6 Nisan 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

6 Nisan 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

rzak, E . pek te bo UZ — | ]ıî | olmıyarak ve ihtiyata riayet esası dahilinde kıt'alara tevzi edildi Yavuz seslendi: — Kimdir o gelenler? Atlar, arabalar, büyükçe bir kârvan gözüküyordur — Canik beyi mi acaba? — Öyle olsa gerek padişa- him.. İşte içlerinden iki süvari geliyor.. Filhakika, Canik beyi, tele likeyi kavramış olacak ki, ko« €a bir zahire kârvanını peşine takmış, hemen padişahı karşı» lamağa, sadakat ve ubudiyet ar- zına koşmuştu. Çünkü, çadırların ağzı, kor kunç birer mezar kendi beyliği istikametine açılıvermişti, Ba- şıni belâya soökmak istemezdi. Nasıl olsa, şah ta postekiyi kaptırmıştı. Canikten gelen heyeti, padi- şah, emsâli az bulunan bir be- şuslükle, sevinerek, iltifat ede- rek karşıladı. Lâf değil, yiyecek geliyordu. Aç ordudan hayır beklemek, — bilhassa böyle ikide bir bay- — gak açan Yeniçerilerden meded ummak, akıllıca bir iş sayılar , — mazdı, — Erzak, pek de bol olmiyarak — ve ihtiyata riayet esası dahi- O linde kıtalara tevzi edildi ve — sanki başlamak üzere bulunan f I;ıîr uîırhııı. yavaş yavaş yatışıp tti Selim, buradan ordunun bir kısmını, harekâta memuür etti: Etir Ahuri bıyıklı Mehmedi de Bayburdu zapta gönderdi. Fa- kat Bayburd, tabii şartlarından başka, dahilen de kahrâman va cengâver bir bey tarafından müdafaa edil'yordu. Padişah, emirlerinin muhak- kak tatbik edileceğinden ümid- — vür olarak ve hafif bir kavis çizerek yoluna devam etti: Bilecik, Alacalâr, Çoban köp- rüsü., Tibrizden hareketin 26 ıncı — günü idi: * Sık sık Piri paşaya bak- — yordu. Piri de, padişahın bu bakışlarında bir mana sezerek — onu her şsuretle tatmine çalışe — yor, fikirlerini tasvip ediyor, — bazan hoşa gidecek sözler sâ- — vuruyordu.. e Padişah bir aralık: — — Piri-dedi-sten bana cesaret — vermeseydin, ben buralara ge- — lip de şu Şah İsmaili tepeliye- miyecektim. — Aman padişahım, o sizin mukadderatınızda — bir — nasip — imiş. Kulunuz sadece, vasıta - oldum. E — Evet, evet.. Fakat herke« sin korktuğu, cesaret edeme- ANADOLU Günlük siyasal — gazete 8 ve Başmuharriri Haydar Rüşdü ÖKTEM Ümumi veşriyat ve yazı işleri müdü a Hazmdi Nüzbet ÇANÇAK vaan İDAREHANESİ Wmir İkinci Beyler sokalı CBdk Farüsi bisan içinde Telgrofi İrmir — ANADOLU Aböne çeralti Yulağı 1400, elü aylığı 800 Kuruştur. Yileniş we için — eevelik | 0100 çai Yazan M. Ayhan —- 116 — — Şimdi benden ne mükâfat dilersin.. — Canımı uğrunuza fFeda et- mekliğime müsaadenizi.. — Zarifsin Pıri, zarif vesse- lâm.. Şu Mustâfa paşa âttan yuvarlandı da çok iyi oldu. Seni kendime vezir eylerim. Allahın inayeti ile hizmetin ar- tar, daha mergubum olursun. — Allah ömrü şahanenizi artırsın haşmetlüm,. Ben bu kadar saadete lâyık değilim. Her kulunuz, fermanınıza itaatle borçludur. Piri paşa da ikbale kon- muştu. Fakat bunun ardınca Piri pa» şaya da iş düştü: — Paşal — Fermanınız padişahım! — Göreyim, bu işe liyakatini ispat et. Derhal, — Bayburda doğru hareket edeceksin.. Fakat daha önceden en seri süvari- lerle Bıyıklı Mehmet paşa kulü- DÜNYA Fransaya gelen muza haber göndereceksin. — Evet padişahim! — Diyeceksia k; Bayburttan eli boş dönmek yok. Dilerse dağlar kalkıp #skerime hücum etsin, gene o kaleye biz'm bay: rağımız dikilecektir. Sonra, o canipten bize zahire bulacaksın. Anladın mı? — Evet bâkanım! Ben geldiğim zaman kale alınmamış olursa kellesini uçur: turum. Hem biyiklimin, hem diğerlerinin.. Padişah güldü. Piri paşa da zoraki