18 Mart 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

18 Mart 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

ya hükümeti, Litvan- yaya bir ültimatom verdi Dün, Polonyalılardan bir müfreze, Litvanya topraklarına girdi. Ingiltere Polonyaya itidal tavsiye etti. Varşova, 17 (Radyo) — Po- Tonya kabinesi, dün gece Cum- hurreisi Musiskinin riyasetinde fevkelâda bir toplantı yapmış- tır. Bu toplantıda, Mareşal Riç Miğl ile Ekâm Harbiyei umu- miye reisi hazır bulunmuşlardır. Hariciye Nazırı Kolonel Bek vaziyet bakkında uzun izahat vermiştir. Mühim kararlar alındığı söy- leniyor, Hariciye Nazırı Kolonel Be- kin bu günlerde Ayan Mecli- sinde mühim beyanatta buluna: cağı haber verilmektedir. Kaunas, 17 (A.A.) — Resmen bild rildiğine göre 15 k'gilik bir Polonya mülrezesi Ltvanya arazisine girmişse de Litvanya hudud muhafızlarının müdahar lesi üzerine çekilmiştir. Paris, 17 (ALA.) — Öğrenil- diğine göre, İagiltere ve Fran- sanın Varşova sefirleri Polonya- Litvanya hudut hâdisesi mese- lesinde mutedilâne davranma: sını Polonya hükümetine tavsi- ye etmişlerdir. Fazla olarak Fransız sefiri şimdki gergin ilek veziyet karşımında Polonya matbüatının Çekoslo- vakya aleyhindeki neşriyatına nihayet verilmesi temennisinde bulunmuştur. Paris, 17 (AA.) — Polon- yanın Litvanyaya karşı Hitlerin Avusturya hakkında kullandığı üsülleri tatbik edeceğine dair Berlinden gelen haberler bura- da bir nebze heyecan - tevlit etmiştir. -» Londra, 17 (AA.) — Varşo- laki dagiliz sefirine Polonya ile Litvanya arasınca geç >nler- de vuküun gelmiş olan hudüd hâdisesi hakkında — Polonya Nazırları ile görüşmelerde bu: lunması için talimat verilmiştir. Büyük Britai efirinin Var- şova kükümetine — İngilterenin Lehistan tarafından haddizatın- da bir güna vehameti olmıyan bir hâdiseye lüzumundan fazla ehemmiyet verilmekte olduğu mütaleasında bulunduğunu ve Polonyanın halihazırda Avrupa- da mevcut gerginliği artıracak herhangi bir harekette bulun- miyacağını ümit etmekte o'du- gunu bildireceği bu baktaki is- tihbarata atfen beyan olunmak- tadır. Varşova, 17 (Radyo) — Halk heyecan içindedir. Bugün öğle- den sonra muazzam bir nüma- yiş olmuş ve Polonya ordusu- nun, Litvanyanın payitahtı olan Kovaoya doğru yürümesi isten: miştir. Halk, Mareşal Riç Migl lehine tezabüratta bulunmuştur. Litvanyanın Uluslar Sosyetesi nezdindeki Mmümessili, bugün genel — sekreterliğe — müracaat etm'ş ve Rolonya ile Litvanya arasında başgösteren — ihtilâfın tetkiki için bir konferans akte- dilmesini istemiştir. Varşova, 17 (Radyo) — Po- lonya hükümeti, bu akşam Lit. vanyâya bir ültimatom vermiş- Ür, Bu ültümatomda, şu altı mâdde vardır: 1 — İki devlet arasındaki siyesni münasobatın derhal baş- Taması, 2 — Demiryolu ve posta münakalâtının iadesi, 3 — Litvanyadaki Lehlilere serbestiyet verilmesi, 4 — Bir ticıret muahedesi: nin akdi için hemen müzakere- lere başlanması, $ — Litvanyanın temel yüşa- sında Vılna şehrinin, Litvanyar nin payitahtı olduğuna dair maddenin kaldırılması, 6 — Hududlarda öldürülen neferin ailesine tazminat veril- mesi, Litvanya — kâbinesinin istifa etmek üzere bulunduğu söyle- niyor. Krakovi, 17 (A.A.) — Lib vanyanın son tahrikâtını pror testo için burada muazzam bir nümayiş — yapılmıştır. Binlerce balk