6 Nisan 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

6 Nisan 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

- “Cam ve şişe Tabrikaları mızdan alınan neticeler Pasiften sekiz milyon 660 bin 87 lira kâr temin edilmiştir İ Ankara, — Türkiye — şişe — we cam fabrikaları anonim , şirketi hissedarlar umumi he- yeti, ikinci mali yılı toplantısını yapmıştır. Birinci beş yıllık en- düstrileşme plânımızın ana kol- larından birisi olarak — kurulan şişe ve cam fabrikamızın ikinci çalışma yılının neticelerini gös- teren rakam ve hâdiseler, bu milli müessesemizin iş hacminin daimi bir inkişaf halinde oldu. ğunu göstermektedir. İdare meclisi, raporunda, son enenin faaliyetini şu cümlelerle anlatmaktadır: 1937 senesi bidayetinde bü- yük Şişe hırınımıza, yüksek pro- düksiygan vermek üzere vazet- tiğimiz altı kollu makinenin montajı buna göre fırınlarımı- Zın tevsii va nihyet bu yeni tesisin mevcut diğer makinele- rimizle çalışmasının temini 4-5 “aylık bir montaj ve tecrübe devresini lüzümlu kılmış ve bu “müddet içinde fabrikamızın şişe 'kısminı tam randımanla : çalış- tırmak mümkün olmamakla be- raber tecrübe imalâtının . hita- mında şişe fırınımız randımanı günden güne artmaya başlamış ve sene nihayetine kadar kayda şayan bir aksaklık gösterme: — den normal çalışmıştır. — Hükümetimiz 1937 senesi — ortalarında serbest ithalât reji- “mini tatbik ederek kontenjan “ve memnu İisteleri kâaldırmıştır. “Ancak hükümetimiz bu kararı “alirken himayeye mubtaç bulu. ,iııı yerli sanayiin haricin gayri — meşru rekabetinden sıyanetini de düşünmüş ve aldığı çok Sesaslı ve yerinde tedbirler sa- “ye&hdı fabrikamız serbest it- hel rejiminden fazla mütcessir — olmamıştır. Yalaız Almanya ile evelce akdedilmiş ahdi mukt- vele dolayısile fabrikamız ma- mulâtinı alâkadar eden gümrük — tarifesinin 494 A 2 maddesin “den memleketimize büyük mik- yasta kavanoz, ecza şişesi ve — buna mümasil cam eşya soku: — larak stok edilmiştir. Her ne kadar ahd? mukavele 1938 senesi Nisan ayı ortasında ' hitama eriyor ve bu tarihten — sonra gümrük tarifesinin bu maddesinde de hükümetimiz — yerli cam sanayiini korumak — üzere tedbir almış bulunuyorsa — da son aylar zarfında yapılan ve yapılmakta devam olunan — bu stoklârın erimesi birkaç se- neye mütevakkıf keyfiyet — elacağını tahmin etmekteyiz. — Bundan dolayı fabrikamızın flâ. — Evet, bütün bu mektuplar — bana, hukuk edebiyatı ile dolu Tgibi geliyor. Meçhul genci, — âdeta müekkilini mahkemede — müdalaa eden bir avukat şek- linde tahayyül ediyorum. Fakat — her müdafaa edilen hakikaten — masum veya kahraman mıdir? — Bu Jafaalardaki mantık oyu- — mu, sözkuvveti, jest inceliği ve iyeti her zamân yerinde midir? — Hüsniyecik u tuttur — Ne düşünüyorsun? — Dedi. Göz! in içine bakı- or, sanki benden bir kınııı istiyor .ıb&:'* 25Yıııcuı: Saime Sadi /| geçmesinden sonra , # konaj ve kavanoz imalâtı 1937 yılında tamamen durmuş ve bu Çeşit eşya üzerinden satış yap- mak imkânı bulunamamıştır. “Alınan iyi neticeler Fabrikamızın çok esaslı bir kısım imalâtını teşkil eden ve yukarıda zikrettiğimiz çeşitler- den mahrum çalıştığımız halde, bu noksanı kismen olsun telâfi edecek başka siparişler temin etmek suretile fabrikamızın he- yeti umumiyesi ahenkli çalıştı- tılmış ve iyi denecek neticeler elde edilmiştir. 