10 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

10 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Galatasaray Ml..) başlanıyor. Atletizm ajanı muhakkak ki resmi bir Karşılaşma olan birinciliklere lisans- sız sporcuları sokmakla bir hata iş- lemiştir. Ve bu yüzden tenkid edil meğe mahkümdur. Fakat şunuda düşünmek mecburiyetindeyiz ki Ni gamsız cereyan edip şampiyonu tâ yin edilemiyen şampiyonaya geçelim. « Tertipleki hataları biraz tabif gö- rüyoruz. Zira Naili evvelâ atletzim anirenörüdür, Saniyen ajanlık vazi- Yesini de vekâleten ifa etmektedir. Şüitibarla bir atletizm komitesinin Mizumu hissedilmiş ve bu komite te- $ edilmiştir. Bu heyetin âzaların- an biri şampiyonada kâh hakemlik, *h starterlik yapmıştır, Bir diğeri «karada toplanan istişare höyetine irak etmek mecburiyetinde bu- Amuş, bu şekilde Nailiye yardım döcek sadece bay Adil Giray kal uştar. * Böylece İstanbul atletizm şampi Onasını idare edenler muvaffak ol- auşlardır demek istemiyoruz. İstan- Za — yelsizlik, misline bu spor *a en geri olduğumuz vakitler bile İstanbul atletizm birinciliklerinin İç olmazsa college müsabakaları fadar muntazam olmasını isterdik. İnduğumuzun yüzde birini bile bu- #madiksn buna sebep ajanın atle- izm kalkınmasını yaparken fazla #ijinal ve çok az realist olmasıdır. ) kadar az realist ki lisansa dayan- tiyan resmi bir şampiyonanın bu Bile geleceğini evvelden kestiremedi. ÜBu suretle formaliteler çiğnenince #üplerin meşru hakları da çiğnen- 4 Bunu izah etmek için malüm ih- 'âfın husulüne m sebepleri Mm ecnebi tabiiyetini haiz bir atle- fh koştuğuna dair itiraz etmek is miş, sonra vazgeçmiş, nihayet ağustos tarihinde, yani son gün Müsabakaların nihayetinde bu hu- sta itiraz etmiştir. Diğer taraftan Beşiktaş kaptanı Merbahçe takımından Recebin vak» 8 Beşiktaş hesabına bir müsaba- ya girmiş olduğu cihetle Fenerbah- Hen müsabaka (Oyapanuyacağını Hi sürmüş, bunun üzerine Fener İçe her ihtimali karnı landı atletizm şampiyonu kim olacak? bi Fenerbahçe mi..! en ufak bir vesika bile yoktur. Bü- tün bu itirazların kabul olunduğunu bir an farzöderek Fener takımının Fenerbahçe on puan kaybetmekte- dir ki böylece her iki takım 78 -puana sahip olmaktadırlar. Lâkin Fener. bahçe kaptanının da Galatasaray ta- kumında en büyük rolü oynayan ve talebe olan Cemal, Galip, Halük ve Suad haklarında etmiş olduğu itiraz kabul olunduğu takdirde Galatasa- ray takımı puanlarının yarısını kay- betmiş olacaktır. Şuna da bilhassa işaret etmek lâzımdır ki Galatasaray takımında İstanbulspordan lisanslı olan Zare müteaddit yarışlarda takı- mına puan kazandırmıştır. Sırf atletizmi teşvik elmek maksa- dile lisans aranmadan yaptılınış olan bu şampiyonada ilk itiraz eden klü- bün vaziyeti görülüyor ki çok daha nizama aykırıdır. Bu itibarla esasen en çok puani kazanmış ve bilmuka- bele iliraz etmeğe mecbür bırakılmış olan klübün İstanbul atletizm şam- piyonu olması gayet tabildir. Esefle kaydedilmelidir ki atletizm ile itaraz e. ile “e teşvik ye arı bu hafta yapılıyor mo İstanbul bölgesi suw sporları ajanlığından: YÜZME: 1 — Bölge yüzme şampiyonluğu müsabakaları 12 ve 13 ağustos cu martesi ve pazar günleri Beşiktaş klübü yüzme havuzunda yapılacak- tar. 2 — Müsabakalara 12 ağustos cu- martesi günü saat 15 de, 13 ağustos pazar günü saat 13 de başlanacaktır. $ — Bu müsabaknlara seçmelerde derece alan yüzücüler iştirak edebi- lir. Hakemler: Sıtkı Eryar, All Rıza Sö- zeralp, Bekir Macur, Hikmet Üstün- dağ, Nuri Bosut, Hüsameddin Gü- reli, YELKEN: vi 1 — Mevsimin ikinci yelken teşvik müsabakası 13 ağustos pazar günü Moda koyunda yapılacaktır. 