1 Kasım 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 50

1 Kasım 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 50

ikk 0 A M —1 Ka ön . %îîagsgâ& —h..g.!ıa Toplama * Çıkarma - Çarpma x Bölme / Ayrıca, hesaplamaların öncelik sırası da diğer dillerde olduğu gibidir. Yani önce parantezler kontrol edilir ve ilk olarak en iç parantezler içindeki hesaplamalar yapı- lır. Bütün parantezler bittikten sonra soldan sağa doğru olmak üzere, önce çarpma ve bölmeler daha sonra ise top- lama ve çıkarmalar yapılır. Komutlar, Hesaplar ve Çıktıları Genel bir kural olarak şunu söyleyebiliriz: Eğer her- hangi bir Logo komutu, parametre olarak bir sayısal de- ğer alıyorsa, parametre olarak bir hesaplama da alabi- lir. Yani, FD 4 yazabileceğimiz gibi, FD 3 4 1 de yazabi- liriz. Şimdi Logo ve Basic arasındaki önemli bir farka geli- yoruz. Bildiğiniz gibi, Basic'te bir aritmetik işlemi, doğ- rudan doğruya bir program satırı olarak giremezsiniz. Ör- meşru bir Basic program satırı değildir. Meşru bir prog- ram satırı olmadığı gibi, program yazmıyorken, yani et- kileşimli moddayken de sonucu almak istediğiniz herhan- gi bir hesaplamayı doğrudan doğruya yazamazsınız. O hesaplamayla ne yapmak istediğinizi bildiren bir komut, hiç değilse bir PRINT komutu vermeniz gerekir. Aynı se- çenek Logo'da da mevcuttur. Yani, örneğin 48'in kare- sini almak istiyorsanız, Logo'da da PRINT 48*48 ya da komutun kısaltmasını kullanarak PR 48*48 yazabilirsi- niz. Ama Logo'da etkileşimli modda doğrudan doğruya sonucunu öğrenmek istediğiniz hesaplamanın kendisini girebilirsiniz. Örneğin, PR 48*48 yazmak yerine doğru- dan doğruya 48*48 yazabilirsiniz ve Logo size hemen yi- ne RESULT: 2304 diye cevap verecektir. 50 > yüzeysel bir kolaylık farkı gibi görünmekle birlikte, aslında Logo dilindeki temel bir kavramın, “çıktı” Çoutput) kavramının oynadığı merkezi role işa- ret ediyor. Sonuçlar ve Çıktılar Herhangi bir bilgisayar dilinde komutlar, bilgisayara bir dizi iş yapması için verdiğiniz talimatlardır. Bu ba- kımdan, her komutun, tanımı gereğı bir sonucu vardır. Örneğin FD X komutunun sonucu, “A değişkeninin (nes- nesinin) X değerini almasıdır. Ama bu her iki komut bi- rer “çıktı” üreten bir komut değildirler. Başka bir de- yişle, bu komutların yolaçtıkları işlem sonucunda, yeni- den kullanılabilecek yeni bir değer üretilmiş olmaz. Oysa bütün aritmetik hesaplamalar, sonuç olarak bir çıktı üreten işlemlerdir. Logo da, etkileşimli tarzınday- ken, yani siz TO X komutu ile editöre girmemişken, üret- tiği bütün çıktıları, RESULT: diyerek size anında yansıtır. Ancak burada dikkat edilmesi gereken çok önemli bir nokta var. Etkileşimli tarzdayken bir hesaplamayı doğ- rudan doğruya girebileceğiniz, aynı şeyi bir işlem (pro- cedure) yazarken de yapabileceğiniz anlamına gelmiyor. Çünkü, bunu yaptığınız takdirde, işlem sırasında Logo bir çıktı üretecek ve bu çıktıyla ne yapacağını bilemeye- cektir. Dolayısıyla işlem yazarken herhangi bir aritme- tik hesaplama yaptırmak istiyorsanız, aynen Basic'de ol- duğu gibi, hesaplamayı yaptırdığınız satırda, bu hesap- lamanın sonucu ile de ne yapılacağını bilmek zorundası- nız, Aslında bu daha genel kuralırı bir özel hali. Daha son- raki bölümlerde göreceğimiz gibi, listeleri manipüle eden kimi komutlar da çıktı üretirler. İşlem yazarken çok dik- katli olunması gereken bir nokta, bu çıktılarla ne yapı- lacağının daima ve anında belirtilmesidir. Artık Logo'nun bünyesinde yeralan ve hepsi de birer çıktı üreten bütün temel aritmetik işlemleri görebiliriz. Commodore ———