1 Mayıs 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 15

1 Mayıs 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 15

Sonunda Tartışıldı: Bilgisayar ve Toplum Bilgisayar ve Toplum konulu panel, 10 Nisan 1987 Cuma günü, Cumhu- riyet Kitap Klübü tarafından FM Kültür Merkezi'nde gerçekleştirilen kitap fuarı kapsamında yapıldı. Pa- nele Doç. Dr. Eşref Adalı, Ram Der- gisi Genel Yayın Yönetmeni Bülent Aydemir ve Commodore Dergisi Ya- yın Yönetmeni İskender Savaşır ko- nuşmacı olarak katıldılar. Hayatımızda giderek daha geniş bir yer tutan bilgisayar özellikle iş dünyasında çeşitli düzeylerde tartışı- lıyor olmakla birlikte, olayın toplum- sal boyutu henüz çok sınırlı bir plat- formda tartışma konusu ediliyor. Bil- gisayar olayını bir buzdağına benze- ten görüşten yola çıkarak, suyun al- tındaki kısmı da gözardı etmemek, olayın sağlıklı değerlendirilmesi ve geleceği açısından önem taşıyor. İn- sanlığın tarihinde önemli dönüm noktalarından birini teşkil eden bu buluşun, toplumsal yansımaları ve karşılıklı etkileşimin konu edildiği böylesi tartışmalardan biri de Bilgi- sayar ve Toplum konulu paneldi. Bülent Aydemir, ilk tur konuşma- larını şu sözlerle açtı: Bilgisayar ola- yının genellikle bize yansıdığı gibi teknolojik boyutundan başka sosyal boyutunun da olduğu unutulmama- lıdır. Türkiye açısından olaya bakıl- dığında, “Bilgisayar ile, kaçırılan Bi- rinci Teknolojik Devrim'den sonra İkinci Teknolojik Devrimi'ni yakala- mak olası mı?”, “Türkiye bilgisayar ile bu anlamda bir 'atak yapabilir Commodore mi?” sorularını sorabiliriz. Bu sorular doğrultusunda bilgisa- yarın teknolojik gelişiminden başlar- sak: Dünyada bilgisayarın teknolojik gelişimi nasıl olmuştur ve ileriye yö- nelik gelişim olanakları nelerdir? Eşref Adalı: Bugün kullanılmakta olan bilgisayar sözcüğü aslen yanlış bir sözcük. Fakat artık bu sözcüğün değiştirilmesi pek mümkün gözük- müyor. Bilgisayarın gelişimini 1880'lerden başlatabiliriz. Bugün ar- tık çok ilkel kalan delikli kartlarla. Daha sonra 2. Dünya Savaşı sırasın- da askeri amaçla geliştirilen bilgisa- yarlar var ki, bunlar aralarında do- laşılacak kadar büyük aletler. Üste- lik kullanım sürelerinin ancak Yo 10'unda çalışabiliyorlardı. Geri kalan 15