3 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

3 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Su sporları federasyonu tarafmdan tertip edilen Türkiye yüzme birinci- Bklerine dün Beşiktaş stadı yüzme havuzunda başlarımıştır. Türkiyede şimdiye kadar ilk defa olarak 10 bölgeden seksen sporcunun iştirak ettiği bu müsabakalar fede- rasyon tarafından davet edilen ha- kemlerin gelmemesi yüzünden maal. esef sporcu adedile mütenasib olmu. yacak bir şekilde karışık cereyan et- miştir, Hakemlerin azlığına rağmen ? Türk bayrak yarışında, Kocaeliden Yusuf kurbağalamada yeni birer Türkiye rekoru yapmağa muvaffak olmuşlardır, İstanbul takımı Türk bayrak yarı- şında 5.43.5 yaparak eski rokuru beş saniye, üç salise indirmiştir. Kocaeli. den Yusuf 200 kurbağalamada 3.17 yaparak eski rekoru sekiz saniye, $ mlise indirmiştir. İstanbul bayrak ta» kımında Saffan, İsmail, Mahmud yüz müşlerdir. Dünkü müsabakaların neticesinde yamlan püan tasnifinde İstanbul yüzme takımı 60 puanla birinci va- miyette gelmektedir, Kocaeli 37. pu- anla ikinci, Ankara 25 puanla üçüncü, Balıkesir 16 puanla dördüncü, Trab- zon 11 puanla beşinci, İzmir 8 puan- la altıncı, İçel 2 puanla yedinci, Or- du 1 puanla sekizincidirler, Bu müsabakalara ilk defa giren Hatay ve Seyhan yüzücüleri büyük bir istidad göstermelerine rağmen senelerdenberi bu işlerle uğraşan kur- naz yüzücüler yanında puan alama- mışlardır. Müsabaklar, fazla yüzücü olması yüzünden iki seri halinde ya- pilmiş ve her seride birden üçüncü- ye kadar derece alan sporcular final müsabakalarına iştirak etmişlerdir. Yapılan müsabakaları sırasile yazı- yoruz: 100 SERBES: 1 — Saffan (İstanbul), Lİ Türkiye yüzme birinciliklerine iştirak 2 — Ali (Ankara) 1131 3 — Mehmed (Kocaeli) 200 KURBAĞALAMA; 2 — Sadeddin (Trabzon) 6.168 | 1 — Yusuf (Kocaeli) 3.17 3 — Cevad (Balıkesir) Yeni Türkiye rekoru, TURK BAYRAK YARIŞI: 2 — İsmail (İstanbul) 3.104 1 — İstanbul (Saffan, İsmall, Mah- 3 — Semih (Akara) mud) yeni Türkiye rekoru. 443.5 400 SERBES: 2 — Kocaeli (Fehmi, Yusuf, Meh. 1 — Mahmud (İstanbuly o 5265 | med). Türkiye atletizm birincilikleri Iki gün devam edecek olan müsabakalara dün Fenerbahçe stadında başlandı Türkiye atletizm birinciliklerine dün Fenerbahçe stadında oldukça kalabalık bir seyirci önünde başlan- mış ve birinci günün müsabakaları sona erdirilmiştir. Dünkü müsaba- kalarda alınan teknik dereceler şun- lardır: 100 metre: Bu müsabaka atletlerin fazlalığın- dan iki seri olarak yapılmıştır. Bu müsabakada Ankaralı Şevki ile İstan- bullu Haldk elimine olmuşlardır. Finalde alınan dereceler şunlardır; 1 — Melih (İstanbul) 109,2 .— Ati- Yunan diski: 1 — Arat (İstanbul) 36.84,2 — Hayri (İstanbul), 3 — İbrahim (İs tanbul), Uzun atlama: 1 — Muzaffer (İstanbul) 6.66, 2 — Ömer (Ankara), 3 — Cemal (İstan- 2 — Mustafa (Ankara), 3 — Hüse. yin (İstanbul). Müsabakalara bugün de devam ”> (İstanbul), $ — Nazmi (İstan- Bisikletçiler seyahate 110 manlalız gidemedi Bükreşte yapilacak olan Balkan bisiklet şampiyonasına iştirak edecek bisikletçilerimiz (Beden (terbiyesi umum müdürlüğünden alınan emir üzerine bu seyahatten menedilmiş- tir, Selim Duru - Meziyet Günas Eski atlama şampiyonlarından ve Beden terbiyesi muallimlerinden S6- im Duru ile muallim Meziyyet Gü- nasın evlenme törenleri Beyoğlu Be- lediye ieyne 1 — Vasfi (İstanbul) 165,2 — Yavru (İstanbul), 3 — Hrisafapulos Recep, Melih) 3.311, 2 — Kırmızı ta» kım. 800 metre: meç e 231,3 — Nuri (Ankars), 3 — Ökkeş (Ankara). dairesinde yapılmıştır, Tara- sandetler dileriz, Türkiye yüzme birincilikleri led Istanbul takımı bayrak yarışında, Kocaeliden YUSUT gansazaln kurbağalamada yeni birer Türkiye rekoru yaptılar eden yüzücüler, müsabakalardan bir enstantane, şampiyonluğun kuvvetli namzedi İstanbul