gülümsedi. Fakat Piri: — Eyvah -diye düşündü- otün da boynu kopuyor. Ve, ayrıldı.. Piri paşa, Bıyıklı Mehmet paşaya İâzımgelen haberi gön: dermişti. Biyikli da bunu işi- tince, Bâybürd karşısında on- ları bir araya toplattı: — Arkadaşlar, bakın -dedi> ya bu küle alınacak. — Sonu var — Ispanyol mültecileri Fransız gazeteleri, mültecilerin geri gönderilmesini istiyorlar Paris gazeteleri, komanterle- rini bilhassa İspanya harbine tahsis etmektedir. Yalnız şu farkla ki sağ cenaha gazeteleri, cumhuriyetçilerin Fransız sınır- larına doğrü akinı ile meşgul olurken sol cenah gazeteleri da- ha ziyade harbin bizzat kendi- sile uğraşmaktadır.. Lö Jar- Eko dö Pari gazete- sinde, Leon Belbi diyor ki: *Enternasyonal hukuka göre, Fransanın bu muharipleri silâb tan tecrid etmesi ve müuhasa- matin bitmesne kâdar tecrübe kamplarında bulundurması lâ- zimgelmektedir. Bu iş için, vâ- kıâ, mühim miktarda para sarfı icab edecektir. Fakat filiyatta başka bir insani hal çaresi de yoktur. Bu suretle mağlüplârı galiplerin misilleme harekotle- rine terketmiş olmiyacağız. İs- paayol tokrakları üzerinde çok kan akmıştır. Bu kanlara yeni kanlar ilâve etmiyelim., Mültecileri geri göndermeli Jurnal —güzetesinde Senbris diyor ki: *Hukuki bakımdan, — vaziyet tamamile sarihtir. Silâhtan tec- rid ve kamplarda alıkoyma, ancak tanınmış bir harb balim de olabilir. İspanyol meselesin- de ise vaziyet hiç te böyle de- gildir. Bugün İspanyada âsilerle mücadele halinde bulunan bir hükümet vardır. Bu şartlar al. tında Fransaya siğinah müha- riplerin — geri verilmesi icab eder, Esasen İrün meselesinde de bu suretle hareket edilmişti. . Teletom 2716 » Hesia kutusu: 405 || Kimlere iltica hakkı verilecek? Mutedil Pöti Pariziyen di- yor ki: “Kadın, Çocuk, ihtiyar ve hastalara iltca hakkı verilmesi düşünülmektedir. Sağlam erkek- lere ve milislere gelince, bunlar İspanyâya döümeğe davet ölu: nacaktır. Fakat bunların silâh- t ları ellerinden alınacaktır. Esa- sen bu iş, bir hükümet mese- lesidir. Zira ademi müdahale politikası ile alâkadardır. Me- sele, önümüzdeki Nazırlar Mec- lisi içtimammda görüşülecektir.,, Fransaya karşı "hazırlık harbi,, Popület gazetesinde serbest fikirler sütununda — Ziromski diyor ki: “İtalya ve Almanyanın yap- makta olduklârı İspanya harbi bir “ihtiyat tedbiri harbi,, de- ğil, fakat cümhüriyetçi Fransa- ya karşı bir. “hazırlık harbi,, dir. Buna göre vaziyet almalı ve teşkilâtlanmalıyız. Hâdisele- vin realitesini ne derece ağır olursa olsun cesâret ve söğük- kanlılıkla, olduğu gibi görmek ilâzımdır. Memleket, 1793 de kendini kurtaran rubunu, ener- jisini ve yeniden elde etmelidir. Pattinin vazifesi, bü lüzumlu kalkınmaya yardım eylemekte« dir. Bunun dışında herşey, lâ- fugüzaf veya şerefsiz bir tesli- miyettir. Partimizit vazilesi, bu her iki şıkı da ortadan kaldır- maktır. Eğer tamir kabul et- mez bir kâdisenin, yani İspan: yol cuümbüriyetinin — sukütunun önüne geçilmek isteniyorda, bu- nuh Zzamabı nerede ise geçmek üzeredir.,, Liman hareketi Dün limanımıza 1 Yünân ve- gelmiş ve bir Türk vapuru İs- tanbula hareket etmiştir. Dr.Behçet Üz Çocuk hastalıklar: mütehassısı Hastalarını 11,30 dan bire kar dar Beyler sokağında Ahenk matbaası yanında kabül eder. Muayenehane telefonu 3990 Ev telefonu 2261 Köşk, (Hususi) « İki buçuk ay evel Sökenit Acköy nühi- yesinden buraya tüyi» edlien çalışkan nah ye müdürümüz B. Osmân, çök kısa bir zamanda büyük işler görmüş, nah'yenin manzaradını değiştirmişlir. Haraâp bir halde bulunan ca- miyi tamir ettirmiş, bahçesini