18 Ağustos 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

18 Ağustos 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

18 Ağustos 937 ANADOLU Asilerin 'Satander üzerine hücumları devam ediyor Milisler, yirmi i taburla ıştırak ettıklerı Montekastro harbini büyük zayıatla kaybetmışlerdır Salamanka, 17 (Radyo) — Asilerin Santander cephesin- deki taarruzu devam etmek- tedir. Raynoz kasabası ve köyleri işgal edilmiştir. Harp adım adım devam etmektedir. Sentiloda Faslı askerler beş tepeyi zaptelmişlerdir. Yeniden — sekiz kilometre ileri hareketi yapılmış ve piş- darlar Satandere 55 kilometre yaklaşılmıştır. Salamanka, 17 (Radyo) — Asi kuvvetler Satander cephe- sinde Makopeyi ve dağ geçit- lerini işgal ederek iki kilometre daha ilerlemişlerdir. Deniz kısmında asiler Mon- kastroyu almışlardır. Burada küçük bir inşaatıbahriye tez- gâh vardır. 800 esir alınmıştır. Milislerin zayiatı pek çoktur. Bu hırplcre ışhmk etmiş olan milisler yirmi taburdu. Madrid, 17 (A.A.) — Dün Cumhuriyet kıt'aları Giempoz- nelas mıntakasında Kilometre 12 hizasında işgal ettikleri mevzilerden bir kilometre ka: dar ileri gitmişlerdir. Asilerin şiddetli mukavemetine rağmen birkaç siper zabtedilmiştir. Bilbao, 17 (A.A.) — Nas- yonalistler — Barello, Chirco, Aeroya kasabalarını ve San- tanderin 55 kilometre cenu- bunda kâin Beinosa şehrini işgal etmişlerdir. Santander, 17 (A,A.) — Yapmış oldukları şiddetli taar- ruzlara rağmen Nasyonalistler Reinosayı işgal — edememiş- lerdir. Madrid, 17 (AMA) — As- keri mahfiller Toledo ve Ta- laverada asi hatlarında isyan çıktığını bildirmektedirler. Bu mahfiller dün sabah asi hat: larında şiddetli tüfek ve mit- ralyöz sesleri işitilmekte oldu- ğunu ilâve etmektedirler. Asi tayyarelerinin Talavera- min Üzerinde uçarak şehre bomba attıkları görülmüştür. - Bay Ali Rıza Sürd vilâyeti Kültür direk- törü ve Halkevi başkanı Bay Ali Rıza bir aylık mezuniye- tinin bir kısmını İzmirde ge- çirmek üzere şehrimize - gel- ANADOLU —e Günlük siyasal gazete Sahip ve başyarganı Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumi neşriyat ve yazı işleri Müdürü: Hamdi Nüzhet Çançar İdarehanesi : İzmir İkinci Beyler C, Halk Partisi binası içini Telgraf: İzmir — ANADOLU Telefon: 2776 — Posta kutusu 405 ABONE ŞERAITİ Yullığı 1200, altı aylığı 700, üç ylağı 500 kuruştur. Yabancı memleketler için senelik abone ücreti 27 liradır Her yerde S kuruştur ü geçmiş nüshalar 25 kuruşter Rus tayyarecılerınden hâlâ haber yok Krasin vapuru araştırmalara N Atatürk Zonguldak halkının şük- ran telgrafına cevap verdiler. Zongüldak, TT ÇA AY — Kömür yolunun Çatalağzı ile Zonguldak arası inşaatr nın bitmesi ve demiryolunun Zonguldağa girmesi müna- sebetile Vali ve Parti baş- kanı tarafından halkın çük- ran ve tazimlerini sunan tel- grala Atatürk şu suretle mu- kabele buyurmuşlardır: B. Halid Aksoy Vali ve C. H. P. kurul başkanı Demiryolunun kömür ilinin merkezine ulaştığı mesut hâ- dişesini bildiren — telgrafınızı büyük memnuniyetle aldım. Bu münasebetle muhterem kalkın bana karşı gösterdik- leri yüksek duygulara teşek- kür ederim. K. Atatürk Bu sabah Çıkan bir şayia İstanbul, 17 (Hususi) — Bu sabah Akdenizde ikinci bir İspanyol gemisinin, meçhul bir denizaltı gemisi tarafından batırıldığı hakkında bir şayia çıkmış ise de, tceyyüd etme- miştir. Güzel