takımı 3 — Ankara (Kâmil, Nejad, Ali) SU TOPU: Son olarak yapılan su topu müsa- bakalarında İstanbul İçele 7 - 0, An. kara - Kocaeliye 4 - 1 galip gelmiştir. Müsabakalara bugün devam edile- | cektir. Fuar kupası Ankara takımı İzmir mubhtelitini 5 - 2 yendi İzmir 2 (Telefonla) — Fuar kupası maçlarına bugün Alsancak stadyo- munda Ankara ve İzmir muhtelitleri arasında başlandı. Ankara takımı 2 ye karşı 5 gol yaparak İzmir takımını yendi, Birinci devre 1-1 berabere va- ziyette idi. Yarın (bugün) İstanbul ve Anka- ra muhfelitleri karşılaşacaklardır. e — — — —— — 7 i ey AKHCOIGINZ GIDI BIR OTOMOBİ! almak veva satmak e VE La LİL OZ EYİ fade ediniz ! ” 1517 Yazan; SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM MEŞRUTİYETTE SARAY ve BABIÂLI — Tercüme, iktibas hakkı mahfuzdur. Tefrika No, 94 Balkan devletleri arasındaki anlaşma nesil oldu ? anlaşıldı, ki Yunan lılar ile Bulgarların Makedonyadaki iti- lâfları hakkında Avusturya tarafından bize pek mühim beyanatta bulunul- muştur, Bu ihtarların bizim üzerimiz- de hiç bir tesiri olmadı; hükümet hissiz ve atıl durdu.) Diyor. Bu (Yunanlılarla Bulgaris- rın Makedonyadaki itilâfları) sözü bir az müphem görünüyor. Bu söze ittifa- kın ihbarı mânası verilmek çok İleri gitmek olur. Buna elde bir vesika ol- madıkça ihtimal dahi verilemez. Bay Ahmed Bedevinin hususi not- larında da şöyle bir kayıd vardır: (İlânı harpten evvel Riza Tevfik bey vasıtasile hususi surette Yunanlılarla müzakereler cereyan etmişti. Bunlar hükümet tarafından tasvip edilseydi, belki Yunan hükümeti harpten sar- fınazar ederdi.) Riza Tevfik beyin ne gibi şartlar da- hilinde müzakereye giriştiğine dair neşriyata tesadüf edemedik. Devlete yalnız ismen bir tabiiyetten başka bir rabıtası kalmıyan Roman- yanın istiklâli zamanında tanınmış olsaydı Osmanlı - Rus harbinde Rus- ya ile ittifakına meydan bırakılmamış olurdu. Devletle bir limanda çekilen bir bayraktan başka alâkası kalma- mış olan Girid Yunanistana terkedil- miş olsaydı Yunanistanın Balkan it- tifakına girmesinin önüne geçilebilir- di. Mesuliyeti kabul ederek bu fedakâr- bu derece faaliyetsiz ve gözü kapalı davranıyordu? Buna hayret etmemek doğrusu ka» bil olamıyor. Bu noktadan şunu da ilâve etmeden Yunanistan ile Bulgaristan arasın- da askeri mukavele 1912 senesi eylülü. nün yirmi ikisinde yani ittifak muahe- desinden üç ay ve bir hafta sonra ak- tedilmiştir. Alina maslahatgüzarı iken Berlin sefareti müsteşarlığile Atinadan ayrıl. mış olan bay Galib Kemali nezdinde mütalâa eylemiş olduğum siyasi vesi- kalar arasında Venizelosun gönderdi- ği bir mektubu dikkati celbedecek bir mahiyette gördüm. 9 eylül 1912 tarihinde yani askeri mukavelenin imzasından on üç gün ey- vel fransızca olarak yazılmış olan bu mektupta şöyle deniliyor: (En Turgule il ya en dans Tinter- valle des changements trâs profonds Je souhaite güe le nouveau ministö- re (1) se trace une politigue de rapp- rochement et de cooptratlon de tous les ölöments ethnigues de Tempire, Sans Uapaisement gue peut produire seul le respect des droits de toutes les nationalitös, İl setra trâs ditfleile d'dtab- Kr un rögime pouvant condulre süre ment â la rögünerescence et assurer Vindâöpendance de Vorient.) (Türkiyede bu arada pek derin de- ğişiklikler oldu. Temenni ederim ki, yeni Kabine kendisine imparatorlu- ğun bütün etnik unsurları arasında bir tekarrüp ve teşriki mesai siyaseti çizsin, Bütün milliyetlerin haklarına rla- yetin ancak temin edebileceği sükün olmazsa teceddüde emniyetle sevk ve şarkın istiklâlini (?) temin edebile- cek bir rejim tesisi pek güç olacaktır.) Venizelos iki memleket arasında mü- nasebetlerin slahına çalışmış olan bay Galib Kemalinin müfarakatından te- essürünü bildirdikten sonra mektubuna! şöyle devam ediyor: (Je