çiçekler ve ağaçlar - diktirterek park haline getirtmiş; halkın su iht'yacını temin için bir çeş- me yaptırtmış, parkıa muhtelif yerlerine lâmbalar koydurtmuş: tur. Şimdi bu bihçe, — halkın her zaman oturup, istirahat ede- bileceği bir yer olmuştar. likmektebin yemekhâne kis- UT MEHABERLER Köşk, her gün biraz daha güzelleşiyor Cumhuriyet meydanına Atatürk hey- keli dikilecek. Bir hükümet konağı inşa ediliyor m nn da inşaatına başlanmış- tr. Elektr.k tesisâtı âncak ge- lecek sene yaptırılabi eceğinden köy tenviratı şimdilik 17 lüks lâmbasile temi edilmiştir. tasyonun yanıbaşında de- kuz odal bir hükümet konağı inşâsina başlanmış, cumhuriyet meydânı — temizlettirilmiş, etra- Faa duvar çekilmiştir. Nahiye halkı, çalışkan nahiye müdürüne hör hususta yardımlarımı esirge- memektedir. Bu yıl cumhüriyet meydanına Büyük Şefin bir heykeli dikik mesi kararlaştırılmıştır. Bunun için bir h ykeltraşla müzakereye grişilmek üzeredir. Trakya mektupları: Lise - San'atlar kupa maçı heyecanlı geçti Liseliler, güzel bir oyunla 4-3 ga- lip geldiler ve kupayı aldılar Edirne, ( Hususi ) — Pazar günü; havanın bir yaz gününü andıracak kadâr güzel olması Lise-San'atlar okulü —arasında yapılan maçi seyretmek - için binlerce spor meraklısı - şehir alanına toplanmıştı. Seyirciler arasında umumi mülettişlik, kültür müşaviri, em- niyet müşari i, maliye müşaviri, Vse, san'atlar okulu müdürleri ve talim heyetleri, kız muallim mek- tebi talebesi ve Lirçök kimseler hazıt bulunuyorlardı. Saât lam 15 te hakem Ahmed Özgirgiain idaresinde baş'ıyan oyunun da- ha ilk kışmında İiseliler, bugün iyi tertip edilmiş olduklarından arâlarında bir anlaşma göze çarptnağa — ve — târaftarlarının ümitlerini kuvvellendirmeğe baş- lâmişt. San'atlâr mektebinin her 2e- mânki enerjik oyutu ve göl yimelerine tağmen ayni cesa- retle oynadıkları görülüyorsa da hücum hatları iyi anlaşâmıyor ve takımın hücum hattı müessir bir oyun gösteremiyordu. Sahsi birkaç akın ve atılan şütlerin dışarı çıkmasından son- ra Eseliler, merkezden yaptık- ları bir inişle ilk sayılarını yap- tılar ve taraftarlarının alkışla- rına mazhar oldular. Buna ikinci bir sâyı daha kaydeden lise takımı oyunun ilk kısmını 20 galibiyetle bitirdi. İkinci devre ilkine mazaran dahâ heyecanlı ve zevkli geçti. Hakemin sertliğe mani olması oyunuün çök heyecanlı ve samimi bir şekil almasına yardım etti. Bir aralık san'atlar kalesi önün- deki karişıkl ktan Lise üçüncüs yü ve sağdan gelen bir şaüdelle Suvai dördüncü golü yapmağa muvaffak olmüştur. Bu vüziyete rağmen San'atlı gençler yılma- dan çalışıyorlar ve sayı yaps« mâak için bütün kuvvetleri ile hücüm hattına yardım - ediyor: lardı. Nihayet bu çalışma ser- meresini gösterdi ve — San'atlı gençler biribiri arkasına üç sa- yı çıkarmak suüretile 43 vazi- yete geldiler. Biraz sonra va- kit geldiği için hakemin düdü- ğü oyunun bittiğini ilân eder: ken Lise takımi da, 4-3 galip vaz yette sahâdan üyr İiyordu. Maçtan sonta U. Müfettişlik Kültür Müşâviri B. Celâl Ferdi Halkehinia bü maç için koy: duğu kupayı gençlere vererek ve iki tarafın da iyi bir oyun oynadığını söyledi. yun umumiyet ilibarile çok iyi ve heyecânlı geçti. —İki tâ- raf ta çox çalıştı. - Lise takı- mında yaptığı yeni ve yerinde bir değişikik neticesinde bu- gün daha teknik bir oyun oy- nadı. Buna mukabil san'atların for hattı ikinci partideki mü- essir oyununu daha evel tut- turmüş — öltüydi netice daha başka olabi.irdi. Mekteplerimiz arasnda bu gibi spor temas: İatının — fazlalaşması — temenni