10 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

10 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

gi gi Bahife 2 AKŞAM Son dakika Trakyada tahşidat yapmıyoru ataşemiliterini çağırır mıydık? Türk ordusunun manevraları, her sene ayni ayda yapılan periodik manevra ve denemelerdir Ankara 10 (Telefonla) — Ulus refi- kimiz yazıyor: «Son günlerde, heye- canlı haberler We dünya hâdiselerinin bugünkü bulanık cereyanından isti #ade etmek yolunu tutan bazı yaban- cı gazeteler, Türkiye ile Bulgaristan arasındaki münasebetleri sarsmağ matuf ve hiçbir ami ve esası olmuyan şayialar neşretmeğe başladılar, Bu ga- zetelere göre, güya Türkiye, Trakya» da vâsi mikyasta tahşidatta bulunu- yormuş, Trakyaya mütemadiyen harp malzemesi ve asker yığıyormuş. "Türkiyenin cihan sulh davasındaki büyük hizmetlerini ve hassasiyetini bi- lenler, yani bütün dünya için bu ha- berler, ancak gülülük geçilen, üze rinde durulmağa Dile değeri olmıyan boş şeylerdir. Bizim dış siyasetimizde- ki prensipimiz malümdur...» Ulus, bu prensipi izah ettikten son- ra yazısına şöyle devam ediyor: Leh askerleri Alman müfrezesine Hadise Leh Koridoru içinde oldu ve bir Alman askeri yaralandı Varşova 10 — Resmen tebliğ edildi- ğine göre Leh hudud muhafızları bir Alman müfrezesine ateş açmışlardır. Bu hususta verilen tafsilâta göre 6 ağustoesta, saat 18 de üç askerden mürekkep bir Alman müfrezesi, Ka- menika civarında Leh koridoru ara- isine girmiş ve 300 metre ilerilemiş- tir. Leh hudud muhafızları, üz defa ih- tar verdikleri halde Alman askerleri, Leh arazisine girmekte devam ettik- derinden üzerlerine ateş açmağa mec- bur kalmışlardır. Bu müsademe neti. eesinde bir Alman askeri yaralanmış ve arkadaşları tarafından götürül. müştür. Diğer Alman âskerleri geri çekilip gitmişlerdir. Alman gâzeteleri, bu bâdiseden hiç bahsetmemişlerdir. Bu, kaydedilmeğe değer. Gehelüttarıkia Ispanyol istihkâmları General Dekent yapılan tahkimatı teftiş etti Londra 10 — Cebelüttarıktan bildi- riliyor: Dün general Dikent yanında birçok yüksek rütbeli İspanyol zabiti bulunduğu halde Cebelüttarık ile Ali- bea arasında bitaraf mıntaka dahilin. ve İngiliz hudud karakolları civa- İspanyollar tarafından kazılan #iperler ile Sanrok'da İspanyollar ta- rafından Cebelüttarığın karşısında ya- er istihkâmları gözden geçir- Mussolini kalb buhranı mı geçirdi? Londra 10 — Romadan Times gaze- tesine bildiriliyor: Salâhiyettar İtal. mabfilleri, Mussolininin bir kalb v geçirdiğine ald ecnebi gözeteler- © âe görülen haberleri katiyet ve hiddet- e tekzip ediyorlar, - Peşte ve Madrid elçilerimiz Ankara 9 (Telefonla) — Yeni Peş- ile ciçimiz B. Ruşe imiz B. Fudi Hu e «Bu tahşidat kime müteveccihtir? Bulgaristana mı? hayır. Türkiye, Bulga- ristanla da bütün komşularile ve bü- tün devletlerle olduğu gibi daima en iyi münasebetleri idâme ettirmek er- susunda ve kararındadır. Onun için daima bir sulh cihazı olarak işleyen Balkan paktı, buna dahil olmak iste- yen Balkanlı devletlere açık bırakılmış. tır. Bu pakt, şimdiye kadar Balkan sulhüne yapmış