26 Şubat 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

26 Şubat 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Febik 3 FIKRA Tanıtmak San'at bayatımate, hiç bir sene göçmeeÇki bir kaç yeni imzanın pamltıla- rile yer yer aydınlanımamış olsun. Hemea ker yıl bir kaç genç imzayış bu. san büyük iddislar, bazan mütevanı hamleler ve bazan tamamile scssiz bir pekilde önümüze çıkmış görürüz Fakat banların gene hemen hepsi kendi kendilerine gelişleri gihi gee kimsenin haberi olmadan satsiz radatıt — gi- derler, san'at sahnesinden bir gölge gibi çekiliverirler, San'at bayatımızı yakından takip edenlerden başka kimsecikler bu — döğuşların ve bu doğuşu derhal takip eden hazin çekilişlerin farkına vermaz. Ö öşleri demeğe insa. min dili vermıyor. Fakat işin selını ararsak itiraf etmeliyiz kl bu — çekilişe ee birer ölüştür. Buntar bazan bir zümre Halinde toplanır, fakat bu birleş. meleri bile onları bekliyen acıklı akıbeto mani olamaz ve onlar kendi çö. Mümüörde even sam yellerile boyanları bükülap soluvarirler, Neden? Oh bus Ba anlatmak ve isah etmek aci çeyler söylemek olacaktır. Burada — bunau vebeblerini göstermeğe İmkân yoktur. Fakat sadece şunu söyliyelim ki, Herşeyden evel san'at sabasında do it, San'at diyarına doğuş tanınmakla tamamılavan — bir aç ba doğaşla betabet bir tanınma ile tamamlan. olan bir vazileyi de omuzlarının muakaddes bir yükü olarak dir. Cenç san'atkâm bulup takdim etmek ve onun etrafında bir «lâka çeme beri katmak. Bir kücın etrafıada hasl olae alâka hayasından — daba fazla hiç bir şey yaşatamaz. Ne maddi menfaat, ne urf basbi san'at düy. gösa san'aikücı etrafiında gördüğü elüka kadar teşvik edemez. Be, onun belki bir zaalı, fakat ilâhf bir srrıdır. Onua için münekkidlerimize düçen #a graela bir vazife, gördükleri bakiki bir değeria kargısında vadece — çabıl bir alâka ve sempati duymakla kalmayıp bu hisleri hakiki bir mücekkid haysiyeti ve daygusu içinde çümullendirmektir. Ayakta kalmıp san'stkârla. zımızın bemen bepsi böyle bir takdime ve lehine teçekkül eden bir alâka mubitine mazhar olarak tutanmuştar. Hakik? bir değer, her yeye tağmen kendini ammeye kabul cttirebilir mi? Buna bir başka zaman temas ederiz. Bahri Savecı Nyırın marifeti: yanın, Glantal kasa- neticesnde; ocuyucuların yüzde altmişı yeşil gözleri tercih et- — basında oti çok nekre in- | tiklerini hıld.ım şler, yeşil gözlü : biri de, Vi'yam adım | bir kadının, çok cazip olduğunu ardır. Bu ihtiyar, | ileri sürmüşlerdir. Jııpof meraklıs.dır. Halbuki Nevyorkta ve galiba bütün dünyada, yeşil gözlü ka- dinlar enderdir. Öyle tahmn ediyoruz ki, yeşil gözlerin mak- bule geçtiğini anlıyaa Nevyork kadınları, yüzlerimi boyadıkları gebi, gözlerinin rengini değiş tirmek için de bir çare arama- ga koyulacaklardır. En faydalı alât Dünyada, insanivete en fay- dalı alet nedir? Diye bir sualle karşılaşırsanız, hiç şüphe vok, ki hayli düşünürsünüz. Zira, san'at ve fennin vücude getir- diğ bütün aletlerin, az veya gök faydası vardır. Fakat, her şeyde olduğu gibi aletlerde de, tefevvuku ihraz etmiş bir kısım olmak gerektir. O halde bu oa beş gün evel, sem- beslediği kulüple diğer bir maç vardı. İh- sevdiği kulübün =h|ııı- bir kaç dakika için sevindirsin diye bahse girişmiş ve muhasım kulüp ga- — İebe çaldığı takdirde Panama l'l*l- iyarın — talis'zliğine Wu ki, biraz sonra sevdiği