olunur. Dün maçtan ayrılân hâlk iyi bir maç seyretmiş ol- maktan dolayı memnun — gö- tünüyordu. Çalda gençlik hareketleri Köyle:de müsamere. ler veriliyor Çal, (Hususi) — Cumhuriyet Haik Partisine bağlı olmak üze- re bü yıl içinde teşekkül eden spor, avcilik, gösterit kollarile tütün ek ciler birliği faaliyete geçmiş bulunmaktad r. Bir yandan spor alanı hazır- lanmakta iken, diğ ından da österit kolu ilçemizin bütün töylen'ııdo müsaâmere vermeğe bu&kmiıhr. ğ en ay içinde üçü il, merkezinde, biri Bekilli Köyün. de olmak üzere dört müsamere verilmiştir. Havanin yağmurlu - olmasına rüğimen bu köyde verilen mü- samereye kâdın, erkek 300 zü mütecaviz köylü ile teftiş için ilçe- mizde bülünan il kültür ve sıh- hât direktörleri iştirak - etmiş- lerdir. Gösterit tolu, Dede kamunü merkezi, Denizler ve — Süller köylüleri tarafından davetlidir. Bu âyın dokuzunda Kızılay men- faatine verilecek müsamere iç'n şimd.den bilet dağıtılmağa baş- lanmıştır. Dabilt havtalıklar mütokastımımı Dü M. Şevki Üğac diyst ci kğ Artrit - oynak yeri iltihabı Bü hastalığı hüsüle getiren sebepler pek çoktur. Mikroplar herhangi bir sıytik ve açık ya- radân girer. Gerek kan yolu ve gerek İenfa tarikile oynak yerlerine geçerek iltihap husule getirir. En önemlisi bir maf salda teesdüs eden iltihaptır. Bu iltihap spesifik mikropların — vücut mafsallarından herhangi birine dahil — olmasile husüle — gelmektedir. Çok defa sağ veya sol bacak dizinde vukua gek mektedir. Dahil olan mikrop- © mühimi ve en tehli- kelisi verem miktoplarıdır. Ve- rem mikrobu Böyle istidadı olan vücutlerde — örgenlerin en zayıf noktasına hücum eder. İşte bazı vücut Mmakinesinin örgenleri içinde böyle oynak yerlerini zayıf ve mukavemetsiz bularak bedenin herhângi bir noktasından lenfâa yolları vasıta sile geçet ve ületzede eder. Hastalar en evel yürürken ağ- tılar hissettikleri gibi, vücütle- rihde bir kırginlik duyarlar. Hastâalığa yakalananların oygak yeri hareketle ağrıdığı gibi, şiş- meğe de başlar ve artik hasta istirabatte bile olsı ağrılar de- vam eder, durür. Vücutleri za- yıllamış olur, hararet derecesi çok defa az veya çok yükselir, iştihaları kesilir. Bu istırab do- layısle höstalar artik yürüye- Mmiyecek bir hale gelirler. Mu- sap diz Müfsalı şişer ve içinde verem mikrobünun yaptığı iltis hap s#ebebile suporasyon halini ; vücut makinesini daima sağlam bulundurmak,bu hastalığa yo açan sebeplerden uzak bulünmak, yorulmamak ve oynak yerlerini yıpratmamaktır. Bundan başka oynak yerinde ânzaya sebep olan düşmeler: den, vurmalardan, çarpmalardan sakınmak ta icap eder. Silâh araştırması Çeşme kazası merkezinde fam darmalar tarafından üç kahvede silâh Aaraştırması yapılmiş, iki bıçak bülunarâk müsadere edik miştir. Nöbetçi eczaneler Eczanelerin bir haftalık nöbet günlerini gösterir cetvel: Pazartesi: Kemeraltında Şifa; Güzelyalıda Gözelyalı; Tililkikte B. Faik; İki. çeşmelikte İkiçeşmelik; Alsancakta B. Edad, Ayvaklada Halk. Salı: Kemeraltında Şifa; Karantimada B. Eçref; Kemerde' Kamer; Alan cakta B. Ahmed Lâtfi, Eşrefpaşada Eşrelpaşa, Çarşamba: Başdurakta Sıhhat; — Karataşta B. Habil, Tilkilikte Yeni İsmiz İrgatpasarında — Aeti, — Güzelyalıda Afiyet. Perşembe: Kemeraltında Hilâi, Cüzelyalı- da — Gözelyalı, Tilkilikte B. Faik; SÜ TC Cuma: Kemeraltındı İttihat, Cözdiyer hda Güzelyalı, İrgetpasarıada Aazi; İkiçeşmelikte — İkiçeşmelik; — Alsane cakta B, Fund. Camartesi: y Başdurakta — Sıhhatp Karamtina da B.. Bireli — Kemerde — Kameor, B. Habil, Keçecilerde Yeni İzmis İrgatpazarında Asri