3 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

3 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

* BEYİM 1939 CAKŞAM Bahife 7 Times'e göre harbin önüne geçmek kabil değil Pariste ve Londrada sivillerin şehirden çıkarılmasına dev Londra 2 (A.A) — Bütün partiler mensub gazeteler, makâlelerinde, hyan mücadeleye milletin müttehi, den iştirak etmek hususunda verdiğij kararı tebarüz ettirmektedirler. Times, diyor ki: sİçtinabı kâbil ol mıyan bir harbe girerken millet hiçi bir zaman bugünkü kadar kuvvetli i bir ittifakla şeflerinin kararlarını tasvib etmemiştir. Hiç bir şahsi men- faatimiz olmadan Polonyanın yardı. muna koşuyoruz.» Amele partisi hükümete müzahir Londra 2 (A.A.) — Amele partisi kabul ettiği bir karar suretinde hü- kümetin tecavüze mukavemet etmek hususundaki iştirak ettiği bildirilmektedir. Askeri mükellefiyet kanunu Londra 2 (A.A) Parlümento mahafilinde söylendiğine göre Avam kamarasında Chamberlain tarafından mevzuubahs edilen askeri mükellefi- | yet kanunu yarınki pazar günü par- lâmentoya Levdi edilecektir. Aynı gün her iki mecliste kabul yine aym gün kralın tasdikinee ikti- ran edecektir. İngiliz Başvekilinin nutku Almanyaya bildirildi Londra 2 (A.A.) — Hariciye Neza- reti tebliğ ediyor. B. Von Ribbenrop, saat 21,40 da İngiliz sefiri B. Hender- sonu kabul etmiş ve sefir B, Cham- berlainin nulkunu tevdi eylemiştir. B. von Ribbenirop bu nutku Führere iblâğ etmesi lâzım olduğu cevabını kararına partinin de ŞEN olunacak ve | am Berlinde kum ti vermiştir, İngiltere bir beyaz kitab neşretti İ Londra 2 (A.A.) — Hükümet bir beyaz kitab neşretmiştir. Bu kitab bilhassa Alman hükümeti ile teati edilen notaların metni İle son hadise- leri tekrarlayan bir izah notasını ih. tiva etmektedir. Nota, Chamberlainin | Avam kamarasındaki beyanatına mü- | şabihtir, Paristen sivillerin çıkarılma- sına devam ediliyor İ Londra 2 — Paristen siviilerin çı- | ediliyor orhalarile muhafaza edilen bir müze karılmasına devam ediliyor, Sokak- larda dolaşanlar gaz maskelerile be- raber gezeceklerdir. Fransada gümüş ve nikel paralar tedavülden kaldırılmaktadır. Bunla- rın yerine kâğıd para basılacaktır, Londrada tedbirler Londra 2 — Londra hayvanat bahb- çesindeki zehirli yılanlar, tayyare i kücumunda Kaçarak zarar vermeme» deri için öldürülmektedir. Kıymetli hayvanlar bâşka yere maklediliyorlar. Taşe dairesi Londrada erzak fiat. lerini tayin etmiştir. Paris sokakları üniforma İsveç müdafaa giymiş olanlarla doldu Halk sükünetini muhafaza ediyor. Şehirde münakaiât eski faaliyetini kaybetti Gazeteler Almanyaya karşı şiddetli hücumlarda bulunuyorla Paris 2 (A.A) — Paytaht, büyük ! bir sükünet ve vakar munzarası ar | setmektedir. Vâziyetin feci olmasına | rağmen Paris şehrinin manzarası değişmemiştir. Parisliler, tam bir sü- | Künet muhafaza etmektedirler. Se | ferberliğin ilânıma dâir olan beyaz afişler önünde toplanan halk, sükü- | neti muhafaza etmektedir. Şehirde münakalât, eski faaliyeti ni kaybetmiştir. Ve Parisliler elde kalmış olun bir kaç taksi otomobilini kullanmaktadırlar. Sokaklardan ünl forma giymiş olan eşhasın geçtiği görülmekte ve bütün kahvelerde ve Yokantalarda bu gibi kimselere tesa- düf edilmektedir. Kahve ve lokanta- lar müstahdemini, ancak servis ifa etmeğe yetişecek mikdara indirik miştir. Şimendifer İstasyonlarında halk kitleleri birikmektedir. Ancak, pek sarih olan İlânlar, yolculara hangi trenlere bineceklerini göstermekte ve bu trenlere doğru sevketmektedir. Yolcuların peronlara ve gişelere git- melerini temin için inzibat tedbiri alınmıştır. Münakalât memuru olan sjanlar, kepi'lerini muhafaza et mektedirler, Arcak, kollarında kendi- lerine verilmiş olan miğferler bulun- maktadır. Nezaretlerin kapılarındaki muha- fızlar, daha şimdiden harp elbisesini giymişlerdir. Yalnız bazı sathi tadi- lât yapılmıştır. Normal hayat devam eder görünmektedir ve hiç bir yerde ndişe ve fmidsizlik alâimi, görülme. | mektedir. Heyecan alâimi yalnız s€- ferber edilenlerin kamlarına ana ve babalarına ve çocuklarına veda eder- ken öpüşmeleri esnasında görülmek- tedir. Gazetelerin makaleleri Paris 2 — Vaziyetin çok gerginleş- miş olmasına râğmen Pariste tam bir sükünet ve soğukkanlılık hüküm sür. mektedir. Paris şehri, tarihte misli gö- rülmemiş bir vekar ve azamet man- zarası gösteriyor. Birçok Parisliler, sü- künetle Parisi terkediyorlar. Gaze- teler, Almanyanın Polonyaya taarru- zundan uzun uzadıya bahsediyorlar. Jour gazetesi diyor ki: «Son üç gür- Vük hâdiseler, Almanyanın iki yüzlülü- günü meydana vuruyor.» Figaro gazetesi yazıyor: «Fransa, dün tarihte misli görülmemiş en çetin imtihanı, cesaret ve soğukkanlılıkla karşılamıştır.» Petit Journal Şöyle diyor: «Hitler, dünyanın başına çökerttiği bu emsal. sız felâketin mesuliyetini tarih buzu- runda taşıyacaktır.» Journal güzetesi de şunu yazıyor: «Alman milleti 25 #ene evvel ikinci Wilhelm zamanında olduğu gibi bugün de Hitlerin idaresi altında bu felâketi istiyor.» Ocuvre güzetesi: «Hitler, harbi iste- miştir. Almanya, maddi, manevi ve as- keri bakımdan vahim bir vaziyette bu- Tunuyor.» Blum da Populaire gazetesinde şöy- «Bir Adam harbi istedi, bir bi patlattı, bir Adam umu- molleşmesini tedbirleri alıyor Bazı sınıf ihtiyatlar silâh altına çağırılacak Stokholm 2 (A.A) — Kabine mü- dafa tedbirlerini takviyeye karar ver- miştir. Bazı ihtiyat sınıfları yakında çağınlacaktır. Parlâmento ağlebi ih- timal gelecek hafta fevkalâde içtimaa davet edilecektir, Hollândada harp hali ilân edildi La Haye 2 (A.A.) — Bütün Hollan- Ga'da hali harp ilân edilmiştir. Askeri makamlara alelâde zamanlarda, sivil makamlara ait olan bazı salâhiyetler verilmiştir. Hiçbir hususi tayyarenin Hollanda toprakları üzerinden uçma sına müsaade edilmemektedir. Oslo 2 (A.A) — Şimal hükümetleri müşterek bir beyanname neşrederek etmişlerdir. Finlândiya, Norveç, İsveç, | harpte bitara! kalacaklarını beyan ve İzlanda arasında imza edilen 27 | mayıs 1938 tarihli mukavele ile vaze- dilen bitaraflık kanunları bu suret- Je meriyete girmiş oluyor, Amerika Kabinesinin içtimai Yaşingion 2 (A.A.) — Kabine dün bir içtima akdetmiş ve bu içtima 2 saat devam etmiştir, İçtimada Avru- panın vaziyeti mevzuubahis olmuş- tur, Dahiliye Nazırı B. İckez, matbu- at mümessillerine beyanatta buluna- rak Almanya Helism ihracına mü- saade etmekten imtina eylediğinden dolayı katiyen müteessir olmadığını söylemiştir. İsveç Başvekilinin hitabesi