crains fort gus votre successeur, (2) möme s'il est anim$6 des meilleures İntentions du monde n's pas su (ay- nendir) malheureusement continyer 'ocuvre föconde commencös par vouS. Heureusement si vous m'ötes plus Ici pour prövenir les malentendus, il ya maintenant â Constantinople Monsle. uer Griparis gül travalilede möms esprit pour le maintien des bonnes relations.) (Halefinizin ne kadar hüsnüniyet sahibi olursa olsun sizin başladığının velüd işe devam edemiyeceğinden pek korkuyorum, Suitefehhümlerin önüne geçmek İçin sizin burada olmadığınız şu sıra» da, çok şükür, İstanbulda iyi müna- sebetlerin idamesi yolunda ayni mak- sadla çalışan Mösyö Griparis bulun- maktadır.) Osmanlı hükümeti Giritten alâkası- nı büsbütün kesmeğe muvafakat et- miş olsaydı acaba Venizelos Bulgaris- tanla askeri mukaveleyi imza etmiye- cek miydi? Yunanistanın Bulgaristan. Ja aktettiği ittifak tedafül olduğuna nazaran Yunanistan harbe işlirak et- miyecek olursa Bulgaristan ile Sırbis- tanın işi muharebe derecesine götür- memeleri pek muhtemeldi. Ancak Babılli Yunanistanla an- laşma yolunda fedakârane ve açık gözlü bir siyaset takip etmediği için vaktinden sonra ortaya konulan bu gibi ihtimallerin tarihen sırf nazari kıymeti olabilir! Babıâli mutadı üzere İşarlar, istiş- garlar ile vakıt geçirirken Balkan itti- fakı da olup bitmişti, Karadağ ile tahriri bir muahede ya- pılmağa lüzum hissedilmiyordu. O hiç böyle teşebbüslerde başkalarından ge- ri kalır mıydı? Nası! olsa Amavutluk- tan kendisine bir pay çıkacaktı! Karadağ daha 1888 de Balkan dev- letleri arasında bir ittifak lüzumun- dan bahs ile Rusyaya açılmıştı. İstan. buldaki Karadağ eiçisi 1911 de Rusya elçisine ayni lüzumu tekrarlamıştı. Karadağ hükümeti Osmanlı - İtalyan muharebesi başlayınca da derhal Bul- garistan ve Yunanistana Osmanlı dev- letine karşı müşterek bir askeri hare- kette bulunmağı teklif eylemişti. Bu teklifin Sırbistana teşmil edil- memesi o sırada Karadağ ile Sırbista- nın arası İyi olmamasından ileri ge- Bulgar diplomatları tavassut ©de- rek Karadağ ile Sırbistanın arasını düzelttiler. Avusturya imparatoru Viyanada Bulgar kralından sonra 1912 hazira- nımın iptidasmda Karadağ kralını da kabul edecekti. Kral Ferdinand ile birlikte Viya- Daya gitmiş olan Geşof Petersburgtan dönen Sobranya reisi Danef ve istik. raz akdi için beyhude Parise gitmiş olan Maliye Nazırı Teodorof, Roma- dan celbettiği ciçi Rizof ile Balkan har. bi zuhuru ihtimali hakkında müzake- rode bulundu. Geşof kral ve kraliçeye refakat için Berline gittiği sırada Rizof ile Kara- dağ başvekili Karadağın müttefiklerle beraber hareketi esasında mutabık kak dılar. Gariptir ki Rusya tarafından Avüs- turyaya tevcih edilmek istenilen Bal. kan ittifakının son taşı Osmanlı dev- letine karşı bu suretle mayıs sonların- da Viyanada Hofburg sarayında im- paratorun dairesinde konuldu! Temmuzda Karadağ kralı Bulgar el. çisi Koluşefe müşterek hareketin şart ları kararlaşlırılmasını teklif etti. Ko. Tuşef de bu iş için Sofyaya gitti. Şart- ları anlıyarak şifahi bir itilâf akdı me- muriyetile ağustosun yirmi sekizinde Çetineye hareket etti. Müttefiklerle Karadağ arasında iti- IÂf şartları bunun üzerine Çetinede tekarrür etti, (3) Türkleri Rumeliden sürüp çıkarmak için o kadar defa sevkedilmiş olan haç- lı orduların bu defa eskisi gibi din uğ- runa değil, milli gayeler salki, hırsı ile eski metbuları üzerine taslit edil. meleri zamanı gelmişti, Denilebilir ki: Makedonya ve Girid Balkan ittifakının hakiki müessisi ol- hurreisi olmadan başvekil iken Mösyö Raymond Poincarâ neticelerinden en- dişeye düştüğü bu ittifak hakkında Rusyanın Paris elçisi İsvolekiye isa- betli bir siyast kehanet gibi şu sözle. ri söylemişti: (4) (Arkası var) (1) Gazi Muhtar paşanın büyük kas