san'atlar akademisinde Beş sergi birden açıldı İstanbul, 17 (Hususi) — Bu- gün, Güzel san'atlar akademi- sinde (resim), heykeltraş, (tez yini san'atlar), (afiş) ve (tarihte karagöz) olmak üzere beş sergi açilmıştır. Çekirdeksiz üzüm İhracatının murakahesi hakkındaki nizamname tasdik edildi.. İstanbul, 17 (Hususi) — Çe- kirdeksiz kuru üzüm ihracatı- nın murakabesi hakkındaki ni- zamname, Vekiller Heyetince tasdik edilmiştir. Bolu köyleri Telefonla merkeze bağlandı Bolu, 17 (A.A.) Bolu merkez kazasının 196 köyün- den 188 köyü talefonlarla merkeze bağlanmış, 8 köyün telefon tesisatı da bitmek üzere olub 1 Eylül 937 bütün köy- lerle merkez arasında telefon muhaberesi temin edilecektir. Köylüler çok memnun olub köylerine telefon çekilmesinde istical ve biribirlerile musaba- ka etmektedirler. İlyön- üç tayyare ile devam ediyor Moskova, 17 ( Radyo ) — Moskova ile şimali Amerika arasında tayyare ile seyahate çıkan Rus tayyarecilerinden henüz sarih malümat alına- mamıştır. Radyo postalarında bir ses geliyorsa da, bu sesin tayyarecilerin sesi olup olma- dığı anlaşılamıyor. (Krasin) adındaki vapur, üç tayyare ile araştırmalara — de- ediyor. Amerikadan da — araştırma- lara başlanmak üzeredir. Moskova, 17 (AA) Moskova ile şimali Amerika arasında tayyarc seferleri ter- tibine memur hükümet komis- yonu aşağıdaki tebliği neşret- miştir: 16 Ağustos tarihinde kutup telsiz istasyonları ile mütcad- did diğer istasyonlar müte- madi surette Levanevskinin tayyaresindeki telsizin tul mev- cesi üzerinde dinlemişlerdir. Bugün de sarih birşey kay- dolunmamıştır. Yalnız birçok defa ayni tul mevcesi üzerinde çalışan bir istasyonun anlaşıl- miyan — işaâretleri — işitilmiştir. Tayyarenin telsizinin işlemekte olduğu fakat bazı arızaları bulunduğundan fena işitildiği, gayri varid değildir. Dinleme- lere devam olunmaktadır. Krasin buzkıran gemisi Smit burnunda benzin tahmilini bi- tirmiştir. Halen tek motörlü üç hafif tayyare yüklemekte- dir. Bu tahmil işi de 17 ağus- tos sabahı bitecek ve gemi Alaskaya ve oradan da daha şimallere gitmek üzere denize açılacaktır. Kutub - tayyarecisi Sadko çift motörlü N-2 deniz tayya- resile Okotskdan Anadır ır- mağı üzerindeki Morkovaya varmıştır. Bu sabah Morkova- dan Vellene doğru harcket edecektir. Moskovada 3-Ant tayyare- sine benzin depoları yerleşti- rilmektedir. Bu suretle bu tay- yarenin uçuş kabiliyeti 3500 kilometreye çıkarılacaktır. Sicilya manevraları Roma, 17 (Radyo) — Sicil- ya manevraları devam etmek- tedir. Kızıl parti, sol - sahili geçerek — mavilerin motörlü kuvvetlerine taarruz etmiştir. Kızıl partinin solunda Mar- marika kıt'aları vardır; bunlar işgal edilen yerlerde birleş- mektedir. Maamafih sabaha kadar bu taarruz bir netice vermemiştir. B. Mussolini kızılların ihra- cat harekâtında hazır bulun- muştur. gX Kan davası Geçenlerde, Türkiye Büyük Millet Meclisinin çıkardığı bir kanunla tepesine bir yumruk inen şu mel'un ve habis kan davası, meğer medeni — Fran- sada da daha geniş ölçülerde hüküm “sürüyormuş. Dünkü nüshamızda sütun- larımıza geçirdiğimiz ve bir zincir halkası halinde teselsül | eden vak'ayı okumuşsunuzdur. Yekdiğerine girift olmuş ve âdeta insanın kavrayışını bile karıştııp acze düşüren bu şenaat, ta Kabille Habil dev- rindenberi başlamış, asrımıza kadar sürmüş ve mahiyeti