10 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

10 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

10 Ağustso 1939 AKŞAM Hazreti Âdem gibi gezenler! Samsunda son seylâj Yapılan tedkiklere göre zarar ve ziyat Akdenizde Fransız sahillerine yakın bir adadaki garip hayat Adada tamam çıplaklık yasaktır. Fakat bütü elbise 20 santimetrelik bir parça bezden ibarettir Fransanın cenubunda, Akdeniz kı- 5; — yılarına yakım bazı küçük adalar var- dır. Bunlardan biri de Levant adası- dır. Levant adası Hyöres ile Canne arasındadır. Boyu 8, genişliği 55 ki- lometredir. Her sabah Hyöresden kal- kan bir vapur bu adaya gider ve ak. şam üzeri döner. Levant adası, bir kaç sene evveline kadar ismi duyulmamış bir yerdi. Burada âncak bazı balıkçılar ve bağ meraklıları otururlardı. Son zaman- larda ada birdenbire şöhret kazan- mış, birçok ziyarelçiler buraya git- meğe başlamışlardır, Levant, adasına gösterilen bu rağbetin sebebi adada asgarl elbise giyilmesidir. Bu elbise müselles şeklinde bir parça bezden ibarettir, Kadın erkek, bununla vü. cudün en mahrem yerlerini kapar- lar. Diğer taraflar kâmilen açıklar... Fransız mubarrirlerinden biri ge- çen hafta Levant adasını gezmiş ve gördüklerine dair uzun bir yazı yaz- mıştır. Muharrir diyor ki: «Adaya gitmek üzere Ben Hur aöl bir vapura bindik. Vapurdaki yolcu. ların hemen hepsi sahillerde mutad olan kıyafetteydiler. Yani sırtlarında yakası açık ince bir gömlek veya bluz, bacaklarında (şort) denilen kı- sa pantalon... Vapur hareket eder etmez iş değişti, Yolcular sırtların- daki gömlek veya blüzu, bacakların- daki şortu çıkardılar ve asgari elbi- se İle kaldılar, Vapur adaya yanaştığı zaman is kelede bulunan herkesin bu kıyafet- te olduğunu gördük. İskelede büyük bir ilân gözüme ilişti, İlânda adada tamamen çıplak gezmenin kati suret- te yasak olduğu yazılıydi!... Arkadaşımla birlikte adada ilerle- meğe başladık. Yolda herkes bize ga- rib garib bakıyordu. Bu bakışlarda; «Acaba bu adamların vücüdünde bir ârıza, saklıyacak bir şey mi var?.» Mânası okunuyordu. Bu halden si- kıldık ve adanın başlıca terzisine gi- rerek kendimize birer elbise ısmar. ladık! Ölçü üzerine yapılan elbise yirmi dakika içinde hazır oldu. mm Barda ei kıyafetle hizmet sd. kadın gatson Yeni kıyafetimizle bir otele girdik. Otelin bahçesinde birçok müşteri Salihlide imar hareketleri Salihli (Akşam) — Hükümet konağının inşaatı ilerlemektedir. Belediye, istasyondan konağın yapıldığı yere uzanan caddeyi tevsi etmiş ve burasını bir bulvar haline koymuştur. Yukarıdaki resim yeni yapılan yolu gösteriyor. Manisada Sakarya klübü bir gardenparti hazırlıyor Manisa (Akşam) — Yaz mevsimi dolayısile maçlar bir müddet için ta til edilmiştir. Fakat mevcud klüpler yeni faaliyetler göstermektedirler. Ma, nisanm en eski klübü olan Sakarya klübü bu ayın 19 uncu cumartesi gü- vinde bir gardenparti yıl verdik. | li olur. Te. atla gençler hayır. hı işler yapacaklardır, | Atletizm hareketleri tatil edildi Beden terbiyesi İstanbul bölgesi atletizm ajanlığından: 1 — İstanbul bölgesi atletleri 21 ağustos gününe kadar servis tatili yapacaklarından bugüne kadar hiç bir resmi atletizm faaliyeti olmaya. caktır, 2 — İstanbulun üçüncü ve dör. düncü kategori atletleri için (pentat- lon hariç) 939 yılı açık hava mevsimi müsa- baka programı bilaniştir. vardı. Bunların önlerindeki masa- larda kokteyl filân gibi içkilerden eser yoktu. Adada içki yerine süt, meyva suyu içiliyor. Gözüme bir ilân ilişti. O akşam otelde bir balo verileceği yanlı idi. ... Levant adasının en büyük derdi su azlığıdır. Parislilerin