Stokholm 2 (AA) — Dün akşam radyoda bir hitabe irad eden Başve- kil, insanlığın maruz kaldığı müthiş felâketten doğan teessürünü ifade ederek demiştir ki: «Hükümetin memleketi harpten uzak bulundurmak hususundaki gay- retlerine bütün İsveçlilerin iştirak et- mesi lâzımdır.» Parlâmento cuma, günü fevkalâde olarak içlimanı davet, edilecektir, e Amerika ihtilâfa karışmak niyetinde değil B. Roosevelt “ Amerika şu sırada fazla bir şey söylememelidir,, diyor 'aşington 2 — B, Roosevelt gazete- cileri kabul ederek beyanaltta bulun- muştur. Reisicümhur demiştir ki: «Önümüzdeki günler içinde Avru- pa vaziyeti kati bir istikamet alacak- tur. Bu vaziyet karşısında Amerikanın tutacağı yolu tayin etmesi lâzımdır. Amerika efkârı umumiyesinin aklı selimi bu hususta yardım edecektir. Amerikalıların aklı selimine tamamile itimadım vardır. Efkârı umumiyenin boş yere telâşa düşmemesi için gazetelerin Riyaseti- cümhur dairesi, Hariciye Nezareti ve sair nezaretler gibi membalar tarafın- dan doğruluğu temin edilen hâdiseler- den başka şayialara ehemmiyet verme- meleri lâzımdır. Medeniyeti tehdid eden buhran muvacehesinde herkesin, bilhassa gazetelerin elbirliğile çalışma» sı lâzımdır.» Bura mahafiline göre Amerikanın Paris sefiri B. Bullitt Varşova ile gö- rüştükten sonra Alman - Leh huduğ hâdiseleri hakkında B. Roosevelt'e malümat vermiştir. Cümhurreisi bu malümatı alınca dstilâ» tabirini kul lanmıştır. Diğer taraftan B. Roosevelt, kongre- yi içtimaa davet etmeden ve bitaraf- hk kanununu yeniden gözden geçirme- den evvel Avrupa vaziyetinin tavazzuh etmesine ehemmiyet vermektedir. B. Roosevelt, Amerikanın halihazırda, İnz- la birşey söylememesinin menfaati ik- tizasından olduğu mütalâasında bu- Junmaktadır, Amerikanın herhangi bir ihtilâfa sü- rTüklenmiyeceği suretinde gazeteciler tarafından sorulan bir suale cevab ve- ren B. Roosevelt, demiştir ki; «Yalnız, karışmamasını temenni et- mekle kalmıyorum. Buna muvaffak olacağıma da kailim. Hükümet bu sa- hada elinden geleni yapacaktır.» Nihayet B. Roosevelt, Almanyadaki Amerika sefirinin dün istifa etmiş ve bu istifasının kabul edilmiş olduğunu bildirmiştir. Müstafi sefire Hariciye Nezaretinde başka bir vazife verilecek- tir, B. Roosevelt, sefir B. Wilson'un yerine halihazırda başka birisinin ta- yini hususunun derpiş edilmekte olup olmadığı hakkında birşey söyliyemiye- ceğin! beyan etmiştir. Müşarünileyh, bundan sonra Harj- ciye Nazırı B, Hull'ün bütün Amerika gemilerine Amerikaya dönmeleri hak- kında talimat vermiş olduğu şeklin. deki haberi tekzip etmiş ve netice ola- Tak Amerikan matbuatının hükümet le mesai birliğinde bulunmasını İste. miştir. B. Rooseveltin söyliyeceği nutuk | Vaşingten 2 (A.A.) — Riyaseticüm- hur dairesi tebliğ ediyor! Reisieümhur Rooseveltin pazar günü saat2ide tasyonu tarafından neşredilecektir. Bu nutukta şimdiki endişe ve ger- ginlikleri ortadan kaldıracak şekilde Amerika hükümetinin vaziyetini gös- terecektir, Relsicümhur memleketin diğer memleketler ricalinin birçok nu- tuklarını dinledikten sonra kendi devlet relsinin sözünü dinlemesine ih- tiyacı olduğundan dolayı bu nutku söyliyecektir. Vaşingten 2 — Riyaseticümhur dai- resi müsteşarı B. Early, reisicümhurun