16 Mart 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

16 Mart 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

Mehife' 6 B. Millet Meclisi müzakereleri Askeri ve mülki tekaüd kanununun değişen madde ve daha bazı mühim meseleler Büyük Millet Meclisi Ankara, 14 (ALA.) — B. M. Meclisi bugün Hlmi Uranın başkanlığında toplanarak — ruz- namesinde bulunan maddeler» den Türk parası kıymetinin korunması hakkındaki kanuna ek kanun İlâyihasını müstace- liyet kararı ile müzakere ve kabul etmiştir. Bu kanun ile Türk parası kıymetini koruma hakkında neşrolunan 1567 nu- maralı kanunun 6 1nci madde- sinde yazılı olup 2100 numaralı kanün ile iki sene ve 2686 numaralı kanun ile daha üç sene müddetle temdit edilmiş olan müddet hitamı tarihinden itibaren daha üç ssne müddetle temdit edilmektedir. Ruznamede bulunan askeri ve mülki tekaüt kanununun 48 inci maddesinin değiştirilmesine ait kanun İâyihasının birinci müzakeresinde kanunun muhtaç veya malül zevç ve baba kay- dinin esas maksadi. ifade et- mediği yolunda Hü (Muğla) ta-afından müta.caya büdce encümeni maz- bata mubarriri karşılık vermiş neticede fıkradaki veya kaydı ve olarak tashih edilerek şu şe- kilde kabul edilmiştir: *Yetim maaşı birinci derecede zevceye ve evlâda, bunlar bu- lunmadığı takdirde ikinci dere- cede dul ana ve muhtaç malül zevç ve babaya tahsis olunur. Ve bunlara yetim denilir., Memurlar veya mütekaitler ikinci derecede bulunan istih- kak sahiplerinin birinci derecede müstahaklar arasına konulma- sını, bir beyanname ile talep eylemek hakkını haizdirler. An- cak bu yolda beyanname veri- memiş olsa dahi muhtaç o'an dul ana ile malül veya 65 ve daha ziyade yaşta — bulunan muhtaç babaya talepleri üzerine birinci derecede yetimler ara- sında maaş tahsis olunur, Maaş tahsisi için zevç veya babaların yaşlarının 65 veya daha ziyade “Ah, bu gönül Yazan: Saime Sadi olmas veyahut her kaç yaşıı ' olursa olsun maişetlerini teua rik edemiyecek derecede maldi bulunması ve her iki takdirde tahsis kılınacak maaşa muhtaç olması lâzımdır. 65 yaşına vu- sul nüfus kaydile malü'iyet ma: ballince istihsal kılınacak raporu ve İçtimai Muavenet 5 veyâ sıhhiye işleri da- iresi tarafından tasdikile muh> taçlık kendisini veya besleme: sine mecbur olduğu aile efra- dimı infak edecek hadar irad, servet veya kazancı' olmadığına bir mahalli hükümet idare he- yetince verilecek mazbata ile tahakkuk eder. İcar - ve isticar konturatlarile frağ ve intikal ilmühaberlerinin ve nüfus hüviyet cüzdanlarının bedel mukabilinde satılmasına ait kanunun birinci müzakere- sinde Ziya Gevher Etili söz alarak lâyihanın bâzı madde- lerindeki yabancı kelimelerin Büdce Erçümeni tarafından öz Türkçe kelimelerle ifade edil- miş olmasından dolayı teşekkür etmiş ve Eacümenin bu hare- ketini kanun lâyihasının bütün ddelerinde görmek istediğini ilâve etmiştir. Hatip gerek kanunların ih- zarı ve