kulâp, kemali tantan: yenik miş ve ihtyar da sözünün eri olduğunu isbat etmiş olmak için — Panama şapkasını pişrmiş ve — kemali af'yetle yemiştirl. K Makbul gözler Şu Amerikalıların garabete “olan ııyıllm cidden kayda | alet hangisidir? Fikr mizce, hiç tereddüd et. Son ıilnlırdı Nevyork ga» | meden: inden biri, bir anket aç — Dikiş iğnesil mış ve kadınlarda hangi renk Cevabımı verebilirsiniz. Çün- gözlerin daha makbul olduğunu | kü, dikiş iğnesinin insaniyete — Okuyucularından sormuştur. temin ettiği faydalar, hakikaten — Garabete bakınız ki, anket İ çok ve büyüktür. Bugin Matina'ardan itibarea SEFAHAT ve İHTIŞAMINI - KANLI DERECEDE HEYECANLİI BÜYÜK AŞK ve Aahada ) Düztaban Bastıbacak İLÂVETEN : PARAMOUNT AYYAREDEW « KIZIL iZDiİVAÇ ,_ Geçen sene ZİRHSİZ ŞÖVALYE d'ye reklâm edlen senenin en güzel filmi $? MARLENE DIETRiCH ve ROBERT DONAT G bi iki dâhi san'atkârın büyük temsilleri Bs filim RUS ÇARLIĞININ İNHİDAMINI - İHTİLÂLDEN MUKADDEM ÇARLARIN İHTİLÂAL SAHNELERİNİ MUSAVVER SON AYRICA: Beyaz Perdenin 2 sevimli komiği — ÖOD PATE PATASON SIRKTE ÇOK GÜLÜNÇLÜ - ÇOK EĞLENCELİ BÜYÜK KOMED! OURNA Fuara iştirak edenler Bir evkaf paviyonu yap'ırılacak Litvanya hükümeti, İzmir fu- arına işlirak arzusunu göster- miş ve fuarda bir paviyon in- şası için plâna göre nerede yer verileceğini konsolosluğu vası tasile İzmir belediyesinden sor- durmuştur. Fuar komitesi reis- liği, lârımgelen arsayı ayırmış ve malümat vermiştir. Evkaf umum müdürlüğü, bu seneki fuarda müstakıl ve bü- yük bir paviyon inşa ettirmeği kararlaştırmış va teşebbüste bu- lunmuştur. Fuar propagandası Belediye teis muavini B. Su ad Yurdkoru önümüzdeki halta Çarşamba günü Ankaraya ha> reket edecek, fuara aid muhte- Lif işler için alâkadar makamlar nezdinde teşebbüslerde buluna- caktır. Bu yıl Türkofis dış teş- kilâtı vasıtas'le fuar için geniş mikyasta p opaganda yapılacak, İzmirin bütün tabii güzellikleri, taır.stk ehemmiyeti mubtelif var sıtalarla lân edilecektir. Yataklı vagon şirketi de bütün nakil da ve bürolarında B. Ziya Ö nış Liman İşletme İdare. sinde tetkikler yaptı Şebrimizde bulunan Deniz bank umum müdürü B. Yusuf Ziya Öniş dün — denizyolları işletme müdürlüğüne gide ek idarenin “muhtelif işleri, teşk lâtı ve kadrzosu hakkında müdür B. Haşmet Dülgeden malümat al- mıştır. Bugün de müdürle idarenin tessatımı, vapürlarını, gümrük ambarlarını, tersanesini gezecek, — tetkiklerde — bulunu- caktır. Karşıyakada oturan memur- ların, İsanbülda Ak vapür- larında olduğu gibi, bilet Te retlerinde 9650 ten: istir fade ettirilmeleri için a âkadar makamlar vıstasle umum mü- dür nezdinde — teşebbüslerde bulunacakları haber alınmıştır. Ada soğanı Ekim için teşeb. büsler var Avrupa memleketlerinde Ada soğanı fazla — revaçtadır. — Bü mehsulün ihracat mahsullerimiz arâsinda Yerelması için Zraat mücadele istasyonu müdürlüğü, tihsalâtına ehem- şebbüslerde bulunmuştur. lm görülecektir. İHTİRAS - FİLMİŞ «dadar temsl ehir Dahili Haberleri Şarap fiatini ucuzlatmak işi K İ Bayraklıda fabrika kurulacak modern bir Inhisarlar idaresi bu fabrikada senede 2 milyon K. şarap imal edecek İnhisarlar idatesi, şarap ist hsalâtımı artırmak ve fiatler'ni ucuz- latmak için tedbirler almaktadır. bir şarap fabcikâsı inşasına karar veri! larda Bayraklının Tepebağı mevkiinde 500 dönüm bir bağ bulunmuş ve bunun istimlâk muvafık görülmü; Bayraklıda büyük ve modern tir. Yapılan uışc rımâ- ortasında inşa edilecek bu fabrika senede iki milyon litre şarap imal edecek büyüklükte olacaktır. 