2 — Müsabakalara saat 14 de baş- lanacaktır, 3 — Program mucibince bu yarış- lar bütün amatörlere açıktır, Her ne- vi yelken tekneleri girebilir. 4 — Yarışlar beynelmilel yarış ni. zamnamesine göre yapılacaktır. 5 — Yelken rotası geçen senenin aynidir. 6 — Hakemler: Ahmed Fetgeri, Abdürrahman Benlloğlu, Rıza Sueri, Behzad Baydar, Harun Ülman, mü- hendis Hüsameddin, mühendis Naci, Ziya kaptan, Celâl Gözen. Tenis birinciliklerinin neticeleri Beden terbiyesi İstanbul bölgesi tenis ajanlığından: 6 ağustos pazar günü Dağcılık klübünde nihayetlenen bölgemiz te- Tek erkek: Telyan (T.D. K.) Çift erkek: İbrahim Cimcoz - Ar. mitage (Fenerbahçe) Kadın - erkek: Bn. Görodetsky - Hasan Akev (T.D.K.) “Takım itibarile: (Yalnız finalitsler puan alır) Birinci: 10 9: puanla (Dağcılık Klübü İkinci: 3 puanla Fenerbahçe Üçüncü: 1 W puanla Bebek Dördüncü: 1 puanla Beyoğluspor Düzce - Hendek futbol maçi Düzce (Akşam) — Düzce, Cümhu- üzme şampiyonluk müsaba- MEŞRUTİYETTE SARAY ve BABI | Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM — Tercüme, iktibas hakkı mahfuzdur. Tefrika No, 80 “ Büyük Kabine ,, kimlerden terekküp ediyor ? - Affı umumi ilânı ve bazı aziller "Tevfik paşanın 31 Mart hâdisesinde olduğu gibi bir köprü yahud bir para- Anlaşılıyordu. Sadaretinden vazgeçildi. Kabineyi derirenler de mecliste bir İttihad ve Terakki ekseriyeti bulundu- gunu, cemiyetin memleketin her tara- di onu büsbütün hiçe saymanın caiz ve İttihad ve Terâkki yede iyi tesir etmiyeceğini nihayet he- sap ederek bir intikal Kabinesi yap- mağı, herkesin teveccühünü kazanmış parlak isim sahiplerini Kabinede top- leri de nisbeten bitaraf görünecek bir Kabine teşkili hususunda telkinlerde bulunuyorlardı. Nihayet Sultan Reşad paşaya tevdi etti, meselesini hatıratında ediyor: (Sultan Reşad parlâmantarizm usu- lüne tevfikan vükelâ buhranı hakkın- da istişare etmek üzere âyan reisi Gazi Ahmed Muhtar paşa ile Mebusan reisi Halil beyi birkaç defa nezdine celbet- ti. Şehzadelerden bazıları Kâmil pa- şa taraftarlarının tesiri altında sada- rete Kâmil paşanın gelmesine çalışı- yorlardı. Kindarlığile müştehir Kâmil paşanın İttihad ve Terakki hükümetin- den gördüğü çirkin muameleler Üze- rine intikam politikası takip etmesi muhtemeldi. Memleketin şu nazik za. manında bu zalın iş başına gelmesi vahim neticeler tevlid etmek melhuz olduğunu ve intizamı muhtel bir ordu üzerinde nüfuzu olması lâzım ge- len Gazi Muhtar paşa gibi iyi nam ka- zanmış bir eski müşir ve kumandanın sadrazam intihap olunması memleke- tin menfaati bakımından elbette daha hayırlı olacağını hünkâra arzdan hali kalmadım. Sultan Reşad tereddüd edi- yordu. Herhalde Gazi Ahmed Muhtar paşaya meyyal görünmüyordu. Temmuzun yirmi birinci günü müs göyle tasvir müşkülât çeken Said paşanın koltuğu- na girdim. Padişahın suali bana bir muamma gibi görünmüştü. Bunun mânasını Said paşadan sordum, O da sadaret için Muhtar paşayı tavsiye et- duğunu beyan etti. Sadrazamla dü- tavsiye etmişti. Ben ise memleketin menfaatini o aralık Muhtar paşanın sadarete gelmesinde görüyordum. Sald paşa gittikten sonra padişah beni tekrar çağırdı. Sedareti Muhtar paşaya tevcihe karar verdiğini söyle- di; celbedilmesini emretti, Muhtar paşa tekrar istişare maksa- dile davet olunduğuna kani olarak oda. vana mevkiinde kalmağa razı olmadığı fına, orduya kök salmış olduğunu, şim- olamıyacağım fırkacılıkla itham edilirken ayni itham Kabine riyaseti uhtesine tevcih edil. diğini zatı şahaneden tebellüğ edince Gazi Muhtar paşa meşihet makamın. da Cemaleddin efendi bulunmak üze- re «Büyük Kabinesinie teşkil etti: Şürayı Devlet riyasetine Kâmil (es- ki sadrazam) Adliye Nezaretine Hü- seyin Hilmi (eski sadrazam) Dahiliye Nezaretine Ferid (eski sadrazam) Har. biyeye Nâzım, Bahriyeye oğlu Mahmud Muhtar, Maliyeye Ziya paşalar, Hari- ciyeye Gapriyel Noradonkiyan efendi, Maarife Sald bey, Evkafa Şam mebu- su Fevzi paşa, Ticaret ve Ziraata Re. şid, Nafıaya damad Şerif paşalar gel- diler, Ancak Ferid paşa Dahiliye Nezare- tini kabul etmemekle Kabinede rengi paşa Dahiliyeye geçti; Maliyeye Ab- dürrahman efendi alındı. Biraz sonra Ziya paşa yerini Selânik valisi Daniş beye terketti. m Kabine» (İ) bir fırka Ka- binesi değildi. Vakıâ meydanda hükü- Kabine teşkili vazifesini Gazi Muhtar | meti itilâfcıların idare ettikleri zannolu- nuyordu. Bu zan İttihadcılar çekilmiş Başmabeyinci Lütfi Simavi bey | olmasile Hürriyet ve İtilâftan başka Muhtar paşanın sadarete getirilmesi İhükümetle münasebettar siyasi bir fıs ka kalmamasından vebu fırkanın hasseten Kâmil paşa vasıtasile Kabi- ne üzerinde müessir olmağa çalışma- sından ileri geliyordu. tin doğurduğu bir galatı tabiat idil İttihadcı hiç değildi! Bazı azası Hür. riyet ve İtilâfa meyyal olsa da heyeti 'umumiyesile İtilâfcı sayılamazdı. He- le kendisini terkip edenlere bakılırsa bir İbtilâlciler Kabinesi olmaktan son derecede uzaktı! Gazi Muhtar paşa hiç bir fırkaya, grupa mensup değildi; Kâmil paşa İti- Jâfcıların «Dahii siyasisi, idi, Nâzım paşa da onlarca kuvvetlerini temâil ediyordu. Hüseyin Hilmi ve Mahmüd Muhtar paşalar Kabinede - lüzumsuz yere. İttihad ve Terakkinin mümessi. Yi sayılıyorlardı. Daniş beyin de rengi belli değildi. Şeyhislim Cemaleddin efendi Hürriyet ve İlilâfa meyyal olsa bile şiddetli tenkil tedbirlerine taraf- tar görünmüyordu. Kabinede tecanüs yoktu; program yoktu. Mebusan meclisinde ekseriyet İttihad ve Terakki mebuslarında idi, Bu ekseriyet bu sırada memleketin süküna muhtaç olduğunu düşünerek mesele çıkarmak istemiyordu. İki sa- daretini İltihad ve Terakkiye medyun olan Adliye Nazırı Hüseyin Hilmi pa- şanın bütün tahriklerine ve meydan okumalarına aldırmıyarak büyük Ka- bineye itimad reyini esirgemedi. Orduda İttihadcı, İtilâfcı ve Halâs- kâr gibi gruplara mensup zabitlerin bulunuşu ordunun manevi kuvvetini Azaltıyor, kırıyordu; Türk ordusuna parçalanmış gibi bir manzara veriyor- lu. Ordu haricinde de Osmanlılık cami- asınıda hıristiyanlar bir tarafa bırakıl- sın, müslümanlarda da topluluğu fiile çıkaracak kuvvet kalmamıştı. Türkler bile aralarında müttehid değillerdi. İttihadcılardan memnun o olmuyan Araplar Balkan tehlikesini kendilerin-