1 Mayıs 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 41

1 Mayıs 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 41

Yapılan işlemlere son bir örnek ve- relim: Diyelim ki tuş takımı vasıtasıy- la bir satır yazdık ve (RETURN) tu- şuna bastık. Neler olmakta?.. Siz RETURN'e basar basmaz, iş- letim sistemi bu satırı alır ve $0200 (512)'den itibaren olan bölgeye taşır (kopya eder). Satırın sonunda ise sa- tr sonunu belirtmek için içeriği *0' (sıfır) olan bir Byte eklenir. Yorum- layıcı ilk karakteri kontrol eder. Bu karakterin rakam olup olmaması çok şey değiştirir çünkü. Eğer ilk karakter bir rakam ise, bu satır BASIC programının içine ekle- necek demektir. Önce daha evvel ay- nı satırla yazılmış bir satır varsa o si- linir ve programın geri kalan kısmı geri kaydırılır. Bundan sonra yeni sa- tır yerine konur. Bu işlem ise yeni sa- tırın gireceği yerden gerisini o satırın büyüklüğü kadar ileri kaydırıp açılan boş bölgeye o satırı kopya etmekle olur. Eğer ilk karakter bir rakam değil ise yorumlayıcı (4) büyük bir tercü- me tablosundan o emre ait altprog- ramın adresini arar. Bu altprogram daha evvel yazılmış, makina dili ya- pıda bir programdır ve yaptığı iş ise karşılık gelen BASIC emrinin yapma- sı gereken tüm işlemlerdir. Bu emi- rin uygulaması bittikten sonra ana İş- lem üniteti yorumlayıcı döngüsüne geri döner ve yeni emirler için hazır- ır. Bu makalede genel olarak bir bil- gisayar sisteminin çalışması için ge- rekli üniteleri ve bu ünitelerin ortak olarak bir düzen içinde nasıl işledik- lerini anlatmaya çalıştık. Bazı yerler- de detaylara da girdik. İsterdik ki bü- tün prensipleri ve detayları içerebile- lim. Fakat bunun için ne bizim yeri- miz, ne de sizin zamanınız yeter. Biz burada aklınıza takılmış olabilecek bazı konulara ışık tutarak bu konu- larda araştırmacı olmanız konusun- da cesaretlendirmek istedik. Aslında sizin işiniz bundan sonra başlıyor. Burada değinilen konuların ışığında belli spesifik konuları ayırı edecek ve bunlar arasında seçim yapabilecek kadar bilginiz var artık. Yaptığınız seçim doğrultusunda bilginizi ve tec- rübenizi artırın; daha sonra da konu- nuzun kapsamını genişletin. Görecek - siniz ki belli bir yerden sonra aşağı yukarı her konuda belli bir bilginiz olacak. Bu arada bir tavsiyemiz var: Bilgi ve tecrübenizi sistemli bir biçim- de geliştirin. Yoksa bir yerden sonra kaybolursunuz. Ayrıca bilmediğiniz bir konuya ani olarak yönelmeniz ge- rekirse daha evvelden elde entiğiniz sistematik çalışma becerisi hem ko- laylık sağlayacak, hem de zamandan kazanacaksınız. Son olarak bu makalenin berabe- rindeki *bilgisayarın blok şeması' şek- li üzerinde birkaç şey söyleyelim. Şu ana kadar elde ertiğiniz bilgilerle bu şema üzerinde lüm elemanların bir- likte çalışmasını daha iyi izlevebilir- 'ıll'll! Teleteknik'ten Teleteknik Genel Kurulu yapıldı Commodore firmasının Türkiye dist- Tibütörlüğünü yapan Teleteknik Elektronik Sanayi ve Ticaret A.Ş.'nin olağan genel kurulu 15.4.1987'de ya- pıldı. Geçen döneme ilişkin çalışma raporlarının incelenmesinden sonra yeni döneme ilişkin kararların gözden geçirildiği genel kurulda şirket yöne- timine Osman Kavala, Zeki Türkkan, Bilal Sadi Oğuz, Rıza Çebi ve Ömer Erkmen seçildiler. Yeni Yönetim Ku- rulu önümüzdeki günlerde ilk kez toplanarak görev dağılımı yapacak. Yeni Yönetim Kurulu'na önümüzde- ki çalışma döneminde başarılar dili- yoruz. Commodore, Bilgisayar Günleri'ndeydi Günler çoğalıyor... Bu sefer de Ro- bert Lisesi, öğrenciler arasında geniş ilgi toplayan bir Bilgisayar Günleri düzenledi. 6-10 Nisan'da Commodo- re, Apricot, Amstrad, Atari ve App- 42 le bilgisayarları Robert Lisesi'nde kendilerini tanıttılar. Ama yalnız Commodore bunu bir.geniş video ek- ranı kullanarak yaptı. Video göste- rimlerinde bile fazla yaygın olarak kullanılmayan bir gerecin bir bilgisa- yar ekranı olarak kullanılıyor olma- sı, Commodore pavyonunun önünde izdiham yarattı. Ayrıca Commodo- re artık bu tür fuarlarda geleneksel hale gelmiş olan çekilişlerinden birin- de çeşitli hediyeler dağıttı. 7.4.1987'de Robert Lisesi'nde yapı- lan çekilişte kazananlar ve hediyele- ri ş C- 16 Alı Yeteroğlu f(Avusturya Lise- Si). Işıklı kalem: Netsi Hullu fÖzel Dost Lisesi), Meltem Mısırcı (Avusturya L:ses:), Ali Gökmen fAvusturya Li- esi). Dergi seti: Nahoko Ando (1.1.C.S.- Ommunity Sehool), Selim Ak (Özel Dost Lisesi), Gökhan Erkıralp (Ro- bert Lisesi), Orkun Sak (Robert Li- sesi), Basat Tayfun (Robert Lisesi). Hata Köşesi Korkarız, bu ayki hata köşemizde itiraf etmek zorunda olduğumuz en bü- yük ayıp, beş okurumuzu hayal kırıklığına uğratmak olacak. 14. sayımızın 50. sayfasında yayınlanan Commodore Show çekiliş sonuçlarında hata ya- pılmış. 16 Şubat çekilişinde aslında birer ışıklı kalem kazanan şu okurları- mız, yanlış olarak birer MPS 802 Printer kazanmış gibi gösterilmiş: Uğur As- lanalp, Ali Dikmen, Rafet Gürel, Serkan Özdemir, Neşe Gözdemir. Diğer yandan gerçekten MPS 802 kazanan okurumuzun ismi ilan edilmemiş. Evet, 16 Şubat günkü çekilişte Kenan Keleş bir adet MPS 802 kazandı. 21 Şubat günkü çekilişte ise birer adet Eğitim Seti kazananlar arasında ise Me- ral Kösoğlu'nun ismi yok. Oysa o da bir adet eğitim seti kazandı. Çekilişle ilgili eksik ve fazla isimlerimiz bu kadar. Bir büyük hata daha ise, Bir Öykümüz Var, bölümünde yayınlanan Otomatik Dev Gramatizör, Ame- rikalı yazar Roald Dahl'ındı. Türkçe'ye Tomris Uyar tarafından çevrildi. Commodore