iti- barile bundan sonra da yaşa- mak ve hüküm sürmek isti- dadını kazanmıştır. Kan davası, benim fikrimce, dedelerimizin henüz kuyruk- larını düşürmedikleri, mağara ve ağaç kovuklarında yaşa. dıkları zamana bile uymıyan bir ruh ve kafa dalâletidir. İnsanın muhakkak ki, canavar ve hayvan tarafı da vardır.. Bazan tahteşşuurumuzda züken kaynaşma ve indifalar, bütün ıstıfanın ve bütün terbiye ve telkinlerin teşkil ettiği en kalın kabuğu bile çatlatarak bizim bu parçalıyıcı, azgın, ha- ris ve korkunç tarafımızı or- taya atmıyor mu?, Et yimiyen mahlükta bile ayni insiyakın kanunu hüküm sürdüğüne göre, bizim gibi asırlarca et yiyen ve otuz iki tane diş taşıyan bir mahlükun da bir istisnaiyet kazanabilmesi, ancak alacağı terbiyenin kuv- ket ve salâbetine ve geçire- ceği ruh ıstıfasının hakiki ve cezri oluşuna bağlıdır. Yoksa, işte böyle, köpek gibi kan izinde yürüyenler de çıkacaktır. Kanun ve nizamdan - sarfı nazar, en küçük kabile ve aile teamüllerinin, - örflerinin cari bulunduğu en eski devir- ler de dahi, ancak hâdisenin heyecan ve asabi devresine mahsus - bir intikam ve mu- bele hareketine akıl yatabilir. Fakat zamanları geriye atarak batından batına geçerek, git- tikçe koyulaşarak ve korkunç- laşarak yürüyen bir intikam davası, bugün olduğu kadar © gün için de insana yakışmı- yan en şeni bir fikri sabittir. Kaldı ki, bugün ferd, bütün varlığı ile kendini cemiyetin nizamına bağlamıştır. Ve her şey, bu cemiyetin kanunları, nizamları ve vicdanı içinde yürür, halledilir. Fransadaki - hâdise, medeni etiketlere rağmen, lâ ve hâlâ birçok insanların pantalonlarının içinde ve ipek- li roblarının altında kuyruklar sallandığını ve vahşi, korkunç, hodgâm tarafımızın — henüz manevi bünyemizden tamami- le silkinip uzaklaşamadığını gösteriyor. Uzuün - kulaklarını görünce “eşek,, dediğimiz o biçare mahlüku, neden bu kadar ha- kir görüyoruz? O ki, birço- ğumuzdan da insan, daha asildir. Yalan mı? Orhan Rahmi Cökçe Abbas Halim Paşa Mısırda bir amele par- tisi kuracak Kahire, 17 ( Radyo ) — Prens Abbas Halim Paşa, bu hafta İngiltereye gidecektir. Prens, amele ve liberal fırka- larile temas edecek ve Mısırda bir amele partisi kuracaktır. —amalatür ı s—ı . Alsancakta kurulacak î yeni liman —-.-—— Eşya, vapurlardan doğrudan doğruya vinçlerle şimendifer vagonlarına konacak —e Londrada Gibs müessesesi ahibi B. Gibs ve mühendis arkadaşları tarafından İstanbul, Zonguldak limanlarından sonra İzmirde tetkikler yapmışlardı. Bu tetkikler neticesinde Al- sancak mevkiünde yeniden bir liman kurulması - kararlaştırıl- mıştı. Alsancak mevkiü yepyeni, modern tesisatı havi bir liman haline sokulacaktır. Mühendis- ler suların cereyanını rıhtiım kısımlarındaki derinlikleri mu- vafık bulmuşlardır. Ancak fır- tınalara karşı büyük bir dalga kırana ihtiyaç göstermişlerdir. Mühendislerin bu fikirleri de kabul edilmiş ve yapılacak in- şahab meyanına bir de dal- gakıran ilâve edilmiştir. İstanbul limanına alınacak olan son sistem, vinçlerden lâzım olduğu kadar İzmir Çek - Leh Münasebatı ıslaha muhtaçtır Prag; 17 (A:A.) — Ceteka Ajansı tebliğ ediyor: Gazetcler B. Hodzanın Slo- vak lideri B. Hlinkaya Polo- nia Restitua nişanını kabul etmesine müsaade eylemesin- den dolayı müttefikan mem- nuniyet izhar etmektedir. B. Hlinka halihazirda Lehistana- da gayet dostane bir kabule mazhar olmuştur. B. Hodzanın kararı Pragın Varşova ile mukarenet arzu- sunda bulunduğunun bir de- lilidir. Malüm olduğu veçhile iki memleket arasındaki münase- bat ıslaha muhtaçtır. Ve bir- kaç senedenberi hiçbir Çe- koslovak adamı Leh nişanını almamıştır. Mısır tahvilatı Kazanan numaralar ellişer bin frank alacaktar Kahire, 17 (A.A.) — Yüz- de 3 fazli ve ikramiyeli Mısır kredi fonsiye tahvillerinin dün- kü çekilişinde 1903 — senesi tahvillerinden 744,574 numa- ralı tahvil, 1911 — senesi tah- villerinden 306,144 — numaralı tahvil ellişer bin Frank ikra- miye kazanmışlardır. Öksüz çocuklara yardım Ankara, 17 (A.A.)—Çocuk esirgeme, kurumu genel mer- kezi tarafından 1-8-937 — tari- hinden 16-8-937 tarihine ka- dar 15 gün zarfında 2714 ço- cuğa yardım yapılmıştır. Bun- lardan 213 hasta çocuk ve anne genel merkezin polikil- niklerinde bakılmış ve tedavi edilmiştir. Ayrıca diş bakım evinde de 294 çocuğun dişleri bakıl. mış ve tedavi edilmiştir. 832 çocuk ve anne genel merkezin banyolarından istifa- de etmiştir. Süt damlasından hergün 82 çocuğa süt verilmiş ve 15 günde yekün olarak 785 kilo bedava süt dağıtılmıştır. Genel merkezin bahçesin- deki yüzme havuzundan 1265 çocuk istilade etmiştir. Yardım için genel merkeze başvuran 26 yoksul yavruya para yardımı yapılmıştır. Timanı için de mübayaa edi- lecektir. Alsancak mevkiinde sahile boydan boya munta: zam ve geniş İrıhtımlar yapı- lacak, vinçlerin bir kısmı nh: | tıma yerleştirilecektir. Bu limanda tahmil, tahliye şöyle olacaktır: Vapurlardan İzmire çıkacak herhangi bir eşya vinçler vasıtasile doğru- dan doğruya şimendifer yük vagonlarına konacaktır. Şehrin içine çıkacak — eşya için ise limanda bir yer ay- rılacak ve bu eşyalar da doğ- rudan doğruya buraya tahliye edileceklerdir. Yükleme işi de ayni şekilde vinçler vasıtasile ve en kısa zamanda yapıla- caktır. Eşyaların çıkarılması ve kü- çük — vapurların yanaşmaları için liman dahilinde birçok iskeleler inşa edilecektir. B. Ruzvel Çin-Japon ihtilâfile bizzat meşgul oluyor.. Vaşington, 17 (A.A.) — Ruzvelt ve Hull Çindeki va- ziyeti tetkik etmişlerdir. İki devlet adamı Japonya ile Çin arasında haliharb mevcud ol- duğuünün ilân edilip edilmiye- ceği meselesini tetkik — etmiş- lerdir. Çünkü iki memleketin harb halinde olduklarının ilân edil- mesi bunlar hakkında bitaraf- hk kanununun tatbikini — istil- zam edecektir. İyi haber alan mahfeller Amerikanın hali harbin mev- cud olduğunu yakında ilân edeceğini — tahmin etmekte- dirler. Filistinde Karışıklık devam ediyor Kudüs, 17 ( Radyo ) — Tulkerimde arazi . sahiplerin- den ve eşraftan bir Arab, sokakta öldürülmüş ve Nab- lusta bir Arab lincedilmiştir. Diğer bir yerde de bir Arab öldürülmüştür. Filistinde kan- şıklık devam etmektedir. Tayyareci kadın Nansiye indi Nansi, 17 (Radyo) — Fran- sız tayyareci kadın Mariz Ba- tiye, Suzan Solile ile birlikte Nanside karaya inmişlerdir. — Havanın muhalefeti Parise ka- dar — gitmelerine mani ol- muştur. Fransada ormanlar yanıyor Bastina (Korsika), 17 (Rad- yo) — Ormanlarda çıkan bü- yük yangınlar hasebile Böryo — köyü ve ovası yanmak tehli- — kesine maruzdur. — Yangının — söndürülmesi için asker yar- dım etmektedir. ğ TAKVİM Rumi - 1353 | Arabi-1356 — Ağastos 5 | Cem, ahar 10 öğle — 4,51 12,20yatm 1,51 zı.ıı kkindi 8,48 16,11imsak 719 2448) |