17 Eylül 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

17 Eylül 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Cenevrede Sovyetler daimi âzalık aldılar Cenevre, 16 (A.A.) — — Deyli Telgraf muhabirinden: Sovyetlerin akvam cemiyetine girmeleri için tertip olunan davet- name otuzdan fazla milletin mü- messilleri tarafından imzalanarak Moskovaya telgrafla gönderilmiş- tir. Sovyet hükümeti bu daveti kabul ettiğini hemen bildirmiştir. Akvam cemiyeti meclisi, bu ge- ceki fevkalâde toplantısında, rey verenlerin ittifakiyle, Sovyetlere daimt bir azalık tahsisini karar - laştırmıştır. Panama, Portekiz ve Arjantin müstenkif kalmışlardır. Sovyet lerden bir reis seçilmesi ihtimali - nin önüne geçmek — kaygusu ile, akvam cemiyeti meclisine reis se - çimi, Sovyetlerin azalığı katiyet keşbetmeden önce, salr günü yapı- lacaktır. Cenevre, 16 (A.A.) — Konsey aşağıdaki karar suretini kabul et- miştir: *“Sosyet Rusya tarafından mil - letler cemiyetine girmek meselesi hakkında asamble reisine gönde- rilen 15/9/934 tarihli mektupta- ki tebligatı alan konsey, misakın dördüncü maddesinin kendisine verdiği salâhiyete tevfikan Sovyet Rusyayı, — milletler cemiyetine Kabulü asamble tarafından kabul edildiği andan itibaren, konseyin daiml azası — olarak tayin eder. Konsey bu kararın tasdikini asam- bleye tavsiye eder.., Cenevre, 16 (A.A.) — İki sülüs ekseriyet fazlasile temin edilmiş olduğu için Sovyet Rusya millet- ler cemiyetine dahil addolunabi- kr. Sövyet Cevabınım okunmasın - dan sonra M. Benes, isim çağır - mak şartiyle reye müracaat et - miştir. Almanya ve Japonya çık- tıktan sonra konseyde kalan on üç azadan onu “Evet,, demişler ve Panama, Portekiz ve Arjantin müstenkif olduklarını bildirmiş - lerdir. Reyler verildikten sonra, asam- belenin reisi M. Sandler, büroya (| pazartesi günü saat onda ve a- sambleyi saat 11 de içtimaa davet edeceğini ve ruznameye Sovyet Rusyanın namzetliğini kaydede - rek, bu husustaki rapor tanzim edilmek üzere meselenin altmcı Komisyona havalesi hakkında ka- râr verilmesini istiyeceğini bildir- miştr. Siyast komisyonun, bu husus- taki mütalâasını bildirmek üzere salı sabahı müzakerede bulunma- sı muhtemeldir. Bu takdirde a- samble tamamen mücehhez ola - rak kabul kararmı verebilecektir. Bu program, normal bir şekilde tatbik edildiği takdirde katf cel - 'seçarşamba sabahr aktedilecek ve Sovyet Rusya heyeti murahha- saşr asamble tarafmdan kabul e - dilerek milletler cemiyetine işti - rak edebilecektir. Sovyet Rusya milletler cemi - yetine pek şerefli şerait dahilinde girmekte ve böyle bir hadise hali hazırda pek mühim bir şümulü haiz bulunmaktadır. Maliye müsteşarı Ankara, 76 (Hususi) — Bursa- da bulunan maliye müsteşarı Faik Bey aym yirmisinde Ankaraya dö- necektir, Sovyet hükümeti bulundu Moskova, 16 (ALA.) — Şarki Çin demiryolunun cenup kısmında on bir numaralı trenin uğramış ol- | duğu felâket hakkında Harbinden gelen mütemmim hâberler, Sov - yetler aleyhinde bulunmaktan geri | ka:mıyan Japon ve Mançuri gaze- telerinin hususi bir takrm maksat- lar güden haberlerinin tamamen zıddıdır. Harbin gazeteleri tre - ne taarruz vuku bulduğu sırada şimendifer müstahdemininden o - | lan Sovyetlerin ortadan — kaybol- muş olduklarımı ileri sürmektedir- ler. Hakikat şudur ki Sovyet me- murları azami fedakârlık ve cesa- ret göstermektedir. Bu memurlar, mütecavizlerin trene girmelerine mani olmak — için icap eden kati tedbirleri — almışlardır. Vagon kondüktörleri tüfek ateşinin deva- mı müddetince methal kapularını kapamışlar ve mütecavizler gittik- ten sonra lokomotif ve vagon kon- düktörleri felâketzedelere ilk yar- dımda bulunmak üzere icap eden tedbirleri almışlardır. Ancak tre- nerefakat etmekte olan silâhlı muhafızlar bu — memurların gün doğmadan evel treni terketmele- rTine mani olmuşlar ve bu suretle felâketzedelere yapılması — lâzım gelen ilk yardımı teehhüre uğrat - mışlardır. Muhafızlar — ayni za- | manda kondüktörler şefinin servis telefonunu da kaldırmışlar ve ken- disinin şimendifer müdürlüğü ile temasa girmesine mani olmuşlar - dır. Bu sebepten dolayı şimendi- | fer idaresi vaktinde malümat ala- | mamış ve felâket mahalli ile tema- sa girememiştir. Harbinden bildirildiğine göre on bir eylül tarihinde Japon jan- darması Sovyet vatandaşlarından en kişiyi tevkif etmiştir. Mevkuf- lar, on bir numaralı trenin müs- tahdeminindendir. Büyük bir fe- dakârlık ve cesaret eseri göster- miş olan bu memurların tevkif e - dilmeleri şimendifer müstahdemi- ni arasında büyük bir infial uyan- dırmıştır. Harbindeki Sovyet ce - neral konsolosunun mevkuf Sov - yetlere karşr daha — iyi muamele CUMHURİYET — Yunus Na- di Bey “Sovyetler ittihadının mil- letler cemiyetine iştiraki,, başlıklı makalesinde son günlerin en mü- him siyasi hâdisesinden bahset- mektedir. Cumhuriyet baş mu- harriri bu münasebetle milletler cemiyetine karşı Sovyet birliğinin | şimdiye kadar takip temiş olduğu | siyaseti izah ettikten sonra bu İş- | tirakin sulh lehine ve milletler ce- miyetinin kuvvetlenmesi hesabı - na ne kadar ehemmiyetli olduğu - nu anlatmaktadır. 11 numaralı tren felâketi Mançuko muhafızları yaralı yolcu- lara yardıma müsaade etmemişler! yenidenprotestoda Dalkan anlaşması daimi konseyi toplandı Dört Balkan devleti Akdeniz misakının kısa bir zamanda akdi temennisini izhar Cenevre, 16 (A.A.) — Anadolu Ajansının hususi muhabiri bildiri- yor: Balkan antantı daimi konseyi e- velisi gün ve dün M, Maksimosun reisliğinde iki celse — aktederek ruznameye dahil meseleleri ve bu meyanda Sovyetlerin milletler ce- miyetine girmesi, emniyet misak- ları, ekalliyet, Balkan memleket- leri arasındaki münasebat ve Bal- kan antantının milletler cemiye - tiyle münasebatı meselelerini de - rin bir surette tetkik etmiştir. Sovyetlerin milletler cemiyeti - ne girmesi —meselesinde, daimt konsey dört devletin kabul lehinde rey vermesini — kararlaştırmıştır. Mutasavver veya hali müzakerede olan emniyet misaklarına gelince, daimi konsey bunları müsait suret- te karşılamaktadır. — Bilhassa Ak- deniz misakı gibi müşterek bir denize komşu olan Avrupa dev- letlerini bağlıyan bir misakın e- Kemmiyetini kayde — lüzum gör- mekte ve bunun kısa — bir zaman zarfında aktini temenni et- mektedir. —Akalliyetler muahe Kredi Fonsiyeden kazananlar Kahire, 16 (A.A.) — Yüzde üç faizli ve ikramiyeli Kredi Fon- siye tahvillerinin dünkü çekilişin- de: 1886 senesi tahvillerinden 169.007, 1903 senesi tahvillerin- den 429.672, 1911 senesi tahvil- lerinden 305.415 numaralı tahvil- ler 50.000 frank ikramiye kazan- mışlardır. gösterilmesi için birçok defalar ile vi sürmüş olduğu — metalip ancak kısmen tatmin edilmiştir. Mua - mele yapılması — ve kendilerinin her türlü sefil muamelelere karşı himaye edilmesi için uı-dodılını. olduğu metalibin isafı ıçuı ısrar etmekte berdevamdır. MİLLİYET — Ahmet Şükrü | Bey “Ekalliyet haklarınım hima- yesi,, başlığını taşıyan bugünkü makalesinde Lehistan hariciye nazırı M. Bekin milletler cemiye- tinde ileri sürdüğü mütalea mü- nasebetiyle Lehistanın taleplerini izal etmektedir. Ahmet — Şükrü Bey diyor ki: ".Ekalliyet meselesi bir hükümet meselesinden ziyade vatandaş zümrelerinin birbirleri- le olan münasebetleri meselesidir. Hükümetin bile ekseriya nü- 'fuz ve salâhiyetini kullanmakta ediyor deleri bahsinde — daimi konsey, azasının milletler cemiyeti müza- kerelerinde defaatle tasriha fır - sat bulduğu malüm hattı hareketi- ni muhafaza etmektedir. Balkanlara müteallik mesele - ler hakkında, konsey bütün Bal - kan devletlerinin teşriki mesaisi - ni temin için çalışmağa devam et- meği kararlaştırmıştır. Konsey, Yugoslav kralı birinci Aleksandr Hazretlerinin yakımda Sofyaya yapmağı kararlaştırdıkları ziya - retten dolayı meserret izhar ede- ryek bu seyahatte sulh eserine ve Balkanlar arası — yaklaşmasına kıymettar bir hizmet görmekte - dir. Temeli muahedelere riayet ve milletler cemiyetiyle teştiki mesai olan Balkan antantı, 9 şubat 1934 tarihinde imza edilen muahede ile ona merbut — protokolü dört devlet namına kaydetmeğe reisi- ni memur etmiştir. Balkan daimi konseyinin gele- cek içtimar bu senenin 27 birin- ci teşrininde Ankarada olacaktır. Ihzari Küçük Zabit mektebi Ankara, 16 (Hususi) — İhzari küçük zabit mektebine kabul şart- ları şunlardır: Yaşı yirmiden fazla, 16 dan a - şağı olmıyacak, okür yazar olacak, gürbüz ve sıhhatli olacak, lüzumu olan vesikalariyle beraber teşrini evele kadar mektep idaresine mü- Yacaat etmiş olacaklardır. Hüsnü B. müfettiş oldu Ankara, 16 (Hususi) — İktısat vwekâleti tarife müdürü — ve sabık İstanbul ticaret mektebi müdürü Hüsnü Bey vekâlet müfettişliğine tayin edildi ve işe başladı . Sabah gazeteleri ne diqorlar? müşkülât çektiği vaziyetlerin 15- lâhmt beynelmilel muahedelerde aramak hayal peşinden koşmak kadar beyhudedir.,, ZAMAN — Bugünkü baş ma- Kalesinde Makedonya komitesi re- isi Mihailofun memleketimize il- ticasından bahseden Ebüzziya za- de Velit Bey Mihailofun yakm haşka bir memlekete kaçmayıp ta Türkiyeye gelmiş olmasınm, ken- di de söylediği gibi, Türklerin mertliğine güvenmesinden ileri geldiğini yazıyor. I/iğan;da Gene bombâalar patlamıya başladı Viyana, 16 (A.A.) — Polis isş- tasyonda bir bomba bulmuştur. Bomba müdafaa nezareti teknik mütehassısları tarafından imha e- dilmiştir. ç Yeni bir nazi suikast teşebbüsü mevzuu hıhıolduiıı zannedilmek- tedir. Viyana, 18 (ALA.) — Zabıta Varoşlardan birinde bir köprü al- tında gizlenmiş ikinci bir bomba daha bulmuştur. Viyana, 16 (A.A.) — Dağıtı- lan Avusturya lejyonuna mensup bir çok Avusturyalı nazi şimdi av- det etmektedir. Bunlar iş kamp- larında mahpus kalmaktansa A - vusturyada ikameti tercih ettikle- rini söylemektedirler. Bununla beraber az çok yakın " bir istikbal- de Avusturyada nazi karışıklıkla- rı tevlit için unsurlar ihtilâli mev- zuu bahsolmasından korkulmak - tadır. Viyana, 16 (A.A.) — Sosyal demokrat ceneral Şmiller ile şu- bat isyanı üzerine kampa sevko- lunmuş olan diğer bazı mebuslar ve 400 nazi köylü tahliye edilmiş- lerdir. Köylüler hasat mevsimi- nin sonuna kadar — muvakkaten tahliye edilmişlerdir. Yugoslâv Kralı Sofya ve Parise gidiyor Cenevre, 16 (A.A.) — Havas ajansı bildiriyor: Kral Aleksandr'ın Sofya seya- hati 24/9 tarihinde olacaktır. Paris, 16 (A.A.) — Yugoslav: ya Kralı Aleksandr 9 Teşriniev- welde Parisi resmen ziyaret ede- cektir. ı Vecihi tayyare mektebi kapatıldı Ankara, 16 (Hususi) — Ve- cihi Tayyare Mektebinin ka- patılmasına Milli Müdafaa Vekâ - letince karar verilmiş ve bu karar İstanbula bildirilmiştir. Haber aldığımıza göre hükümet sivil tayyareciliğin daha esaslı ve daha geniş surette taammüm ede- bilmesi için asri ve büyük bir mü:- essese vücude getirecektir. Alâka- darlar bu hususta tetkikat yap- maktadırlar. Vecihi Beye Eskişehir tayyare mektebinde bir muallimlik temin edilecektir. İ —— muallim mekteple- rine talebe alınmı- yacak mı? Ankara, 16 (Hususi) — sene Kadroların — kifayetsizli * ği dolayısiyle muallim mekteple - rine talebe kabul edilemiyeceği söylenmektedir. Bu hususta Maarif Vekâletinde tetkikat yaptım. Aldığım malüma” ta göre vekâlet muallim mektep” leri müdavimlerinin istatistikleri * ni tetkik etmektedir. Eğer bu sent muallim mekteplerinden — mezun olacakların adedi fazla olursa bt mekteplere yeniden talebe alma * caktır. Almacak talebelerin miktar! da o zaman belli olacaktır.