19 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

19 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

MA ŞA NN e Sovyet (Baştarafı 1 nci sahifede) eseri göstermemektedir. Bunun mâ- hası, Polonya devletinin ve hüküme- tinin, f#iliyatta, mevcud olmaktan kaldığıdır. Polonya ile Sovyetler Bir. diği arasında mevcud muahedeler, bu #öbepten kıymetlerini kaybetmiş bu- Bunmaktadır. Başı boş ve Idaresiz bırakılmış olan Polonya, Sovyetler Birliği için bir tehdid teşkil edebilecek her türlü ha- diseler ve sürprizler için kolay bir Saha olmuştur. Şimdiye kadar bite. raf kalmış olan Sovyet hükümeti bu- na binaen, bu hadiseler karşısında bitara?f kalamaz, ayni zamanda, Sov- yet hükümeti Polonya arazisinde ya- şayan ve bugün keyfi muameleye tâbi kalmış olan kendisine kan rabı- taları ile bağli bulunan Ukraynalı- ların ve Beyaz Rusyalıların himaye- siz bir halde bulunmaları karşısın. da kayıtsız da kalamaz. Bu vaziyet karşısında Sovyet hü- kümeti hududu geçerek Garbi Uk- râyna ve Beyaz Rusya halkının can ve mallarını himayeleri altına alma- larını kıfaata tebliğini OKızılordu kumandanlığına emretmiştir. Ayni zamanda Sovyet hükümeti, bedbaht Polonya milletini şuursuz idarecilerinin sürüklediği o bedbaht harpten kurtaracak ve ona sükünet içinde tekrar yaşamak imkânını ve. recek her türlü tedbirleri de almak fikrindedir. Moskova 17 (A, A) — Sovyet kı taatının Polonyaya girdiğini ecnebi devletlerin o mümessillerine bildiren notaya bağlı mektupla, Başvekil ve Hariciye Nazırı Molotof, Sovyetler Birliğinin mezkör devletlere karşı olân bitaraflık vaziyetini tebarüz et- tirmektedir. Polonya elçisi Rus notasıni almadı Moskova 17 (A.A.) — Moskovadaki Polonya büyük elçisi dün akşam Molotof tarafından çağrılmıştır. Bü- yük elçi Sovyet kıtalarının Polonya erazisine dühulünü bildiren ve ken- disine tevdi edilen Rus notasını al | | yapmağa ve bu suretle Kızılorduya maktan imtina etmiştir. Moskova 17 (A. A.) — Polonya bli- yük elçisi bugün İngiliz büyük elçisi- ni ziyaret etmiştir. Fransız masla- hatgüzarı da Polonya ve İngiltere bü- yük elçilerini ziyaret eylemiştir, Polonya elçisi, Sovyet notasını red- detmekle beraber bu notanın metnini Romanya hududu yakınında bulunan hükümetine telgrafla bildirmiştir. Polonyalıların mukavemeti Paris 17 (A.A) — Polonya sefareti, Boryet kıtaatının bu sabah Molodezna yakınında hududu geçmiş oldukları- ni ve derhal Polonyalı kıtaatın muka- wemetine maruz kâldiklarını haber vermektedir, Stokholm 11 (A. A.) — İsveç kay- naklarından bildirildiğine göre, Po- lonya kıtaatı her tarafta Sovyet kı- taatı ile muharebe etmektedir. Sovyetler 56 kilometre ilerlediler Londra 17 (Raşyo) — Şark hudu- dundan Polonya topraklarına giren Sovyet kıtaları 56 kilometre ilerle mişlerdir. : Molotofun nutku Moskova 17 (A.A) Sovyetler Birliği komiserler heyeti relsi ve Ha- riciye komiseri Molotof bu sabah bü- tün Sovyet radyolarınca verilen ve Sovyet ordularının şarki Polonyaya girdiğini bildiren bir nutuk söyle miştir, Molotof, Alman kıtaatının seri iler- leyişinden doğan vaziyeti izah ettik- ten ve Polonya devletinin yıkıldığını müşahede ettikten sonra Polonyanın yıkılışının son safhaları komşu mem- leket olan Sovyet Rusya için heran daha ziyade tehlikeli bir mahiyet si- dığını kaydetmiş ve demiştir ki: «Bununla beraber Sovyet Rusya son dakikaya kadar bitaraflığını mu- hafaza ediyordu. Fakat artık hareket- siz kalması mümkün değildir. Bundan başka hiç kimse Moskova hükümetinden, Polonya tarafından haklarından mahrum edilmiş olan ve tazyik gören Beyaz Rusya ve Uk- raynalıların akibetine karşı kayıtsız kalmasını bekleyemez, Binaenaleyh Moskova hükümeti, garp Ukrayna ve Beyaz Rusyanın garp halkına, Sovyet Rusyaya kan ve ırk bağlariyla merbut bulunan bu halka yardım etmeyi kendisine va- zife bilir. Sovyet kıtaatı, mevzuubahis halkın canını ve malını himaye maksadile Sovyet - Polonya hududunu geçmiş- tir. Esasen Sovyet hükümeti, Polonya milletini, hükümetinin sergüzeştci » yaseti ile düşmüş bulunduğu müthiş felâketlen kurtarmaya daima hazır olacaktır, Sovyet halkına erzak birik- tirmemeleri tavsiye edildi Moskova 17 (A.A.) — Başvekil ve Hariciye komiseri Molotof tarafından Sovyet milletine hitaben neşredilen bir beyannamede ahiren motörlü ih- tiyat kuvvetleri ile takviye edilmiş olan Kızılordunun muharebe mey- danlarından şeref ve şan ihraz ede- cek derecede kuvvetli olduğu beyan olunmaktadır, Molotof, bütün va- tandaşlardan erzak biriktirmek te- şebbüsünde bulunmamalarını İste. mektedir, Sovyet Rusya, zaruri olan her şeye mebzul surette < maliktir. Molotof iaşe işlerinde bazı tahdidat yapılacağı şayialarını tekzip etmek. tedir, Duvarlara talik edilmiş birçok afişler, halkı hükümete ve fırkaya müzaherette bulunmağa, vazifesini yardım etmeğe davet eylemektedir . Sovyetler Slovakya Cümhu- riyetini tanıdılar Presburg 17 (A A) — (D.N.B) Sovyetlerin Berlin elçisi, Sovyetler Birliğinin Slovakya Cümhuriyetini filen ve hukukan tanıdığını bugün Berlindeki Slovak elçisine tebliğ ey- lemiştir. Litvanya ihtiyatlarını silâh altına çağrıldı Kaunas VT (A. A.) — Litvanya hü- kümeti ihtiyati mahiyette olarak bazı bölgelerde bir kaç ihtiyat sınıfını si. lâh altına çağırmak suretile ordunun takviyesini emreylemiştir. yer vr Londra büyük çisinin sözleri ami N 1 (aa) — Polonyanın büyük elçiliğinden bildirilmiştir; Bugün saat $de Sovyet kıtaları Polonya hududunu muhtelif nokta. lardan geçmiş ve derhal Polonya milli ordularının çok şiddetli müda- faasile karşılaşmışlardır, Polonya hükümeti, bu hareketi için tasni ederek gösterdiği sebebleri münakaşaya yanaşmazdı. Polonya hükümeti Cümhurreisi ile mütesanid- dir ve kanuni şekilde müntahâp milit parlâmentosu, bütün Polonya topra- ğında faaliyettedir. Bu hükümet ve parlâmento, bütün vasıtalarla Alman mütearrızlara karşı harbi idars et- mektedir, Bu Çarşamba akşamından itibaren Bütün dünyanın büyük bir heyecan ile beklediği Hudutlar Tehlikede (Silâh Başına) Emsalsiz güzellikteki mükemmel filme başlıyor. Saadetinin müdafaasile sulh sebebi arasında cenkleşen bir diplomatın hayatını tasvir eden bu şaheserin baş rollerinde: MIRELLE BALİN - ERICK VON STROHEİM ROGER DUCHESNE |“ Sovyet hükümeti, bu sabahki doğ- rudan doğruya vaki taarruz hareketi ile- 25/7/932 tarihinde Moskovada akdelilen Polonya » Sovyetler Birliği Ademi tecavüz paktını nakzeylemiştir. Bu pakt Moskovada imza edilmiş olan 5/5/9834 tarihli bir protokolla 31/12/ 1945 tarihine kadar uzatılmış bulun- makta idi. Buna binaen Sovyet hükümeti bu Açık taarrub hareketile beynelmilel taahhüdlerini nakzetmiş ve Milletler Cemiyetine kabul edildiği tarihten- beri haric! siyasetini istinat ettirdi- ğini iddia eylediği bütün manevi prensiplere muhalif hareket eylemiş bulunmaktadır, Polonya hükümeti erkânı nerede ? Paris 17 (A.A) — Polonyalıların bu sabah neşretmiş oldukları diğer bir tebliğde dün akşam Molotof tarafın- dan radyo ile neşredilen ve Polonya hükümptinin Polonya erazisini terket- miş olduğuna dair olan iddialar lek. zip edilmektedir. Bu tebliğde B. Moscicki'nin ve bütün Leh hükümeti erkânınin Polonyada vazifeleri başm- da oldukları ilâve olunmaktadır. .Mlmanlar garp cephesinde bir taarruza geçtiler (Baştarajı 1 inci sahifede) B. Daladiyer cepheyi ziyaret etti Paris 17 (A.A) — Daladier dün sa at 13,30 da Sar önündeki ordular cep- hesini ziyaret etmek üzere milli mü. dafaa nezaretinden hareket etmiş ve bu akşam saat 20 de mezkür nezarete dönmüştür. Bir Alman hudud şehri boşaltılıyor Brüksel 11 (A. A.) — Röyterin Brük- sel muhabirinin verdiği malümaia göre Alx - la . Chapelle'deki bütün ai leler şehri tahliye için emir almış- lardır. Belçikaya veya Hollandaya kıtaları Polonyada ilerliyer Polonyada dün şiddetli “muharebeler oldu öd lr ge Or Alman tayyaresine karşı bir Leh tayyaresi çarpışıyor (Baştarafı 1 inct sahifede) Bugün Varşovadan gelen Amerika sefaret erkânından biri, Polonya kı- taat ve halkının maneviyatının mü- kemmel olduğunu ve Varşovada tam bir sükünet hüküm sürdüğünü bil dirmektedir. Hükümet merkezi şid- detle mukavemet etmektedir. Leh mukavemet hattı Cernauti 17 (A.A.) — Bugün Pe. Tonyadan gelen yabancıların verdik- leri malümata göre Leh kıtaatı Al- man kıtaatına karşı mukavemete de- vam etmektedir, Mukavemet cephesi Lublin - Brest - Titovsk ve Varşova - Uwowdır, Bilhassa Lwow mıntakasında Leh hücumları ve ona karşı birle muha- rebeyi kabulde tereddüd etmiyen Teh tayyarecilerinin kahramanca fawli- yeti kaydedilmektedir. Varşova şiddetle müdafaada berde- vamdır, Almanlara göre harp vaziyeti Berlin 17 (A.A) — Umumi Alman karargâhının tebliği: Şarki Galiçyanın temizlenmesi 16 eylülde de devam etmiştir, Lemberg şimdi üç taraftan ihata edilmiş bulunmaktadır, Çenubu şar. ki istikametinde Polonya kıtaatının ricatı Lemberg ile Prsmizl arasında kesilmiş bulunuyor. San nehrinin mansabı şimalinde, Alman kıtaatı Lublin istikametinde ileri yürüyüşüne devam etmektedir. Deblin mıntakası işgal edilmiş ve yep- yeni 100 tayyare elimize geçmiştir. Brest Litovskun cenubunda, Wla- dova civarında şarki Prusyadan, yu- karı Silezyadan ve Slovakyadan ge- len kıtaatın öncüleri birleşmiştir. Kutno'nun zaptı için yapılmakta olanı muharebe normal bir tarzda de- kaçmak teşebbüslerinin alâkadarara | vam etmektedir. Krtaatımız şehre garb aid emlâkin müsaderesini intaç ede- ceği şehir sakinlerine tebliğ edil miştir. Belçika istihkâm efradını gırıyor Brüksel 171 (A. A.) — Mili müda- faa nezareti bildiriyor: Bazı Inşaat ameliyesinin ifası maksadile mün- basıran istihkâm kıtaatile muavin kıtaatına mensub bazı efradın silâh altına celbi kararlaşmıştır. NİŞAN Dr. İzzet Törünün kızı Müzeher Törün İle merhum maliye sermüfet- tişi H. İbrahimin oğlu Bedi Yazıcı 16/9/939 tarihinde nişanlanmışlar- dır. Merasime İstanbul Valisi Dr. Lütfi Kırdar ve birçok aile dostları şeref vermiştir. Tarafeyne saadetler dileriz, Mevlüt Geçenlerde vefat eden Süleymaniye camii başmüezzini alaturka musiki üstadlarından Yenibahçeli Hafız Ke- malin ruhu için önümüzdeki petşem- be akşamı yatsı ezanından sonra Sü- leymaniye camiinde mevlüt okuna- caktır. Bu mevlüt cemiyetine İstan- buldaki bütün okuyucular iştirak edeceklerdir. TİYATROLAR RAŞİD RIZA, E. SADİ TEK TİYATROSU Bu gece Üsküdar Bağlarbaşı HALE'de BEŞDE GELEN Yurın gece Suadiye ŞENYOL'da DONANMA GECESİ 22 Eylül Cuma Matinelerinden itibaren tarafından girmiştir. Bzura nehri şimal istikametinde geçilmiş ve Varşova sıkı sıkı ihata olunmuştur. Polonya hükümet mer- kezi halkını muharebenin müstakbel acılarından kurtarmak için Alman ordusu Varşova askeri kumandanmı mukavemetinin faydasızlığına iknaa çalışmıştır. Fakat-Varşova askeri ku- mandanı Alman subayını kabul et- mekten imtina eylemiştir. Polonya müfrezelerinin Siödlce yolu ile cenubu şarki istikametinde kur- tulmak teşebbüsleri akim bıraktımi- mış ve mühim ganimet ele geçiril- miştir. Bunların arasında 80 top, 6 hücum arabası 1 tayyare vardır. Bundan başka Alman kıtaatı 12000 esir almıştır. Havaların mütemadiyen fena git. mesine rağmen, hava kuvvetlerimiz bilhassa Vistülün şarkında faaliyet- lerine devam ederek düşman kıtaatı- nin tecemmülerini ve yürüyüş ha- linde bulunan kollarını bombardıman etmek suretile rleat eden düşmanın bu ricata bir intizam vermesine mani olmuştur. Vilna ve Baranovicze radyo posta- ları hava hücumlarıyla tahrip edil. miştir. Garp cephesinde, düşman Zweib- rucken civarında mevzii bazı hareket- lere teşebbüs etmiş ve ağır zayiata uğramıştır, Düşmanın bir sabit balo- nu düşürülmüştür. Alman topraklarına hava hücum- ları olmamıştır. Berlin 17 (AA.) — D.N.B. ajansı, Brest - Litovsk kalesinin Alman kr- taatı tarafından zaptedildiğini bildir- mektedir. Polonyalılardan altı yüz esir alınmıştır. Varşova kumandanı Alman- lara mümessil göndermeyi kabul etmiş Berlin 17 (A.A) — D.NB. ajansı- i nin bir telgrafına göre, dün bir Al man delegesini kabulden imtina eden Varşova kumandanı bugün Alman başkumandanlığına müracaat ederek bir Polonya delegesinin kabulünü is- Lemiştir, Alman başkumandanlığı bu talebi kabul eylemiştir. Varşova 17 (A.A) — Alman bâş- kumandanlığı, Varşovaya verdiği ül timatom müddeti münkazi olduktan sonra, Varşovanın &skeri mevki ad- dedilerek bombardıman edilöceğini bildirmiş, sivil ahali ile ecnebilerin Siedlice ve Garwolin yolları üzerinden tahliyesine muvafakat edeceğini ilâ- ve eylemiştir. Almanlar Polonya hüküme- tini tanımıyorlarmış Kaunas 17 (A.A.) — Berlinin selâ. hiyettar mahafilinde beyan olundu. Zuna göre, Alman hükümeti artık Polonya hükümetini tanımamakta- dır. Bunun için de sebeb olarak Po- lonya hükümetinin Polonya toprak- larından çıktığı ve biaenaleyh mem- Teketi temsil etmek hakkını kaybet- tiği iddia ediliyor. Polonya hükümeti azası bundan böyle bir muhacir ola- rak telâkki edilmektedir. Polonya Hariciye Nezareti Romanyaya geçti Cernauti (Romanyada) 17 (A'A,) — Henüz tayidi mümkün olmıyan bazı haberlere göre, bütün Polonya 'la- riciye nezâreti Romanya toprağına iltica etmiştir. Bugün öğleye doğru burada 55 as- keri Leh tayyaresi karaya inmiştir. İçlerinde hiç bir siyasi şahsiyet yok- tu. Bu tayyareler derhal tecrid edil- miştir. Bunlardan bazılarının Ro- manya erazisinin 10 kilometre içeri- sinde bulunan Luüjeni köyüne kadar Alman avcı tayyareleri tarafından *a- kib edildiği haber verilmektedir. Diğer taraftan verilen malümatı göre, Zalezcki demiryolu köprüsü Alman tayyareleri tarafından tahrib edilmiştir. Bu köprü Polonya toprak- larını Alman bombaları düşen Mij- nitza köyüne bağlıyordu. Polonya Hariciye Nazırı da bekleniyor Cernaufi VT (A.A) — Romanya hükümeti, halen burada bulunan kordiplomatik âzasnma şehri terke'- melerini tavsiye eylemiştir. Bu akşam B. Beckin muvasalalı beklenmektedir. Nazır, kordiploma- tiğe ve ecnebi matbuata mühim beya- natta bulunacaktır. Romanya hududunu emniyet altı- na almak için askeri tedbirler takviye edilecektir. YALANCILAR ŞAHI (Tamamen renkli) FREDERİC MARCH CAROLE LOMBARD Sizi hayatınızda gülmediğiniz kadar güldürecek ve eğlendirecek Çarşamba akşamı MELEK '?'te TAKSİM SİNEMASI Kardeş Mısırın en büyük kadın sanatkâr 22 Eylül Cuma Matinelerinden itibaren RADYO ve SAHNELER BÜLBÜLÜ" Arap diyarının Ses Kraliçesi um mü GU süm üMiD ŞARKISI (eşideiemel)