alay halinde sokaklarda Silâlınma varışı S Faşizm ortalığı alt- üst ediyor İsveç hükümeti de, silâhlanma için tahsisat istiyor Stokholm, 17 (Radyo) — İsveç bükümeti, 50-75 milyor krom tahslaat istiyecek ve bu para ile derhal silâklanma işlerine başlıyıcaktır. Saryal Demokraten gazotesi; faşizmin dünyayı karıştırmağa- başladığını vo ber memleketla, bu yüzdev silâhlanmak mecburiyetini hissettiğini Yazıyor. Hitler, Plebisit günü Viya- nada bulunacak Hazırlıklar, şimdiden sona ermiştir. Halk, şimdiden rey veriyor Viyana, 17 (Radvo) — B. Hiler, plebisit günü tekrar bursya gelecek Braçtü mübim bir sörlev verecektir. Viyans, 17 (Radyo) — Nisanın onunda yapılacak “olaa plehisit bak. Madaki — bazırlıklar soaa ermiştir. Halktan — birçok (kimseler, şizadiden Tey vermeğe başlamışlardır. Berlin üniversitesi rektörü, buflün ; Viyana — Ünitersltesinde bir kon. vermişlir. dolaşarak orduyu alkışlamıştır. Tranov ve Alkuzda da mü- masil nümayişler yapılmıştır. Vargova, 17 (ALA.) — Pat Ajansı tebliğ ediyor: Resmen - bildirildiğine göre, Litvanyanın hudutta çıkardığı hâdise dolayısile hükümet icap eden bütün tedbirleri almıştır. yanın gelecek — celsesinde Hariciye Nazırı iki memleket münasebatı hakkında umumi izahatta bulunacaktır. ANADOLİ Ecnebi sefirler Avusturyayı terkediyorlar Viyana, 17 (Radyo) — Ecnebi devletler safirleri, memleketle- rine dönmek üzeredirler. Çe- koslovakya seliri bugün Praga hareket etmiştir. Romanya se- firinin de yarın Viyanayı terket. mesi muhtemeldir. Inegölde Şiddetli zelzele oldu İnegöl, 17 (Hususi) — Sa> baha karşı saat beşte, beş 3a niye süren şiddetli bir zelzele olmuştur. Hasar yoktur, Dânyanın en kıy- metli kemantı Belgrad, 17 (Redyo) — Sa- lonsk Bravo mevkünde - fakir bir san'atkâr, dünyanın en kıy- metli kemanını yapmıştır. Bu keman Belgrada getirilmiştir. Fransız kabinesi 196 muhalife karşıu 369 reyle itimad reyi aldı Bununla beraber, umumi efkâr ve matbuat, Leon Blumun istifasını istiyor! M. Pol Bonkur - Parls, 17 (ALA) — Bu sabah Reisicamburan — başkanlığı — altında toplanan — Nazırlar meclisi - öğleden #onra hükümetla parlâmentoda okuü. yacığı beyanatı — iitifakla tasvip —et Mmiştir. Beyannamede gerek acavataa gerek denia eşıci ülkelerde — oturam Fransızlar birliğe davet olunmakta ve ber samandan siyade buğgün — 2a. rur$ olan bu Bizliği bBükümetin de. hüll kaygalar ve ve partilar üstünde olarak tahakkuk ettirmeğe azmeyle. miş bulunduğu kaydedilmaektedir. Evvelâ kabinenla hangi yaztlar altada teşekkül eitiği ve kabine buhranının nasel barici hâdi. gelerin cereyanına tesadüf eylediği batırlatıldıktan — sonra Fransanın çe zefli olmak şartile sulh siyasetine devam arsusu ve silâklarısın katb iyen ve süratle artırılması — sarureti üzerinde rerar olunmaktadır. Hdi t Şotamia meclise tevdi eylediği projenin süratle kebulünü bemea yenın — meclisten istiyecektir. Bu proje mevcad milli müdafaa kredisinin üç milyar 21 fesak artırılmanı hukkındadır. dan bir milyar 800 milyonu bava ordusuna, 800 milyona bahriyeye ve 620 milyozu da kara ordusuna ve. rilecektır. Paris, 17 (Radyo) — Parlâ- mento, bugün öğleden sonra saat 15,30 da toplanmıştır. Bü- tüo saylavlar Parlâmentoya gel- miş bulunuyorlardı. Tribüaler, baştan başa dolmuştu. Leon Blum, parlâmentoda ve Başvekil