gerek encümenler tara- fından tetkikleri esnasında bu yolda gösterilecek al âkanın ka- nüunlarımızın — temiz Türkçe ile çıkmasını mümkün kılacığını işaret ederek mevzuu müzakere olan lâyihanın gösterdiği mak- sadı değiştirmiyecek — surette açık Türkçe kelimelerle ifade edilmiş yeni bir şeklini tevdi etmiştir. Bu mütalealara karşılık ola- rak büdce encümeni mazbata muharriri Reif Karadeniz (Trab zon) bu kelimelerin tashihlerine aid bir diyeceğimiz- yoktür. Yalnız meclisten bu — şekilde çıkan kanunların her - birisi üzerinde bu ameliyatı yapmak- — Sonu 8 inci sakifede— A ,” e Bizli — Evet «dedim- müthiş bir şey.. Bilhassa çene kemikleri ile gözleri.. — Kolları da gayet uzun.. Âdeta dizlerine kadar uzanı: yor. Birdenbire ürperir gibi oldu: ' — Herhalde Güzide, ondan aefret edecek.. — Hakkı da var.. Fakat Na mık, yakışıklı bir genç.. Aferide, arka bahçenin tam ortasındaki havuza doğru bak- tı. “Ay, * yanıbaşımızdaki i bir konağının ti n gümüş başını göstermiş, gü lümsüyordu. — Evet, öyle olacak.. Fakat.. Aferide kesti, Ta uzak'ardan bir keman sesi geliyordu.. Mesafelerin değil, sanki ruhun — uzaklıklarından veya derinliklerinden esip ge- liyordu. Ay şimdi biraz daha yüksel. miş ve pancereden içeriye gir- mişti. Aferidenin yarı gölgede kalan yüzü, bembeyazdı. Ay ışıkları, saçlarının bir kısmını, tarif edilmez nakışlarla, tel tel işliyor gibiydi. — Gece çok güzell Dedi ve içini çekti. Kema- nın sesi, Aferideyi birdenbire bizim dünyamızdan almış, gö- birdenbire sözünü ANANOYU Hitler,dün akşam tayyare ile Viyanadan Münihe döndü Viyanada, misli görülmemiş bi;“kalcbalık huzurunda muazzam bir geçid resmi yapıldı. Hitler, hiçbir kuvvetin, Avusturyayı Almanyadan ayıramıyacağını söyledi Viyana, 15 (Radyo) — Bu sabah, Ring bulvarında şenlik- ler olmuş ve Hitler de hazır bulunmuştur. Bu esnada, lakuar, Hitlere hitaben bir söylev ver- miş ve Avusturyanın, bundan sonra Âlmanyanın bir parçası olduğunu — söyledikten — sonra, Hitlere teşekkür etmiştir. Hitler, mukabil bir söylev vermiş, Avusturyanın tarihinden bahsetmiş ve bundan sonra Avusturyayı Almanyadan ayr racak hiçbir. kuvvet — tasavvur etmediğini ilâve eylemiştir. Hit- ler, bulvarı dolduran - binlerce gençler tarafından alkışlanmıştır. Viyan, 15 (Radyo) — Öğle- den sonra saat 14 te, Hitlerin huzurunda büyük bir geçit res mi yapılmıştır. Geçit resmin: Bavyera ve Voteaburg — kıtaatı ile Avusturya piyade ve süvari kıtaatı iştirak etmiştir. Geçit resmi yüz binlerce halk seyretmiştir. Kalabal k, © kadar çoktu ki, bazı kadın: lar, halk arasında sıkışarak bayılmışlardır. Geçit resmine, beş yüzden fazla —Alman tayyaresi iştirak etmiştir. Tayyarelerin motör leri Viyana ında müdhiş gürültüler halkını hayrı 3 Geçit resminden sonra alkışlar ve tezahürat arasında (İmperyal) oteline dönen Hit ler, Viyana Katolik piskuposu kardinal (İniçer)i kabul etmiş ve kendisile konuşmuştur. Hitler, saat 