2 Mart 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

2 Mart 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

yi mağ Sahife 2 AKŞAM 2 Mart 1939 ama Dün Geceki ve Bu Sabahki Haberler Çin ordusu birçok | yerleri geri aldı Japon ordusunda muharebe aleydarlığının büyüdüğü bildiriliyor Şungking 2 (4.A.) — Milli Çin hü- kümeti namına söz söylemiye salâhi- yellar bir zat, son günlerin askeri yaziyetini şu suretle hülâsa etmiştir! 1 — Çinliler, Kantonun cenubunda, İnci nehri deltasında Paoan ve Namu- $u şehirlerini geri almıştır. 2 — Hainan muharebelerinin baş- Jangıcındanberi Japonlar üç bin ölü vermişlerdir. 3 — Şimali Çinde, bilhassa Hosun Dâuluna Çin kıtaları terakkiler kay- 'deylemiştir. A — Japonlar, Şansinin cenubunda Şutangtiao civarındaki dağlık araziyi tahliye etmektedir. 5 — Hopet eyaletinde Çinliler, Pa- otnigni şarkında Jenciu, Psiungşleni, senin cenup sahilinde Vumanın otuz kilometre cenubunda Şinkov ile Yangt- senin şimal sahilinde Vuhanın yirmi kilometre cenubunda Huarglinciyi ge- Ti almıştır. Bu iki şehrin geri alınması, Vohuan ile Yoşov arasında Japon fi. losunun harekâlına mani olmuştur. 7 — Vuhan ile şimali Hunan arasın. da Japonların her türlü mürakalesi kesilmiştir. Hong - Kong 1 (A.A) — Buraya gelen haberlere göre, Japon ordusun- da muharebe aleyhindeki hareketler, gitgide büyümektedir. Hankov civarında askerler arasın- da yeni bir kıyanı hareketi olmuş ve bin Kâdar Japon âskeri isyan etmiş. tir, Vuku bulan müsademede her iki Kasyangı zaptetmişlerdir. taraftan 700 Kişi ölmüştür. Asiler ni- 6 — Merkezi Çinde, Çinliler, Yangi- | hayet teslim olmuşlardır. Acı bir kayıp Hariciye Vekilimizin validesi vefat eiti Cenaze dün merasimle kal- dırılarak ebedi. istirahatgâ- hına tevdi edildi Belçika Kabinesi Yeni Kabinenin bugün kurulması mubtemel Brüksel 2 (AA) — Kabineyi teş- kile memur edilmiş olan B. Saudan, istişarelerini bugün veyahut en geç yarın bitireceğini ve üç partiden mü- Ankara 1 (A.A) — Hariciye Vekili | rekkep bir Kabine teşkil edebileceği- Saracoğlu'nun validesi dün | ni bildirmiştir. akşam vefat etmiş ve cenazesi bugün 'Martenes meselesine aynı zamanda merasimle (kaldırılarak Cebeci me- | Flaman ve Liberalları memnun ede- A a bilecek bir hal sureti bulunmasına edilmiştir. gayret Büyük Millet Meclisi Relsi Abdül | kikat komisyonu ibka edilmiştir. B. balik Renda, Başvekil Refik Saydam | Soudan ayrıca Maliye nezaretini Ka- le Vekliler tâbutu takib edenler ara» sında idi. Reisicümhur İsmet İnönü'yü ce- | etmiştir. / naze merasiminde hususi kalem mü- dürleri Süreyya Anderiman ve yaver Şükrü Özer temsil etmekte idiler. Aynen mebuslar, Divanı temyiz ve Divanı yuhasebat reis ve azalarile erkânı bankalar ve diğer müessesat direktörleri ve müteveffanın aile ef- Tadı ile dostları cenazede hazır bulu- nuyorlardı. , Cenaze saat tam 1130da Hacı Bayram camiinden kaldırılarak me- rasime iştirak edenlerin ihtiram elleri | ektedir. üzerinde Ulus meydanını, Bankalar caddesini takiben Hariciye Vekâleti önüne kadar getirilmiş ve tabut bu- rada cenaze arabasına konulmuştur. Merasimde hazır bulunmakta olan oluncaktır. Bu husustaki tah- tolik partiden maliye mütehassısı Janssene tevdi eyliyeceğini de imâ anlaşması Ankara 1 (Telefonla) — Macaris- tanla aramızdaki ticaret anlaşması. Hariciye, Adliye ve Maliye Vekâletleri | nın iki memleketin ihtiyaçlarına da ha uygun bir şekilde tadili için hükü- metimizle Macar hükümeti arasın- da yapılmakta olan temaslar bitmiş gibidir. Yeni anlaşma müzakereleri yapılmak üzere bir Macar heyetinin bugünlerde şehrimiz? gelmesi beklen- Emniyet "umum müdür i muavinliği Ankara 1 (Telefonla) — Siird vas Miğine tayin edilen Emniyet umum müdür muavini B. İzzeddinin yerine yevat Hariciyeden itibaren cenazeyi | vilâyetler idaresi umum müdür mu- otomobillerle Cebeciye kadar takpi | avini B. Halid tayin edilmiştir. B. etmişler ve tedfini müteakib mezarı | Halidin yerine de nüfus umum mü- başında son rasimei ihtiramı ifa ey- | dürlüğü şube müdürlerinden B. Fua Jemişlerdir. z dın tayini muhtemeldir. Tasarruf ikramiyeleri | © üçler konferansı Ziraat bankasında dün kura | General Franco bu yolda çekildi. İkramiye kazanan teklifte bulunmuş numaraları yazıyoruz: Ezim tesine gö EE. Paris 2 — Oeuvre gazetesine göre, Ankara 1 (A.A.) — Ziraat Banka- | general Fronco, Hitler, Mussolini ve sının, bankada 50 lira ve daha fazlâ | kendisi arasında bir Üçler konferan- mevduatı bulunan tasarruf sahipleri sını istemiştir. Fakat B. Hitler ve arasındaki ikramiye kurası dün ban- | Mussolini çok meşgul olduklarından kada İkinci noterle diğer alâkadarlar şimdilik memleketlerinden ayrılamı» kuzurunda çekilmiştir. yacaklarını bildirmişler ve yapılacak af 'a 500 ni ie satn Yöki bir Yüman muhribi Atina | — Ynanistanın İngiltere. nin ikincisi olan Vasilissa Olga ıyhribi Faler Ilmanına gelmiş ve denizde : üç muhrip tarafından n ir. Yeni mubrip gelir gel m i, Başvekil, Harbiye Nazırı lerdeki 95 tasarruf sahibine 50, 40, be giderek ziyaret et. Mrahk ikramiyeler çıkmıştır. , ul Vali muavini bir âyete Vali oluyor “ Ankara 1 #Teletonis) — İstanbul Yİ mann, B, Hid Bimel Relsiclimhurun Amerikalılara selâmı Amerikan halkı ve matbuati büyük hararet ve şevkle karşıladı Ankâra 1 (A.A) — Nafia Vekili B. Ali Çetinkaya, 1939 Nevyörk dünya gergisi Radyo direktörü B. John yaşi aşağıdaki telgrafı almış- «Türkiye Cümhuriyetinin millet lere selâmını Amerika halkı ve mat- buatı büyük hararet ve şevkle karşı Jamışlardır. Progranimiz, Reisicümhur hâzret- leri İnönü'nün güzide mesajları ve fi- larmonik orkestra ve mugannilerinin temsillerile radyo muvaffakıyetinin en büyüklerinden biri olârak kaydo- Yunacaktır. ; Bu pek çok muvaffak neşriyattar dolayı size ve mesal arkadaşlarınıza. samimi takdir ve bayranlığımızı ar- ederim. yy Hariciye Vekili Bugün saaton altıda geliyor Hariciye Vekilimiz. B. Şükrü Sa- raçoğlu bugün İstanbula gelecektir. Hariciye Vekilinin bindiği Savarona yatı bugün seat on altıda İstanbula yasıl olacaktır. Son dakika Almanyada ... hava'günü Almanyanın hava kuvvetle- rini arttırması isteniyor Berlin 2 — Almanyada dün Hava günü idi. Bu münasebetle Hava Na- zırı mareşal Göring mühim bir nu- tuk irad etmiştir. Doyç Algemayne Çaytung bundan bahsederek diyor ki: «Hava sahasında bugünkü mevki- imizi yalnız muhafaza etmemiz değil, ileri götürmemiz de lâzımdır. Bazi memleketlerde bir silâhlanma, hum- ması yardır. Biz de icab eden tedbir- leri almalıyız. B. Hitler daha çok za- man evvel