2 Mart 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

2 Mart 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

gi —- sz “ # ük fartı. rüklü vere$- Mur“ lenen si sizin sineme mam i — POLİTİKA Franco hükümetinin tanın- ması sulbü kuvvetlendirdi İngiltere ile Fransa Franco hükümetini resmen tanıdılar. Almanya, İtalya ve Japonya bu hükümeti çoktan tanımış ve İtalya ile Almanya gönül- lü altında fırkalarca asker ve binlerce mütehassıs ve bir çok ağır top, tank ye tayyare vererek adeta kendisile ittifak etmiş olduklarından büyük dev- etlerin kahir ekseriyeti artık İspanya meselesine kati neticeye ermiş naza- rile bakıyorlar. ! o Son zamanlarda İngiltere ile Fransanın politikası izinden gitmekte olan Amerika müttehid hükümetleri etimburiyeti de general Franco hükü- metini tanıyacaktır. Zaten Amerika, İspanya cümhuriyet hükümeti nez- dindeki sefaretini şimdiden ilga etmiştir. Cenubi Amerika hükümetlerinden birçoğu da Franco hükümetini tanımıştır. Fransa İle İngilterenin; İspanyanın beşte dördünü fiili hüküm ve ida- resi altında bulundurmakta olan Franco hükümetini hukukan tanmuş ol maları üç senelik dahili harpten harap bir halde ve milyonlaren nüfusunu kaybederek çıkan yeni İspanya için çok büyük maddi menfaatler temin edecektir. Cümhuriyet hükümetinin Fransaya kaçırmış olduğu İspanyanın kâğıt parası karşılığı yüz milyonlarca altın ve hesapsız beylik mal ve mülk ve mevduat Franco hükümetine teslim edilecektir. Yranco hükümeti bu menfaatleri temin etmek için kendisinin tanın- ması mukabilinde hiçbir kayıt ve şartı kabul etmemiştir. Yalnız memleketin tamamiyet ve istiklâlini muhafaza eğeceğine ve cümhuriyet hükümeti tarafında bulunanların siyasi içtihad ve kanaatlerin- den mesul tutmayacağına ve lâkin berhangi cürüm ve cinayeti yapanların biuman takip edileceğine dair evvelce Franconun yapmış olduğu beyanat sened sayılmıştır. Franco hükümetinin tanınması beynelmilel sahada sulh ve istikrarın muhafazası için küvvetli teminat ise de dahili politika noktasından çok gü- rültülü olmuştur. İngilteredeki sosyalist partisi faşist ve düşman saydıkları Francoya dostluk elini uzatan Chamberlaine şiğdetle hücum etmektedirler. Izlanda Ikiye ayrılıyor Ada boydan boya çatlamaktadır Londradan bildiriliyor: Yapılan tedkikata göre Izlanda ada- sının ikiye ayrılmakta olduğu tes- bit edilmiştir. Güney doğudan, kuzey doğuya doğru ada boydan boya derin bir yarıkla ikiye ayrılmıştır. Bu yarık hergün biraz daha derinleşmektedir. Bü yarıklar bilhassa volkanik ara- zide çok daha derindir. Birkaç yüz ki- lometre murahhaı sahalarda da top- raklar kaymaktadır . Bilginlerden mürekkep bir komis- yon bu upuzun çatlağın, dağ tepeleri- nin hangi noktalarından geçtiğini in- celemektedir. Bu incelemeler sonunda ağanın iki bölüm olup olmıyacağı tamamile tes- bit edilecektir. Eğer İzlanda adası hakikaten ikiye bölünmeğe başlamışsa Alfred Vagner teorisi tahakkuk edecektir. Alfred Vag- ner, Amerika kıtasının Avrupa nok- tasından kopup ayrıldığını iddin eden bilgindir. Köpeklerin prensi Londrada açılan köpek sergisinde on bin köpek teşhir edilmektedir. Birinci mükâfatı Kop dö Kareh adındaki Pirene köpeği kazandı. Kop dö Kareh'in omuz ayası 80 santimet- redir. Tüylerinde tek Karartı yoktur, bembeyazdır. Kop dö Kareh'in kaloriferle ısman köşkü; ağılı ve