17 de (Asper) hava istasyonuna giderek, tay- yaâre ile Münihe hareket et- miştir. Hitler, Münihte mühim bir söylev verecektir. Viyana, 15 (Radyo) — Avur- turyanın Almanyaya ilhakı mü- nasebetile artık Avusturya ka- binesi — kalmamıştır. Hariciye Nazırı (Volf), Hariciye Nezare- tine aid bütün dosyaları, Al- man Hariciye Nazırı Von Ri- bentrobba devreylemiştir. Roma, 15 (LA) — Avus- turyanın Roma elçisi Valdeneg elçilik evrakının Alman elçisine devri hakkında Viyanadan ta- limat almıştır. Viyana, 15 (A.A.) — Sekik zinci Alman ordusu kumandanı general Boc bir beyanname neşrederek Avusturya toprak- larındaki bütün müsellâh kuv- vetlerin kumandanlığını derahte ve Avuşturyadaki - Alman — ve türmüş - gibiydi.. Dudakları tit. riyor, hafilçe kısılan gözleri, uzun kirpiklerinin arasında git tikçe küçülüyor ve sanki başın- dan çenesine ve göğsüne doğru, cildinin altından esrarlı bir nur akıyordu. T Keman, Mozartın bir melodi. sini çalıyordu. ; Gecenin namütenahbiliğinde, başka bir âlem ayağa kalkmış gibi idi. Bir keman - sesinde, ruh denilen büyük ve esraren. giz iklimin ezeli ve ebedi eş. rarı nasıl da kolay çözülüyordu? Aferide, YAYAŞ YAVAŞ Omuzu- ma dayandı. Kllb:r.ııı Çarpışını duyuyordum. Bir tüy kadar ha HE [öıüki'ıyoıdı. Ş — Çok güzel “diye - tekrar fısıldadı- gece çok lu'ıel__ Şim- di yalnız bıııı'.ıı... Şıı dağ te- pesinde olmak isterdim ,, ök gârlar.. Aferide devam edemedi, Gi zidenin sesi duyuldu: Avusturya kıt'alarının gini bildirmiştir. Von Brautş's de bir nâme neşretmiş Alman Avusturya — ordularının - tahrip edilmez birliklerini selâmladık- tan sonra şöyle demiştir: *— Yakında bilâ tefrik yal- niz. Alman azkerleri mevcut olacağına kaniim., Viyana, 15 (AA) — Salâ hiyettâr mahfeller, Yahudilik aleyhindeki Alman kanunları- nıD Avusturyada tamamile tat- bik edileceğini beyan etmek- tedirler. Viyana, 15 (A.A.) — Bütün Avusturya sefaretleri bulunduk- ları şehirlerdeki Alman — elçile- rinin emri âltına girmek em- rini almışlardır. Viyana, 15 (LA) — Paris ve Londradaki AÂvusrurya se- firleri Vıyanava — çağrılmışlar- dir. Berlin, 15 (A.A.) — Göi gin naşiri efkârı olduğu söyle- nen Essende münteşir Nasyo- nal Çaytung şöyle yazıyor: *Dünyadaki büyük devletlerin biri sıfatile nazi Alman devle- tinin kuvveti artmıştır. İngiltere ve Fransayı Berlin nezdinde teşebbüste bulunmağa — sevke- den yegâne sebep Almanyanın şimdi merkezi Avrupanın en kuvvetli devleti — olduğu bak- kında pek doğru olan kanaat gilusun Avrupa muvaze- nesini Almanya İlehine kat'i Bir şekilde inhina ettirmiştir. Volkişer Beobahter diyor ki: *Alah safiyane tasavvurlarr mızı takdis ediyor. Führere ve Avusturyayı şiddetle istediği- mizi anlıyan Mussoliniye teşek- kür edelim. Berlin, 15 (Radyo) — Hit. lerin, (Ring) bulvarında verdiği söylevde, Avusturya Başvikili Says İnkuarın; bundan sonra Viyanada (Satalter) tayin edil- diğini ve Avusturyanın, tama- men Almanyaya iltihak ettiğin- den, artık Başvekile lüzum ol madığını beyan eylemiştir. Viyana, 15 (Radyo) — Avus- turya ordusu, bugün akşama kıâıı Hitlere sadakat yeminini bitirmiştir. Yemin şu şekilde olmuştur: “Allahin — buzurunda — yemin ederim ki, Hitlere sadakatle ve merd bir asker gibi higmet ede- birleşti- beyan: ve a, 15 (Radyo) — Dol- — Alroditl. Aferide birdenbire sarsıldı ve kanı çekilen yüzünde, sükünu bozulmuş bir rahun şikâyetle dolu birkaç çizgisi belirdi.. layal -diye — sendeledi- hastalık!.. Bizi çağırıyorlar. İşte gene onların arasına karışa- cağız... Güzide içeriye girmemişti. encere önünde görünce, hafif bir kahkaha fırlattı: — Bu delfa da şiir yapıyor- sunuz galibal, " Gece, peacere altında mehtap... Sizi hayal- perestler sizi.. Haydi bakalım salona... Biriniz piyanoya, biri- niz kemana. Afteride: — Ne dedin abla keman ve 'piyanoya mi? Güzide onu kolundan tutmuş, sürüklüyordu: — Tabit değil mi ya?, Abla- nın bu. ricasını kıracak misn? Daha doğrusunu söyliyeyim mi? -dedi- füs zamanında azledilmiş olan Viyana polis müdürü Otosen Havs, bugün tekrar polis mü- dürlüğüne tayin edilmiştir. Londra, 15 (Radyo) — Ga- zeteler, Hitlerin, V yanada gör- düğü —hüsnükabul ve tezahü- rattan uzan uzadıya bahsedi- mis gazeteşi, Viyanadaki mubabirinden ald gı telgrafları neşretmektedir. Bu telgraflarda H tlerin, Viyanada görülmemiş şekilde muazzam tezahüratla karşılandığı bildirilmektedir, Deyli Ekspres gazetesi de; bilâtefrik, bütün Avusturyalır ların, Hitleri kucakladığını ve bu hareketin, Hitler için en büyük bir muvalfakıyet teşkil eylediğini yazıyor. Mün h 15 (Radyo) — Hitler refakatınde Von Ribentropla diğer erkân olduğu hâlde saat 18,10 da buraya muğasalat et- miş ve fevkalâde tezahüratla karşılanmıştır. Moünih, baştan başa donatılmıştır. Hitler, yarın Berlinde buluna- caktır. Alman matbuatı Çemberlaynın nutku- nu tenkitediyorlar Berlin, 15 (Radyo) — Alman matbuatı; İngiltere Başvekilinin Avam Kamarasının dünkü içti- maımndaki nutkunu şiddetle ten- kit ediyorlar. Gazeteler, Avus- "| turyanın, Almetyaye trtediğitii - ve bu umumi istek karşısında hiçbir. devletin itiraza hakkı olmadığını yazıyorlar. Yugoslavya Emrivakii kabul etmiş Berlün, 15 ( Radyo ) — İyi malâümat alan siyasal mehafil, Yugoslavyanın, — Avusturyanın Almanyaya ilhakı bakkındaki emrivakli kabul ettiğini beyan etmakte ve bu hâdisenin, İtak yanın tam muvaffakatiyle hu- sule geldiğini ilâve öylemek- tedir. Romanya kabinesi tekrar değişiyor mu? Londra, 15 (Radyo) — Ro- manya kabinesinin değişeceği ve kral Karolun, bundan dolayı Lendra seyahatini geri bırak- tığı söylen yor. Aleride, içinin ıstırabını boğ- mak istiyen bir sesle — cevap verdi: — Hayır, söylemel. Güzide dinlemiyordu. Çünkü mesuddu. Saadetin de insanı hodkâmlaştıran — bir — cephesi vardı. Hakikaten öyle değil midir? Birçoğumuz, kendi ölçüle- rimizle mesud olduğumuzu duy- duğumuz dakikada, bundan hiç bir kimseye pay ayırmamak ve bilâkis, bütün — muhitimizin bu sâadeti artırmağa, kabartıp ol- günlaştırmağa — çalıştığım gör mek istemez miyiz? Hangimiz, bu etten, diğerkâm — bir ruhla, başkasına bir hisse ayı- rırız? Bize saadeti veren bile, zaman zaman, kendi — verdiği bu kadar bol birşeyden, ken- disine en küçük birşey ala- maz. Güzide de öyleydi şimdi: — Söyliyeceğim -dedi- Fa- 10 Mart Amerika ni Almanya ile olan si. yasi münasebatını kesecek mi? Vaşington, 15 - (Radyo) — Bugünlerde Senato azasından bazı zevat, Senatoya - verilmek üzere bir takrir hazırlamaktadır. Bu takrirde, Amerika V yana sefarethanesinin konsolosluğa teb- dilinden sonra, —Amerika-Al- manya siyasi münasebatının ke- silmesi teklif edilecektir. Vaşington, 15 (A.A) — Çe- koslovakya sefiri Vellesi z'yaret ederek hükümetinin Almanya önünde boyun eğmiyeceğini ve azkeri — hazırlıklarında — istical gösterdiğini bildirmiştir. Amerikan demokrat - birliği- nin azaları Almanya sefaretinin önünde tezahüratta - bulunmuş lardır. 20 kişi tevkif edilmi Vaşingtor, 15 (AA.) — İyi ma ümat almakta olan mehafil yakında Avusturyanın Amerk kan ticaretinin kara listesine idhal edilmesi ve Alanyaya öl- duğu gibi ona da en ziyade mazharı müsaade millet muar melesi yapmasından istfade olunması ihtimalinden — bahset. tedirler. Bazı müşahitler şimdi Avuz turyanın — Birleşik Amerikaya olan umum! ve hususi borçla- rını Almanyanın üzerine alması lâzımgelmekte olduğu —mütalee asında bulunmaktadırlar. M. Badoglio Massolini ile ko. nuşmuş Roma, 15 (Radyo) — İtalya Erkânı harbiyei umumiye reisi Mareşal Badoglio, bugün Mus. solini tarahından kabul edilmiş ve uzun müddet konuşmuştur. " Küçük antant konseyi Nisanda toplanacak Belgrad, 15 (Radyo) — Avus- taryanın Almanyaya iltihakını müzakere etmek üzere Küçük antant konseyinin, Nısanda top- lanacağı söyleniyor. Yugoslavyanın, konseyin top- lanmasına musriz. olduğu bhak- kındaki haberler yalandır. Roma - Berlin mihveri gittikçe genişliyor Roma, 15 (Radyo) — Populo d'Roma gazetesi, bugünkü nüs-, ., hasında yazdığı bir başmaka- lede, Roma-Berlin mihverinin gittikçe genişlemekte olduğunu, Almanya-İtalya nüfuzunun, Bak- tık deaizinden Acdenize kadar hâkim bulunduğunu kaydetmek- ter rul Namik hatırlattı, - Saii yano ve kemanda çok dığınızı dinlemiş.. Nafile, kur tulamazsın.. Hem, ayni zaman- da ayıp olur.. Aferide: — Gördün mü Saime? Der gibi yüzüme baktı. Bunu Namık teklif etmişti demek., İş bununla da kalmıyordu. Namık, ikimizin müzik üze- rindeki müşterek — çalışmamızı bile tetkik etmiş bulunuyordu. Niçin? Bu, sadece lâalettayin bir meraktan mı doğmuştu?. Fakat buna nasıl imkân verile- bilirdi? Ya o gözlerin, o yu- varlak, patlak gözlerin daha bir az evel merdiven — başından uzattıkları bakışlara ne demer liydi? Ayni düşünce, eminim ki, © dakikada Aleridenin başını da altüst etmişti? — Devam edecek —«