19 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

19 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

ni Leh topraklarını terketti Milletine bir beyanname neşrederek mücadelenin durmiyacağını bildirdi (Baş tarafı 1 nci sühifede) Lemberg - Wlodzimierz - Brest - Bi- alystok hattı üzerinde bulunmakta ve bu suretle Polonyanın en büyük kısmını işgal eylemektedir. Cephenin arkasında eski Polonya ordusunun dağınık müfrezeleri kal- maktadır. Bunlar bazı mahallerde imha ve esir edilmişlerdir. Bu grup- Yarın en büyüğü - ki bütün Polonys ordusunun dörtte biridir - Bzura ile Vistül arasında Wyszogrod'un batı cenübunda muhasara edilmiştir ve dündenberi inhilâl etmektedir. Çevrilmiş olan Varşova dün Tadyo le Alman Başkumandanlığından bir delegesinin kabulünü istemiş ve Baş- kumandanlık da bu talebi kabul et- miştir. Fakat gece yarısma kadar hiç bir delege gelmedi Alman tayyareleri Wyszogrod'da çevrilmiş olan Polonya kuvvetlerine muvâffakıyetle taarruz etmiştir. Cep- hede artık Leh tayyaresi görülmemiş- tir. Alman hava ordusu bu suretle doğudaki vazifesinin esaslı kısmını ifa etmiş, müteaddid hava birliklerile hava müdafaa topları tahşid edilmiş- tir. Bunlar başka bir vazifenin iası- na âmade bulunmaktadır. Polonya Hükümet erkânı Romanyada Bükreş 18 (A.A) — (D.N.B); Po- lonya hükümeti erkânı, bugün Po- lonya - Romanya hududunu geçmiş- tir. Polonya Reislcümhuru Moscicki ile hükümet azası öğleden sonra hu- susi trenle Czernoritz'den hareket etmişlerdir. B. Moseleki ile ailesi ve Polonya hükümeti azası şarki Kar- patlarda bir su şehri olan ve kral ai- lesinin yazlık bir ikametgüâhi bülü- nan Bikoz'a, mareşal Smigiy Rydz ise Kralova gidecektir. Polonya Reisiciimhurunun beyannamesi Kosow 18 (A.A) — (Folonya-Romanya bududu civarında bir Polonya geri: 17 eylül tarihinde Polonya Reiscümhuru B. Mocleki, Polonya milletine hitaben aşa- #ıdaki hitabeği neşretmiştir: Ordumuz misli görülmemiş bir cesaretle düşmanla mücadele ediyor ve Alman kuv- vellerinin oo hemen heyeli mecmuasnın büyük falkiyetine karşı, harbin başlangı- tından bugüne kadar dayanıyorken, şark komşumuz, meriyetle bulunan munhede- ieri ve bütün ahlâk prensiplerini çiğniye- rek Polonya arazisini istilâ etmiştir. Mem- Teketimizin &ynı zamanda hem garplen bem şarktan istilâsı tarihimizde ilk defa taki olan bir hadise değildir. İngüterenin ve Fransanın müttefiği bu- lanan Polonya haksızlığa karşı hak için. barbarlığa karşı iman ve medeniyet için dünyada rulüm ve size karşı, cebir için mücadele elnektedir. Polonya bu müca- delede muzaffer çıkacaktır. Buna karşı sarsilmaz bir imanım vardır. Vatandaşlar, Bu geçici felâketten Cümhüriyeti tem- sil eden ve meşru kuvveli Lemsil eylejen müesşeselerimizi kurtarmak icab ediyor. Bunun için kalbim kederle dolu olarak Relaleümhurun ve Devlet yüksek makam- larının o merkezini, tam o hükümdarlığın serbes surette icrasını mümkün kılacak geraiti ve mhuriyetin menfaatlerini si- yanet imkânlarını fall bulunan bir yere nekletmeğe karar verdim. Vatandaşlar, En çetin imtihanlara rağmen bütün dünyanın hayranlığını celbeden kalb yük- #ekliğini, ruh sağlamlığını, şeref ve haysi- yetimizi şimdiye kadar olduğu gibi bun- dan böyle de muhafaza eminim, Bugün her birimize en güç şart- lar içinde milletin şerefine müteyakkız olmak vazifesi düşmektedir. Kudreti ilâ- hiye hakkımızda adaleti yerine getirecek- tir. Polonya hükümeti Kuty'de Londra 18 (A.A) — Polonya hü- kümeti muvakkaten yerleştiği Kuty- de vazifesine devam etmektedir. Bu haber, Polonya ajansı tarafın dan Reutere verilmişir. Ajans, Polonya ordusunun, Alman mütearrıza karşı, bu mütearrızın 70 fırka fazlası ve bire karşı on tayyaro- si ve motörlü kıtaatının kahir falki- yetine rağmen, mücadeleye devam ettiğini bildiriyor ve; «Lehliler mukavemete devam ede- ceklerdirdir» diyor. Bükreş 18 (A.A.) — Başvekâletten tebliğ edilmiştir: 17 eylül günü Polonya hadiseleri- rün hususi şerait dahilinde cereyan | etmesi ve Polonya hükümetinin dev- let reisi ve nazırları için Romanya hükümetinden melce istemesi ve bun- ların Romanya topraklarına iltica eylemekte o bulürması, Romanyays şimdiki muhariplere karşı âyni mut- lak bilaraflık hattı hareketinin taki- bi Tüzümünu göstermiştir. Hükümet bütün vatanperverliğile memleket hududlarının müdafaasına nezaret etmekte devam öyliyeceklir. 250 Leh tayyaresi Roman- yaya gitmiş Bükreş 18 (AA) — D.N. B. ajan- | sına göre, bu sabah Czernduitz'e 250 Leh tavyaresi gelmiştir. Bu 250 tay- | yare askeri tayşarelerin en büyük usmını teşkil etmektedir. Rigada tevkif edilen Leh tayyarecileri Riga 18 (A.A) Dounaburgdan bildirildiğine göre, 20 Leh tayyaresi | Dounaburg civarında karaya inmiş | ve tevkif edilmiştir. l İ | Varşovanın teslimi hakkın- daki ültimatom Cernaudi 18 (AA) Varşovanın teslimi hakkindaki Abnan ültimato- munun müddeti Obu sabah Sant üçte hitam bulmuştur. Polonya hü- kümet merkezi bu ultimatoma cev&p vermemiştir. Fakat Almanların şeh- ri yere sermek hususundaki tehditle- rini tatbike başlayıp başlamadıkları henüz malüm değildir. Londra 18 — Polonya mahafilinin bildirdiğine göre Almanlar Polonyada harbin iplidasındanberi 280 tayyere kaybetmişlerdir. Polonya hükümetinin bir beyannamesi Londra 18 (A.A;) — İtimada seyun bir menbadan bildirildiğine göre, Po- lonya hükümeti, Polonya arazisinde kâln Kuty'dedir. Polonya hükümeti, neşrettiği bir beyannamede Polonya ordusunun harbetmekte olduğunu ve Alman kuvvetinin aded itibarile ezici faikiyetine rağmen muharebeye de- vam edeceğini bildirmektedir. Polonya Cümhurreisinin B. Roosevelte bir telgrafı İ Bükreş 18 (AA) — Polonyadaki Alman tayyarelerinin bü son günler- ' de her türlü askeri hedeften mahrum olan şehir ve kasabaları kasden meto- dik bir surette bomardıman etmiş ol- dukları Polonya o Relsicümhüru B Moscicki tarafından, Bükreşteki Ame. rika sefiri vasıtasile Amerika Relsi- | cümhuru B. Roösevelte telgrafla bil | dirilmiştir. Bu telgrafta bin kadar sivilin telef olmuş veya yaralanmış olduğu ilâve edilmektedir. Gdynia civarındaki muharebeler Berlin 18 (A.A. — Berlin radyosü- nun bildirdiğine göre. Baltıktaki de- niz kuvvetleri Gdynia ve Hella mın- takalarımı müdafaa eden son Polon- yalılarla muvaffakıyetli muharebeler yapmışlardır. Bir Polonya tahtelbahiri İsveçe iltica etti Stokholm 18 (A.A.) — Hasara uğ- ramış olan bir Polonya tahtelbahiri Landsort. yakınında İsveç kara süla- rna gelmiştir. Gerek tahtelbahir, nm gerek mürettabatı tevkif edilmiştir. NİKÂH Alaçam eşrafından Tütün tüccar Hüseyin Akan kızı İsmet Akanla Kon- ya eşrafından İhsan Erdal oğlu Sü- mer Bank inşüat yüksek mühendis. lerinden Ahmet Erdahın 16/9/939 günü Beyoğlu Nikâh dairesinde aile- leri huzurunda nikâhları icra edilmiş- tir, Tarafeyne saadetler dileriz. TİYATROLAR ——— Muammer Büyük Oktoy Jübilesi - Naşid Özcan - Bu gece - Beşiktaş Suad Parkta - Zengin varyete, Raşid Rıza - Ertuğrul Sadi Tek - Bu gece Bundiye Şenyolda - DONANMA GECESİ » Yarın gece Bakırköy Milityadı - BEŞTE GELEN hir Gourag0us tayyare gemisini batırdı (Baştarafı 1 nci sahifede) mi, vapurları Alman tahtelbahirleri- nin tasrruzlarına karşı muhafaza et- mekte idi, «Couragcous» ün sağ kalan müret- tebati limana dönmekte olan torpi- do muhripleri ve ticaret gemileri ta- rafından kurtarılmıştır. Muhripler derhal tahtelbahire hücum etmişler- dir. Tahtelbahirin tahrip edildiği zan- | nedilmektedir. «Courageous», bu tip gemilerin en eskilerinden biri idi. Gemi 1917 de kruvazör olarak inşa edilmiş, fakat harpten sonra tayyare gemisi şekline konulmuştu, Sağ kalanların isimleri belli olur olmaz, neşredilecektir. Tayyarecilerie birilk- kişiye baliğ oluyomu la mücehhez» ör olmak Üze- zayyare gemisi İngiliz donanmasında diğer tayyare ge- mileri şunlardır: 22460 ton hacmında 31 mil süratli Furlois, 22,600 tan bacmında 24 mil süratli Eagle, 10450 ten hacmında 25 mil süratli Hermis, batan geminin eşi Öloridüs, 22,000 ton hüzmında 30 mil sürat- 1i Ark Royal, Bunlardan baska diğer 4 tay- yare gemisi daha yapılmaktadır.) Garp cephesinde Paris 18 (A.A) — 18/9 sabah teb Gece bütün cephede sekin geçmiş, yalnız temas kıtaları arasında mevzii bir faaliyet kaydedilmiştir. Paris 18 (A.A) — 18 eylül akşam tarihli Fransız tebliği: Cephenin muhtelif noktalarında, bih Sarbrüken'in cenup muın- takasında topçu faaliyeti olmuştur" Deniz kuvvetlerimiz bir denizaltı gemisine muvaffakiyetli bir hücum yapmıştır a 18 — Fransızlar Sârrebruck i bombardıman etmiş- i relerinin Alman tayyarelerine faik olduğunu tecrübe- ler göstermiştir. Fransızlar, Alman- Paris 18 (A.A.) — Havas: Son 24 saat zarfında Fransız cephesinin he- yeti umumiyesi üzerindeki Vaziy çok daha sakin bir hal almaktadır. İki taraftan vakit vakit ateş açıl- makta ve iki taraf topçusu, cephe gerisini hakiki surette dövmekten Zzi- yade taciz ateşile iktifa eylemektedir. Bu suretledün gündüz ve gece Roen - Mozel cephesindeki vaziyet, tarafın yalrız nehirle ayrıldığı Ren cephesi üzerinde muhasamatın baş- langıcındanberi togssüs eden vaziyete | oldukça benzemektedir. Alman tebliği Berlin 18 (A.A.) — Resmi tebliği: Batı cephesinde, ehemmiyetli hiç bir #aaliyet olmamıştır. Sârbruk yakınında bir Alman avcı tayyaresi bir Fransız .tayyaresi dü- Şürmüştür, Alman arazisi üzerine hiç bir hava hücumu vaki olmamıştır. MEVLÜD Adana Çırçır fabrikasında bir ka- zaya kurban giden oğlum Alâeddinin aziz ruhuna ithaf edilmek Üzere, se- nei devriyesine müsadif 23 eylül Cu. maretsi günü saat ikide Kadıköy, Moda caddesi Caferağa caminde Mevlüdü okunacaktır. Merhumu se- venlerin bu dini merasime iştirâk buyurmalarını rica ederim, Annesi: REPİA Yarın akşam MELEK DIKKAT: amm MM EN öl ama ye , (Baştarajı 1 inci sahifede) ler takib etmemekledir. Bilâkis, bu kıtaatın vazife ve hedefleri Polonya- da Leh devletinin o inhilâlile ortadan kalkmış olan nizamın ve barişın tek- rar tesisi ve Leh milletine milli mev- cudiyetinin şartlarını eyniden tanzim için yardim edilmesidir. Londra 18 (A.A.) — (Reuter): Da- nimarka matbuatı şimdiki ihtilâf hakkında mühtelif şaylalar kaydey- lemektedir.-Poliliken gazetesi şu sa- tırları yaziyor: «Bugün Alman ve Sovyet âskeri şefleri, Polanyanın nasıl taksim edi- leceğini kurarlaştırmak ve yeni Sov- yet - Alman hududunu tesbit etmek için Brestiltovskta mühim bir İçiima yapacaklardır.» Alman gazeteleri Sovyet Rusyanın yeni hududuna dair haritalar neşrediyorlar Amsterdam 18 (A.A) — Almanya» da intişar eden güzetelerin bu sabah- ki nüshaları, Sovyet Rusyanın yeni * hudut hattımı, Kızılordunun ileri ha- rekeli neticesinde meydana (gelecek olan hududu çizmektedirler, Amster- damdaki müşahiller, bazı Alman ga- zetelerinin halihazırda Alman işgali altındâ bulunan bazı araziyi Sovysi Rusya hududu dahiline sokmala rından dolayı hayret izhar etmekte. dirler. Ezcümle Dusseldörfer ONach- richten, her ikisi de Alman işgali al. tında bulunan Gıodno ve Bial 18 Eylül 1939 FSNAM ve TARVİLÂT “Türk Borcu 1. »— , . n 10— e 19— Ergani 19— Bomonti 370 PARA ve ÇEKLER 1 Sterlin a 100 Dalar Paris 100 Frank Milâno 100 Liret — Cenevre 100 İsviçre Pr, 2060735 Amsterdam (109 Florin 09405 Berlin 100 Rayşmark Brüksel 100 Belga 2240 Atina 100 Drahmi — Sofya 100 Leva GE Prag 100 Çokoslovak Kr — Madrid 106 Pezeta — Varşova 100 Zioti - Budapeşte 100 Penge — Bükreş 100 Ley - Belgra& 100 Dinar ü Yokohama 100 Yen 3 Stokholm 160 İsveç Fr. a9 Moskova 100 Ruble ALENİ TEŞEKKÜR Sümer Bank muhasebe muavini bay Fe- rldun Türsan'ın mahdumu torunum Ton- guç Türsan'ın sünnet ameliyesini kendisi- ne mahsus bir hazakalı tıbbiye ile ic: eden sünnetçi bay Emin Fidan'a teşei İ ratımın gazetenizle iblâğım rica ederim. Yâncılık Ş. Müessislerinden Necdeddin Cete ESA yarattığı, günahkâr kadınların acı yaşattığı büyük 2 büyük yıldızın tamamen renkli büyük komedisi YALANCILAR ŞAHI EREDER CAROLE Dayanılmaz derecede eğlenceli sahneler - Nefis bir mevzu Numaralı koltukların bugünden aldırılması rica olunur. Türkiyenin üç LÂLE'si Beyoğu LÂLE — mir LÂLE — evi LÂLETAN İsanbulda eşsiz programlariyle şöhret kazanan, gösterdiği nadide filimlerile erafı sarsan LÂLE'nin müstesna şa heserlerini İzmir'de LÂLE ve LÂLETAN sinemalarında göreceksiniz. Brestlitovsk' Yalnız şaheserler gösteren: Bu Perşembeden itibaren dünyanın en kudreti! aristi BETTE DAVİS'in DAMGALI Kadınlar Numaralı koltuklar ve locaları bugünden aldınlabilir. Tel: 43595 IS Riltalc a birleştiler kun Vlilnonun ve civarındaki petrol muntakasının Sovyet Rusya tarafın- dan İlhak edileceğini tahmin etmek- tedir. Bu gazete, Rus Levessüünün cenu- ba doğru daha uzaklara gidebileceği ni ve Lubline varabileceğini ilâve et- mektedir. Hiç şüphesiz Alman makamatının rıza ve muvafakati İle neşredilmiş olan bu malümata göre, Sovyet Rus- ya ile Almanya arasında Rusyanın Vilnoya kadar varacak ve Grodno, Bialystock'dan ve Lublinin biraz şarkından geçecek surette Polonya arazisini işgal etmesine müsaade eden bir itilâf mevcuttur. Boryslaw'ın etrafında petrol takası hakkında hiçbir şey söylen- memektedir. Amerika delegesi Sovyet kıtalarile temasa geçti Cernauti 18 (A.A.) — Saat 14 de Kodale - Cöortko yoluna Dniestr neh- ri üzerinden atılan bir köprü vasıta- sile, Amerika delegesi Sovyet Kıtaati- le temasa geçmiştir. Bu görüşmelerin İ neticesi hakkında bir malümat al- namamıştır. Polonya - Romanya hududu şimdi Romanya tarafından o kapanmığtır. Hususi bir müsaade olmadıkça bu hududâü yedi kilometreden daha çok yaklaşmak mümkün değildir ve 'hu- dudun * kilometre içerisinde çok sıkı bir kıtaat kordonu tesis edilmiş- i tir. Amerika polis teşkilâtını şaşırtan Memleketleri bir filâket gibi aşan balk düşmanı Gangstlerin dehşet saçan mbaceraları: BRUCe CABOT » BEVERLY ROBERTS YARIN Matinelerden itibaren ALKAZAR Sinemasında Kadıköy Malkevinden: Halkevimizde teşkil edilecek orkestraya İ iştirak etmek İstiyenlerle ve ayrıca keman İ dersi almak istiyenlerin müracaatları el hayatlarını ve dinmez hayat faciası... ıztıraplarını iCH MARCH LOMBARD Tel: 40808 4 —