1 Kasım 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 8

1 Kasım 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 8

64'te Pascal-Logo Sayın Commodore Yetkilileri, Size sormak istediğim birkaç so- rum var. Bunlardan ilki şu: Acaba, 'Commodore 64'de Basic dışındaki dilleri özellikle Pascal ve Logo'yu kullanmak için ne yapmalıyım? Di- ğer sorum, derginin ilk sayılarında anlattığınız Commodore'la ışık yak- ma yazısına ait user-port'taki gibi başka çıkış olup olmadığı. Acaba, Teleteknik, bilgisayar dillerinin, özel- likle Basic'in diğer bilgisayarlarda kullanılan versiyonlarını Commodo- re 64'e uyarlayan programlar hazır- layamaz mı? Saygılarımla... Serkan Büyükyıldız Sayın Büyükyıldız, C-64 ile Pascal veya Logo dillerini kullanabilmek için bu dillere ait der- leyicileri almanız gerekir. Başka bilgisayarlarda kullanılan Basie dillerini C-64'e uygulamak ye- rine kullanmak istediğiniz program- ları C-64'e uyarlamak daha kolay olur. Ancak Spectrum Simulator adlı programla Spectrum bilgisayarının Basic'ini kullanmanız mümkün ola- bilir. Bu program sayesinde datase- tinizden yararlanarak Basic program- ları çalıştırabilirsiniz. Kaset için Pascal Sayın Yetkililer, Derginizde Logo ve Pascal'ı öğret- mek amacıyla yayınladığınız yazı di- zilerini ilgiyle izliyorum. Fakat, bu konuda ben dahil pek çok Commoa- dore kullanıcısının paylaştığı ortak bir sorun var. Sorun, Pascal ve Lo- go derleyicilerinin sadece diskette bu- lunmasından kaynaklanıyor. Takdir edeceğiniz gibi disk sürücü edinme H FK 8 AAA imkanına sahip olmayan Commodo- re kullanıcıları da var. Disk sürücü- sü olmayan bizlerin Pascal, Logo kullanmak konusunda gerçekten hiç şansı yok mu? Bu programları kar- tuşta hazırlayamaz mısınız? Disk sürücüsü olmayanlara bir al- ternatif getirerek bizi edilgen izleyi- cilikten kurtarmanızı diliyorum. Saygılarımla... Ayşenur Özdemir Sayın Özdemir, Kaset kullanıcıların kullanımı için G-PASCAL adlı program mevcuttur. Disket kullanıcıları içinse önerebile- ceğimiz programlardan bazıları: C-64 : OXFORD Pascal C-126: Turbo Pascal (CPM Modu için, Amiga: Power Pascal Richi ve Ralf Sevgili Commodore Dergisi Yazarları, Ben 15 yaşındayım ve İise 1. sınıf- ta okuyorum. Şu anda bir bilgisaya- tım yok, ama en kısa zamanda bir bilgisayar almayı düşünüyorum. Bir süredir derginizi okumakta ve çok be- ğenmekteyim. Benim bazı sorularım var. Bu konuda bana yardım edebi- leceğinizi düşünerek size yazıyorum. Televizyonda bir süre önce yayın- lanan “Richi ve Ralf” adlı diziyi iz- ledim. Acaba Commodore 64 bilgi- sayarla bu dizideki gibi hırsızları ya- kalayıp bazı olayları çözmek müm- kün müdür? Bunun için ayrıca bir program veya kartuş gerekli midir? Commodore Merak ettiğim bir başka şey ise mo- nitör programlarını normal bir tele- vizyonla kullanıp kullanamayacağım. Çünkü henüz bir monitör almayı dü- şünmüyorum. Beni aydınlatırsanız çok mutlu olacağım. Eray Özgün Sayın Özgür, Richi ve Ralf dizisindeki olaylara benzer olaylar Amerika'da hakikaten yaşanmakta. Bu ülkedeki bilgisaya- rın mödemler aracılığı ile birbirine bağlı olması sayesinde diğer bilgisa- yarlarla haberleşmeniz mümkün ola- biliyor. Bu arada, modem konusun- da bilgilenmek isteyen arkadaş!ar:mrz için de biraz bilgi verelim Modemler telefonlar aracn":ğ: ile bilgisayarların birbirine bağlanarak birbirleriyle haberleşebilmeleri ama- cı ile kullanılırlar. Modemle bağlanmış iki bilgisayar birbirlerine yazdığınız mesajları gön- derebilirler. Bundan başka modem aracılığı ile veri tabanlarından yarar- lanabilirsiniz. Veya belirli merkezler- de kurulu bilgisayarlarda yer alan bültenleri takip edebilirsiniz. En önemlisi modem kullanarak istediği- niz her türlü programı (Basıc veya makine dili) kendi bilgisayarınıza ak- tarabilirsiniz. Eğer tanıdığınız birinin de mode- mi varsa bu kişi ile özel olarak haber- leşebilirsiniz. Türkiye içinde modem bağlantısı kurabileceğiniz gibi tüm dünya ülke- leri ile de modem bağlantısı kurabi- lirsiniz. Ancak bağlantı telefon yar- dımı ile kurulduğundan diış ülkeler ile kurulan bağlantı size pahalı telefon faturaları getirebilir. Modemlerin fiyatları sahip olduk- ları özelliklere göre değişirler. Şu an- da Türkiye'de modemlerin yaygın bir kullanımı sözkonusu değil. Monitör programlarını normal bir televizyonla rahatlıkla kullanabilirsiniz. K Pözze LA