1 Kasım 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 10

1 Kasım 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 10

'Şimdilerde bilgisayar dünyasının en popüler tartışmalarından biri BİLGİSAYAF Tuna ERTEMALP Başlığımız, bugünlerde oldukça sık duyduğumuz bir olaydan kaynaklanıyor: Bilgisayarlar ve eğitim... Biz de bu konuya ilişkin düşüncelerimizi karınca kararınca aç- mak istedik. Türkiyemiz son günlerde iki büyük gelişmeye şahit olu- yor. Birincisi eğitim sistemindeki alışılmamış değişiklik- ler, diğeri de bilgisayarın ülkemize gittikçe artan bir hız- la girmesi. Bu ikisinin kaçınılmaz sonucu olarak, bilgi- sayarın eğitimde kullanılması gündeme geldi ve son ka- rarlarla bir milyon bilgişayarın okullara yerleştirilmesi sözkonusu oldu. Demiştik ki, başlığımız bilgisayar ve eğitim. Bunu da- ha ilk adımda ikiye ayırabiliriz: Bilgisayarla eğitim ve bil- gisayarlı eğitim. Bilgisayarla eğitim, öğretmenin yerini bilgisayarın al- ması, öğrencilerin bilgileri bir insandan alacaklarına bir bilgisayardan almalarıdır. Bu yöntem de aslında kendi içinde ikiye ayrılabilir. Birincisi bilgisayarın bir test ma- kinası haline getirilip, yeterli programlarla öğrencilere çe- şitli testler uygulamasıdır. İkinci yöntem ise, bilgisaya- / rın bir tür öğretmen gibi öğrenciye konuyu ünite ünite anlatması, Hatta daha da ileri giderek, bu son maddeği de ikiye ayıralım ve diyelim ki, bilgisayar ya kitapta ya- zan yazıları, çizilmiş şekilleri ekranda göstererek öğren ciye öğretir, ya da öğrenci ile karşılıklı diyaloğa girere karşılıklı soru cevap ilişkisi ile öğretimi gerçekleştiri Bılgısayarlı eğıtıme gelince... Burada bilgisayar öğfen- cinin, hatta öğrenci olması gerekmez, bilgisayarlarla Mz- raşan herhangi birisinin, bir bilgisayarla uğraşmanın, onu programlamanın, onun işleme şeklini anlamanın getire- ceği yan yeteneklerle eğitilmesini, yetilerinin geliştirilme- sini sağlar. İnsanın, bilgileri direkt olarak bilgisayardan almasından çok, diğer kaynaklardan gelen bilgileri daha iyi, daha çabuk ve daha verimli yorumlayıp özümseme yeteneğini arttırır. İsterseniz biraz detaylara inelim ve bu arada da, Com- modore bilgisayarlarının bu alanlarda ne gibi ürünler ve olanaklar sunduğunu görelim Bilgisayarla eğitimden başlayalım Ne demiştik? İlk yöntem bilgisayarın bir test makinası haline getirilmesiy- di. Bilgisayarın test konusunda kağıda üstünlükleri ne- ler olabilir? Bu herhalde en başta kişiye vereceği zevk ve bilgisayarla çalışmış olma duygusudur. Bir başka olay da kağıdın siyah beyaz monotonluğundan kurtulmaktır. Grafikler bile, bilgisayar grafiği olma özelliği ile, kağıt- ta elle çizilmiş grafiklerin yanında pek bir lüks kalırlar. Hele bir de bunun üstüne insan-bilgisayar arası ilişki test programında ilginç bir şekilde gerçekleştirilmiş ise, o 10