kümesi vardır. Bir jersey ineğinden sağılan taze süt ve en iyi cins tavukların yumurtladığı yumuztalarla beslenir, Kop dö Karehe bin beş yüz İngiliz lirası verdiler, sahibi satmadı. Sadakata kurban giden köpek Nevyorkta, büyük caddelerden bi- | başladılar, olmadı. Sert davrandılar, rinde garib bir hadise oldu: Bir otomobil kazaya uğradı, kal dınma çıktı, duvara çarptı. Şoför ağır yaralandı. Cankurtaran geldi. Fakat şoförün. köpeği, tehlikede gör» düğü sahibinin yarına ne doktor yar naşlırıyordu ne de hastabakıcı Bir mikldet köpeği yumuşatmağa m Nevyork sergisine gönde- rilecek eşya Nevyork sargisinde teşhir edilmek Üzere müzelerde bulunan eşyalardan ve eski eserlerden bir kısmının Nev- yorka gönderilmesi kararlaştırılmış- tir, Bu eşyalar bazı yazma işleri, s6- ef kakmalı masnuat vesairedir. Bun- ar birer memur refakatinde Ameri- kaya gönderilecek ve sigorta edile- cektir, Sergi dağıldıktan sonra da bu 6serler geriye gönderilerek müzedeki yerlerine konacaktır. Şükrüyü öldüren çocuk mahküm oldu Şükrü tadında biri bir müddet ev- vel geceleyin Şehzadebaşında rastla- dığı 16 yaşında Cahidi Valde hanın- daki odasına götürerek orada tasal- lut etmeğe kalkışmış, Cahid de bi çakla Şükrüyü öldürmüştü. Dün ağır ceza mahkemesinde Ca- hidin muhakemesi yapılmıştır. Mu- Hakeme neticesinde -Şükrünün hak- 8iz tahriki ve mâznunun yaşının kü- çük olması göz önünde tutularak Cahidin bir buçuk sene ağır hapse konulmasına karar verilmiştir. İ olmadı, Köpek azı dişlerini göstererek sahibinin yanına sokulmalarına mâ- ni oluyordu. Şoförün yarası ağırdı. Nihayet bir tabanca çektiler, köpeği de bacağın- dan yaraladılar ve sahibi ile beraber hastaneye naklettiler. Yıkılan eski bir ağaç yandı | Üsküdarda Valde camii avlusunda eski bir ağaç bulunmakta idi. Bu ağaç, bundan bir kaç gün evvel yi- kılmış ve evkafın vereceği emre in. tizaren olduğu gibi muhafaza edil. mekte bulunmuştur. Camiin kayyumu dün bir aralık bu ağacın yanmakta olduğunu gör- müş, ve ateş bir hayli ilerlemiş oldu- Zu cihetle kendisi söndüremiyeceğine kanaat getirerek itfaiyeye haber ver- miştir. Derhal hâdise yerine gelen Üskü- dar itfaiye grupu ağacı, kısmı azamı yandığı halde söndürmüştür. Zabıtaca yapılan tahkikatta, av. Juda oturan meçhul bir adamın, ağa- cın kovuğuna yanmış bir sigara at- tığı ve ateşin bu şekilde çıktığı tes bit edilmiştir. Bu meçhul adanın hüviyetinin tes bitine çalışmaktadır. İki çocuk oyun esnasında kavga etti, biri yaralandı Beşiktaşta oturan on altı yaşında Hüseyin ile on üç yaşında Ömer bir oyun esnasında kavga etmişler, Hü- seyin, Ömeri yüzünden yarslarmetır. -İ Dişi hayvanlar- la erkek hayvan- ların Oo müşterek hayatlarıni oted- kik edenler garib sahnelere tesadüf ettiklerini anlatı- yarlar. Bu tedkiklere bakılacak olursa, bâ- zı hayvanlarda dişi ile erkek arasın- da müsavat hüküm sürdüğü halde bazılarında erkeğin dişiye tahakkü. müne tesadüf edilmektedir. Bu ba- kımdan hayvanların hayatı hakkın- da tedkikler yapmış olan bir Fransız tabilyat omütehassısı gördüklerine dair enteresan şeyler anlatiyor. Memeli hâyvanlar arasında ideal evilik hayatı, yani dişi ile erkeğin aralarındaki hakları ve vazifeleri sa- dıkane bir surette paylaşmaları, yal- nız görü, şimpanze ve orangutang gibi mayınunlarda görülmektedir. Bunlar, tıpkı insanlar gibi, araların- da