin Üstündağ ile arkadaşları hakkında Sürp Agop mezarlığı ve otobüs İşi için Devlet Şü- rasınca verilen lüzumu muhakeme kararları üzerine evrak Temyiz mah- kemesine verilmişti. Temyiz mahke- mesi dördüncü ceza dairesi Sürp Agop mezarlığı ve otobüs işi hakkındaki ev- rakın tedkikini bitirmiş ve B. Muhid- din Üstündüğ ile arakdaşlarına celp göndermiştir. B. Muhiddin Üstündağ ile arkadaşlarınm muhakemeleri 2 Mart saat 10 da ve 3 Mart sant 15 te yapılacaktır. 2 Martta Sürp Agop mezarlığının, 3 Martta da otobüs işi- nin muhakemeleri yapılacaktır. B. Muhiddin o Üstündağ tekaüde sevkedildi Ankara 23 — Evvelce vekâlet emri- ne alınmış olan sabık vali B. Muhiddin Üstündağ ile sabık Konya valisi B. Ce- mal Bardakçı; tekaüde sevkedilmiş. | lerdir. Ankara fıb fakültesi” Avanprojeler Sıhhiye Vekâ- leti tarafından kabul edildi Ankara 23 (Telefonla) — Ankara tıp fakültesinin avanprojeleri için açılan müsabaka bitmiş ve dünyanın tanınmış mimarlarından Jan Valte- rin hazırladığı avanprojeler Sıhhiye Vekhletince kabul edilmiştir. Jan Valter fakültenin inşa projelerini ha. zırlamâak üzere bugünlerde Parise dö- necektir. Kendisi Fransız hükümetinin resmi yalmari unvanını haizdir. Paris ve Lilde yapılmakta olan yeni tap fakül. telerinin projelerini hazırlamıştır. Ankara tıp fakültesinin inşasına haziran nihayetine doğru başlana- caktır, Fakülte, poliklinikler, tıp ta- lebe yurdu ve satre olarak yedi sekiz binadan mürekkep muazzam bir mü- essese olacaktır. Fakülteye bağlı ola- rak yapılacak yeni hastanenin 750 yataklı olacağını söylemek bu mües. sesenin büyüklüğü hakkında bir fi kir vermeğe kdr... Sanayii teftiş heyeti reisliği Ankara 23 (Telefonla) — İktısad Vekâleti bahalılıkla mücadele işleri müdürü B, Şevket Süreyya, Vekâletin Hariciye Vekili B. Şükrü Saracoğlu Belgradda B. Saracoğlu yarın Selâniğe hareket ederek B. Metaksas ile buluşacak Belgrad 23 (A.A.) — Türkiye Hari |Yunan gazeteleri ne diyorlar? ciye Vekili B, Şükrü Saracoğlu ile Yu- goslavya Haric Nazırı B. Cincar Markoviç Bugün hususi trenle Bük- rTeşten buraya gelmişlerdir. Ayni trenle seyahat etmekte olan Yunan Bâşvekili B, Melaksas kendi- lerine samimi sürette. veda» ederek Selâniğe doğru yuluna devam etmiş- tir. Bakanlar Belgrad merkez garında Türkiye ve Yunanistan orta elçilerile Romanya maslahatgüzarı ve Yugös- Javya Münakalât Nazirı B. Spaho t4- rafından karşılanmışlardır. 'Türkiyenin Belgrad orta elçisi bu akşam hususi bir akşam yemeği vere cektir. Yarın saat 11 de B. Saracoğlu Saray mareşalını ve müteakiben B. Markoviç ve Zvetkoviçi ziyaret edecek ve öğle vakti Naib Prens Paul tara fından kabul edilecektir, Öğleden sonra Yugoslavya Başve- kili ve Hariciye Nazırı misafirlerine iadeli ziyaret edecekler, akşam üzeri de Hariciye bakanlığında bir ziyafet verilecektir. B. Saracoğlu Cumartesi sabahı Se- lâniğe gidecektir. B. Metaksas kendi- Sini orada beklemektedir. Denizbank bütçesi tasdik edildi Yeni mali yıl kadrosu 500,000 liralık masrafa göre hazırlanacak Ankara 23 — Denizbank umum müdürü B. Yusuf Ziya Erzin bu ak- şamki trenle İstanbula hareket et- miştir. Mumaileyh gazetecilere şu beya- natta bulunmuştur; — «Vekâlet, Denizbank bütçesini tasdik etmiştir. İdare masrafları için bütğeye konulan, tahsisat, 500,000 lira kadardır. Denizbank İktisat Ve- Kâletine merbut sermayesi devlete sid müesseselerin idare ve mürakabe- si şekline tâbi olacaktır. Bu sebeb- den dolayı, kadroda tasarruflar ye- pılması muhtemeldir.» Öğrenildiğine göre kadroda şimdi- Jik bir tebeddül olmıyacaktır, Deniz- bank kadrosunda mühim tasarruf- Jar yapılacaktır. Umum müdür, iki ay zarfında tedkikat yapacak ve kadroyu 500,000 Yiralık masraf bülçesine göre hazırlı- yacaktır. Kadroda bu tedkikat neti- cesinde yapılacak tasarruf yeni malt yıldan itibaren tatbik edilecektir. Sabık Diyarbakır mebusu B. Câ- vid, umumi mürakabe heyeti müdür- Jüğüne tayin edilmiştir. Almanyaya sipariş edilmiş olan vapurlar Denizbank sabık müdürü B. Yusuf Zi- ya Öniş, Almanyaya sipariş edilmiş olan vapurlar hakkında gazetelere bir mektup göndermiştir. B. Yusuf Ziya bu mektubunda Trak, Marakaz, Sus, Etrüsk ve saire gibi vâpur- ları Denizbankın sipariş etmediğini, bun- Jarı tesellim eden heyetin de Denizyolla- rı âşletmesile İktisad Vekiletinin iki murahhasından müteşekkil olduğunu, Et- rüsk vapurunun noksanları moydana çık- tıktan sonra Danizbankça hiç bir vapur tesellim edilmediğini, Denizbank teşekkül ettikten sonra vaziyeti düzeltmek için dünden geleni yaptığım, diri Türklüğü tahkir davaları hafiyen görülecek Ankara 23 — Adliye vekâleti Türk- 1üğü, Büyük Millet Meclisini hüküme- tin şahsiyetini, Relslcümhuru, devle. tin silâhlı kuvvetlerini tahkir davala» rının 373 üncü madde mücibince hafi. yen görülmesini müddetumumtliklere tamim etmiştir. i Vali yarın geliyor “Ankara 24 (Telefonla) — İstanbul | sünRuriyette » bulacağımı. Atina 23 — Atina ajansı bildiriyor! Eleftron Vima gazetesi efkârı umu- miyeye terceman olarak şu satırları yazıyor: Balkan konferansının müzakereleri neticesinde neşredilen resmi tebliğ ve daimi konsey Azası tarafından yâ- pılan beyanat Yunan milletinde tam bir memnuniyet uyandırmaktadır. Balkan antanlının bu konferenstan daha küvvetli holde çıkacağı hakkın» daki ümid en geniş bir surette teey- yüd etmiş bulunuyor. Hronos diyor ki: «Kardeşlik hissiyatı ile itimad) birleşme, Balkan milletlerinin ruhun» da doğmuş, orda büyümüş ve olgun- İaşmıştar. Balkan mülletlerinin birliği, bunun tabfi bir neticesidir. Bu birlik ise, sulbün idamesi için dalma nazarı dikkate alınması icab eden bir Kuv- vettir.» Hronos, B. Saracoğlu'nun Atina s6 yahatinden bahsederek bu hususta şöyle demektedir; «Elen milletinin Türk Hariciye Ve- kiline, Atinayı ziyaretinde gösterece- ği samimi hüsnü kabul, Balkan mem- leketleri arasındaki sıkı iş birliğine bağlılığımızın yeni bir tecellisini da- ha teşkil edecektir. Verem paviyonlarının yapılacağı yerler Sıhhiye müsteşarı ile hıfzıs- sıhha umum müdürü bugün şehrimize geliyorlar Ankara 23 (Telefonla) — Haydar. paşa hastanesile Heybeliada verem sanatoryomuna ilâveten yapılacak 150 şer yataklı verem paviyonlarının plânları hazırlanmıştır. Sıhhiye Vekâleti müsteşarı B. Asm ile hıfzıssıhha umum müdürü B, Ek- rem Tok paviyonların yapılacağı yerleri mahallinde tetkik etmek üze- Te bu akşamki ekspresle İstanbula hareket etmişlerdir. İzmir emrazı sariye hastanesine ilâve edilecek 50 yataklı verem pavi- yonunun plânları da bitmiştir. Her üç paviyonun inşasına pek yakında başlanacaktır. Spor klüpleri, talebe ve askerler Ankara 24 (Telefonla) — Beden terbiyesi umum müdürlüğü, talebe ve subayların klüplere intisabına Önir öve velce gönderdiği tamime ek olmak üzes Te yeni ve mühim bir tamim gönder. miştir, Bu tamime göre klüpler, talebe ves ya ordu mensuplarından birini başka bir işle meşgul imiş gibi gösterip tes- cil ettirerek resmi müsabakalara işti. Tak ettirir ve bu hareketleri tahakkuk ederse bunların sahalarda elde edecek deri fili neticeler muteber addedilmi.. yerek hükmen mağlüp sayılacaklar. dır. Bu teşekküller ayrıca en ağır bir suretle tecziye edilecekleri gibi resmi bir daireyi iğfal suçundan da alâkâ- darlar hakkında kanuni takibat yâ pilması Cümhuriyet müddelumumili. inden istenecektir. Suriye Kabinesi teşekkül etti Şam 23 — Lütfi Haffar, yeni kabis neyi teşkil etmiştir. i Şam 23 (A.A.) — B. Lütfi Haffaf matbuata verdiği beyanatta Pransa « Suriye münasebetleri hakkında de daki münasebetlerin takviyesini çok arzu ve zorlukları iktiham ve birbiri4 ne birçok menfaatlerle merbut bulu. nan iki memleket arasında anlaşma. ya mani olacak engellerden içtinap için icap eden müzahereti bu büyük