1 Ekim 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

1 Ekim 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

İng*ılız 'ler vazızeh iyi görüyorlar Henüz Sterlin - Dolar anlaşması kurulmadı Komünistlerin müzahereti . Kanundan bazı maddeler ve İsviçre'liler İsviçre Federal meclisinde 6— Yeni kanunun altın ile Bern, 30 (Radyo) — Frank, | yapılması meşrut beynelmile| Florin'in - kıymetten — düşürül- mesi hasobile İsviçre Federal meclisinde dün büyük müna- kaşalar olmuştur. Federal mec- lisinin 90 âzası, yeni mukar- rerat lehindedir. 60 âza da, vaziyete göre hareket ede- cektir. İngiltere'de kanaat Londra, 30(Radyo) — Fran- gin sukutu Londra'da az tesir yapmıştır. Mali mahafil, cihan iktısadiyatının istikbalile nik- bindirler. Kanun Fransız mec- lisinden çıkarsa, başvekil M. Blum, büyük itimad kazanmış olacak ve iktısadi, içtimal tek- kifler yapacaktır, Fransa'da Paris, 30 (Radyo) — Fran- sız meb'usan meclisi, bugün âyanın kararını bekleyib ka- nuna kat'i şekil verecektir. Amerika'da Paris, 30 (Radyo) — Nev- york Taymis gazetesine göre, Amerika mali mabafili, Fran- sız kararının iyi netice vere- cek, Amerika dolar istikrarın- dan ayrılmıyacaktır. Japonya'da Takyo, 30 (Radyo) — Ja- pon maliyecileri para vaziye- tinin olduğu gibi muhafazasını kararlaştırmışlarsa da - altın mübayeasi hummalı - şekilde devamdadır. Amerika maliye nazırı dedi ki ; Vaşington, 30 (Radyo) — Amerika maliye nazırı beya- natında, bu kararın, henüz sterlin ve dolar anlaşmasını teşkil etmediğini, ancak istik- rar akçesi ile yüksek temev- vüçlerin önüne geçilebilece- ğini, üç devlet müzakeresinde harp borçlarının konuşulma- dığını söylemiştir. Cenevre, 30 (Radyo) — Öğrenildiğine göre, gümrük kontenjanının ve para kontro- tediyelere şümulü yoktur, 7— Müstemlekât bankaları stoklarına yeniden kıymet tak dir olunacaktır. 8 — Her türlü altın alım satımı ancak Bank de Frans'ın hususi surette vereceği mü- saade ile yapılabilecektir. 9— Altın veya ecnebi dö- vizi olarak mevcut olan bü- tün ticaret bonoları için mo- ratoryom ilân edilmiştir. 10— Nakid veya külçe ha- lindeki bütün altınlar hükü- met tarafında satın alınacaktır. 11-12 — Yukarıdaki karar muhalif harekâtta bulunanlara karşı cezalar tertip edilmiştir. 13— 20 Eylül ile 26 eylül arasında yapılmış olan spe- külâsyon — esasına — müstenit muameleler maliye nazırının tetkikine arzedilecektir. 14-15 — Ücretlerin müte- harrik mikyasına — müteallik olan bu iki madde yerine yu- karıda metnini yazmış oldu- ğumuz yeni madde kaim ola- caktır. 16—17— Eski muhariple- rin tekaüdiyeleri artırılmıştır. 18—19—20— İhtiyarlık do- layısile tekaüde sevkedilmiş bulunanlar lehindeki ahkâm. 21 — İdari ahkâm. 22 — Sön hazine istikra- zına iştirak etmemiş olanlara bahşedilen imtiyazlar. 23 — İhtiyarlık tekaüdiye- lerine ait kanunun - basitleşti- rilmesi, 24 — Hükümet iptidai mad- deler ve mekülât rüsumunu icabında tadil etmek salâhi- yetine malik olacaktır. 25 — Devlet Oredit Fen- cierinin medyunlarından almak- ta olduğu faiz nisbetinin in- dirilmesi için bu müesseseye üç milyarlık bir kredi aça- caktır. lünün kaldırılması hakkındaki |Fransız komünistlerine göre İnğiliz - Fransız teklifi hazır- lanmaktadır. Paris, 29 (A.A) — Meb'u- san meclisi para kanununun ücretlere ait müteharrik mik- yas fıkrası yerine hükümet " tarafından konulmuş olan yeni maddeyi 299 reye karşı 355 rey ile kabul etmiştir. Şimdiye kadar kabul edilmiş olan mad- deler münderiç ahkâmın baş- hoaları şunlardır: 1— 1928 tarihli para ka- nunu feshedilmiştir. 