ölünceye kadar devam etmek üze- re bir karı kocalık hayatı kurarlar, Karı koca muhabbeti ve evlâd şef kati bu hayvan'arda pek ziyade in- kişaf etmiştir. Meselâ bir düşman hücunı ettiği zaman anne evvelâ ço- cuklarını düşünür ve onları alıp teh- like mıntakasındani uzaklaşır. Yar- rularm ana tarafığdan selâmete çi- karıldığını bilen bâba düşmana gö- ğüs gerer ve onunla boğuşur, ailesini müdafaaya atılır. Bu boğuşmada kaçıp gitme yoktur, erkek ölünceye kadar müdafandan vazgeçmez. Et yiyen hayvanlar arasında ha- kiki bir aile hayatı süren hayvan aslandır. Bir aslan sevdiği ve kendi- sine kadın yapmağa karar verdiği dişi bir aslanı elde etmek için. çok uzun bo | çetin mücadelelere girişir, Kerbelâ vaki ugün muharrem ayının onun- 'cu günüdür. Meşhur - Kerbelâ vakası üzerinden -Kameri sene hesâ- bile. 1297 yıl geçmiştir. Yani on iki asır doksan yedi sene evvel bugün, Hazreti Muhammedin torunu İmam Hüseyin, maiyetile birlikte, Yezidin adamları tarafından şehld edilmiştir. Bilhassa Aleviler muharremin onunu büyük matem günü sayarlar, mera- sim yaparlar. Eskiden İstanbulda da döğünürlerdi. Eski anane mucibince bugün aşure pişirilmesi bizde de âdet- tir. ös Dördüncü halife Ali ile Peygamber kerimesi Fatma Zehranın ikinci oğlu olan Hüseyin, İslâm tarihindeki on iki imamın üçüncüsüdür. Hicretin &)- tıncı senesinde ve biraderi Hasandan 22 ay sonra dünyaya geldi. Pederi kendisine Harb iami koyduy- sa da Hazreti Muhammed bu adı Hü- seyin suretinde değiştirdi. Peygamber bu çocuğu çok sever, dizlerinden ayır. mâzdı. Ağabeysi Hasan yüz itibarile, imam Hüseyin de vücud cihetinden büyük babaları Muhammed Mustafa'ya ben- zermiş. İmam Hüseyin, pedeti Alinin şeha- detinden sonra hicri 41 tarihinde Me- dineye döndü ve biraderi Hasanın ha- Mifeliği Muaviyeye terkedişini muva- fık bulmadı. Hele Muaviye kendi oğlu Yezidi vellahd tanıtarak namına biat edilmesini isteyince, Hüseyin, bazı re- fiklerile birlikte bu teklifi kabul et- medi, Muaviyenin vefatından sonra da Yezidin halifeliğine boyun eğmedi. O sırada imam Hüseyin Mekkede bulunuyordu. Küfe şehrinin bazı şahsiyetlerile mektuplaştı. Bu zatlar ona biat edi. yorlar; irsan ve Myakaten istihkak sında harem hayatı mevcuttur. Balıklarda ise bütün yük erkeğin sırtına yüklenmektedir Zuşmalardan sonra rakiblerine ga lebe çalarak sevgilisine sahib olur. Dişi bir aslan, erkek bir aslana ka- dınlık yapmayı kabul ettikten sonra diğer erkek aslanlar bu intihab karşı- sında boyun. eğmeğe mecbur kalırlar ve meydanı yeni evlilere bırakıp çe- kilirler, Yeni evliler bir müddet beraber yaşarlar, dişi aslan erkeğine itaatle onun peşinden gider, hattâ bazan ava bile iştirak eder. Erkek aslan karısına karşı o kadar galandır ki getirdiği avın en İyi parçasını ona ayırır, karısının karnı doyuncaya kadar bekler, ondan sonra kendsii yemeğe başlar, Aslanların evlilik hayatında yav- rular da mühim bir rol oynarlar. Yavrular dünyaya gelince ana ve ba- ba çocuklarına büyük bir dikkat ve ihtimamla bakarlar. Analar, yavru- ları yalar, temizler, onlarla oynar ve yavruların her türlü yaramazlık- larına tahammül ederler, Bu esnada baba ava çıkar ve çocuklarına en na- dide şikârlar avlıyarak getirir ve ön- lerine koyarak yedirir. Diğer memeli hayvanlar içinde böyle insana yakın bir sile hayatı sürenlere nadiren tesadüf