silâhların tahdidini teklif etmişti. Bu teklifi kabul etmiyenler düşünsünler.» : italyanın istekleri 23 martta anlaşılacak O gün yeni meclis açılacak, kralın nutku okunacak Cenevre 2 — Yeni İtalyan meclisi 23 martta toplanacaktır. O gün kral açılış mutkunu okuyacaktır. Bu nut- kun ve bunu takip edecek müzakere. nin İtalyan isteklerini meydana çi. karacağı tahmin edilmektedir. Bu iti» barle kralın nutku ehemmiyetle bek- leniyor. Iran veliahdı Lübnanda ve Berutta büyük merasimle karşılandı Paris 2 —İran Veliahdı Lübnan hududunda Fransız ve Lübnan me- murları tarafından karşılanmıştır. Vellahd Beruta girerken kumandan lar ve sair yüksek memurlar tarafın. dan istikbal edilmiş, bir tabur piyade, bir bölük süvari, tank, topçu Kıtaları tarafından selâmlanmış, 21 pare top atılmıştır. Prens ve maiyeti sokâklarda top- lanan halk tarafından şiddetle alkış- adanmıştır. Vellahd Mahruse yatına binmiştir. Pransız fevkalâde komiseri İran veliahdı şerefine bir ziyafet ver. iniştir. Mahruse yatı bugün Mısıra hareket etmiştir. Mareşal Petain Burgosa © gidecek mi? Paris 2 — Mareşal Petain'in Fran- sanin Franko nezdinde sefirliğine ta» yin edileceği tahakkuk etmektedir, Mareşal bu hususta yapılan teklife henüz cevap vermemiştir. Kabul ede- ceti Zannolunuyor. Yunan kralı Savarona yatını ziyaret etli Hariciye Vekili dün gece sabaha karşı Pireden hareket etti Atina 1 — Yunan kralı Jorj, düm | #ine verilen ziyafette hazır bulur öğleden sonra bir muşla Savarona yâr tına gitmiş ve Türkiye Hariciye Vekili! B. Şükrü Saracoğlu ve Atina Türkiye elçisi B. Ruşen Eşref Ünaydın ve B. Şükrü Saracoğlunun maiyeti tara- fından istikabi oGdilmiştir. Yunan kralı Savarona yatını uzun uzadıya gezdikten sonra yatın büyük salonun« da şerefine verilen çay Zziyafetinde hazır bulunmuştur. Atina i — Türkiye Hariciye Vekili B. Şükrü Saracoğlu, maiyeti ile bera- ber, dün-Pire şehrine giderek muhte- Hf fabrikaları gezmiş ve öğleyin Yu- nan Hariciye müsteşarı Mavrudis ta- rafından denizcilik klübünde şere- muştür. B. Şükrü Saracoğlu dün gece saat dokuzda Savarona yatında Yunan Başvekili B. Metaksas şerefine bir zi- yalet vermiştir. Ziyafette Yunan Başvekili ve refikası, Yunan Nazırla- “rı ve refikaları, Balkan antantı mem- Jeketleri elçileri ve refikaları, kara, deniz, hava erkânıharbiye reisleri ve daha birçok zevat hazır bulunmuş- lardır. Ziyafetten sonra yatta bir su- are vermiştir. B. Şükrü Saracoğlu, suarenin sonunda davetlilerle veda- Jaşmışlır. Savarona yatı sabaha karşı İstan- bula hâreket etmiştir. İngiltere arazi vermeden müstemleke İşini halledecek Almanyaya iptidai madde temin edecek bir yol bulunması ümid ediliyor Londra 1 (A.A.) — Havas: Siyasi mahfiller, İngiltere hükümetinin ara- zi devrine lüzum Kalmadan müstem- leke meşelesini iktisadi yollardan gi- derek halledeceği kanaatini izhar et- mektedirler. , Dominyonlarda tesadüf edilen müş- külât İle imparatorluk hava yolları Polonya - Italya görüşmeleri bitti Romanya Hariciye Nazırı 3 martta Varşovaya gidiyor Varşova 1 (A.A) — Saat 2130 da Kont ve Kontes Clano, Viyana yolu ile Romaya dönmek üzere Karakoviden hareket etmiştir. Polonya - İtalya görüşmeleri hak- kında neşredilen resmi tebliğde ez- cümle deniliyor ki: İtalya Hariciye