1936 senesinde şişe kısmında 6 milyon 884,175 adet şişe imal olunmuşken, yukarıda ar- zettiğimiz yeni makinenin iş- letmeğe vazı sayesinde bu mik- tar 937 senesinde 11,704,643 adede çıkarılmıştır. Zücaciye kısmında ise hiç bir ilâve yapılmadığı halde sırf işçilerin daha iyi randımanla çalıştırabilmeleri ve fabrikamız idaresinin işi daha tecrübeli ve verimli idaresi sayesinde ima- lâtımız 794,545 kilodan 1 mil- yon 291,155 kiloya yükseltile- bilmiştir. 1937 senesi içinde memleke- timizin şişe ve zücaciye ihti- yacının bemen kâffesini temin eden fabrikamız, bu bilânçosu- nu Masrâf ve aşınma paylarını ve geçen senelere ait zararları kapadıktan mandaufak bir kâr da temin edecek şekilde çalı- şabilmiştir. Bilâdçoda (1.127.625.44) lira olan sabit kıymetlerimizin 508 milyon 757,84 lirasının fabrika arazi ve idare binaları, 618,867 bin 60 Hiramım dafirnlara, ma> kineler, alât ve edevat, demir- baş vesair tesisatımız teşkil et- mektedir. (340,665,15) liraya baliğ olan ambar hesabının (123,418,95) Llirasını mamul emtia, 22,558,42 lirasını kalıplar, (84,740,80) li- rasını iptidai madde, 13,196 bin 88 lirasını podima kum ambarımız, (78,425,37) lirasını işletme ve yardımcı malzeme, (18,324,73) 1lirasını da yedek parçalar teşkil etmektedir. Aktifte görülen (281,713,08) liralık matlubatımızın cümlesi kabili tahsil olup içinde meş- kük matlubat yoktur. Pasiften görünen (1.000.000) liralık sermayemizin tamamı ödenmiştir. Amortismanlarımız (205.945,55) —liraya baliğ ol makta ve bu rakamın (6.290,92) lirasını 1935 - (96.945,42) lira- sını 1936 seni ortismanları şündüm: — Fevkalâde birşey olarak düşünme bunu -dedim- hayatın tekerrür eden bir oyunu, Al- danıyor, aldatıyoruz.. Demek ki' ©, seninle tam bir anlaşma maktan çok uzakmış.. Sevgi, ::Pbüyük lçıc(üheıini..'lzlivkzcl gününde geçirir. Felâket, - kor- kunç bir geçide benzer. Cesa- ret ve fedakârlık lâzumdır. Yan yana gitmek gerektir. Aşkın böyle ilk çiçek Aaçtığı çağlarda netice böyle olursa, felâkete uğrıyan, kendini bahtiyar say- malıdır. Zaman ve mesalelerin doğacak olan böyle bâdeselerin neticesi U * a “Nisan Rusya, bütün ıhtılafları halletmege ha- zır olduğunu Japonyaya bildirdi Japonyanın Moskova sefm, dün Lıtvınofu ziyaret etmiş ve Rusyanın Çinin dahili işlerine karıştığını ileri sürerek protestoda bulunmuştur. Moskova, 5 (Radyo)— Japon- yanın bura sefiri Sığomuso, bugün Hariciye Nezaretine gi- derek Litvinofu ziyaret etmiş ve Sövyet Rusyanın, Çinin da- hili işlerine karıştığını, son gün- ferde Japon orduları tarafından alınan esirler meyanında bir Rus tayyarecinin bulunduğunu ileri sürerek bir nota ile pro- testoda bulunmuştur. Jpon sefirinin verdiği bu nota, Litvinof tarafından kabul edilmemiştir. Sovyet Rusya Hariciye Na- zırı, her den gibi Rusyanın da, Çine - si ve mühimmat sattığını ve bunu vaktile Tokyo sefiri vasıtasile Japonya Hari- ciye Nezaretine bildirdiğini be- yan etmiş ve fakat Çinin dahili işlerine hiçbir. zaman karışma; dığını, Rus- tayyarecisinin, Çin ordusunda hizmet - ettiğinden Rus hükümetinin malümatı ol- madığını ve Çine asker dahi göndermediğini ilâve eylemiştir. Litvinof, —Japon sefirine de- miştir ki: — Biz, pık âlâ biliyoruz ki, Çin ordusuna bazı devletleriniğ zabitleri vardır. Öyle devlet- ler ki, halen Japonya, onlarla dostluk muahedeleri bile akdet- miş bulunuyor. Japonya hükümetinin, bunlara karşı süküt edip te bizim için varid olmiyan meseleler çıka- rarak nezdimizde protestoda bulunmasına hayret ediyoruz. Japon sefiri, Litvinota cevap teşkil etmektedir. Göçen se- neki bilânçomuzda amortisman olarak (97.370,42) lira görün- mektedir. Bu sene bilânçomuz- da amortisman olarak (97.370,42) lira