2— Fransız frangının ihtiva ettiği altın miktarı 49 milig- ramı geçmiyeceği gibi 43 mi- ligramdan da aşağı düşmiye- cektir. Meb'usan meclisi frangın ne miktar altın ihtiva edeceğini tesbit etmek işinin meclise bırakılmasına dair sağ cenah tarafından yapılan tâdil tekli- fini reddetmiştir. 3— Bir istikrar sermayesi ihdas olunacaktır. 4— Devlet ile Banka De Fransa arasında aktedilmiş olan Eylül 936 tarihli muka- velename tasvib olunmuştur. $ — Bank de Frans'ın al- tın ve ecnebi dövizleri stok- larına yeniden kıymet takdir Paris, 30 (Radyo) — Ko- münistler, Blum kabinesinin istifası takdirinde, bir sağ ce- nah hükâmetinin teşekkülün- den korktukları için #rangın düşürülmesi kanununu kabul ettiklerini söylemektedirler. Benzin fiatleri; Paris, 30 (Radyo) — Fran- gin sukutü dolayısile benzin fiatleri hektolitrede 12 frank yükselmiştir, Çek erkânı harbiye reisi Liyon'da Paris, 30 ( Radyo) — Çe- koslovakya —Erkânı harbiyei umumiye reisi general Kresti bugün Liyon'a gitmiş ve Fran- sız generallarından birkaçına nişan vermiş ve Şalon'da öğle yemeğini yimiştir. Buradan da general Gamelen ile birlikte endaht tecrübelerinde ve bir tayyare manevrasında hazır bulunmuştur. General Kresti buradan Verdün mevkiini zi- yaret etmiştir. Buradan Meç'e gidecektir. - Paris, 30 (A.A)— Çekoslo- vakya genel kurmay Başkanı general Kresti bu sabah ge- neral Gamelin ile birlikte is- tihkâmları ziyaret için doğu / hududuna gitmiştir. ANADOLU 10 Arap prensiMal ta'ya nefyedildi. Filistin'e gonderılen General Dil'e vâsi selâhiyet verildi. Londra, 29 (A,A)— Kudüs'ten Daily Herald gazetesine bildi- | rildiğine göre Filistin'de örfi idarenin ilânından sonra on Arap prensi Malta St-Helen'e ve Jerin adalarına nefyedilmişlerdir. Londra, 29 (A.A) — Kahire'den bildiriliyor: Bazı Filistin unsurlarının nizamsız olarak Mısır muhaceret- lerine mâni olmak için Filistin - Mısir hududundaki muhafaza töşkilâtı ehemmiyetle takviye 'edilmektedir. Kudüs, 30 (Radyo) — Filistin'deki İngiliz kuvvetleri kuman- danı General Dil, gayri mahdut selâhiyet almıştır. Kanun haricinde istediği tedbirleri alabilecek ve bunlardan dolayı adli hiçbir makam kendisini muhakeme edemiyecektir. General, muhaberata sansör koymak selâhiyetine de malik- tir. Lüzum gördüğü kadar Arap veya Yahudi'yi hapis, tehcir etmeğe veya esir kamplarına sevke selâhiyettardır. Yalnız örli idarenin Filistin'de henüz ilânı mevzuubahis değildir. Fakat bu geniş selâhiyet, idarei örfiyeden de şiddetlidir. İngiliz'lerle anlaştık! Karabük'te kurulacak demir, çelik fabrikamız Londra, 30 (A.A) — Karabük'te kurulacak demir çelik fab- rikaları için 23 Haziran 1936 da imzalanmış mali aranjman mucibince talib şirketle esaslarını tesbit meşru kentuvar mu- kavelesi bugün Franite House binasında H. A. Brassert And. Co. Ltd, ve iktısad müsteşarı Kurtoğlu tarafından imzalan- mıstır. mza merasiminde sefaretimiz erkâm Expert Credit umum müdürü Mr. Nikson, muavini Sommervil Smith, Five Bug de- nen beş büyük İngiliz bankası mümessilleri ve city iş ve finans âlemine mensub mühim zevat hazır bulunmuş ve mütcakiben Brassert tarafından ayni zevatın hazır bulunduğu bir ziyafet verilmiştir. Ziyafette Mr. Nikson tarafından bilhassa dostane ve Türkiye'nin sermaye ve iş adamlarına arzettiği büyük em- niyet manzarasından bahis bir nutuk irad etmiş ve Brassert şirketi namına söylenen ayni vadideki sözler bunu takibetmiş ve Faik Kuılotlu tarafından mukabele edilmi M. Krofta asamblede mü him bir nutuk söyledi Küçük itilâf, uluslar sosyetesi paktının değiştirilmesine razı değil.. Belgrad, 30 (Radyo) — Ce- miyeti akvam asamblesinin toplantısında, küçük itilâf na- mına söz söyliyen küçük — iti- lâfın şimdiki reisi ve Çekos- lovakya hariciye nazırı M. Krofta demiştir ki: — Cemiyeti akvamın yeni teşkilâtının — yapılması husu- sunda küçük antandın müta- lcasını söylemek üzere söz alıyorum, Küçük itilâfın siya- seti malümdur ve - takibettiği siyaseti, istihdaf ettiği gayeler ve vasıtalar bakımından hiçbir zaman şüpheye sebebiyet ver- memektedir. Son bir sene zarfında Ce- miyeti akvam çerçevesi dahi- linde vukubulan — hâdiselere rağmen kanaatimiz mıştır. Cemiyeti letlerin hayatı — bakımından bilâ kaydüşart yaşatılması lâ- zım olan bir müessesedir. Ak- vam cemiyeti haricinde hiçbir şey yapılamıyacağı ve yapılsa bile muvaffakıyet elde edile- miyeği kanaalınde bulunuyoruz. Küçük itilâfın diğer devlet- lerle olan münasebatı, millet- ler cemiyeti prensiplerine uy- gunduür. Küçük itilâf devletleri, her zaman olduğu gibi, bun- dan böyle de cemiyeti akva- ma müzaherete devam ede- cektir. M. Krofta, küçük itilaf dev- ' letlerinin teslihat sahasındaki rekabetten kurtulmak istedi- ğini söylemiş ve silâhlanma yarışına nihayet verilmesi hu- susunda - uluslar soxyctuınm sarsılma- | akvam, mil- | teşebbüsatta bulunmasını is- etmiştir. M. Krofta sözlerini şu sır retle bitirmiştir : — Küçük itilâf, cemiyeti akvam misakında tadilât ya- pılması lüzumuna kani değil- | dir. Bilâkis, misak ahkâmının | tam olarak tatbikini istemek- tedir. 'Kudüs'teki çarpışmalar birçok yaralı var Kudüs, 30 (A.A) — İngiliz askerleri ile Arap gönüllüleri aracında çok şiddetli bir çar- pışma olmuştur. İngiliz'ler bu | çarpışmada tayyare kullanmış- lardır. Tahmin olunduğuna göre Araplardan 20 kişi öl- müş ve birçok kişi yaralan- mıştır. - İngiliz'lerin zayiatı üç yaralıdır. | şad, Lütfü. Arab'lardan 20 ölü Bu ne hal? — Başı Tinci sahifede — Rükni, Hüsnü, Faruk, Re- İbrahim, Niyazi, Sayid, Gündüz, Şeref, Fikret. *İlk hücumu takımımız yaptı. Fakat bunu Rus'ların seri akın- ları takibetmeğe başladı. Daha ikinci dakikada Sovyet'ler ilk göllerini yapıvermişlerdi, Oyuncularımız, çamurlu sar hada oynuyorlar, topu hasım- larına kaptırıyorlardı. Bu go lün akabinde kalemiz iki teh- like daha atlattı. Bir Rus oyuncusu, kalemizin beş met- re yakınine sokulduğu halde topu dışarı çıkardı, Sovyet'le- rin ikinci golü çok güzel oldu ve şiddetle alkışlandı. Bu golden sonra, takımımız arka-arkaya birkaç akın yaptı fakat hiçbir. netice alamadı. Topu tam Rus kalesine ata- cağı sırada oyuncumuzun ayağı kayıyor ve top dışarı gidiyor- du. Haftaym 2-0 aleyhimize bitti. İkinci - haftayımde - takımı- mızda ufak bir değişiklik ya- pıldı. Lütfü beke, Hakkı da santerhafa alındı. Gene ilk akını biz. yaptık. Fakat ça- murda birkaç metre bile kaş- mağa imkân yok. Beşinci da- kikada Hüsnü'nün ayağı kaydı. Yetişen Sovyet oyuncusu üçün- cü golü yaptı. İki dakika sonra ayni şekilde dördüncü golü de yidik. Oyun Sovyet'lerin hâkimi- yeti altında geçiyordu.» Kale- mize şiddetli akınlar yapıyor: lar. Birkaç dakika sonra Be- şinci golü de yaptılar. Bir”'akinımız, Sovyat bökleri tarafından hatalı olarak dur- duruldu. Hakem penaltı verdi ve biz de ilk ve son golümü- zü bu suretle atabildik. Rus'lar, üç dakika sonra mukabele ederek altıncı ve iki dakika sonra verilen bir penaltıdan yedinci göllerini at- tılar. Sovyet akınları devam ediyor. 3 dakika sonra bir gol dahal! Etti sekiz. Oyunun bitmesine altı da- kika var.. Kalemizin yakınla- rına kadar gelen Sovyet mu- hacimleri dokuzuncu gollerini de atıyorlar.. Artık galibiyet değil, beraberliği temin ümidi bile kalmadı ve Halkevleri takımı, 9.1 mağlüb vaziyette sahadan ayrıldı.. Bugünkü mağlübiyetimizin sebebini de sahanın çamurlu olmasına at- fedebiliriz! Yarın (bugün) Kief takımı ile yüz kilometrelik bisiklet yarışı, eskrim müsabakalar ve güreşler vardır. Yugoslavya'da altın istihsalâtı Belgrad, 30 (Radyo) — Bu sene Yugoslavya'da 63 kilo- gram altın ve 129 - kilogram gümüş istihsal olunmuştur. Mi MÜĞ YAPTIRINIZ n 1/10/ 936 f |Fellâh ve Ermeni'l unulmasmlar.. —Başlnıu/ı İinci ınyfd dd etmiyoruz, hakikati söylüyo! Antakya ve İskenderim Türk'l esir degil, hür yaşıyacaktır, olacaktır, Çünkü hir ekseriyelliti çünkü medenidir ve iptidaj millt” lere kul, köle olamaz. Tarihin yapraklarım açmak İ* İj tiyonler, fesadlarımın ve kanlı MÜ' basebelerinin ağırlığı altında leceklerdir. Bu böyle devam edemez. Şit |) diki halde ya Sariye namına do7 tomuz Fransa'nın, yahut ta - Bizsti komşumuz Suriye'nin tarsiye vef İj mesini istiyorur. Ve tekrar edelim; ğ Bu tarziye, sadece dostluğum” zu temin ve tatmin içindir. Yoktör sancak Türk'leri ve arazisi hakkıf” Pi daki dileklerimiz bakidir. Oraya ve onlara, hakları hürriyetleri iade edilmelidir. Bit Suriye'nin kendi menfeati iktist' f0 sadır. Ayni Aksi takdirinde, Türkiye'yi katif namıyacak ve bizi anlamamış ol4 caktır. zamanda — vazifesidi” P Orhan Rahmi Gökçt |4 Tashih ve itizar Evelki göf )) “Tarihin yüzüne tükürdüğü halte İj başlıklı yazımızda maatteessüf basi yanlışlıklar olmuştur. “Had naşinstt Pi kelimesi “Hadşinas,, şeklinde, “Kit Pi Çük bir tarih asdakamı, cüsileti “Küçük bir tarih Hadekam,, “MU' açeret edepleri,, de “Muaşeret adaf İ ları,, olarak — çıkmıştır. Mana V© kelimelerin asılları bakımından kikaten çok münasebetsiz kaçan DU yanlışlığı düzellir, özür dilerir. __0. R. G. Kanada, sulh hakkında ne düşünüyor.. Şiddet taraftarı değil, amma! Cenevre, 30 (A.LA) — nada mümessili ve konl4 başkanı M. Mackensie Krin€ milletler cemiyeti asamblesi” nin bu sabahki celsesinde söf alarak demiştir ki : — Kanada hükümeti hiçbif |? zaman milletler cemiyetinif başlıca vazifesinin statükoyt idame etmek ve harbınğönün? geçmek için şiddetli harekett€ 3 : bulunmak gibi kanaatlar bes” | F lememiştir. Bunun - içindir ki Kanadâ ne Cenevre protokoluna, ne de Kellog paktına iştirak etme” fij miştir. Maamafih bu, Kanadâ hükümetinin bir mütearrıza yapılacak harekete istirak €© miyeceğini ifade etmez. Mıntakavi paktları ııwııııll bahs eden Kring bunların a9 ; keri — taahhütleri — doğruda!' doğruya menfeatlerle alâkadâf hâdiselere —inhisar — ettiri itibarile realist bir müfekkir€” ye tercüman olduklarını söy” lemiştir. M. Kring sözünü bitirirk€? ğ beynelmilel münasebetler ( matsızlığı izale etmek - içit |e Versay muahedesini Milletlef cemiyeti statusundan ayı lâzimgeldiğini kaydetmiştir. İ “ZINGAL,, Parkeleri KALBALANDAK SA ABET UT TOMTYA YA BUK MA LOT TELANIRIZ SENLGED I S AF N YABANi . En modern ve en son sistem usulle fmnlanmış ve kurutul- muş, içinde haşerat yaşatmaz, şeklini kat'iyyen değiştir- mez, çok uzun müddet en modern konförü temin eder. EVLERİNİZİN TABANLARINI ZINGAL Parkelerınden Satış mahalli: Hilâl kereste fabrikası keresteciler. Telefon 3776 : ,