olunur. Evlilik hayatı ancak bir iki gün, hat- tâ bir iki sant sürer. Demek ki dişi hayvanlar hürdürler ve istediklerlie düşüp kalkarlar. Fakat bu hürriyet- leri yavrulayıncaya kadir devam olan halifeliği almasi için kendisini teşvik ediyorlardı. Her ne kadar dostları Hüseyini men- etmek istedilerse de Peygamberin to- Tunu bu nasihatleri dinlemiyerek Mu- hammed silesinin en a ve sahabe ile tabi'inden 72 kişi ile Tra- ka doğru yola çıktı. Bu seyahati Yezid Şamdan haber alınca Trak valisi bulunan Übeydulla- hı, karşı durması için tavzif etti. Va- li de Ömer bin Saad'in kumandası altında asker sevketti Küfeliler, korktukları için sözlerin den caydılar. İmam Hüseyin de mai- yetindeki bir avuç adamla kaldı. Ömer bin Saad, kendisine itaatı tav- siye ettiyse de Hüseyin ölümden yıl- maz, cesur bir şahsiyet olduğu için Kerbelâ sahrasmda düşmana karşı durmağı tercih etti, Yezidin askerleri Fırat kenarını tuttuğundan o sıcak yerde susuzluğa dayanarak şehid O- luncaya kadar sebat etti, «Kerbelâ gi- bi susuz» tabiri, lisanımıza bu müna. sebetle girmiştir. Hüseyin, arkadaşlarına, isterlerse teslim olmalarını teklifetti; lâkin bunlar da hacalete razı olmadılar, Bu çarpışmada, All ailesinden 19 ki- şi ve ceman 72 kişi ölmüştür. Kadın- larla çocuklar hakaretlere, iziyetlere uğramışlardır. Hüseyinin katili Şemr olduğu meşhursa da bu adam halkı mukatleye davet ettiği için bu şöhreti almıştır. Diğer bir iddiaya göre Ömer bin Saad öldürdü derler, Fakat bu da Askere kumanda etmesinden galettir. Asıl katil Sinan bin İns isminde biri- dir. Bu adam imamın başını kesip vali Übeydullaha götürdüğü vakıt, vali elindeki değneğile kesik başa vurdu. Sahabeden bir ihtiyar da; — Bu senin vurduğun dudaklara, o Hayvanların evlilik hayatın- da Aslanın ideal bir koca olduğu anlaşıldı Bir Fransız tabiiyat mütehassısı uzun tedkiklerden sonra bir eser neşretmiştir. Bu esere göre hayvanlardan bir kıs- mı arasında aile hayatı vardır. Bir kısım hayvanlar ara- yavrular, bir ko: caya tâbi olmaktan daha büyük bir derd teşkil eder. Bir de memeli hayvanlar arasında öyleleri vardır ki bunlar âdeta bir harem hayatı sürerler, Erkek bir çok dişiye sahibdir ve onlara zalim bir hükümdar gibi muamele eder. Pavi- yon cinsindeki maymunların erkek- leri dişilerine mütemadiyen dayak atarlar, Geviş getiren vahşi hayvan- larda, geyiklerde dişinin yükü daha hafiftir. Her ne kadar erkek hayvan bir kaç dişi hayvanla beraber yaşarsa da bunlar sevişirler ve birbirlerile dostça geçinirler. Yalnız dişiler sa- dakatsizlik gösterdikleri ve başka bir hayvanla münasebete girişmek iste- dikleri zaman erkek fena halde hid- detlenir. Böyle bir hal vukuunda ihanet eden dişi tekmelenir, döğülür ve aile içinden çıkarılarak tardolu- nur. Ondan sonra ailede gene sulh ve sükünet hüküm sürmeğe başlar. Balıklarda kadınla erkek arasın- daki roller ekseriya değişiyor. Bayan balık gezmede, eğlenmede iken bay e A bur oluyor. Bazı erkek balıklar yü- nın 1297 nci yıldönümü münasebetile Iİ MAM HUSEYIN Peygamberin dudakları birçok defalar temas etmişti. Defalarla gördüm! - de- rın arasına büyük ihtilâflar düşürmüş. tür, ; İmam Hüseyin, öldürüldüğü zama Gaip çocuk Beyoğlu 52 nci mektep 3 üncü si- nıf talebesinden 13 yaşlarında Al oğ- lu Mustafa bir haftadanberi kayıptır. Yanında oturduğu teyzesinin adresi şudur: