18 Ağustos 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

18 Ağustos 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

| sabah Şanghaydaki ANADOLU ordusunun kumandasını eline almış bulunuyor — Başı I inci sahifede — Diğer taraftan ordu namıan söz söylemeğe mezun bir zat Havas Ajansı muhabirine be- yanatta bulunarak Japonyanın Şan-Kay-Şeke karşı — değil, onun idaresine karşı harb etmekte ve onu bu idareden - kurtarmak istemekte olduğunu söylemiştir. Şanghay, 17 ( Radyo ) — Şanghaydaki ecnebiler şehri terketmektedirler. Çinliler, Şanghay üzerine kuvvet sevk etmektedirler. Japonlar, Şanghayın şimali şarkisini topa — tutmuşlardır. Burada müsademeler devam etmektedir. Japonlara deniz ve hava kuvvetleri yardım et- — mektedir. k Nankinden alınan haberlere göre, Mareşal Şan-KayŞek Şanghay etrafında toplanmış — olan 13 fırkalık Çin kuvvetinin — kumandasını almak üzere Nan- kinden hareket etmiştir. — Seddi Çin etrafında da şid- detli müsademeler olmaktrdır. Tiyençin halkı, grup halinde — şehri terketmektedirler. Şanghay, 16 (A.A.) — Bu Japon — mevzilerine karşı bir Çin hava Hlosu tarafından yapılan bir Ş _fombırdıman esnasında bir omba Japon könsoloshanesi — yakininde bir Japon — polis — meykiüne isabet ederek yedi polis memuru ile iki Japon bahriyelisini yaralamıştır. Diğer bir bomba da iki — ecnebinin, iki Çinlinin ve iki ıı il Japonun ölümüne sebe- iyet vermiştir. — Şanghay, 16(A.A )— Sükünet| — (içinde geçen bir gün ve bir k acn*ııı sonra bu sabah er- kenden başlıyan topçu — düel- losu gittikçe - şiddetini arttır- maktadır. Şimal mıntakaların- | da topçu kuvvetleri durmadan ateş etmektedirler. Bu meyan- — da Çin tayyareleri de ulak — dumanlar bırakarak Hüngkou- - daki Japon umumi karargâ- hinin civarına bombalar at- maktadırlar. Çin tayyareleri Japon harp — gemilerinin ve bilhassa konso- loshane ve umumi karargâhın — damlarına yerleştirilen hava — müdafaa — toplarının ateşine — rağmen uçmaktadırlar. Serseri — kurşunlarla hava — müdafaa toplarının parçala- — dan son iki gün zarfında ve — bu sabah iki imtiyaz mıntaka- — sında yüz kişi kadar ölmüştür. Olenlerin bu kadar çok olması hava muharebeleri başlar baş- / lamaz halkın sokaklarda biri- kerek muharebeyi seyretme- — sinden ileri gelmektedir. — İaşe hususunda tesadüf edi- -]cn müşkülât dolayısile hayat pahalılığı yüzde beş nisbetin- arltmıştır. — Akşam muayyen - saatlerde aşıkları söndürmek mecburiyeti dolayısile evelki gece — seb- zevatçılar şehre girememişler “ve bu yüzden bu sabah sebze tedarikinde göçlük çekilmiştir. — Bankaların kapanması - yü- zünden piyasada nakid para kalmamıştır. Tucculır vere- ——Lco — Londra, 16 (A.A.) — Roy- terin bildirdiğine göre, Çin - Japon meselesinde İngiltere- nin tam bir bitaraflık vaziyeti alacağı muhakkak değildir İngiliz hükümeti Çindeki İn- giliz menfaatlerinin muhalazası için vaziyetin müstakbel in- kişafının icab ettirdiği tedbir- leri almağa hazırdır. Yalnız bugünkü şerait içinde Japon- yanın kendisine karşı beynel- milel bir tehlike gibi telâkki edebileceği” her türlü sâyden şimdilik tevakki edilmesi lâ- zımdır. Şanghay, 16 (A.A.) — Ja- ponlar bu sabah Franko im- tiyaz mintakasının cenubunda Nantas Çin mahallesinde kâ- in şimal i.tasyonunu bombar- dıman etimişlerdir. Japon konsoloshanesi civa- rında harekât mıntakasında hâkim bir binanın dâam üs- tündeki tarassud — mevkiinden Havas ajansının muhabiri Sapei de birçok yangınlar çıktığını görmüştür. Muhabir, Japon konsolos- hanesinin damına yerleştirilmiş olan bir hava müdafaa batar- yasının saat 11,30 da vukubu- lan bombardıman esnasında birçokk imseler ölmüş ve yara- lanmıştır. Bombaların civar binalardaki tahribatı sarahaten görülmektedir. Hankeu istika- metinde bilâlasıla tüfek sesleri gelmektedir. Çin milisleri bü- yük bir faaliyet göstererek Japonları Hankeun bütün yol ağızlarına — mitralyözler — koy- mağa icbar etmektedirler. Japon kıt'aları şüpheli ev- lerden çıkanlara ve Çin mi- lislerinin gizlendikleri evlerin damlarına ateş etmektedirler. Tokyo, 16 (A.A.) — Japon hükümeti bu ayın on dördünde Çin tayyareleri tarafından ya- pılan bombardımandan mü- teessir olan Çinli, ecnebi ve Japon ahali için Şanghâya ilâç, sıhhi malze, yiyecek, el- bise vesaire yüklü bir hasta- hane gemisi göndermeğe karar vermiştir. Nankin, 17 (A.A.) — Dün güneşin doğmasından batma- sına kadar Japon tayyareleri beş kere Nankini bombardı: mana teşebbüs etmişlerse de her defasında Çin tayyareleri tarafından püskürtülmüşlerdir. Yalnız bir defasında iki Japon tayyaresi şehri bombardıman için aşağılara inmeğe muvaf- fak olabilmişlerse de ancak iki bomba atabilmişlerdir. Bu bombalardan bir tanesi az bir zararı mucib olmuştur. Her defasında tehlike işa- retile haberdar edilen halk birkaç saat tahassun yerlerinde kalmış ve her defasında dışarı çıkmak için tayyare toplarının susmasını beklemiştir. Çin büyük karargâhinın teb- liğine göre, dün sekiz Japon tayyaresi düşürülmüş ve bir Çin tayyaresi de düşmüştür. Nankin, 17 (A.A.) — Japon büyük elçiliği memurları mem- leketlerine dönmek — arzusunu ııhıı emkleımden Çin Hari- vermiştir. Bunlar buradan Ja- ponyaya geçeceklerdir. Şanghay, 17 (A.A.) — Şim- di öğrenildiğine göre, Japon taarruz hareketi bu sabah saat 5,30 da başlamıştır. Şanghay, 17 (A.A.)—Ame- rikan makamatı bugün kadın ve çocukları şehirden çıkar- müğa başlamışlardır. Tiensin, 17 (A.A.) — Bir Japon membaındaân bildirildi- ğine göre Teingtaoda bir si- vil Çinli bir Japon devriyesi üzerine ateş açmış, bir bah- riyeliyi öldürmüş, diğer birini yaralamış ve sonra kaçmıştır. Hâdise yeni bir Çin-Japon düşmanlığı ihdas etmek tehli- kesi arzetmektedir. Tokyo, 17 (A.A.)— Kabine içtimamda diyet meclisinin 3 Eylülde fevkalâde olarak top- lanmasına karar verilmiştir. Toplantı beş gün sürecektir. Şanghay, 17 (A.A.)— Roy- ter: Vak'ayı gözü ile gören bir şahidin ifadesine göre Japon Amiral gemisi İzum gece ka- ranlıkta torpillenmek - tehlike- si geçirmiştir. Bir yarış motö- rünün işareti üzerine bu mo- törün arkasından gelen küçük bir torpil gemisi İzumonun 150 metre kadar yanına yak- laşmış ve küçük bir torpil at- mıştır. Torpil amiral gemisi- nin yakınlarında patlamıştır. Taorpil gemisi bilâhare büyük bir süratle uzaklaşmış ve monun projektörlerinin ziya huzmelerinde kaybolmuştur. Nankin, 17 (A.A.)—Royter: Çin milletinin mareşal Çan- Kay-Şeke doğumunun yıldö- nümü münasebetile verdiği he- diyeyi teşkil eden 100 avcı tayyaresinden 20 si Çin-Japon tayyare muharebelerinde çok mühim bir rol oynamış ve son üç gün içinde otuza yakın Japon tayyaresi düşürmüştür. Bergama haberleri Bergama, (Hususi muhabirimiz- den)—Bürhaniye B spor takımı buraya gelmiş ve Bergama Halkevi spor takımı ile bir maç yapmıştır. Takımlar, birer gol yapmak suretile berabere kalmışlardır. Maç çok sami- mi bir hava içinde geçmiştir. Misafirler bu — münasebetle Bergamayı ve âsarnatikayı da gezmişlerdir. $ Bergama belediyesinin açık bulunan fen memurlu- ğuna tahririarazi - komisyonu reisi B. Rifat Arman tayin olunmuş ve Nafıa Vekâletince de memuriyeti tasdik edildi- ğinden, dünden itibaren va- zilesine başlamıştır. Muvaf- fakıyetler temenni ederiz. $ Kozak nahiye müdürü B. Ömer, görülen lüzum üzerine Vekâlet emrine alınmıştır. Tekaüd maaşları Tam olarak verilecek İstanbul, 17 (Radyo)— İnhi- sarlarda çalışan Doktor, Bay- tar ve Mühendislerin - tekaüd maaşlarının tam olarak — veril- mesi, hükümetçe kararlaştırıl- mış ve o yolda muamele ya- özklsaii Bdün ” Hğssen — oaluları — Başı | inci :alıı]:de — Son raporlara — göre, K Fakat, den bitşey söylenemez. çok alâkah bir safhayu girmiştir. İstabul, 17 ( Husust ) türk, manevralar sahasında bulan. makta ve bizzat cebheleri dolaça- zak harekâti yakından — takib e- mektedirler. İstanbul, 17 (A.A.) — Bu- gün Rumen askeri heyetinin de şehrimize — muvasalâtiyle manevralara davetli bulunan askeri üeyetlerin gelişi tamam olmuştur. Rumen orduları genel kur- may başkanı general Sikityun başkanlığında genel kurmay ikinci başkanı general Lako- bic ile albay Stefba ve Ro- manyanın Ankara ataşemilteri Yarbay Leon Jorjdan mürek- kep bulunan Romanya heyeti saat 15/15 de Romanya va- purile şehrimize gelmiş ve Galata rıltımında genel kur- may ikinci başkanı Korgene- ral Asım Gündüz, İstanbul komutan vekili Cemil Cahid Toydemir, genel kurmay yar- başkanı Tümgeneral Veysel Ünivar, İstanbul merkez ko- mutanı Tuğgeneral İhsan Ilgaz, protokol şef muavini Kudret Romanya elçisi, general kon- solos — tarafından — karşılan mıştır. Muzika Rumen ve Türk marşlarını çalmış, askeri kıt'a ihtiram resmini yapmıştır. Heyet, Perapalas - oteline miştir. Çorlu, 17 (AA.) — Manev- rayı takibe memur hususi mu- habirimizden: Büyük Trakya manevraları 17 Ağustos sabahından itiba- ren bugün Çerkes köyünden hareket eden bir kırmızı tü- menle bir mavi tümenin Ma- nika köyünün cenub sırtların- da karşılaşmasile başladı. Muharebe evvelâ mavinin taarruzu, sonra da kırmızının mukabil taarruzu halinde cere- yan etmiştir. Atatürk; refakatlarında Baş- vekil İsmet İnönü, Dahiliye Vekili Şükrü Kaya ve maiyet- leri olduğu halde geldiler ve manevra sahasını gezerek ha- rekâta iştirak eden birliklerin vaziyetini gözden geçirdiler. Manevra devam ediyor. vazlı mavilerin lehinedir. nrekâr, Ata- İzmirin en değerli YATILI 18 Ağustos 977 Bayındır Ticaret ve Sanayi lareşal Şan-Kay-Çek Çin "“üz 75z" odasından: Halim Ken li licaret unvanile Bayındırın Çırpı köyünde 30 numarada pamuk ve zahire ticareti yapan Halil Kentlinin işbu ticaret unvanı ticaret kanununun hükümlerine göre sidlin üçüncü numarasına kayıt ve tescil edildiği ilân olunur. 2861 Kültür lisesi müdür lüğünden: Kız ve erkek öğretmenlere (Fuar) münasebetile Izmire gelecek kız ye erkek öğretmen- ler (Kültür lisesi) yatı dairelerinden istifade edebilirler. I daimi encümeninden: (9412) lira açın tutarlı olup eksitmeye konulmuş olan İzmir » Menmen - releri arasındaki şosenin esaslı onarılmasına istekli ğgından ötürü 2490 sayılı yasanın Bergama — yolunun 20--000—25 -- 000 kilomet- çıkmadı- 43 üncü maddesi gerğince eksiltme müddet 10 gün uzatıldığından isteklilerin adı geçen yasa hükümlerine göre hazırlıyacakları teminat ve müteahhitlik ve ticaret odası belgelerile birlikte 30 Ağustos 937 Pazartesi günü saat İlde l daimi encümenine baş vurmaları. 2864 il daimi encümeninden: (1497) lira (32) kuruş açın tutarlı bulunan İzmir - Menemen * Bergama yolunun 89--460 — 90--480 nci kilometroları arasındaki 820 metr imlâ yapısı 15 gün müddetle açık eksilt- meye konulduğundan isteklilerin 2 Eylül 937 Perşembe günü saat 11 teminat baş vurmaları, de 2490 sayılı yasa hükümlerine göre hazırlıyacakları ve mütcahhitlik belgesile birlikte İl daimi encümenine 2863 Izmir bölge san'at okulu di- rektörlüğünden: Mecani leyli müsabaka imtihanını «kazanamıyan namzetlerin nehari olarak mektebe emrile ilân olunur. kabul edilecekleri 18 Kültür Bakanlığı 20 — 2866 İzmir Posta Telgraf Telefon müdürlüğ a D— B F— 5— 6 — Kültür Lisesi GÜNDÜZLÜU H kıZ den- 2856 ıdııemııe memur yetiştirilmek zere İzmirde bir kurs açılacak ve bu kursa en az Orta mektep mezunu ve memur olmak için kanuni vesikaları haiz olanlardan yirmi talebe alınacaktır. Taliplerin adedi mürettep adetten fazla olduğu tak- dirde aralarında müsabaka yapılacaktır. Kursun devam müddeti olan altı ay içinde yetmiş be- şer kuruş yevmiye verilecek ve müddet bitmeden kursu terkedenlerle imtihanda muvaffak — olamıyanlar- dan faizile istirdat edilecektir. Dersler : Muhabere Bilgisi .Mors, Hük Telemprimör, Fransızca Telgraf ve telefon âlâtı bakkında malümat Posta işletmesi Telgraf ve telefon işletmesi Usul ve muamelâtı hesabiye ile P, T. T. kanun ve nizamnameleri hakkında umumi malümattan ibarettir. Kursa iştirak edeceklerin yaşları 18 den aşağı ve 28 den yukarı olmiyacaktır. Taliplerin evrakı müsbitelerini müstahsiben nihayet 5 Eylüle kadar müdüriyete müracaatları lâzımdır. 18-20 BemL el İZMİR Öğretmen: leri burada ders verirler ERKEK Kültür Rakanlığınca resmi liselere muadeleti kabul edilmiştir. 1 — Orta vo lise sınıflarına yeni talebe kaydına başlanmıştır. 2 — 20 ağustosa kadar kaydımı yenilemiyen eski talebenin yerine yeni talebe alınır, 3 — Yatılı talebe ücreti Üç — taksitte 200 liradır. Momur ve mütekaid çocuklarından yüzde 10 kardeş çocukların birincisinden tam diğerlerinden yöüzde 15 tenzilât yapılır. 4 — Çocaklarını sağlam bir Türk terbiyesi ve olgun bir malümat ile yetiştirmek istiyenlerin her gün sant 9 dan 12 ye kadar ler sokağındaki (Kültür lisesi) ne müracaatları. İIzmir Komutanlığı ilânları İzmir Müstahkem Mevki Satın Alma Komisyonundan: Kilosunun Cinsi Miktarı muh. bedeli Yekün tutarı Kuruş Nohut K. Fasulye Bulgur 2100 Ki. 29000 ,, 36000 ,, 12 13 13 Muvakkat teminat Münakasası Saa Lira 2520 3/Eylâl/937 — Cuma 37710 M a ” 4680 n 16 " 17 1 — Manisa merkezinde bulunan kıtaat ve müessesatın senelik ihtiyacı için yukarıda yanı| üç kalem erzak ayrı ayrı şartnamelerle ve açık eksiltme ile münakasaya konulmuştur. 2 — Şartnameleri bedelsiz olarak her gün Manisada tümen satın komisyonunda görülebilir 3 — Münakasaları Manisada tümen satın alma komisyonunda yapılacaktır. Münakasa tarihleri, günleri ve saatleri ile kilolarının muhammen bedelleri yekün tu kırlııı ve rnııvılıkıt teminatları yıkırıdıkı cedvelde goıtgrılııııhı