olduğu hizmetleri bundan sonra da ayni kuvvet ve kud. retle devam edecektir. Pek iyi öyle ise, bu tahşidat şayla- sının esası yok mu? Kara ve heye- canlı haberler işaasından zevk veya menfaat duyanlar, her sene olduğu gibi bu sene de Trakyada 15 ağustos- tan 21 ağustosa kadar yapılacak olan büyük manevraları vesile ittihaz et- mişler ve tahşidat haberlerini bundan | çıkarmışlardır. ateş açtılar Paris 10 — Londradan bildirilmiş- tir: Lori Halifax dün Alman sefiri B. Direkseni kabul etmiş yarım saat görüşmüştür. Bu ziyaret bir fali ha- yır addedilmektedir. Mülâkat hak- kında hiç bir malâmat verilmemekle beraber, lord Halifax, sefire, harpsiz fütuhat devrinin geçmiş olduğunu ve her hangi bir kuvvet darbesinin mu- kabelesiz kalmıyacağını sefire söyle- miş olduğu tahmin edilmektedir. Lehistan Rusyaya harp mal- zemesi ısmarladı Paris 10 — Leh ve Rus eksperleri, Le- Matbuat kanunu LA 35 ve 50 inci maddeler e pon tadil ediliyor Ankara 9 — Dahiliye Vekâleti Matbuat kanununun 35 ve 50 nci maddelerinin de- Biştirilmesi hakkında Meclise teklifte bu- lunmuştur. Esbabı mücibede bu hususta deniliyor Xi: «Buzi güzele ve mecmualarımızda doğ- | rudan doğruya milli hiseirimizi rencide veya tarihi vakalar yanlış gösterilmek su- retile milli haysiyet ve izzetinefşimize do- | Kunacak yazılar çıkmakta olduğu görül- mektedir. Bugün tatbik mevkiinde olan Matbuat kanununda bu kabil neşriyat yapan ga- b Mâfisini temin maksadile bü projeler ha- sarlanmıştır.» 35 inci maddeye ilâve edilen fırkra şü- dur: «Mill hislerimizin inciten veya bu mak- aatla milli tarihi yanlış gösteren yazılar neşri yasak olacaktır» 50 nel maddenin yeni şekli şudur: «Memleketin umumi doku- nan veya mili hislerimizi incilen veya bu maksada mini tarihi yanlış gösteren neşrinden dolayı İsra Vekilleri Heyeti kararile gazete ve mecmunlar mu- vakkaten tatil olunabilecek ve bu suretle kapatılan gazete ve mecmuanm heşrine devam edenle? hakkında 18 inci madde hükmü tatbik olunacaktır. Bu suretle kapatılan gazete veya moc- muanın meşwlleri tatil müddetlerince baş- | ka bir isim ie wazete ve mecmua çıkara- uyacaklardır 9 Halbuki bilmiyorlar ve yahud bil- dikleri halde mahsus saklıyorlar ki, bu manevralara birçok ecnebi ataşa- militerleri meyanında Bulgaristan ata“ şamiliteri de davet edilmiştir. Bulgar olan 'Türk ordusunun manevrâlarında bazır bulunacak ve bütün vaziyeti ta- kip etmek fırsatını elde edecektir. Hiç . Trakyada askeri bir harekete girişile- cek olsa Bulgaristanın salâhiyet sahi- bi, ahvale yakıf bir mümessili buraya davet edilir mi? İşte sırf bu davet, bu şayiayı en beliğ ve en açık bir svrette yalanlamağa kâfidir. Tekrar edelim: Türk ordusunun y0â« nevraları tamamile her sene ayni ay- da ve hemen ayni tarihlerde yapılan Peryodik mançvralar ve denemeler- dir.» izmir Belediye Reisi, Ankaraya gidiyor Milk Şefi ve Başvekili fuara davet edecek İzmir 9 (Telefonla) — Belediye Re- isi Dr, Behçet Uz, cuma sabahı eks- presle Ankaraya gidecek ve Reisicüm- Mur İsmet İnönüne fuar hazırlıkları- nın son safhası hakkında izahat