muavini Daladiye de üyanda bükümetin beyanname- sini okumuşlardır. Beyanname" nin meali, hulâsaten şöyledir: *İktidar mevküni ele aldığr mız zaman, bir temerküz kabi: nesi teşkil etmeğe karar ver- miştk. Muhalefet partilerindan M. Daladiya biri, müracaatımızı kabul etme- miştir. Huzurunuza çıkan kabine, es- ki hükümetlerin istinad ettiği ekseriyet partilerine dayanmak- tadır. Hükümet, burada fazla izahat vermekten ibliraz ediyor. Zira vaziyet, buna müsaid değildir. Yalnız şunu kaydedelim ki, ga- yet müşkül ve birçok ihtilâtlara sebebiyet vermesi — muhtemel hâdiselerin başgösterdiği bir zamanda iktidar mevkiüne gel miş bulunuyoruz. Fransa, daima sulha hâdim olmuştur. Ve bu siyasetine de- vam edecektir. Bununla bera- ber, apcak, milli menfaatlerimizi korumak şartile salha hâdim olacağız. Biz; milli menfaatleri- mizi korumak hususunda en son kuvvetimizi sarledinceye kadar iktidar mevkiinde kalacağız, Hükümeti meşgul eden en mühim — meselelerin — başında, Milli Müdafaa ve silâhlâanma programını tatbik etmek key- fiyeti bulunmaktadır. Harici siyasetimizde, bütün komşu devletlerle dost kalmağa gayret edeceğiz. Fransa, dost. luklarını ve sempatisini takviye etmek emelindedir. Mali program:mız, milli mü- dalan ve siyaset programımız- dan daha az ehemmiyetli de- ğildir. Bu sebeple, mali ve sos yal hususatta çok titiz. olacar ğiz. Sai ile kapitalin menfaat- lerini, karanlık düşüncelerden kurtarıp telif edeceğiz. İhtiyar — Sanu 8 nci sahifede — YÜY yi ŞU D ll e A ĞÜRÜ Ü L Bütün hedefler Akdeniz üzerinde toplanıyor — ——— b aaman — Mantığın beliğ olması, şüphe- siz faydalı, şüphesiz gözel ve kuvvet - vericidir. Fakat bazan mantık, ne güzellik bekler, ne bir espiri yapmak niyetini izhar eder, ifadesini ve kuvvetini, kendi bünyesinde bulur. Tıpkı, Avusturya işgalinden sonra, Al- manyanın Triyesteye İamesinin güyet zaruri ve tabil oluşu g'bi.. Bu, muvakkaten hasıraltı edi- len dolgun, fakat muhteviyat. mühim bir dosyadır. Hatta bu evrak içinde, belki de, M. Mus- solinile M. Hitlerin imzalarını havi bir muahede bile vardır. Kim, ne derse desin Almanya Akdenize inecek veya inmek istiyecektir. Afrika, Asya, cenubi Avrupa memleketlerile bu kadar alâkası, bir yığın ithalât ve ihe racat Mmünasebetleri, ayni 2za- manda geniş bir takım siyasi emelleri bulunan bir devletin, Brene hudutlarına dayandıktan sonra, şimal ve Atlas denizleri üzerinden çalışmak istiyeceğini kimse iddia edemez. En yakın, en kestirme yol, Triyeste üze- rindendir. M. Mussolini bilir ki, Avus turyayı zapteden bugünkü kuv- vetli Almanya, İtalya muhalefet etse bile, Triyesteye pak âlâ inmek - iktidarındadır. Binaen- aleyh, mukadder ve muhakkak olan bir netice karşısında, bir taraftan (ledakârlık yapmakla beraber, diğer taraftan faydalar koparmak cibetini iltizam etmiş- tir, İtalya, taahhütlerinden sar- hnazar, izzetinefis ve fedakârlık pahasına da olsa, Almanyanın dostluğunu kaybetmemek istiye- cektir. Buna mukabil, — İtalya - için yeni bir İspanya hulyası doğ- muştur. Evet, Triyesteyi verecek, fakat İspanyada naliz olacak. Burada, oldukça ağır basan bir hesap ve mantık - vardır. | Almanyanın Akdenize ayak at. £IMD KLER lan büyük oyuün işte budur. Muart 18 Orhkan Rahmi Göükçe ması ve İspanyanın doğrudan doğruya — İtalyan veya faşizm nüluzu altında kalması, Akdeniz üzerindeki bütün statokoyu der- hal bozup atan ve büyük İngil- tere imparatorluğile bereber Fransayı ve bütün Avrupayı adamakıllı sarsacak olan - bir hâdisedir. Akdeniz hâkimiyetin- de hasıl olacak böyle bir de- #işikliğin neticelerini, Hindistan, Alfrika, Uzak şark — yolları ve ve müstemlekelerile bereber dü- şünecek olursak, hüdisenin ehem- miyet ve âzametini anlamış o'u- raz. Bir bakıma, provası yapı- Yugoslav saylavı Tecavüze maruz kalmadı Belgrad, 17 ( Radyo ) — Skopçinanın bugünkü içtiman- da, saylav Milan Korsoviçe te- cavüz edilmediği hakkada Da- hiliye Vekâletinden gönderilen rapor okunmuş ve raporda de- lillere müstenid malümatla bu saylavın tecavüze maruz kaldığı iddiaları reddedilmiştir. Meclis reisi, 4 Mart içtima» mda Harbiye Nazırına hâkaret İ eden ayni saylavın, Nazır tara- İ fından mahkemeye- - verildiği | hakkındaki mektubu okumuş; İ bundan sonra bilâh hakikat beyanatta bulunan bu saylavın otuz içlimaa kabul a dilmemesi için verilen takrir tasvip ve tasdik olunmuştur. Skopçina, içtima tarihi . bil- âbare bildirilmek - üzere dağık Balkan matbuat kongresi İstanbul, 17 (Hususi) — Bak kan matbuat kongresi Nisan ayında şehrimizde toplanacaktır. Telgrafla öpücükler Amerikada, buse müvezziliği yasak edilmiş.. Çok eskiden ha- tırladığıma göre, bu müvezzilik şöyle yapılır: Meselâ, Amerikanın herhangi bir köşesindeki bir zat, sevgili- tolgraf çekiyor ve “gözlerinden yirmi defa hararetle öperim seni sevgilim,, diyor. Telgrafı çeken, ber buse başına, bu buse- nin müvezzi tarafından alâkadar sevgiliye tevdü bedeli olarak bi- rer dolar alır. Müvezzi telgrah hâmilen maşukaya varır: Tak tak kapıl Telgrafı gösterir ve dudaklarını da uzatarak sevgiliyi yirmi defa şapır şapır gözlerinden öpür,.. Amma gözlerden değil, du- daklarından, denilmiş.. Tatbikat bu defa dudaklara geçer. Yak naklar işaret edilmişse, bu defa yanaklara yanaşılır.. Hem buse, hem para almak hoştur amma, müvezziler bakmış- lar ki, bu arada gayet çirkin, ihtiyar, mendebur nesnelere de ayni şekilde telgraf çekiliyor. Bir dolara değil, on dolara bile busesi alınamıyacak olan bu ihtiyar ve çirkin sevgilileri öpme tarifesinin yükseltilmesini istemişler.. Hükümet te razı olmamış ve bu usulü kaldırmış. Yerinde bir karar amma, ahır ömürle- rinde genç bir müvezzi tarafından öpülmek saadetini onlardan esirgemek de epeyce merhametsizlik ifade eder. Buse, her nedense, aşkın kadın, erkek münasebetinin en çok iltifata mazhar olmuş bir şeklidir. Şair şöyle der: Bana bir pir dedi ki içme güzellerle şarap Her kadeh başına bir buse kebap olmayıcak Bizim memlekette de böyle bir usul tatbik edilmiş olsaydı, buse başına bir dolar istiyecek değil, müvezzilik hizmetini bile mec- canen, hamiyeten, tam bir sürat ve heyecanla görecek birçok idealist âşıklar ve gençler çıkardı. Çimdik amıra İdaresinde Müli Kütüphane Sineması Bugün iki muazzam filim birden 1- Faka Basmaz LAUREL ve HARDY Tarafından yaratılan büyük Filim Türkçe Sözlü 2 - Casus Aşkı Gitta Alpar - Jules Berraz ve Constnt Remy - Jean Galland Tarafından vücuda getirilen Fransızca Söz'ü büyük şaheser « AMtadan Yöçelü getirilesi Fransısoa SÜRÜ Düyük şaheset — Seans: Lavrel-Hardi 3,30 - 6.30 da—Cavus Asl 2-5-8 de basar