kızdıkları ve sevmedikleri yağmur bu ada halkı için bir nimettir. Çünkü herkese su temin eder, Hemen her evin bir sar. nıcı vardır, Yağmur yağınca sarnıç- lar dolar. Hava kurak giderse su te- dariki güçleşir, çünkü adada pek az kuyu vardır. Bunlardan birisinin su- yu motörle çıkarılarak umumi bir duş yeri yapılmıştır. İsteyen gezer- ken burada bir duş yapar. Adada deniz banyosu da rağbette- dir, Yalnız banyoya girenler elbisele- rini çıkarmıyorlar... Müselleş şeklin. deki bu elbiseler 20 - 25 santimetre kumaştan yapılıyor. Erkekler koyu renk veya siyah, kadınlar açık renk, ekseriyetle çiçekli kumaşları tercih ediyorlar, Elbise yalnız ön kısını ka- patıyor ve bir bağ İle bele bağlan yor. Arka, kadınların göğsü açıktır, 2.” Levant adasında Heliopolis adı ve- rilen kasaba tabiala âşık bir doktor tarafından kurulmuştur. Adada esas meyva ve sebze yemektir. Halkın bir kısmı, et şöyle dursun, süt, yumur. taya bile el sürmemektedir, Maama» fih yemek yediğimiz otelde et ve yu- murta vardı, Yemekten sonra dans başladı. As- gari kıyafetli bir çalgıcı elindeki ar- monikle Parlisin Ambasadöründe ça- nan tangoları, rumbaları çaldı ve gene asgari kıyafetli müşteriler dan- settiler, Dans gece yarısına kadar sürdü. Gece yarısi terli terli buradan ayri- İlanlar sırtlarına birer süveter geçir. diler, Fakat belden aşağıda gene as- gart kıyafet vardı! İcra memurlarını dövmüş Dün dinlenen bir şahid: « Yen- gem dekolte bir halde çama- şır yıkarken içeri girdi. ler» dedi Üçüncü icra memurlarından Ke. mal ve Fatih polis merkezi mürette. batından Mehmed isminde iki me. mur, Atikali paşada Fazılın evini icraen tahliyeye gittikleri bir sırada tecarlüze uğramışlar ve her ikisi de Faml tarafından dövülmüşlerdir, Bu suçtan dolayı mahkemey? ve- rilen ve tevkif olunan Fazıl dün bi- ringi ceza mahkemesi huzuruna çi- karılmıştır. Dünkü celsede suçlunun kardeşinin çocuğu bayan Münevver şahit ola- rak dinlenmiş, Münevver; yengeleri dekolte bir halde çamaşır yıkarken memurların içeri girip oturduklarını bilâhare küçük kız kardeşi Muam- merin giderek Fazılı işinden çağırdı Eanı, sonra he olduğunu bilmediğini söyledi. Mahkeme, bayan Muamme. rin de şahit sıfatile celbine karar ve- rerek muhakemeyi talik etti. Gönen Halkevinin Çanakkale gezisi Gönen (Akşam) — Gönen Halkevi spor ve temsil kolları bu ay içinde Çanakkale vilâyetine gidip orada bir temsil ve bir de maç yapmağa karar vermiştir. Vaziyet Çanakkaleye bil dirümiştir. Kabul edilirse derhal yola çıkılacaktır. Birkaç gündenberi tem sil, spor kalları hazırlığa başlamıştır. mikdarı bir milyon liradan fazladır Samsun (Akşam) — Geçen hafte- lar içinde vukua gelen büyük seylâp- lar üzerine yapılan esaslı ve etraflı tedkikat neticesinde tesbit olunan zayiat mikdarı şudur Samsun merkezinde bir erkek, iki kadın, iki çocuk; Bafrada bir kadın, bir erkek ve bir çocuk olmak üzere seylâpta sulara kapılarak boğulanla- nn mikdarı sekiz nüfustur. Hayvan zaylatı 42 baştır ve 1435 Ilra kıyme- tindedir, Seylâpta 17 ev, 34 değirmen, 5 ahır, 50 tütün aranı yıkılmıştır. Yekünu İ 106 olan bu zarar 30,398 lira kıyme- tindedir. Bundan başka 21 kilometre şose yolu bozulmuş, 45 köprü ve (100) menfez yıkılmıştır. Bu suretle Sam- sun naflasının 150 bin liralık bir za- | rar gördüğü tahmin edilmektedir, Seylâbın tütğnler, mahsulât ve sairedeki hasar mikdarı ise 1,024.593 lira olarak tesbit edilmiştir. İkinci seylâpta şehri basan sular dan dükkün ve evlerde eşya üzerine hasıl olan ziyan da 1600 Jiradır. Bundan başka İnhisarlar idaresinin on bin lira değerinde tütünü harap olmuş, bozulan sokakların