vere- cektir. B. Behçet Uz, ayni zamanda Milli Şeti ve Başvekil Dr. B. Refik Saydamı 20 ağustosta merasimle açılacak olan İzmir Fuarına davet edecektir. İmhir 9 (A.A.) — Açılma zamanı yaklaşan dokuzuncu enternasyonal İzmir fuarının hazırlıkları sona er- mek üzeredir, İşleri tamamlamak için iki bin beş yüzden fazla işçi geceli gündüzlü çalışılmaktadır. Donanmamız İzmir limanına gidecek İzmir 9 (Telefonla) — Başta Yavuz srhlımız olduğu halde, donanmamı- ın Fuar açılışmda İzmir limanı zi- yareti ve Fuar sonuna kadar lmanı. mızda kalması muhtemeldir, Maarif Vekili Şehrimizde bulunan Maarif Vekili B. Hasan - Âli Yücel Üsküdardaki İ prevantoryom binasını (gezmiştir. Müesseseye ilâve edilecek yüz yatak- lu paviyonun yüz on bin liraya çıka- cağı anlaşılmıştır, . Maarif Vekili bundan sonra Çam- hcaya giderek buradaki kampı ziya- ret etmiştir. Dolmabahçe hadisesi B. Salih Kılıcın muhakeme- sinin görüleceği yer kararda tasrih edilecek Ankara 9 (Telefonla) — Eski İstan- bul Emniyet müdürü ve hâlen Çorum Valisi B. Salih Kılıç hakkında, Dolma- bahçe hâdisesinden dolayı verilen lü- sumu muhakeme kararı Adliyeye tev- di edilmek üzere İstanbul Vilâyetine gönderilmişti. . Öğrendiğime göre, bu karar, muha-, kemenin görüleceği yerin tasrih edil mesi için Devlet Şürasına verilmek Üzere, Dahiliye Vekâletine gönderi miştir. Dün Geceki ve Bu Sabahki Haberler | 10 1939 Bu sonbaharda harp z olacak mı, olmıyacak mı ? Japon Harbiye Nazırı, hükümet için- Tahşidat yapsak manevralara Bulgar deki güçlüklerden dolayı istifa edecek giliz - Japon müzakeresi durdu ve müzakereye devam edilmek üzere Tokio 9 — İyi haber alan mahfil. lerde söylendiğine göre, dünkü beş nazırlar toplantısında bilhassa şu me- seleler görüşülmüştür: Avrupada bu sonbaharda harp olacak mı, olmiya- cak mı? Japonyanın şimdiden hattı hareketini tayin etmesinde Japonya için menfaat var mıdır, yok mudur? Japon Harbiye Nazırı istifa edecekmiş Tokio 9 — Muhtelif Japon mahfil. lerinde dolaşan şayialara güre, Harbi- ye Nazırı general İtagaki, Japonyanın Avrupa siyaseti meselesinde, hükümet Kabinede bir değişiklik yapmak çok güç olacağından, bu istifa kabul edil- Danzig tarih tesbit edilmedi miyecektir. halinde bulunan İngiliz - Japan mü- zakerelerine henüz tekrar başlanma. mış ve içtima için de bir tarih tesbit Tientsin 9 (A.A.) — İmtiyazlı mm taka etrafında Japonlar tarafından konulan tahdidat gitgide şiddetini arts tırmaktadır. Diğer taraftan Şimali Çinde İngil- tere aleyhindeki mücadele devam et- Te yüzde yüz ve daha pahalı satmala- rını emretmiştir. meselesi Hitler 20 ağustosta noktai nazarını söyliyecek Varşovada çıkan bir mecmua, “ Danzig'in Polonyanın hayat sahasına dahil bulunduğunu Almanya kabul etmezse yapılacak birşey vardır: HARP,, diyor Berlin 9 — Alman matbuatı, Polon- yaya karşı tehditkâr ihtarlarına de- vam etmektedir. Siyasi mahafilin kanaati, Hitlerin 21 ağustosta söyliyeceği noktai naza- Ta intizaren Alman matbuatinın neş- riyatı mütemadiyen şiddetlenerek gi- decektir. Bugünlerde Alman başkumandanı fon Brauşiç