Nazırı Kont Ciano ile Polonya Hariciye Nazın Albay Beck, bir seri görüşmelerde bulun- muştur. İki nazır, iki memleket ara- sındaki karşılıklı o münasebetlerde hüküm süren dostiuk ve sarahat zih- niyeti müşahede etmişlerdir. İtalya Ye Pölonyanın siyasetlerniin esas he- deflerini, nizamın ve ağaletin tesisi teşkli eylemektedir. İki Nazır, iki memleket arasındaki müşterek menfaatlere ve karabete dayanan dostane işbirliğini inkişaf ettirmeyi kararlaştırmışlardır. Bükreş 1 (4&A)) — Rador ajansı tebliğ ediyor: Romanya Hariciye Na- rı Gafenko, 3 Mart Cuma sabahı resmi ziyarette bulunmak üzere Var- şovaya hareket edecektir. Kendisine Hariciye Nezareti genel sekreteri re- fakat etmektedir. Mareşal Goring'in seyahati Roma 2 — Alman hava nazırı ma reşal Goring martın sonuna doğru Romays gelecek, buradan Trablusa . Mareşal Trablus valisi Bal boya misafir olacaktır. Fransadaki mülteciler Paris 2 — Fransa hükümeti, Fran. $iz topraklarına iltica eden İspanyol. lara yardım işine diğer devletlerin de iştirakini istemişti. Yalnız Sovyet Rus- ya 5 milyon frank vermeği kabul et miştir. Halbuki Fransa günde 10 milk yon frank sarfetmektedir. Geriye çağrılan iki İtalyan kruvazörü İtalyaya döndü Roma 2 — Bir devriâlem seyahati yaparken İtalyaya çağrılan Ezenia Savoia ve Duk d'Aosta kruyâzörleri bugün Sardenyada Cazliari Hmarına 1 er “i arasında irtibat tesisi lüzumu Alman- yaya arazi terkini son derecede müş- külleştirmektedir. Salâhiyettar mahfiller hiçbir hâki- miyetin devredilmesine Jüzüm kalma- dan Almanyaya iptidai maddeler te- min edecek bir sureti tesviye bulun- masını arzu eylemektedirler, Balkan antantınin kuvveti Katimerini gazetesinin mühim bir başmakalesi Atina 1 — Balkan antantı konse- yinin içtimşı münasebetile, Bükres? gitmiş olani Katimerini gazetesinin sahibi B. Vlâhos, yazdığı bir makale- de, evvelâ Balkan antantının ne su- retle kurulduğunu tedkik ediyor, Mü- teakiben) Südetler meselesinin hal- linden sonra, bir Şerid arazi arasın- dan, Bulgaristanın Akdenize inm için Sofya hükümeti tarafından Ti resmi surette İleri sürülmüş talep- Yeri ve bu istekleri takip eden kiyaseti hatırlatıyor, Balkan devletlerinin Bükreşle resmi ve sarih bir bugünkü hududlarını muhafazasını tekeffül etmiş olduklarmı ve icabın- da silâh kuvvetile müdafaa etmeği teahhüd ettiklerini ilâve ediyor ve diyor ki: «Yani Balkanlarda sulhün bekçisi” olan yedi milyon asker çıkaran 70 mik yon nüfusluk bir ittif; mevzuuba- histir.s Bulgar kralı Belgraddan ayrıldı Belgrad 1 (A.A) — Bulgar kral Boris, öğleden sonra Yugoslavya Baş- vekili B. Tsvetkoviçi kabul etmiş ve akşam Sofyaya hareket eylemiştir. Bankalar Ankara 1 (Telefonla) — Cümhuriş yet Merkez bankası ile Emlâk ve Ey- tam bankasının, sermayesi devlet ta- rafından ödenmiş bankaların müra- kabesi hakkındaki kanun hükümle. rine tabi tutulması kararlaşmıştır. Bunun için bir kanun projesi hazır- lanmaktadır. Almanyadan damızlık Me- rinos koyunu getirilecek Ankara 1 (Telefonla) — Ziraat Vekâleti, Almanyadan yeniden da- mızlık Merinos koçları getirtmeğe karar vermiştir. Bu, Bursa ve Balıke- sir vijâyetleri içinde Merinos koyunu yetiş rilmesi ve teksiri için yapılan © Gİ haç pklar eümlesindendir. surette © amam 1 gana yalm ai misina. üni ee