tamiri ve temizlenmesi de Belediyeye & bin liraya mal olmuştur. Vilâyetin seylâp hakkınd layıp slâkadar vekâletlere g ği rapordan öğrendiğimize | zılay kurumu, Samsun seylâ rine 2,400 lira yardımda bulu Mahsul, hayvan, bina ve & hasara uğrayan Çifçilerin bankasına olan borçlarının tef bunlardan muhtaç olanlara yi lik ve tohumluk verilmesi, evleri, “ ve aranları yıkılanlara devletgi gi ormanlardan meccânen, oladaği del en müsaid bedel üzerind k yapılmasına müsaade “eği husuları hükümete yazıldaıştj Yıkılan köprülerin beton ölün inşasına kadar lüzumlu olar xeiiyği kta ahşap geçidlerin derhal yapılı bilmesi için vilâyete ayni sureti ©) manlardan katiyat yapılmasına Yi saade edilmesi hükümetten isteğimi tir. Kürtül ve Merd Irmakları <iğ rinde yeniden yapılması zaruri ©giN beton köprülerin açıklıkları buket seylâbın otesirile ziyadeleştiğiniğie) burslara lüzumu olan köprüleriğeNe İla Vekâletince yaptırılması ster miştir. Bunun için gereken teşebbiğiş ler de yapılmıştır. Kandıraköylüsünün dileğ Keten zıraatının eski usulden kurtarılmas. ve keten bezlerinin ıslahını İstiyorlar , Kandıra köylüleri kendi dokudukları keten elbiselerile a Kadıra (Akşam) — Kandıranın keten bezlerinin nefasetini ve güzel liğini müteaddid mektuplarımda bil- dirmiştim. Bu sene keten bezlerine aid müşahedelerimi artımak maksa- dile köyleri gezdim, Yaptığım tedkikat neticesinde ke- ten bezlerimizin itina ile ve fakat ip- tidai tarzda tezgâhlarda dokunduğu- nu gördüm. Bu tezgâhların ufak te- fek kusurları mevcut ise de, bu ku- surların tezgühların o taraklarının fevkalâde dar oluşundadır, Dokunan bezlerin genişliği 50 santimetredir. Fakat pek nadir olarak 70 santimet- re eninde tezgâhlarada tesadüf edilmektedir. Eski Kocaeli valisi Hâmid Oskay Kandıra bezlerile alâkadar olarak köylerdeki bezlerin ıslahına çalışmış, hattâ bu meyanda bazı köylere (70 santimetre) genişliğine meccani ta- rak dağıtmıştı, Memleketimiz adetâ keten mahsu- lünün tarihi ve tabii bir ülkesidir. Kadim çağlardanberi keteni İle meş- hur olan Kandıra kazasında yıllar. danberi dedelerinden gördükleri ipti- dal vesnitle ziraat edildiği ve çok geri âletlerle dokudukları keten bezleri buna rağmen elân zarafetini muha- faza etmektedir. Müstahsil köylü ile ayrı ayrı konuş- tum, Köylüler dilöklerinden evvel sö- x6 şu şekilde başladılar; — Sen gazeteci imişsin, gazetecile- rin vazifesi bizim derdlerimizi yaz maktır, Bak giydiğimiz elbiseler ken- di dokuduğumuz keten bezlerimizdiğ,. yapılmıştır. Bu sırada ben de sırtundaki Mi) seyi gösterdim. Kendi yerli kumaş... rından olduklarını görünce çok $ vindiler, — Biz keten bezlerimizi giymez biliyorduk Köylü, kendi kelen bezini başlığı üstünde görünce sevincine payi yoktur. Size karşı ilk suali Elbiseniz yerli midir? a Yerli keten bezi olduğunu hil dince gözleri sevinç saçar, Köylünüğ; müşterek dileği şudur: «Keten zir s: tinin bu eski sistemden kurtarılarlın istihsalin artırılması, iptidal tezgii ların ıslahile keten bezlerinin itibarile düzelerek piyasada daha yade revaç bulması», Köylünün b haklı isteklerinin yerine getirilmis İle köylümüzün kalkınması temin € lecektir. Sayın Ziraat Vekili B, Mi lis Erkmenin, keten ziraatimizle kından alâkadar olmasını Çi köylümüz namına diliyoruz. başk 4 İzmirde yol inşaatı İzmir (Akşam) — Vilâyetin her rinde mükellef amele vamtasile 4... inşaatına başlanmıştır. vilâyet değ encümeninin tasdik ettiği Iş rapg göre bütün köyler, yeni yollarla şi lere bağlanacaktır, Bu sene köy yoğ rından birçoğu ikmal edilecek vg yollar, motörlü, motörsüz nakil yi talarının geçmesine yarıyacak gel