1 Kasım 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 56

1 Kasım 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 56

SEYFETTİN ÇANKAYA Merhaba! Bu yazı dizimizde çokça sözünü ettiğimiz C programlama dilinin detaylı incelemesine başlıyoruz. Şu- nu söylemeliyim ki, bu diziyi daha iyi anlayabilmeniz için en azından bir bilgisayar dilini ve daha iyisi Pascal gibi yapısal bir programlama dilini bilmenizde fayda var. C ile ilgili yazılarımızda bu dilin özellikle Amiga için önemini vurgulamıştık. Bu dizide yeralan örnek ve prog- ramlar bu açıdan ele alınmış ve Amiga ile denenmiş prog- ramlardır. Kullanılan C derleyicisi Lattice-C'dir. Aslın- da verilen örnekler Aztec-c ile de kullanılabilir. Yeter ki, gerekli olan işlemler tam olarak yerine getirilsin. Ver- diğiniz örnekler C-64'de, First Publish LTD. tarafından piyasaya sürülüş Süper-C derleyicisi ile denenebilir. Der- leyicilerin çoğu (hattâ hemen hemen hepsi) referans ola- rak B. Kernighan ve Dennis Ritchie tarafından kitaplaş- tırılmış The C Programming Language adlı yapıtını al- mışlardır. Biz de bu yazı dizisi boyunca bu kaynağı te- mel referans olarak alacağız. Yeri geldiğinde de derleyi- cilerin ekstra özelliklerinden söz edeceğiz. Yazı dizisi ge- nel C bilgisini konu aldığından, PC kullanıcıları da bu yazı dizisinden yararlanabilir. İlk Program Bir dil öğrenirken ilk görmek istenilen, ekrana bir me- sajın yazılmasıdır. Biz de bunu dikkate alarak ilk prog- ramımızı Yazıyoruz. 56 main() | printf(?Merhaba C./n'*); ) C dilinin yapısal bir dil olduğunu söylemiştik. Main() ifadesi ana programın başlangıcını göstermektedir. He- men arkadan gelen ( işareti program bloğunun başlan- gicini, en altta yer alan | işareti de bloğun bitişini gös- termektedir. Bu işaretler arasında ise program yer almak- tadır. Verdiğimiz program basit ve tek program satırın- dan oluşmuştur. Printf() ekrana çıkış sağlayan bir fonksiyondur. Parantezler içinde yer alan mesaj bu fonksiyonun argümanıdır. C'de tüm fonksiyonlar bu mantıkla kullanılmaktadır. Çoğu dilde olduğu gibi, ka- rakter dizisi “...” arasında tanımlanmıştır. Gerektiği du- rumda karakter değişkeni de argüman olarak kullanıla- bilir. C'de her bir program satırı (;) ile sona erer yani (;) işa- reti bir işlemin sona erdiğini ifade eder. Mesaj sonunda yeralan (/n) ifadesi mesajdan sonra bir alt satıra geçile- ceğini göstermektedir. (/n — newline) bu işlemi yapma- dığımızda bir sonraki mesaj öncekinin hemen yanından devam edecektir. Bunu aşağıdaki örnekle gösterebiliriz.