görünmektedir. Bu sene bilânçomuzda kayıtlı 936 se nesi —amortismanı arasındaki (425) lira fark şirketimize sid otomobilin — satılmasından mü- tevellittir. Bankalar hesabında 752 mil- yon 282 bin 74 liraya baliğ olan borç - şirkel 1937 senesinde yaptığı yeni tesisata ve- işlerimizin büyümesi dolayı- sile bankalardan istikraz sure- tile tedarik olunmuştur. Pasiften tahakkuk eden 8 milyor 6609 bin 87 lira safi kâ: Timız olap mezkür meblâğ te- mettu tevzii için dün olduğun- dan aynen önümüzdeki seneye devrine müsaadenizi rica ederz. daha feci olur. Aldırmamalı- Ssın.. Dinliyor, düşünüyor, birşey- Ieı söylemek ıınyoı. yapamı- yor ve sonra içini — çekiyor. Anlıyorum ki, hep mafile ko- nuşuyorum.. Uzun müddet susuyoruz. Bir- denbire, derin, hırıltılı ve ya- relı bir sesle: — Bu kadar dıtil -diyor- dahası var.. — Onunla m? * — Hayır, o kalmadı ki.. Son defa beni görmeğe gelince, gözlerinden anladım ki, düne kadar aşkla dolu olan bakışlı. mnda şimdi benim yarım, sakat, biçare halime karşı debşetle karışık bir. methamet var. Ne bileyim, korkuyordu sanki.. Ve ben bunu, daha derin tetkik ediyor, şu neticeye varıyordum: Benden belki de iğreniyor.. Bu netice, benim için bir uçurüm qu,*yuvııhndım. o af vermeğe hazırlenirken Litvinof sözlerine devam etmiş ve: — Tokyo sefirimize talimat verdik ve Japonya Hariciye Nezaretine müracaat ederek, aramızda mevcud bütün ihtilâk ları halletmeğe amade — bulun- duğumuzu bildirmesini istedik. Zabtedilen gemilerimize muka- etmeğe hazırız. Japonyada, şi- mendiferlerden bize borçlu ol- duğu paraları tediye etmelidir. Demiştir. Şanghay, 5 (Radyo) — Japon tayyareleri, bagün Çin cephele- rini bombardıman etmişler ve Mısır Kabinesi Dün istifa etti, yeni kabinenin, tekrar Mah- mut pş.tarafından teşkil olunacağısöylniyor Kahire, 5 (Radyo) — Mısır kabinesi, bugün istifa etmiştir. Yeni kabinenin, tekrar Mahmut paşa tarafından teşkil olunacağı söyleniyorr Veft partisinden istila eden saylavlar, Naki Paşanın riyase- tinde yeni bir parti teşkil edeceklerdir. Atina radyo istasyonu Önümüzdeki pazar günü merasimle açılacaktır. Atina, 5 (Radyo) — Atina radyo istasyonu, bu ayın onun- dan itibaren servis vermeğe başlıyacaktır. İstasyon, Başvekil, general Metaksas — tarafından büyük morasimle açılacaktır. Kırk kişilik bir - orkestra, rad- yoda Elen marşını ve muhtelif havalar çalacaktır. Yunanistandakı' 'Gelecek p pa';'%% " günü rey verecekler Atina, 5 (Radyo) — Yuna- nistandaki Almanlarla Avustur- yalılar, gelecek pazar günü Pi- reden bir vapüura binerek de- nize açılacaklar ve plebiste iş- tirak ederek - reylerini kullan- dıktan sonra tekrar dönecek- lerdir. Milan Stoyadinoviç Belgrad, 5 (A.A.) — Split- den avdet eden Başvekil ve Hariciye Nazırı Stoyodinoviç refakatinde hükümet erkânin- dan bazı zevat bulunduğu hak: de Saraybosna civarında kâin ılıcaya gelmiştir. Başbakan halk ve hükümet mümessilleri tarafından harâ- retle karşılanmıştır. yukarıda kaldı, ben de onun yuvarladığı yerde... — Şimdi? Hüsniyenin gözleri ağâç dalb larının aralığından düşen ışık- larla kamaşır ve sonra yaşarır gibi oldu.. — Şimdil.. Dedi, durdu. Onu içim yana yana, yüre- ğim acıya acıya dinliyordum.. — Şimdi -diye tekrarladı. evleniyorum. Hayretimden gözlerim büyü- 'dü. Duyduklarıma inanamadım: — Evleniyor musun, anla- madım.. Sakin bir ciddiyetle cevap verdi: — Evet, evleniyorum. Bunu, heceleri teker - teker tebarüz ettirerek söyledi.. Az kalsın: — Fakat sen delisin! Diyecektim. O devam etti: — Bu mesele — çoktanberi Şt v Amerika Harp malzemesi ihracatı.. Vaşington, 5 (ALA.) — Ha- riciya Nezareti Mart ayı içinde silâh cephane ve tayyare ihra- catı için verilen vosikaların lis- tesini neşretmektedir. Bu liste mucibince — başlıca — alâkadar memleket Kanadadır. Sovyetler birliğine 1,146,000 dolar, Ja poayaya 700 bini tayyareler için olmak üzere 893 bin do- larlık malzeme ihraçedilmiştir. Lehistan da müs- temleke istiyor - Gazeteler, tekrar neşriyata başladılar Varşova, 5 (A.A.)