500 Dönüm bağ da bir w mune bağı halinde bakılacak ve yetişlirilecektir. Fabriksı üzüm mevsi tahvil edilecektir. inşasına yakında beşlanacak ve önümüzdeki sene minde satın alınacak üzüm er, bu imalâhanede şaraba Alsancak - Do- |Belediye #anspor otobüsleri ——— .—— ——— .. .—— Yarın Alsancak sta-| Almanyaya üç genç dında karşılaşacaklar Yarın Alsancak ve Doğanspor takımları arasında — Alsancak stadında bir kupa maçı yapı- lacıktır. Doğanspor takımı, son zâamanlarda kadrosundaki oyun cuları itibarile İzmirin en kuv- vetli takımı haline gelmiş bulu nuyor. Milif küme dışında kalan takımlar arasında İzmir şampi- yonluğunu kazanan bu takımın, Alsancak takımile yapacağı mü- sabaka çok heyecanlı ve güzel olacaktır. Spor heveskârları gü- zel bir spor günü yaşıyacak- lardır. Belediye sarayı İnşaata yakında başlanacak İnşası muvafık görülen bele- diye sarayı bi ası için hazırlar naa p âa tasdik için Naha Ve- kâletine gönderilmiştir. Çocuk hastanesinin plânı evel gönderilmişti. Bu plânlar tasdik edI'p gelince belediye sarayı ve hastane inşaatına derhal başlanacaktır. Yeni — belediye binası, eski fuar sahasında ve bü'ün beled ye teşkilât m içine alacak büyüklükte olacaktır. Yün iplikieri ve gümrük resmi Yün ipliklerine yüzde 15 ten fazla (sun'i lih, sun'i yün, zek yolle, vistra vesaire isimlerile anılan) san'i ipek karıştırıldığı Anlaşılmıştır. Gümrükler Umum — müdürlü. gönden şehrimizdeki alâkadar: lara gelen bir tamimde bundan böyle tarile tatbikinde yanlış- Iğa mahal kalmamak üzere bütün yün ipliklerinin kimva- hanelerce tahlil ettirilerek neti- cesine göre tarifelendirilmesi ve gümrük resmi alınması bildiril. miştir. Başbakanımızın de. gerli bir armağanı Sayın Başbakanımız — Celâl Bayar, İzmir C.H.P. sine ünlü Türk hakanı Atillânın iki metre kadar uzanlukta ve seksen beş | santimetre kadar genişlikte bür yük bir tablosunu armağan eb miş'erdir. Atillânın enerji ve gurur ifa. de eden malüm pozunu canlan- dıran bu güzel tablo, İlbayımız ve CH.P. başkanımız B. Fazlı Güleç tarafından Halkevine gönderilmiştir. Bu yüksek san'at eseri Halkevimizin Salonlarını süsliyecektir.. gönderilecek Belediye otobüsleri ve tram- büsü Almanyada bir otomobil fabrikasından satıd alınmıştı. Bu otobüslerin tamiratında mü- tehasss olarak çalışacak —üç gencin Almanyadaki fabrikada staj görmeleri muvafık görü- müştür. — Her türlü — ihtiyaçları fabrika tarafından temin edile- cek olan bu gençler, yakında belediyece Almanyaya görde- rilecek, orada otobüs erin mon- taf ve tamir işlerinde çalıştı. rılacaktır. Ayrıca belediye ma- kins ve elektrik mühendisi B. Hurşid de fabrika müdürlüğüne ce davet edil ıçın yakında Almınyıvı Bir haftalık ihracat Ticaret Odasının is- tatistiği Şehrim'z Tecaret ve Sanayi odasınca İimanımızın son hafta zarlındaki ihracatı hakkında bir istik hazırlanm'ştır. Bu İs- tatistiğe göre so1 haltanın ih- racatı şudur: 416,5 ton üzüm (Bunun 214 tonu Almanyaya ihriç edilmiş- tir) 14,5 toa incir, 537tors pa- muk, 137 tox prlamu: (109 to- nu Almaayaya, 30 tonu Fraa- saya), 63 ton arpa, 160 ton bakla - (Almanyaya), 150 ton nohut, 10 ton kumdarı, İl ton deri, 4,5 ton mazı, İ15 ton Zimpara madeni, 796 tön pa- muk çek'rdeği, 176 toa - tütün, 85 ton tütün kırıntısı, 51 ton miyankökü 238 kilo halı ihraç edilmiştir. Çocuk düşürtmek Bir kadın hakkında tahkikata başlandı.. Eşrefpaşada Hacı * Aliefendi caddesinde 13 numaralı evde oturan İbrahim 40 yaşında Bayan Mebrure Tezkurtaranın evinde bulunan Hasibe adında bir kadına ilâç içirmek suretile karnındaki çocuğunu düşürttü- gü zabıtaya ihbar edilmiş ve hâdise tahkikatıma müdde umu- milikçe el konmuştur. Çocuk Esirgeme Kurumu Şehrimiz Çocuk Es rgeme Ku- rumu kongresi bugün saat 17 de Bir nci Beyler sokağında Verem Mücadele cemiyeti salonunda top'anacıktır. İngiliz -Italyan müzakereleri — Başı 7 inci sahifede — deki nüfuza hâkimanesinin ta- nınmasını ve nihayet Süveyş ka- nalina ait Ucar? ve adi rej mih tadilini yani Türkçesi kana'daki köntrol hakkının kendisine de teşmilini istiyor. İtalyaya —atfedilen ve galip bir zanna göre döğru olması ânmgelen bu istekler İstesi Londrayı çok düşündürecek şey- lerdir. Bugüa artık bir emrivaki olan ve binaenaleyh resmen ta» nınması belki İagiltereye de o kıdır ağır ge miyecek olan Has beşi: sınıa tanınması va bu mıntakanın İmarı için İtale yaya yardım edilmesi keyfiyeti bir tarafa bırakılacık o'ursa di- ğer iki nokta İngi'tere için yer tulması çok müşkül iki demir leblebi g bidir. Malüm ya İagilterenin Akde- niz hâkimiyeti Siveyş kanalı ile Cebelüttarık boğazına kayıtsız ve şartsız malikiyetine ve Mal- mak İngilteren'in Akdeniz hâki- miyetini v2 binnet.ce H ndistan yolunun emniyeatini esısından sarsmakla müsavidir. Zaten yak mz bu noktanın, yani İtalyaya Süvevş kanalının kontro'una işe tirak etmek hakkının verilmesi İngiliz bahzi hâkimiyetini altüst etmeğe kâfidir. Eğer telgrafin haher verd kleri doğru çısar da iki hükâmet arasında başlıyacağı bildirilen müzakereler filhak.ka bu noktâlar üzernde cereyan €derse en çetin çarpışmalar İn- gilzlerin Pavtelariya a: tab- kimatının yıktırılması ve İtalyan« ların da Süveyş kanalı kontros ldna iştirak talepleri etrafında icereyan “edetektir. - Pantelariya adasında yapıla- cak esaslı bir tahkimat Akde- nizin şarkı ile garbini ikiye ayıs racak ve ayırd noktasının hâ> kim'yetini İtalyaya bırakacak kadar mühimdir. Bunun Akdes nizde tam bir İtaiyan hâkimi- yetinden başka bir manası yoktur. İngiltere, dünyanın bütün de- nizlerini kontrol etmek bakkın- daki esaslı iddiasına veda et- medikçe, yani daha doğrusu cihaagir bir devlet olmak pa- yesini İtalya ile paylaşmağa razı olmadıkça Pantelarya adası üzsrindeki metalibatından vaz geçemez ve İtalyanın Süveyş kanalı koatro'una ştirak etmek emeline serfiru edemez. Önümüzdeki halfta zarfindet başlıyacığı temin edilen müzee kerelerin en çetin safhaları hiç şüpbesiz bu iki nokta üzerinde cereyan edecek ve Onların alar cağı hal şekilleri İn;.lterı ve İtalyanın ve belki de - bütün dünyanın siyasetine yeni bir is- tikamet verecektir, Halkevizde bir gece eğlencesi.. Halkevi dershaneler ve kura- lar komitesi, bu akşam büyük bir gece eğlencesi tertip — etmiştir. Gece saat 21 de büş- hyacaktır. Program çok zengindir. Bu meyanda müli oyunlar, şanlar, danslar vesaireler vardır. Eğe lence sabaha kadar devam ede- cektir. Yanan kadın öldü Karataşta İhsaniye sokağında bir evde çıkan yangın esna- sında Bohora adında 70 ya- şında bhasta bir kadın muhtelif yerlerinden * yanmış ve hasta- neye kaldırılmıştı. Bohora yara: larının acısına dayanamiyarak yarl aç