1 Ekim 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

1 Ekim 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

<& 1 110/ 936 Fransız âyan mecli. de müzakereler 'Frangın sukutunu tenkid | — edenler bulundu. Maliye ı'ıazıvı:ı,"bı_mun bir zaruret- ten doğduğunu, Fransaninbundan evel çok kaybettiğini söyledi. Paris, 30 (Radyo)— Bugün | önüne geçmeğe - çalıştık, bu âyan meclisinde frank hak- kındaki kanun müzakeresi he- Yecanlı olmuştur. 'Sabahleyin, laliye encümeni raportörünün izahatından ve bazı tenkitler- den sonra müzakerat akşama tâlik edilmiştir. Âyandan Lümeri ikinci cel- sede söz almış ve demiştir ki: — Buraya tenkit ve hücum için gelmedim; Fakat bu mü- him mes'elede — fikirlerimizi dermeyan etmek vazifemizdir. Hükümet, bence bu hususta acele etmiş ve kurtuluş yolu- nu frankı fedada bulmuştur, Parlâmento, böyle bir tedbire taraftar değildir. Memleket bu tedbir yüzünden dehşet için- dedir. Belçika ve İsviçre bizi he- men takib etmişlerdir. Bu hâ- ise şayanı dikkattir. Müstem- lekelerimizde de derin akisler vardır. Bu kanunu kabul etmemek nasihatini arkadaşlarıma ver- meği vatani bir borç biliyorum. Demiştir. Âyandan Korkad'da bu ted- biri muzır bulmakta olduğunu ve aleyhte rey vereceğini söy- lemiştir. M. Vensan Oryol bü ten- kitlere maliye bakanı sifatile cevab weğmiş ve demiştir ki: — Tenkitleri, mugalatayı bir tarafa bırakalım, söylenen söz- ler, edebiyattan ibaretlir. Yap- tığımız iş Tüzumlu idi; bekle- nen netice de mühimdir bir zarurettir. Frankı birtakım eskimiş usul- lerle kıymetten düşürmek dü- şünülmüştür. Hem de birçok defalar, yapılan deklasyonlara rağmen, lüzum şiddetli olmadığı için biz bu bareketi yapmadık. Fakat şim- di, muhakkak ve mutlak bir lüzum vardır. Bununla, mesai erbabını zarara — sokacağımızı zannetmek, haksızlıktır. Hâdisatın icbarı karşısında, frangı eski vaziyetinde tutmak, mânasız bir inattır. 1932 Ti- caret müvazenemiz 50 milyar frank iken şimdi 19 milyara düşmüştür. İş de böylece çok daralmıştır. Bunlar, mecburi olarak bütçede büyük bir açık hüsule getirmiş ve Fransa'da iktısadi ve mali bir buhran doğurmuştur. Büdçenin müfrit bir silâh- lanma ile ne kadar ağır yük altında bulunduğunu da unul- mamak lâzımdır. Büdçede on- milyar frank açık görülmüştür. Bütün bunları biz mi yaptık? Bunların mes'uliyeti bizde mi- dir? Yapanlar dururken şimdi bize mes'uliyeti yükletmek na- sıl mümkün olur? İktidar mevküni alır almaz, ve her yerde biz altın'ın harice akmasının | narak Samsun'a dötm yüzden &8 milyar franklık bank: not yükü - altında kalmıştık. Almanya'nın son - silâhlanma hastalığı, franga yapılan te- cavüz ve taarruzlar Fransa'nın ihracatını yarıya indirmiştir. Birleşik Amerika maliyecisi M. Murgen Tav, frank üzeri sa'nın diğer devletlerle iktısadi vaziyetini ıslah edeceğine şid: detle kanidir. “Size bemen söyliyeyim ki istediğimiz, İrank hakkındaki tedbirlerin memlekette bir pa- halılık husule getirmemesidir. Herkesten sükünet, d siplin ve hüsnüniyet bekleriz. Bu sayede hükümet ne lâzımsa yapmakla tereddüd göstermiyecektir.,, Kısa bir istirahatlan sonra, âyan mali encümen reisi M. Kayyo kürsüye çıkınış ve: “— Burada cereyan eden münakaşaların hedefi hiçbir kimsenin izzeti nefsini kırmak gildir; fakat vaziyeti tetkik- dir. Maliye bakanının samii yretini takdirle zik- Fedezimi ' Bizeç bu kıymettür düşürme keyfiyetinin mübadi- sini de izah etmiştir; yalnız böyle bir tedbiri bize evel ihsas etmemiştir. Ma: na gitmeğe lüzüm yoktur; yalmız — Belçika başvekili İ içtimai ve iktısadi vaziyetlerde mühim ıslabat yapmıştır. Maliye - encümeni - fiatlerde yükseklik husulüne meydan verilmemesini teklif eder. Bil- hassa imtiyazı aadıracak harc- ketlerden tevakki lâzmdır. Millete hakikati her vakit söylemek lâzımdır. Çünkü, bir tedavi, ikinci bir tedaviyi ica- bettirir; bunu her vakit nazar dikkat önünde bulundurmalı- dır. Eğer millet bu tedbiri kabul etmezse, vaziyet müş- kül — olacaktır; vaziyette climize ne geçeceğini hepimiz- de biliyoruz! Demiştir. M. Kayyo'dan sonra #yan- dan Böşx Kaşon, . Linyer söz almışlardır; Münakaşalar bit- miş ve şimdi kanunun tetki- kine başlanmıştır. Paris, 30 (Radyo) Fi- tedbirler hakkındaki ayı müzakere — etmekte iyan meclisi, birinci mad- deyi mühalif rey fazlasile kabul edil: Ve be bu ir. İkin- madde- kaçahk görümüş Ve nci maddenin sine geçilmiştir. Celse, gece yarısından sonrayâ kadar de- vam etmekte idi. İnhisarlar Vekili Kars, 30 (A.A) — İnhisar- lar Vekili Ali Râna Tarhan maiyetindeki zevat ile bera- ber bugün kasabamıza gel mişler ve incelemelerde bulu- üslerdi ELHAMRA Bugün yeni mevsimin ilk büyük filmi Gönül Dedikoduları MARTHA EGGERTH Georg Aleksander — Feliks Bresrat Paramunt Jurnalda : İspanya dabili harbı Frnst Verebes ih | nözakere- | SEHİR HABERLERİ Meşhu S çlar eei şE Ve diğer kanun- lar bugün tatbik Mevkiine giriyor... Meşbud suçlar kanunile Türk ceza- kanununun ve ceza mu- hakemeleri usülü . kanununun bazı maddelerini değişti kanunların bugünden itibaren bütün Türkiye'de tatbike baş- lanmıştır. Meşhud suçlar ka- nunu, müddeiumumilerle hâ- kimlere, bu suçların dâvalarını sür'atle görmek için yeni bir çok vazifeler tahmil etmiştir. Müddeiumumilik, bu kanunla- rın iyi bir şekilde tatbiki için tertibat almıştır. Dün akşam kısım âmirlerile polis komi- serleri, ağırceza mahkemesi salonunda toplanmışlardır. C. müddeiumumisi Asım Tuncay tarafından yeni kanunlarımızın hükümleri hakkında kendile- rine izabat verilmiş ve bu ka- nunların tatbiki münasebetile kendilerine terettübeden vazi- teler anlaşılmıştır. Bir kaza At öldü, çocuk kurtuldu - Salhane ile Bayraklı ara- aında: birkaza olmaştur. Halı fabrikası arkasında — oturan Ahmed oğlu Mehmed, kendi- sine aid beygiri, binip gezin- mek Üzere Ahmed oğlu 11 yaşlarında Mehmed'e vermişti. Çor indiği atla şöse üze- dolaşırken hayvan ansı- irkmüş ve çocuk zaptedes meyince alabildiğine koşmağa başlamıştır. O 'sırada hayvan, karşı taraftan gelen bir ara- baya çarpmış ve arabanın oku, hayvanın göğsüne -saplanarak derhal ölümünü intaç etmiş- tir. Çocuk, kaza esnasında at üzerinden yere yuvarlanmış ise de hiçbirşey olmamıştır. I1 yaşında bir çocuğa hayvan veren ve vak'aya sebep olan hayvanın sahibi Mehmed tu- tularak bakkında tahkikata baylarımıştır. İnebolu faciası İstanbul ve Antalya'dan bazı şeyler soruldu. İnebolu vapurunun batma üzerinde — ağırceza mahkemesinin kararile tedki- kat yapmakta olan mutahassıs denizcilerden mürekkep ehli vukuf, tedkiklerinde hayli ile- rilemişlerdir. İstanbul deniz ticaret müdürlüğile deniz yol- işletme müdürlüğünden ve liman — reisliğinden 'elelerin sorulmasına görülmüş ve bu malü- mat gelinceye kadar. ehli' vu- kufça tedkikat durdurulmuştur, Fransa'ya ihracat Fransa'ya ihracatta bulunan. bazı tacirlerin ticaret ve sa- nayi odasından aldıkları nrenşe şahadetnamelerini — İzmir'deki Fransız - konsolosluğuna ” vize ettirmedikleri ve bu yüzden bazı zorluklarla karşılaştıkları görülmektedir. Alâkadar makamlardan dün şehrimiz Ticaret odasına gelen bir mektupta Fransa'ya ihra- catta bulunan tâcirlerin aldık- ları menşe şehadetnamelerini behemehal İzmir'deki Fransız konsolosluğuna vize ettirme- leri lâzımgeldiği bildirilmiştir. z hâdisesi 7 sene sonra mey- dana çıkan ci kimindir ve katil kimdir? 929 senesinde Menemen'in Suçer ova mevkiinde ilçe saz- lıkları arasında bir cesed bu- lunmuştu. O zaman yapılan tahkikatta birkaç gün sazlık içinde güneşte kalan ve tefes- suh ederek vücudunun - bazı kısımları vahşi hayvanlar ta: rafından parçalanmış olan bu cesedin mek mümkün olamamıştı Ne- ticede ilçeden istifade etmek üzere oraya gelmiş olan bir hastanın arasında ölmüş olduğuna hükmedilmiş ve mes'ele kapan- sazlıklar böylece hüviyetini tesbit et- | mışti. Fakat aradan yedi sene | geçmiş olmasına rağmen saz- lık içinde cesedi bulunan şah- sın hüviyeti anlaşılmış ve bir cinayete kurban gittiği mey> dana çıkmıştır. Adliyeye pılamr bir ihbarda bu cesedin Afyon'lu Mehmed adında bi- rine aid öldüğü vökatilin 'de şimdi Foça'da muhtar - olan Markın düşeceği yalan —Başı T inci sahifede— düşürülmiyeceği ve bir markım ee aş bhesabile Türk ka 1 olarak hetab edi â bildirilmektedir. Almao bükümetinin tebliği ve banla mü.ürünün izahatı, ihracat- çıları mem — endişelerini - tamamen ortadan — kaldıranştır. — Bugün, Jacağı ümid Ayni zamanda, b mühim satışlar y editmektedir. Almanya'ya mühim miktarda incir ve üzüm de ihraç edilecektir. İhracatçılarımızın, (rank — üze- rinden tashhütlerini ifa eyliyocek- hakkında — İktısad Vekül vaki müracaatlerine hencüz bir ce- leri vab gelmem İhraratçılarımız, bugünkü — toplantıda da — valimizin delületini ve bu hususta vekâlete tekrar müracaat — edilmesini iste- mişlerdir. Frank üzerine mal sat- ve taahhütlerde — bulunmuş hravatçıların vanı etmektedir. Buraya gelen haberlere gö- re, Maliye - Vekâleti, İktisad | Vekâleti ve Merkez Bankası vi bir karar düşünmekte- ve hâdisatı büyük bir hassasiyetle takibetmekte- dirler. Dün, Cumuriyet bankasındaki Fransız ve İsviç- re frankları ile florin üzerine muamele yapılmamıştır. Bun- dan başka paralar üzerine iş yapılmış ve gümrükten mal çıkarılmıştır. İngiliz lirası, bek- lendiği gibi bugün cüz'i bir tereffü göstermiş ve 622-625 kuruşa yükselmiştir. Ellerinde kâğıd para bulu- nanlar, bu parayı altına tah- vil etmek istediklerinden dün altin piyasası birdenbire yük* selmiştir. Yükseliş otuz kuruş kadar ölmüş ve 950-960 - ku- üşten 980990 kurüşü “kadar çıkmıştır. İstanbal'da vaziyet verilmesini İstanbul, 30 (Hususi müha- | birimizden ) — Bugün Bor- sada İngiliz lirası 622 - 625 üzerinden muamele görmüştür. İstanbul ibracatçıları bugün bir toplantı yapmışlar ve za- rarlarının önüne geçilmesi için udüzdkend BĞ Z . vi g K BAA eeei lll ll aai el Bd endiçeleri de- | Merkez | İbrahim tarafından — öldürül- düğü bildirilmiştir. Adliyeye bu baberi veren şahis, ci- nayeti bilen bazı şahitlerin adlarını da bildirdiği ya- pilan tahkikat, cinayeti örten esrar perdesini yırtmış ve hak- kında tahkikat evrakı tanzim edilmiştir. Yapılan tahkikata göre Af- yon'lu Mehmed, muhtar İbra- him'in ortağı olan Zeynel oğlu Hasan'a tokatla — vurmuştur. Bundan kızan İbrahim de Af- yon'lu. Mehmed'i öldürerek cesedini geceleyin ilçenin saz- lığına atmıştır. Dinlenen bazı | şahitler, İbrahim'in, Afyon'lu Mehmed'i öldürdüğünü yanla- rında? söylediğini ifade etmiş- lerdir. İbrahim, Adliye tahki- ye | : Tavukçulak 5 /Satış kooperatifi katı esnasında suç faili olma- dığını söylemekte ısrar etmiştir. Yakında İzmir'e getirilerek Ağırcezada muhakeme edile- cektir, se n Tavuk istasyonu Yaptırılacak.. Vilâyetçe Burnava. Ziraat mektebinde 900 liraya modern | bir tavuk istasyonu tesis edil- mek üzeredir. Bu istasyon için Ziraat Vekâletinden 4 bin li- ralık alât ve edevat da gel- miştir, İzmir'de bir tavukçuluk satış kooperatifi teşkil edile- cek ve kaza merkezlerile bazı | nahiyelerde bu kooperatifin şu- beleri bulunacaktır. Halk ve bilhassa köylüler, bu koope- ratifin ucuzca satacağı ve la- vuk islâh istasyonlarında üre- teceği tavukları alarak yetiş- tireceklerdir. Tavukçuluk ko- operatifi, halka ucuzca cins tavuk yumurtaları da — sata- nayet Sazlıklar arasında bulunan cesed Kültür lisesi Bakanlık müsaade verdi Kız lisesi eski müdürü ve erkek lisesi tarih öğretmeni Haydar Candanlar tarafından şehrimizde açılmasına teşebbüs edilen hususi (Kültür lisesi)nin açılmasına Kültür Bakanlığınca müsaade edilmiştir. Kayıd mua- melesi 15 birinci teşrine ka- dar devam edecektir. İzmir'de böyle bir hususi liseye haki- katen ihtiyaç vardı. Bu lise, güzide birçok muallimleri top- hyacak, leyli ve nihari muh- telit bir lise olacaktır. Memur tayinleri Hususi lüğünde 25 lira asli maaşlı merkez tahsil memurluğuna Ziya, onun yerine Mustafa, ve Mustafa'dan boş kalan me- murluğa da Müzeyyen terfi et- tirilmişlerdir. Küçük memurlar arasında da müteselsilen terli ve tayinler yapılımıştır. Menşe şehadetnameleri İktısad Vekâletinden şehri* miz Ticaret odasına gelen bir — mektupta Yunanistan'a yapılan ihracat için bazı belediyeler ve gümrük idareleri tarafla- rından menşe şehadetnameleri verildiği bildirilmiştir. Bu ha- reket, * mevzuata mugayirdir. Menşe şehadetnamelerinin ih- racatçı memleketler Ticaret ve muhasebe müdür- — sanayi odalarınca. oda bulun? — mıyan yerlerde de mümessillik veya aralıklarca tanzim edi- meleri lâzımdır. ise ve ortamektleplerde derslere bugün başlanıyor.. Şehrimizdeki ortamektep- — lerle liselerde bugünden itiba- — ren derslere başlanacaktır. Dün ortamekteb ve İiseler talebe- leri, yeni tadilâta göre mek- teplerine gitmişler ve kendile- N rine sınıfları gösterilmiştir, orsada Üzüm satışları: Ç. Alıcı K £ 309 Alyoti bira. 12 40 K. s. 15 $0 caktır. İzmir'de kooperatifin tavuk | ve yumurta satmak üzere bir mağazası da olacaktır. Ehli hayvan sergisi 16 Birinciteşrinde Burnava Ziraat mektebi bahçesinde açı- lacak olan ehli hayvan sergi- sine hayvan kaydına bugünden itibaren baytar müdürlüğünde | başlanacaktır. Dün bile müra- caatlar olmuştur. Buseneki ser- giyea alâka fazla görünmek- tedir. tertibat alınmasını hükümet- ten istemişlerdir. Lâhey'de Lâhey. 30 (Radyo) — Para kanununu son defa - olarak özdem-geçiren -asmrlar- mao lisi, parlamentoya vermişlerdir. Kanunun büöyük bir ekseriyetle kabul edileceği tahmin olunmaktadır. Cenevre; 30 (A.A) — Mil- letler cemiyeti bütçe komis- yonu İsviçre frangının kiymet- ten düşürülmesi tetkik etmiş ve bunun Millet- ler cemiyeti bütçesinde yapa- cağı tesirlerin tetkikini mura- kanunu mes'elesini kabe komisyonuna havale et- miştir. 276 F.z. Abdul. 9625 202 2 T.H. Alan.13 25 120 B. S. Alaz. 11 68 D. Arditi 215 45 S. Emin 9 44 Beşikçi z. 7 50 36 Üzüm kuru. 11 75 28 J. Kohen — 925 27 Mani. B. ko. 14 10 Gevgili. Ab. 6 75 17 Cevdet Alan.12 25 9 Albayrak — 15 9 M. J. Taran. 14 25 6 İ. Galemidis 10 50 1214 Yekün 178319 Eski yekün 179533 U. yekün İncir satışları: Ç. Alıcı 450 Şerif Remzi 314 F. 7. İzzi 150 A, Muhtar 7625 113 S. Süleyma. 10 1027 103527 140554 Zahire satışları: Cinsi K. S. 1397 Bğday 5 25 31 Susam 14 50 17 Bakla 4 75 100 K. darı 4 50 1211 B. pamuk 46 14 di D 15 25 | î