—Matbuat, Polonyanın müstemleke almağa hakkı olduğuna dair yeniden neşriyata başlamıştır. Yarı resmi Iskra — Jansinde çıkan bir notada Polonyanın kuvvetli bir ticaret filosuna ve müstemlekelere iht'yacı olduğu beyan edilmektedir. Notada ezcümle şöyle denil- mektedir; 400 bin kişi bunu talep edi- yor ve iş istiyor. Polonyanın neticede müstemlekelere malik olacağından eminiz Bir İngi'iz tayyaresi düştü ve parçalanrdı Londra, 5 ( Radyo) — Bir bambardıman tayyaresi (Yoksir) cıvarında yere düşmüş ve par- çalanmıştır. Tayyarede bulunan beş İngi- liz zabti ölmüştür. mevzuu — bahsoluyor. Nihayet kendimi dinledim ve kararımı verdim.. — Demek ki, iş ciddi idi? — Fakat kiminle? — Mezun bulunan neferimiz- la.. Feyzi nanında bir . genç. Bir gözü sakat, biraz da ab- dal.. Yüzüne merhametle bakıyo- yordum. Kendimi toparladım: — İzâh et.. İzah et şunu.. Hafif hafif kulaklarına kadar kızardı: — Nasıl edeyim bilmem ki.. Şu hasta şövdemin içinde, bir evisamek, bir. kadın olmak ih- tiyacını hissediyorum. Bu (h & yaç beni sık sık tazyik ediyor. Evet, doktorlar bile — şaşırıyor- lar, inanmıyorlar. Fakat “ben bunu, damarlarımda, bozulan asabımda, dalgınlaşan kafamda duyuüyorum. — Sonra?. — Nihayet annem hissetmiş askeri mevakii tahrip eylemiş- — lerdir. Çinlilerin on tayyaresi düşürüldüğü söyleniyor. Londra, 5 (Radyo)— Japon- ların; Sesuan ve Tetaan hava- Isinde Çinlileri ric'ate mecbur ettikleri ve yürmi bin kişilik bir Çin kuvvetinin nazik vaziyette bulunduğu söyleniyor. İlk rahibe doktor Papa; ra;ıibe Alma. nın doktorluk yap” nasına ımiıaııdı etti Rahibe Alma Papa, ilk defa olarak, bir rahibenin ayni zamanda dok- torluk yapmasına müsaâde etti. Alba ismindeki bu doktor rahibe, birkaç sene-evel” Helen linsky adını taşıyan kumrsal bir. kızdır. Bir gün, Amerikadaki “Telbi katolik misyonerleri, cemiye- tine girerek rahibe oluyor ve Lorjtoren tıp mektebinde tah- silini ikmal ettikten sonra şimdi Hindistâna — gönderiliyor. Ev. velâ, bütün Amerikalılar, Pa- panın buna : razı olmiyacağını zannediyorlar. Fakat düşünce- leri yanlış çıkıyor ve Papa bu rahibenin doktorluk yapmasına müsaade ediyor. Pariste taksi otomo. billerinin şoförleri grev yapacaklar Paris, 5 (Radyo) — Paris ve civarında işliyen bütün taksi otomobillerinin şoförleri, yarın saat 6 dan 12 ye kadar umu- mi grev ilân edeceklerdir. Hükümet münakalâtı temin için tedabir almıştır. olacak.. Bir gece babamla bü- nu konuştuklarını hissettim. — Peki amma, neferi kim düşündü? — Bilmiyorum. Öyle zanner diyorum ki, annem düşündül. Ve babam da ona açtı. — Sonu var — a emare e İIskandinavya Hariciye Nazırları toplandılar Oslo, 5$ (Radyo) — İskandi- navya — hükümetleri Hariciye Nazırları, bugün burada top- lanmışlardır. Düzeltme Gazetem'zin 18 Mart 938 tarih ve 7460 sayılı nüshasının 8 inci sahifesinde çıkan — İzmir 2 inci icra memurluğu ilâninın S inci satırındaki ev numara. sının 613/743 yazılacağı yerde sehven 613/843 olarak - terli edildiği görülmüşlür ve hyğ' yet tashih olunur.: