3 Ağustos 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

3 Ağustos 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

SeeğErD Amerikalıların en büyük tayyaresi Avrupalılara ait sekz rekoru kırdı Nevyork, 2 (A.A) — 1243 mil üzerinde saatte 157,62 mil ile sür- at rekorunu muhafaza eden ve A- merikanın en büyük tayyaresi o-| lan s. 42 tarafından 8 yeni rekor yapılmıştır. Bunlar, 600 mil mesa- fo üzerinde yüksüz ve 1100, 2200, 4400, libre yük taşıyarak sürat re- koru ile ayni yüklerle 1200 — mil mesafe üzerinde rekorlardır. Bu rekorlar, şimdiye kadar, Avrupa şirketlerine aitti. Lindberg, bu tayyarede yolcu olarak bulunuyordu. —HOH Yunanistan ve kü- çük sanatlar kanunu Atinada, İstanbuldan gi- denler için tedbir alınıyor. Atina, 2 (Hususi) — . Yunan hükümeti, İstanbuldan — buraya gelmekte olan küçük sanat erba- bından fakir Yunan tebasının is - kân ve terfihi — için tedbir alma- ğa başlamıştır. Hükümet, bu iş için beş yüz bin drahmi tahsis ey - lemiştir. Yunan muaveneti içti - maiye nazırı, bunların terfih — ve iskâniyle meşgul olacaktır. Cenüp hududumuzda 52 kaçakçı yakalandı Ankara, 2 (A.A) — Ağustosun birinci 'haftası içinde üçü müsade- meli olmak üzere 39 k_ıçıkçı vak- " ası olmuştur. Bu vak'alarda 52 kaçakçı, 30 'Türk lirası, 1000 leva, 34 kaçak- « hayvanı, 70 gram eroin, 803 def ter sigara kâğıdı, 11306 adet çak- maktaşı, iki tüfek, 28 keçi, 280 gümüş mecidiye, 907 kilo inhisar ve 1156 kilo gümrük kaçağı yaka- lanmıştır. dülğyüeükl Amerikada müthiş bir fırtına Detroit, “Mişigan,, 3 (A.A) — Şiddetli bir rüzgârla karışık bir fırtma dün akşam Mişiganm Şar- kında on iki kadar şehri karanlık- lar içinde bırakmıştır. Fırtma, Flint'ten Detroit'ya kadar ağaçla- rı, evleri devirerek, mümakalâtı keserek her tarafı harap etmiştir. Flint'te 10 yaralı, hastahanede cep elektriklerinin ziyaları altın - da tedavi altına alınmıştır. Üç kişi ölmüştür. Zararlar bir milyon tahmin e - dilmektedir. Rüzgür bir vapuru karaya sü « rüklemiş vapur karaya oturmuş - tur. » — Mâreşal Liyotey'in cena- ze merasimi Naney, 2 (A.A) — Mareşal Li- yöotey'in cenaze merasimi bugün Reisicümhur M. Lebrun ve Hari- tiye Nazırı M. Bartu ve sefirler he yeti hazır olduğu halde parlak bir surette yapılmıştır. , Harbiye Nazırı Mareşal Peten söylediği nutukta Fas teşkilâtçısı- mın askerlik hayatını meth ve sena eylemiş ve vatanının mukaddera - tına dajma sarsılmaz bir iman bes Temiş olduğunu söylemiştir. HABER — Akşam Postası Japonlar Sovyet memurla- rını tevkif ediyorlar Moskova, 3 (A.LA) — — Kaba- rovsk'dan — bildirildiğine — göre, Şark Çin demir yolları istasyonla- rımnda son zamanlarda yirmiden fazla Sovyet memuru Japon jan- darmaları tarafından tevkif edil - miştir ve yeniden kütle halinde Sovyet memuru ve amelesinin tev kifine de hazırlanılmaktadır. Bu tevkifatın sebebi meçhuldür. An- tak, u tevkifatın Çin Şark Demir yollarının muamelelerini bozmak için tertip edilmiş olan umumi plâ na dahil bulunduğu zannedilmek- tedir. Valiler arasında Ankara, 2 (Husust) — Bilecik valisi Ali Kemal Bey ve — Çankırı valisinin vekâlet emrine alınacakla rış ordu valisi Adil Beyin, arzusiyle tekaüt edileceği; Sinop valisi Ab dülhak Hakkı Beyin Çankırıya, Kır şehir valisi Nazimi Beyin Sinoba, gönderileceği söylenmektedir. ölksüğİilsee Moskova Edipler kongresi Ankara, 2 (Husust) — On beş Ağustosta Moskovada topla- nacak edipler kongresine Falih Rıfkı ve Yakup Kadri Beylerin gitmesi âli tasdike iktiran etmiştir. flımir-Bandı_rma yolculuğu müddeti kısaltılacak Ankara, 2 (Hususi) — İzmir — Kasaba — demiryo- lu seyahatinin kısaltılması üzerine nafıa ve iktısat vekâletleri arasın- da müuhabere cereyan etmektedir. Muayyen zamanlarda — Bandırma — İstanbul vapurları — işletildiği takdirde seyahat on dört saatte inebilecektir. Dü ağüzalik Yozgatta köy mektepleri Yozgat, 2 (A.A) — Altmış beş köyde köy mekteplerinin inşaatı Japonyanın, Şarkta Sovyet- lere karşı plânı nedir ? Umumi harbin Berlin, 2 (A.A) — Umumi harp başlangıcının yirminci yıl'; dönümü münasebetiyle, Alman milleti sosyalist cephe muhariple- ri cemiyeti reisi, ve iş nazırı M. Seldte, eski muhariplere hitaben bir beyanname neşretmiş ve bu be yannamde Alman milletinin har- bi istemediğini ve Alman hüküme tinin de harbe mâni olmak için e- linden geleni yaptığını tebarüz et- tirmiştir. Ayrıca beyannamede deniliyor ki: Umumi harpte Alman askerleri vazifelerini yapmışlardır. Alman ordusunun şerefi masundur, Bun- dan dolayı ne şimdiye kadar ne de bundan sonra istikbalde intikam almıya ihtiyacımız yoktur, Biz, eski muharipler, harp ne demek Vaşington, 2 (A.A) — Havası Ajansı bildiriyor: Avrupa - vaziyetinin ağırlığı, bahriye erkânı harbiye reisi Ami « ral Standley'in Reisicümhura mü- racaat ederek, Bahrimuhite sade büyük harp filosunun gönderile - rek, hafif filonun Atlas denizinde bırakılmasını tavsiye etmesine se- bep olmuştur. Elâziz hattı bu ay | açılıyor Ankara, 2 (Hususi) — — Elâziz hattı on ağüstosta işletmiye açıla- caktır. Nafın ve Maliye Vekilleri, demiryolları idaresi erkânı bu haf- ta içinde hususi bir trenle Elâzize gideceklerdir. Almanya harp değil, sulh istemektedir! yıl dönümünde eski muharipler böyle söyliyorlar olduğunu biliyoruz. Harbin acıla- rını çekmiş bulunuyoruz. Bundan dolyı M. Hitler kadar kat'i olarak| biz de sulh istiyoruz. Ayni za- manda da karşısında sporlarda ce sür Muhasım olarak gördüğümüz ve kendilerine karşı hürmet duy- duğumuz insanların da aynen bi- zim gibi düşündüklerine eminiz. Bu sebeple biz, Alman muharip * teri dünya harbinin bütün muha- riplerine hitap ederek kendilerini, milltlerimize sulhu ve sulh için - d çalışmayı temin egayret etmiye davet eyliyoruz. Harp arkadaşımız ve reisimiz M. Hitlere sarsılmaz bir sadakatle| bağlı olarak, harp içinde ayni mukadderat ve ayni hayatı yaşı - yan bütün milletlerin bütün insan- larına arkadaşça ellerimizi uzatı- yoruz. Avrupa vaziyetinin ağırlığı üzerine .| Amerika tedbir alıyor Hafif filo, bilhassa ticareti bah riyeyi muhafaza için yapılmıştır. Hükümet âzası, M. Baldvin'in *“Ingiltere hudutlarını Rhin'de ta- yin eden,, beyanatı hakkında res- men mütalea yürütmemekle bera- ber, Fransız — İngiliz anlaşması-| nın bugün, yirmi sene evyel Al- manya Belçikayı istilâ ettiği — za- manki kadar kuvvetli olduğuna kanidirler. Sofyada yeni tevkifler yapıldı Sofya, 2 (ALA.) — 1 Ağusto: ünü, büti lekette sükünel | Bötnt; SRÜUİONEEEÜNE S lam para ye mütevazin bütç€ / içinde geçmiştir. Yalnız 3 içtima teşebbüsü ol zi muş, bunlar dağıtılmış, — polis 15 kadar tevkifat yapmıştır. Hattın inşasr ehemmiyetle devam ilerlemektedir. VAKIT — Möhmet Asım Bey “Hinden- burgün ölümü,, başlıklı makalesinde — Ihtiyar Mareşalin memlekrtindeki büyük manevi nü-! fuzunu izah ederek onun ölümünün hakika- ten büyük bir hâdise olduğunu yazıyor. Meh- met Asım Bey bundan sonra — Hitlerin ayni zamanda Kiyaseticâmhur vazifelerini de ka- bul etmiş olmasını hatırlatarak bir aralık mevkil sarsıdmış gibi görünen Hitlerin bu su- retla hudütauz bir Kuvvet kazandığını — söy- lyerek göyle devam ediyor: “Artık — bugün Almanya demek sadece Hitler demektir. Beynelmilel her mesalede — Almanyanm ka- rarı, Hütlerin Id düdağı arasından çıkacak Bir kelimaya bağlıdır.., Makalode bundan sonra Hitlerin bir kısımt Ayrupa efkârı umumilyesince harpçi tanın- maş olduğunu işaret ediyor ve sorüyorı "A * caba hakikaten Hitlerin ayni zamanda AL | man ÖCümharrelsi ve hükümet relsi olması | Avrupa için bir harp tehlikesi getirecek mi- dir? Hitler Hindenburgun kontrolundan kur- talanca Alman milletine şimdiye kadar yap- tığı büyük vaatları yerine getirebilmek için | freasiz bir cür'et siyassti mi tulacaktır?,, | etmektedir. Diyarıbekire kadar Vakıt başmuharririns göre bu suale şim- ülden bir cevap Vermek kabil değildir. — Bu, cevabı zamanla Mitler verecektir. GÜMHURİYET — Yunus Nadi Bey “Türk deaizciliğinde inkişaf ve terakki,, baş- lekir makalesinde caki — Seyrisefalin — gimdiki| Denlzyolları İşletmesi ve Akay idarelerile Türk Vapurculuk Şirketinin iyi / çalışmakta olduklarını anlatığor ve şöyle diyor: “Vapur- ealuğumuz muvaffakiyet — yolundadır. Hem e denlz ticaretinin bütün dünyada ıımmj buhranlar geçirdiği bir zamanda, Ufnk tefek maksanların İkmalile ba müvaffakıyetla hep müsbet ve müterakki devamını temin etmek cümlemize terettüp eden Bir vecibedir.,, MİLLİYET — Silrt Meb'usu Mahmut B. Parlaten gönderdiği talebe ve - hocalarından — mürekkep — grapun | Parise gelişinden bahacdiyor. Mahmut — Bey Pariste Türk çocuklarına — gösterilen — hüsaü kabulü anlattıktan sotra diyor kit “Mektep- lerlmiz, gençlerimiz garp medeniyetinin ne- fağı büyük valtleri yerine getirebilmek — için siyor. Onun için bu medeniyeti bütün harika- yarısmda — Galatasnray masma başlanmıştır. Sabah gazeteleri ne diyorlar? darile, tarihlerile, onu yaratan ve — üzerinde galışun amelesita yerinda görmekten — daha faydalı, hayırlı bir hareket ve teşebbüs olur mu? Kanaatimizce, tetkik seyalıntlerini — en ziyado bu bakımdan tertip ve teşvik — etme ildir. Gönül istez ki, Avrupanm her tarafına bu. mA benzer tetkik seynhatleri tertip idin — bor vesileden istifade edilsin. Zira bir - görmek, bin okumak kuvvetindedir... ZAMAN — Ebüzziya Zade Velit — Bey “yevmi makale,, sinde (Bahtsız bir. memle. ket) başlığı altında Maregal Foo Hindenbur- gün ölümü dolayısile mütalealarını söylüyor. Velit Bey bu ölümün Almanya için yeni bir bahtsızlık olduğunu yazıyor ve — arkasından | hemen lâve ediyor: “İhtiyar Mareşal ne hü- yük bir aaker, ne de büyük bir devlet reehlii idit,, ka bir yazıda Mareşalin kazandığı büyük Tanmenberg zaferi anlatılmaktadır) Velit B. Meraz sonra da şölyle diyor: "Tlerbalde — Ma- voşalin hilhassa büyünlerde vefati Almanya- ni gerek siyaseti dahbiliyesi için, gerek siya- seti hariciyesi için hiç te İyi olmamıştır., (Ayni gazetenin ayni sayfnemdaki baş- | 3 Ağustos 1934 — Adanada hububi piyasası Buğday hariç diğer hub? bat fiyatları yukseh ; Adana, 2 (A.A) — Buğda'” tikçe yükselmektedir. On gün velisine kadar altmış parada? amele gören arpa 88 — 95 — 98 paraya satılmaktad!” | Buğday piyasasında i yatı sabittir. Kıbris cinsinin ki en fazla 3, yerli cinslerif” 2.75 kuruştur. Ziraat Bankât! diye kadar tahminen 10 © kilo buğday satın almıştır. Pamuk piyasasında dâ tedir. Evvelki gün borsaf 32,5 kuruştan pamuk satışı maştır. Stoku pek az bulunat sir pamukları da 34 — 38 kürül rasındadır.  —İmmilibidi Amerikada gret hâdiseleri bıtmd Grevciler kurşun bort' larlâa hücuma geçiyor)! Minneapolis - Birleşik AI 2 (A.LA.) — Kurşun borulart # gibi kullanan grevciler, kam? | Tara hücum etmişlerdir. K larda seyrüsefer edenler, himayesi altındadır. 150 kişi kif edilmiştir. * Te — Tapu islâhatı için. Ankara, 2 (Husust) — T umum müdürü Cemal Bey çalışmaya başlıyan kıdıılro. " W | 1 eliirmrek üzere Çazkırı ve Çoğli gidecektir. —— Lehistan'ın iktısadi progretf | Varşoya, 3 (A A) — B M. Kozlovski hükümz! blok içtimamnda Lehistanın iktisat ramını anlatarak demiştir ki? “Bu program şu esasa isti | mektedir: Buhrandan evve! ların avdetine ihtimal olmad!? | dan yeni şartlara uymak lâzi” Ve halkı geçindirmek için d? gâne çare dahili kapitalleşi j dir. Bundan dolayıdır ki Le” nin esaslı ve şaşmaz siyaseti minidir. Diğer esanlı bir PF7 te memleketin müdafaatını * etdebilecek bir ordunur. 'ıf-' ——— ——— , dir., muhtelif istasyon binalarının yıpı | Başvekil lAviz tier:etin'i | best bırakılacağını bildü wi işti! Hoi ! Yunan ayanınd! munakaşalar Atina, 2 (Hususi) — ! lisinde muvafıklar — ile mll”" arasındaki şiddetli mücadelt vam etmektedir. Hükümet ri, âyan meclisinin kınunllf'"ıl bul ve tasdikinde hâkim bir T” namak istediğini iddia - eyle İmuhalifler de hükümetin ka sasi ahkâmına muhalif olar meclisini ortadan kaldırmağ? tığını ileri sürmektedir. Üreilei Birinci umumî_ müfettişlik müşavir” Ankara, 2 (Hususi) — ,tf umumi müfettişlik baş M ğine Kastamonu Valisi yin tayini söylenmektedir: maada diğer hububat p!)'”'ıı 4 a gündenberi bir hareket görü' 4 gğ N