evvelki gece hiç uyumadığını ancak vaziyetteki yeni inkişaflara İntirar etmeksizin dairesine çekilmiş yalnız ansızın bir hâdise zuhuru halinde kendisini çağırmalarını Hariciye erkü- nına emretmiş olduğunu beyan etmiş- tir, Bitaraflık kanunu tadil edilecek mi? Vaştngton 2 (A.A.) — Siyasi mah- fillerde hasıl olan kanaate göre, bita- rafık kanununun tadili şansları ge niş mikyasta çoğalmıştır, Kanun ta- dil edildiği takdirde Amerika demok- rasilere serbesçe malzeme sevkedebi- lecektir, Rooseveltin «Amerikayı harp haricinde tulmağa memurs bir komi- teye riyaset etmesi ihtimali bulun- duğu söylenmektedir. Bitaraflık kanununun tadil edile- ceğini iddia etmek zamanının gelme- diği malüm olmakla beraber tadil Je- hinde bir cereyan başladığı muhak- kaktır. Her yerde demokrasilere karşı gösterilen sempati ergeç Amerikanın siyaseti üzerinde müessir olacaklır. Avrupaya tekrar Amerikan askerleri gönderilmemesi kararında henüz se- bat edilmekte ise de herkes Amerika- nın bitaraf kalmakla beraber demok- rasilere büyük yardımlarda buluna bileceği noktasinda müttefiktir. Roo sevelt hükümeti bu yardımı temin için kongrenin muvafakatını almağa karar vermiştir. Amerika gazetelerinin makaleleri Nevyork 2 (â.A.) — Bütün sabah güzeteleri Alman taarruzunu takbih etmekte müttefiktirler. New - York Herald gazetesi, Hitler tarafından kuvvete müracaai suretile indirilmiş olân darbelerin listesini tanzim et- miştir, New - York Times gazetesi de, Bitlere karşı sert bir lisan kullan- makta ve kuvvete müracaatın yalmz nazi rejimine has bir imtiyaz olmadı- ğını, iktidar mevkiindeki hükümet ne olursa olsun Berlinde bu usullerin kullanılmış olduğunu yazmaktadır. Eyalet gazeteleri, bütün sempatile- rini Fransa ve İngiltereye müteveccih olduğunu gizlememekte ve İngiltere ile Fransanın imdadına köşabilmek için bitarsflık kanununun tadilini is- söyliyeceği nutuk, üç büyük radyo is- * temektedirler, Kanadada seferberlik Harp olursa İngilterenin yanıbaşında mevki alacak Ottava 2 (A.A.) — Kabine, hükü- mete icabında parlâmentodan müsâ- ade almaksızın derhal harekete geç- mek için fevkalâde salâhiyetler bah- şeden «Hrap tedbirleri kanunusmu me. riyet mevkiine koymağa karar vermiğ- tir. Hükümet derhal milis kıtaatı ile ha- va ve deniz kuvvetlerini seferber et- miştir, Bu kanun, hükümete matbua- ta sansür koymak ve milli menfaat namına her türlü tedbirler ittihazı mü. tiştirmek için Kanada sanayinin milli- leştirilmesi düşüünlmektedir. Bundan başka Başvekil, önümüzdeki perşembe günü parlâmentonun şimdiki buhran esnasında en müessir surette İngiltere ile teşriki mesaiyi tahtı karara alaca- ğını beyan etmiştir. B. Mackenzie King, aşağıdaki tebliği neşretmiştir: muhafaza, etmek İçin. dilmiş olan mesainin akamete uğramış olduğu tebeyyün etmiştir. Bu mesaiye rağmen Almanya İle Polonya arasın- da muhasamat başlamıştır. Ve bu mu- hasamat cihan sulhünü tehdid etmek- tedir.» parlâmentodan bu teşriki mesaj ve müdafaa için sare ri olan tedbirlerin ittihazını taleb ede- cektir. " Tebliğ şöyle devam ediyor: «Kanas da milleti, bu vahim vaziyete sükünet ve emniyet ile bilhassa memleketin vahdetini ve hürriyetinin muhafaza. gini temine medâr olacak bir zihniyet- > Jexarşı koyacak!