Dusseldorfta ameleye hi- taben söyliyeceği nutuk, mübim bir hâdişe teşkil edecektir. Alman matbuatı, Polonya, Fransa ve İngiltereye karşı ihtarla doludur. Forsterin bu akşamki nutku Danzig 10 — B. Hitlerle görüştük: ten sonra buraya dönen B. Forster, bu akşam mühim bir nutuk söyliyecek- tir. Bu nutukta, B. Hitler ile mülâkat- ta kararlaştırıldığı veçhile, Lehistan müddeiyatı protesto edilecek ve Dan- #ig halkının Missiyatı bütün dünyaya Hân edilecektir. Berlin 9 (A.A.) — Varşovada çıkan Polonya Prostoz Mostun mecmuası di- yor ki; «Polonya mütemadiyen tavizler yâ- 'pıp durdu. Artık mutavassıt hiçbir tarzi hal kabul edemez, Yapılacak b'r şey vardır, o da şudur: Ya Almanlar Dan- zigin Polonyanın hayat sahasına da- hil bulunduğunu kabul ederler, yahut ta etmezler. Etmedikleri takdirde de yapılacak bir şey vardır: Harp.» Bu haberi Alman matbuatına tevdi eden D. N. B. ajansı, ilâve ettiği bir notta ezcümle diyor ki: «Polonya matbuatı küstahlığı mü- temadiyen arttırıyor. Hiçbir hudud bilmiyen metalibatı muhik göstermek için ileri sürülen deliller biribirini nakzediyor. Danzig bir Alman şehri- dir. Hiçbir şey bu hakikati irale ede- mez. Chamberlain ve Beck bunu açık- ça eslim ettiler, Şimdi Danzig Üüze- rindeki iddialar buranin, Polonyanın hayati sahasına dahil olduğu ileri sü- rülerek haklı gösterilmek isteniliyor. Polonyanın meşru haklarından bah. #edilmek cüreti gösteriliyor. Bu, Dan- zigin bütün tarihile reddedilebilecek çirkin bir yalandır.» Yeni icra kanunu Komisyon, çalışmalarını bi- tirdi, proje Vekâlete verildi Ankara 9 (Telefonl;) — Yeni bir icra kanunu projesi hazırlamak Üze- re epeyce evvel Adliye Vekâletinde teşkil edilmiş olan komisyon çalış- malarını bitirmiş ve hazırladığı pro- jeyi Vekâlete vermiştir. Projede mevcut yeni hükümler arasında; Ücaret mahkemelerinin refi itiraz taleplerini tetkik hususun- daki salâhiyetlerinin (kaldırılması, Belediye ve köylerin şahsiyeti hük- miyelerine ait malların haciz oluna- mayacak, mallar ârasına alınması, borçluların iki aylık yiyecek ve yaka- caklarından maada bir aylık yiyecek ve içeceklerine tekabül edecek para- ların dahi haciz olunamaması, ha- ciz esnasında mevcut kıymetli evra- kı saklamağa teşebbüs edecek ve ya- pılacak ihtara rağmen bunları mey- dana çikarmıyacak olanlar hakkında icru kanununun 331 inci maddesi mucibince 3 aydan üç seneye kadar | Misafirperverliği sulistimal ! İzmir zabıtası bir su müteah- , hidini dolandırıcılk suçundan ll yar İzmir 9 (Telefonla) — İngiliz harp gemisi Malaya'nın İzmir limanmı #i- olarak, gemiye ücretsiz 89 ton su ve- rilmişti. Zabıta, bu su için su müteahhidle- rinden Hakkı Hadi adında birinin Malaya kaptanından 60 İngiliz Hrası aldığını tesbit etmiştir. Hakkı Hadi dolandırıcılık suçundan Adliyeye t0s- im edilmiştir. Dünkü zelzele İstanbul 9 (A.A.) — Kandilli rasad” hanesinden bildirilmiştir: Bu sabah saat 5 | 32 dakika 21 saniye geçe KU vetli bir zelzele kaydedilmiştir. İzmir 9 (Telefonla) — Bugün saat 10,20 de burada, Torbahda ve Kema paşada hafif bir zelzele kaydedilmiğ”. tir. i